Kefir

• Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
wie o wie had ik kefir beloofd?

het is alweer een tijdje terug, komt u maar door :-)

ratel

Ben ik eindelijk aan de kefir kreeg ik vorig weekend geen rauwe melk door een foute communicatie op de boerderij.En ik moest nogwel 14 liter hebben.Niet slecht voor iemand die 2 weken geleden n og maar 2 pakjes room per week wegdronk.

Enfin,hier mijn vraag.

Straks gaat het laatste glas kefir gebruikt worden en ik heb de korrels ook nog in een pot in de ijskast staan.Kan ik deze melk waar de korrels in zitten ook drinken?

Is het ok om de keffir korrels dan enkele dagen in de gewone melk te zetten? Zaterdag hoop ik weer rauwe melk te krijgen.

ad

Die pot in de koelkast is waarschijnlijk geen echte kefir geworden doordat de temp. te laag was maar je kan het zeker drinken als je dat wil.

Ja ik zou de melk gewoon een paar dagen in gewone bio. melk zetten en dan zaterdag weer rauwe melk nemen. Wel de melk op tijd verversen zoals je dat normaal ook zou dan anders hebben de korrels niets te eten.

Doe de melkkefirkorrels met veel melk in een weckpot in de koelkast. Bijvoorbeeld de dubbele hoeveelheid melk. De kefir doet wel zijn werk maar op een heel laag pitje door de kou en door de hoeveelheid melk. Maak het deksel niet vast i.v.m. de druk die behoorlijk kan oplopen. Bij je nieuwe levering van de rauwe melk de kefir net zo behandelen als een normale bereiding.

Of je doet het zo:

Tot ongeveer 1 week weg: Doe de melkkefirkorrels in een overmaat van melk in een weckpot in de koelkast. De kefir doet wel z'n werk, maar op een heel zacht pitje. Sluit het deksel niet luchtdicht, dit i.v.m. de druk die behoorlijk kan oplopen.Vries ook wat laatst gewonnen kefirdrank in.

Bij thuiskomst: Spoel de kefir goed af. Normaal gesproken is dat niet gewenst, maar u zult zien dat er een kaasachtige substantie aan de kefir kleeft. Die zal verwijderd moeten worden.De eerder ingevroren kefirdrank doet nu dienst om het weer activeren van de kefir te versnellen. Doe deze bij de kefirkorrels, melk (minder dan normaal) en roer deze regelmatig om gedurende de eerste paar dagen.

http://www.melkkefir.nl/melkkefir-en-vakantie.html

http://kefir-yoghurtplantje.jouwweb.nl/vergeten

Ik wil graag een portie melkkefir korrels in gaan vriezen zodat ik een reserve portie achter de hand heb, in geval van nood.

Hoe kan ik dit het beste doen?

Ik doe ze in een zakje of bakje met een beetje melk en dan gewoon in de diepvries.

Dan bij het ontdooien (voorzichtig) goed afspoelen met koud tot lauw water en in melk zetten. Als het goed is komen ze dan langzaam weer bij en kan je na een paar dagen tot een week weer goede kefir maken.

Ging de laatste keer goed bij mij en ze hadden een maand of vier in de diepvries gezeten.

De laatste tijd merk ik dat ik slaperig word na het drinken van kefir. Op internet wordt er van gesproken dat dit veroorzaakt zou kunnen worden door het eiwit tryptofaan, waar kerir rijk aan is. Het is echter niet zo handig, aangezien het grootste gedeelte van mijn voeding overdag uit kefir bestaat (vanzelfsprekend van rauwe melk).

Ik zit lang genoeg op dit forum om te weten dat hier veel mensen zijn die overdag vrijwel alleen maar kefir of andere zuivel gebruiken. Ervaren jullie het zelfde als ik? En voor mensen die er meer van weten: is dit iets wat tijdelijk is of kan het zijn dat ik kefir überhaupt niet goed kan verdragen. Zou het iets te maken kunnen hebben met een andere disbalans in mijn lichaam waardoor ik niet goed op kefir reageer? Er wordt namelijk ook veel onderzoek gedaan naar een verband tussen tryptofaan en schildklierhormoon.

Bij mij het tegenovergestelde: ik krijg er juist energie van! Mogelijk neem je het aminozuur tryptofaan niet goed op door maagzuurgebrek. Mogelijk neem je het wel goed op, maar is de omzetting naar serotonine gebrekkig. Er zijn allerlei mogelijke oorzaeken en scenario's. Ik zit te denken aan cholesterolgebrek in de hersenen (cholesterol zet de receptoren van hersencellen voor serotonine open. Of een verkalkte pijnappelklier, waardoor er te weinig serotonine kan worden aangemaakt. En misschien zie ik nog wel andere oorzaken over het hoofd, dit is even het eerste wat in me opkomt.

Mike

ik lees ergens het volgende:

Quote:
Bij aanhoudende ziekten wordt 2 liter Kefir 's morgens, 2 liter 's middags en 2 liter 's avonds gedronken.

dit is wel heel erg veel zeg,ik zit hier ook nog steeds met aanhoudende ziekte ,en drink om de 2 dagen een liter kefir.Helaas heb momenteel last van harde ontlasting door het drinken van rauwe melk ,ik weet niet hoe het uitpakt als ik heel veel kefir ga drinken.Misschien een kwestie van proberen.

Hoi Henry,

Ja ik zou het proberen. Bij het langer fermenteren van kefir, 48 uur werkt het stoppend en bij 24 uurs kefir schijnt het laxerend te werken.

Dat komt uit de nieuwsbrief van Anneke Bleeker.
Quote:
Tip voor mensen met darmklachten

Waterkefir: . Bij verstopping de (water) kefir 24 uur laten staan i.p.v. 48 uur, dan werkt hij laxerend . De 48 uurs kefir werkt normaliserend. . Bij diarree de kefir langer dan 48 uur laten staan, dan werkt het stoppend.

Melkkefir: . Het verschil in tijdsduur geeft verschil in werking. . Van 12 tot 24 uur is het afvoerend, en daarna is het vasthoudend! . Dit is belangrijk om te weten.

http://www.gezondverstandavonden.nl/NIEUWSBRIEF 2013-08.pdf

Ik ook niet hoor, maar het kwam me bekend voor, daarom haal ik het aan. Ik heb al heel wat over kefir gelezen, maar dit zat er nooit bij, misschien moet iemand het eens aan Anneke vragen.

Lijkt me vreemd. Ik drink nu al zo lang kefir, gemiddeld 1-2 liter per dag. Soms 24-48 uur, maar meestal nog veel langer. Merk nu niet echt dat het stoppend werkt. Geen idee ook waar Anneke dit vandaan heeft, maar ik kan echt geen logische reden bedenken waarom dit zo zou moeten zijn.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan