Kefir

• Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
Als je op dit forum gaat lezen over ontgiften, dan zal je er achter komen dat rauwe melk en kefir met stip op nummer 1 staan als ontgifters, zeker in het begin.

Winderig komt waarschijnlijk door je andere voeding. Misschien leuk om een voorsteltopic te maken en daarin te laten weten wat jullie zoal verder eten en drinken.

Even een vraagje.. al een tijdje maak ik met regelmaat kefir. Nu twijfel ik alleen of het wel of niet 'bedorven' is. Dit omdat ik rauwe melk + 1/5 slagroom (gepasteuriseerde + gehomogeniseerde) samen met de kefirkorrels op de verwarming had gezet. Het kwam namelijk koud uit de koelkast en ik dacht dan warmt het een beetje op. Nu heb ik dat per ongelijk te lang laten staan (ca. een uur of 4). Het zat allemaal in een glazen weckpot met glazen deksel erop (zonder ijzer + rubber). Uiteraard zat er condens binnen in de deksel. Ik heb het gewoon verder laten fermenteren (op kamertemp.). Het ruikt niet zo zuur als anders, maar er zitten wel belletjes in. Op de een of andere manier smaakt het wat meer naar schimmelkaas.

Kan de kefiryoghurt bedorven zijn of kan het geen kwaad dat het een tijd warm heeft gestaan en dat er condensvorming is geweest?

Ik heb het net even uitgetest bij mijn kat.. en die eet het lekker op. Maar goed.. katten eten ook bedorven voedsel :wink: Overigens eet hij nooit veel van de kefir, denk dat het iets te sterk voor hem is.

Kefirkaas :) Kan volgens mij niet zoveel kwaad, als je het vies vind, aan de kat geven, de korrels afspoelen en in verse melk zetten.

Of de kefir nog goed is weet ik niet, maar voor mij klinkt het als of deze extra hard is gaan fermenteren op de verwarming. Maar ik heb ook wel eens condens aan de binnenkant van de deksel zitten. Ik stop de melk er altijd koud in het staat alleen een beetje op te warmen in de fles als ik het zeef en dat gaat goed. En bij mij komen er soms ook een paar belletje om hoog tijdens het doorroeren.

Als de kat niet alles lust kan je het ook aanlengen een klein beetje gewone melk.

Quote:
Kefirkaas

Weer eens wat nieuws :P Maar heb toch liever mijn oude kefir geloof ik :wink:

@Kaaskanlekkerzijn

Het is inderdaad in het begin denk ik te snel gegaan. Ga het de volgende keer gewoon maar langzaam op kamertemperatuur laten komen. Die belletjes zijn volgens mij altijd juist goed. De kat heeft er al weer wat van genomen 8)

Stem gewoon de hoeveelheid korrels af op de "sterkte" van de kefir die je krijt en wilt hebben als je er koude melk bij doet. Zo hoef je het ook niet steeds op te laten warmen. Volgens mij zijn belletjes ook goed maar soms heb ik er meer dan anders en daar is volgens mij ook niks mis mee, dat bedoelde ik.

Wat is beter ? Kefir van volle melk uit de supermarkt of geen kefir ? De kefir van de rauwe melk is namelijk de laatste maanden echt niet lekker. Van supermarkt melk + slagroom is de kefir heerlijk.

Als de koeien over een tijdje weer naar buiten mogen probeer ik de rauwe melk kefir weer. Maar wat doe ik in de tussentijd ? Wel kefir of niet ?

Kefir is altijd wel gezond toch ?

Ik weet ook niet hoe het komt maar mijn kefir is de laatste tijd ook niet lekker, ze wordt heel dik en zuur, ook met minder korrels en korter laten fermenteren. Die kefir van de annahoeve gisteren, die vond ik veel lekkerder dan de mijne!

Mijn kefir van rauwe melk was juist heel dun ( net zo dus als gewoon de rauwe melk ) ook al deed ik er slagroom doorheen. En niet zuur, maar bitter.

Kennelijk zijn er verschillende manieren waarom kefir "mis" kan gaan !

Weet iemand of het kwaad kan om kefir in rauwe melk te doen die net zuur begint te worden? Ik heb net mijn kefir ontvangen, maar geen rauwe melk meer, alleen nog wat zure melk die ik eigenlijk weg moet gooien.

Nee dat kan prima met melk die net niet lekker genoeg meer is om te drinken (kan wel als het goede melk is) je proeft het niet in de kefir.

Je kan de melk anders nog een dag buiten de koelkast laten staan zodat hij dik wordt en dan door in een zeef met een theedoek zonder wasmiddel luchtjes (die krijg je eruit met azijn en daarna weer goed uitspoelen) te doen en uit te laten lekken. Je houd dan een soort hele jong kaas en wei over, die soort van hele jonge kaas kan je op eten met slagroom en de wei kan je gebruiken om allerlei dingen mee te fermenteren. Niet weg gooien dus.

Dank je wel Kaaskanlekkerzijn,

maar ik hou het ff alleen bij Kefir maken. Kaas of yoghurt maken lijkt me ook wel wat, maar nog ver van mijn bed.

Ik bedoelde dat je er nog prima kefir van kan maken en dat je de melk ander ook niet weg moet gooien.

Wat fijn van die mensen die al zo ervaren zijn. Maar een vraag aan Kaaskanlekkerzijn. Ik heb de rest van de melk in de fles nu op het aanrecht gezet. Die laat ik gewoon staan tot morgenavond? Of nog langer? En dan zeven, zeg je. Maar heb je dan meteen jonge kaas? En die wei, daar kan ik mee fermenteren????? Wat bedoel je daarmee? Ik moet nog een hoop leren begrijp ik. Wat is fermenteren? Ik kan het ook opzoeken hoor. Maar ja, ik moet morgenavond meteen aan het werk met die melk denk ik of kan ik die melk nog langer op het aanrecht laten staan? En wat kan ik ermee fermenteren?

En voor Poekie, dat yoghurtrecept had ik al eens zien staan, die ga ik zeker nog eens doen. Dank je wel.

Roestie, Ik denk dat een dag genoeg is maar misschien heeft het iets langer nodig twee dagen laten staan is zo ie zo geen probleem je laat het zo lang staan tot dat je klontje krijgt als je de fles om draait. Je laat het dan uit lekken in een theedoek die geen wasmiddel luchtjes heeft (anders smaakt daar alles naar). Als die thee doek gewoon in de wasmachine heeft gezeten zou ik hem even uitwassen met azijn en water en dat goed uit spoelen en een natte theedoek (wel uitwringen) is zo ie zo handig anders neemt hij de wei te veel op. Je kan die thee doek in een zeef/vergiet leggen en dat in een schaal zodat de theedoek hoog blijft en er onder ruimte is. Of je knoopt de uiteinden bij elkaar met een postbode elastiek en maakt dat vast aan een handvat van een keukenkastje. Je laat het net zolang uitlekken tot er niks meer uit komt en de onderkant alleen nog maar vochtig is, als je de roomkaas die overblijft vochtiger wilt hebben stopt je eerder. Wat er in de theedoek over blijft is geen echte kaas maar het lijkt er een beetje op. Ik heb er wat slagroom bij gedaan om het wat smeuïger te krijgen en je kan er ook nog een smaakje aan geven met iets.

Hier heb je een link naar een filmpje van de healthy home economist waar het nog een keer uit gelegd wordt, je kan het alleen wel veel verder uit laten lekken als dat zij doet.

De wei kan je een half jaar bewaren in een dicht potje in de koelkast. En je kan er van allerlei gefermenteerde dingen mee maken, zoals: zuurkool, beet kvass, chutney maar dan met andere ingrediënten of allerlei gefermenteerde groenten. Ik fermenteer vaak komkommer dat smaak dan naar augurk, Ik doe twee komkommers schillen en in stukjes snijden en doe die in schone potten. Daar bij doe ik een halve liter water 10 gram Keltisch zeezout (of 40 gram sole dat weegt wat makkelijker af als je een beetje water in de weegschaal hebt). Daar doe je palmsuiker en appelazijn bij net zoveel tot dat je geen van er boven uit proeft Hier doe je twee eetlepels wei bij. Dan doe ik er nog wat zwarte peper bij, maar andere kruiden zijn ook lekker. Dit gaat bij de komkommer in de pot zorg dat de komkommer helemaal onder staat maar je nog wel 2,5 cm onder de rand over hebt. De komkommer drijft nu nog dus je hoeft niet door te blijven gieten. Je kan dit ook met allerlei andere groenten doen. Je bewaart het eerst een tijd op kamer temperatuur, als de bruine kleur van de suiker weg (en het water bij komkommer groen is) is dan laat ik het nog twee dagen staan en dan zet ik het in de koelkast. Als het een dag of zo in de koelkast heeft gestaan ligt de komkommer onder in de pot.

Hier kan je een beetje van bij het eten nemen en de vocht is ook erg lekker en gezond. Er zitten nu in de komkommer en het vocht allerlei enzymen die helpen bij de vertering.

Wij maken dagelijks kwark van onze kefir. Is echt heel eenvoudig om te maken. Je hebt alleen een kom, een theedoek en, het liefst, een zuiveltrechter nodig. (Een zuiveltrechter koop je voor nog geen 10 euro bij Brouwmarkt.nl).

Bereiding:

1. Kefir 24 uur na laten rijpen

2. In de zuiveltrechter een schone theedoek plaatsen. Vervolgens de nagerijpte kefir in de trechter gieten.

3. Het geheel naar behoefte 4 uur tot een hele nacht, liefst in de koelkast, laten staan. De wei zal grotendeels uit de kefir lopen. Wat overblijft is kwark. Deze is heerlijk vers.

Wij verbruiken nu zo'n 4 liter kefir per dag, waarvan 3 liter voor de kwark. Deze kwark wordt vervolgens als ontbijt en lunch gebruik. Dit ter vervanging van brood.

Alex

Vandaag een mooi adresje gevonden bij een boer voor verse kefirmelk en kwark! Vrijdag kan ik het ophalen!

Ik heb (eindelijk) verse biologische melk gevonden bij een boer hier in de buurt en wil nu graag kefir gaan maken. Heeft iemand nog melkkefir in de aanbieding? Dan hoor ik het graag....

Forum statistieken

Onderwerpen
4.548
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan