kombucha

Er ontstaat wel degelijk druk op de flessen woor kombucha in zit. Ik doe de kombucha wel eens in lege azijnflessen met zo'n plastic dopje, en het komt regelmatig voor dat de dop er vanzelf vanaf springt. Nu maakt dat met zo'n plastic dopje niet zoveel uit maar als er een hele fles met kroonkurk uit elkaar knalt lijkt me niet wenselijk.

Een kroonkurk is wat anders dan een beugel. En ik zei ook dat er wel druk op ontstaat, maar waarschijnlijk niet zoveel als dat je zelf bier brouwt.

M.a.w. ik ga het uitproberen met de beugelfles van de IKEA en als ik merk dat het niet veilig is, dan schrijf ik daar hier wel over.

Waar ik nog wel benieuwd naar ben is welk recept een ieder gebruikt. Gebruiken we allemaal hetzelfde of varieren we hier en daar?

Ik doe bijvoorbeeld 2 zakjes organische rooibos in ongeveer een liter water met 100 gram rietsuiker.

Zo doe ik het:

Ik zorg dat ik een schone glazen pot of vaas heb van 5 liter inhoud.

Dan kook ik 4 liter water

Als dit gekookt heeft de pan van het vuur afzetten en daarbij doe ik biologische thee: 5 gram per liter

Ik gebruik altijd een combinatie van groene thee, zwarte thee en rooibosthee.

Dit laat je ongeveer een uur trekken.

Daarna de thee zeven. Of als je theezakjes gebruikt de zakjes eruit halen.

Alles af laten koelen tot ongeveer 40 graden en dan doe ik er de honing en de Billingtons melasse suiker bij: 170 gram honing en 60 gram Billingtons melasse suiker op 4 liter water.

Daarna een mok kombuchadrank van de vorige keer maar als je dat niet hebt 3 dl. gekookte azijn erbij doen.

Goed doorroeren tot alle suiker is opgelost.

Daarna leg ik een kombuchazwam in de thee, met de gladde, lichtste kant naar boven.

Over de vaas span ik een doek van kaaslinnen (of andere grof geweven stof) met een elastiek. Dit is om te voorkomen dat er vliegjes etc. in komen.

Deze vaas zet ik ongeveer 10 dagen op een rustige, warme plaats.

Na 10 dagen is de kombucha klaar. Je kunt hem ook 14 dagen laten staan maar dan is de smaak erg zuur.

Nu kun je de kombucha gaan oogsten.

De zwam eruit halen en de thee in flessen gieten en bewaren in de koelkast of op een andere koude, donkere plek.

gr. Marian

De beugelflessen van de Ikea werken prima

Geen ontploffingen gehad en gebruik ze al maanden :D

Als je ze opendoet geeft het een ' plofje' en komt er wat damp vanaf, leuk is dat elke keer en verse fles kombucha openmaken.

Als je een glas van 5 liter gebruikt maakt het dan ook nog uit hoe groot de zwam is, en als dat zo is waar bepaal je dit dan aan?

Mijn eerste leg is klaar deze heb ik nu gedeeld en over 2 glazen van 1 liter maar wil graag naar een groter glas toe.

Ik heb wel een paar keer ontploffingen gehad met beugelflessen :) Volgens mij ligt het aan hoe zoet je kamboucha nog is als je gaat overhevelen. Als er nog veel zuiker erinzit, gaat-ie flink nog nagisten... en dat kan wel leiden tot het barsten van flessen.

Ook ik heb een aantal keer ontploffingen gehad. Als ik nu een beugelfles gebruik, laat ik om de paar dagen de druk eraf. Het nagisten schijnt de druk te verhogen. De bruine sliertjes die in de drank zitten eruit filteren schijnt dit tegen te gaan. Ik gebruik nu jampotjes en andere lege glazen potten en flessen. Vaak groeit er weer een nieuwe scoby op.

@ dudink, hoe groter de scoby is, hoe meer thee hij kan omzetten. Ik doe ook meer scoby' s in een pot. Het wordt wel zuurder. Langer laten staan kan ook. Het is een beetje experimenteren wat voor jou werkt.

Ik ben zelf al wat aan het ondernemen geweest, maar wil nog niet te veel verprutsen omdat ik blij ben met me scoby die ik nog maar net heb. Ik heb de oude scoby in een glazen schaal met 2 liter gedaan, binnen een dag was de gehele schaal bedekt en het zit er goed uit. Ik heb nu de kombucha nu in een glazen fles met de dop er los op, dit kan toch geen kwaad?

nee, dat kan geen kwaad. Als de druk te hoog wordt, kan het via de dop nog weg. Leuk he om te zien hoe snel het groeit.

Dudink,

Als je de scooby bedoelt die je aan het kweken bent zou ik daar geen dop op doen, er moet lucht bijkomen.

Of bedoel je de kombucha die gereed is?

Lia

mijn komboucha moet volgens het recept klaar zijn.

maar ik zie een soort witte gelei aan de bovenkant van de pot liggen is dat normaal?

of is dat schimmel?

ik zie niet dat de kombocha gejongt heeft hoe moet je dat eigenlijk zien?

is hij overleden.

de temperaar is niet lager dan 16 graden geweest meestal varierend van 17 tot 19 graden

De witte gelei is niet goed. Dit zou inderdaad weleens schimmel kunnen zijn. Als je kombucha "gejongt" heeft dan zit er onder de kombucha een extra zwam geplakt. Deze kun je van elkaar afhalen en dan heb je er dus 2.

16 graden is wel erg laag hoor. Dit zou weleens het probleem kunnen zijn.

maar er stond toch niet lager dan 16 graden. als ik niet thuis ben overdag dan staat mijn thermostaat niet hoger dan 16 graden

maar lees net op internet dit:

Laat de komboechathee zoveel mogelijk met rust; het fermenteren duurt ergens tussen de 5 en 14 dagen, afhankelijk van de temperatuur en de kwaliteit van de omstandigheden. Er vormt zich een slijmerig en onaantrekkelijk uitziend laagje op het brouwsel. Dat is de nieuwe scoby die aan het groeien is. Na verloop van tijd (als je een aantal malen een hele nieuwe voorraad hebt gemaakt) zal dit een kipfilet-achtige zwam worden, waar soms wat bruinige draden aan hangen. Dat geeft niks, dat is de gist en kan helemaal geen kwaad.

Tussen de 17 en 19 graden is te koel. Op deze temperatuur kan het organisme niet snel genoeg vermenigvuldigen.

Het filmpje wat bovenop ligt is dus wel de nieuwe scooby, die hoeft niet altijd onderop de oude scooby te groeien. Een goede combucha begint altijd met een nieuwe scooby bovenop de vloeistof. Als het zwaarder wordt omdat er meer suiker uit het water getrokken is of andere omstandigheden kan de nieuwe scooby gaan zakken.

De kombucha is nog niet slecht of iets, je kunt het wat langer laten staan zodat de zwam dikker wordt. En/of je kunt de temperatuur verhogen. Het is een kwestie van getalletjes: hogere temperatuur (beperkt tot 47 graden) = kortere fermentatie, lagere temperatuur = langere fermentatie.

Hoe langer de fermentatie duurt, hoe meer kans op besmetting. Hoe hoger de temperatuur hoe meer kans op uitputting van de cultuur of verdamping van de vloeistof.

Ik heb zelf een verwarmingsplaatje eronder, speciaal voor het brouwen. Deze wordt niet warmer dan 25 graden en ik kan daar 4 potten op kwijt. Dit trekt misschien zoveel stroom als een gloeilamp die dan continue aan staat, maar verbeterd wel de kombucha. Er zijn verschillende manieren om de temperatuur hoger en constanter te krijgen. Dit is ook een onderdeel van het brouwen van de kombucha.

Veel plezier en succes, de kombucha is dus nog prima bezig zich te verdubbelen.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan