krachttraining

Niet te snel de conclusie trekken over de 'juiste plek'.Mbt pijn is de schouder toch te complex om een eigen diagnose te stellen of om deze van afstand te stellen.

Het zal ook wel niet se supraspinatus zelf zijn maar eerder de pees ervan. Wellicht door impingement vaak veroorzaakt door veel de arm (vooral zijwaarts) te tillen en dan zeker wanneer dit boven de 70 gr. uitgaat. Maar het kan net zo goed de pees van de biceps zijn .Ook continu onder stress werken en /of aan de pc. kan een langdurige aanspanning van de spieren die de arm optilen veroorzaken en dus meewerken aan het impingement syndroom.Of veel werk met de arm waar de klacht opspeelt kan de problemen veroorzaken,denk bv aan werken met snijmachines.

Zeer zeker is er een toename van schouderklachten sinds de hype van fitness,mede door oefeningen die iets'wonderbarlijks'zouden bewerkstelligen maar eerder in de schouder weke delen beschadigen.

ad

Quote:
Gezond he, sporten?

Mike, er zit een troll op het forum! ;-)

Herhaling......ik ben niet bezig met sporten.

Sporten doe je niet voor de gezondheid,ook al wil men dit via heel veel kanalen promoten.

Fysieke inspanning gaat maar tot op een beperkt niveau hand in hand met gezondheid.Daarna neemt de fitness toe en kan de gezondheid zelfs afnemen.

ad

Ad, wat vind jij van een trilplaat? Mijn moeder had er een en ze ging er elke dag even op staan. Nu is ie kapot en heeft ze het idee dat haar knieen gemakkelijk verdraaien en dat ze strammer is. Zou het nut hebben zo´n trilplaat?

Oud wielrenner Gert-Jan Theunissen heeft jaren gelden een zwaar ongeluk gehad en daarbij een partiele dwarslaesie opgelopen. Mede door revalidatie op de trilplaat heeft hij weer leren lopen en fietsen.

Oorspronkelijk werd deze techniek gebruikt door de Russen om astronauten te helpen spierafbraak en stijfheid tegen te gaan.

Overigens heeft Theunissen sinds kort een pacemaker gekregen, gezond he, sporten ;-)

Ik had 2 weken geleden een blidedarm ontsteking!!! Ik sport niet,heb mijn bed niet verhoogd aan een kant een eet wapf!! :D

Wie het weet mag het zeggen.

Maar laten we vooral het grotere plaatje zien ipv zorgen maken over minutia.

ad

Quote:
@maarten: bedankt voor je tip! Ik zie dat dit een manueel therapeut betreft. Toevallig zit er in mijn woonplaats ook een zeer goed aangeschreven man.therapeut. Ben er nog niet geweest, nav je bericht ga ik daar maar eens een afspraak maken. De osteopaat doet al heel veel goeds, maar denk dat een man.th. meer specifiek naar de schouder kan kijken.

Hoi San.

Onder de manuele therapeuten heb je nog weer verschillende methoden, die ik aan draag heeft de sicens metode (weet niet of ik het goed schreef)

Maar daar zit dus veel verschil in.

Gezien dit een vrij algemeen topic is over krachttraining plaats ik mijn bericht hier ipv een nieuw topic aan te maken.

Koolhydraten

Weston Price, heeft de slechte invloed van snelle koolhydraten (vooral suikers en zetmeel) onderzocht, kortom niet goed voor je. De theorie daarachter zal bekend zijn.

Nu zijn er natuurlijk ook langzame koolhydraten, op dit forum lees ik bijvoorbeeld dat koolhydraten tot 100 gram per dag zouden moeten worden beperkt. Echter heeft Weston Price ook inheemse stammen ontdekt die goed floreerden/uitstekende gezondheid en tanden hadden en toch een flinke kh inname hadden. Kh hoeft dus wellicht niet perse beperkt te worden???

Kh inname beperken, zoals voorgesteld, is moeilijk te vereenzelvigen met krachttraining. Waarom? De theorie voor zoals die mij bekend:

- Koolhydraten verhogen de glycogeenspiegel in lever en spieren (deze voorraden zijn nodig bij krachttraining voor energie)

- koolhydraten zijn al gebonden aan zuurstof moleculen daarom zijn kh (eventueel in de vorm van glycogeen) beter om te verbranden tijdens de krachttraining, omdat er veel zuurstof nodig is voor de oxidatie van de door de inspanning ontstane melkzuren tot kooloxide en water (het melkzuur veroorzaakt spiermoeheid die kh via oxidatie dus helpt voorkomen/opheffen)

- door vooral vet te eten ipv kh wordt het omzetten van melkzuur tot glucose belemmerd

- een sterke insuline respons door het eten van koolhydraten met een hoge glycemische index na de krachttraining is sterk anabolisch

ik vraag me dus af:

a) of het wel zo nodig is alle vormen van KH (snel en langzaam) drastisch te beperken, tot nu toe ben ik nog weinig tegen gekomen in de boeken van/over/gebaseerd op WP waarin dat staat

b) als het niet nodig is, welke KH dan wel, de langzame? of hoe is het goed in te passen in een voedingspatroon, soms maakt het bijv nog uit of je KH samen of zonder eiwit/vet inneemt... (iig sowieso voor de bloedsuiker spiegel)

c) wat jullie ideeën/tips zijn over WP's inzichten ivm gezonde voeding die toch optimaal is voor krachttraining

Alexis

Quote:
Kh hoeft dus wellicht niet perse beperkt te worden???

Als je deze conclusie trekt op basis van wat Price ontdekte dan moet je wel de gehele leefstijl van deze inheems bevolking erin mee nemen. Feit blijft dat de een KH beter kan verdragen dan de ander,maar sommige problemen manifesteren zich pas na decennia. ik meen me ook te herinneren dat de bevolking met relatief weinig KH inname maar voldoende dierlijke eiwitten en vetten het beter deden/doen qua gezondheid en ontwikkeling(niet alleen door Price geconstateerd).

Glucose(glycogeen afbraak)is inderdaad de energie die het lichaam zal gebruiken bij oa.krachttraining. je spieren hebben echter altijd de voorraad glycigeen aangevuld tot ongeveer 50% ongeacht wat je eet(wel in voldoende mate dan).Een krachttraining is per definitie van korte duur danwel meerdere inspanningen van korte duur en de lever voorraad speelt hier geen rol in(zou niet moeten).

Ik zie wel voordelen in het regelmatig aanvullen van glycogeen in de spieren maar dan meer om een signaal aan het lichaam te geven dat groei mag plaatsvinden omdat er genoeg energie (succesvol leven in de natuur)aanwezig is .Verder zorgt het voor een iets betere hefboom werking op spierniveau waardoor je net iets meer gewicht kunt gebruiken.Het zla ook beter zijn voor bv. aanhechtingen .

Bij intensieve inspanningen zoals krachttraining onstaat er een zuurstof tekort omdat het lichaam nooit genoeg zuurstof op kan nemen om de benodigde energie te kunnen leveren en dus onstaat er een ophoping van melkzuur.Dit wordt vanuit de spieren naar de lever gebracht en daar omgezet in wederom glucose.

Krachttraining zelf is anabolisch genoeg en je hebt geen extra insuline boost nodig na de training.Dit kan zelfs het positieve effect verminderen op korte termijn .Anabolische processen zullen als reactie altijd plaatsvinden na een training,over meerdere dagen en het 'succes'ervan heeft ook te maken met bv. genoeg eiwitten en van goede samenstelling.Ik eet zo nu en dan veel Kh. om een insuline response te krijgen en daarmee oa. fysiologische insuline resistentie te voorkomen.

Ik denk niet dat mijn blindedarm onstekeing terug te voeren is op het genoemde artikel.Lijkt me trouwens logisch dat de darmen minder goed werken voor voedsel opname direkt na een training.

ad

bedankt cham, ik ga dat bekijken zodra ik tijd heb,

Ad tja over die darm ontsteking, de oorzaak achterhalen nu het over is, is ook niet zo belangrijk.

Ik vond het gewoon opvallend dat ik laatst een fitnesstrainer sprak die 6 dagen per week trainde en die was een tijd uit de running geweest vanwege een darm ontsteking,

en dat ik hier las dat jij ook een darm onsteking had gehad. Dacht misschien toch iets met krachttraining te maken. Toen ben ik gaan googlen op darm ontsteking en krachttraining en kwam aan die link.

Als ik het goed interperteer vragen andere delen van het lichaam meer bloed, waardoor de doorbloeding in de darmen minder is en lichte ontstekingen ontstaan. Ik kan me wel voorstellen dat als je dat dagelijks herhaald dat de kans groter is dat een kleine ontsteking een grote ontsteking wordt.

Bedankt voor je uitgebreide reactie, Je weet er veel van. Hoe ga je zelf met KH om

je schrijft zo nu en dan veel? Wat is veel en wat is je normale inname? (en eventuele theorie erachter)

Overigens ben ik ook geinteresseerd in HIT training, ik weet er nog niet veel van, maar heb vandaag het boek 'body by science' gekocht. Als het goed is een HIT variant. Ik heb op youtube gezien hoe jij traint en hoe de auteur van dat boek traint en kwam qua snelheid en ademhaling overeen.

Gr. Alex

@Alex,

Je zou net zou goed de correlatie tussen roken(of bier drinken of wat dan ook) en een blindedarm ontsteking kunnen vinden.De training was ij mijn geval geen issue.Daarnaast denk ik dat het voor een gezond lichaan geem moer uit moet maken of er zo nu en dan meer bloed naar de spieren gaat dan naar bv. de darmen veel belangrijker is het of er voldoende rust/herstel is en of de activiteit op lange termijn niet destructief is.Het voedingspatroon zelf speelt ook een belangrijkere rol.

I eet de avond voor een training('s ochtends) 2x 60-75 gr KH. uit witte rijst en/of zoete aardappel.

Voor de rest eet ik tot ongeveer 50 gr KH per dag.

Het boek dat je gekocht hebt is goed om je een basis idee te geven van HIT en de voordelen ervan.Niet meer niet minder.In principe kun je nooit alles te weten komen uit een boek.En dan ook nog opletten dat je niet alles letterlijk neemt maar wel de juiste conclusies trekt.Daarnaast gaat ervaring een heel belangrijke rol spelen , zeker wanneer je andere mensen gaat instrueren,al dan niet met klachten.

Die youtube films zijn in 2011 gemaakt naar aanleiding van een vraag van iemand in de U.S. In eerste instantie ging het om de legpress maat ik heb er gelijk een paar meer gemaakt.In die periode was ik een beetje aan het experimenteren met oefeningen aangepast aan de middelen die ik had .

@Cham,

De auteur van dit stuk heeft 2 boeken geschreven over de geschiedenis van Bodybuilding. Zeer veel kennis aanwezig. Ik heb een e-book van hem en iemand anders een aantal jaren gekocht mbt raw eating. Heb toen een tijdje bief rauw gegeten,geen problemen van ondervonden....en daar ging het om (testen).

ad

ad

Hallo Ad,

ik heb het bodybyscience boek gelezen en het was zeer informatief.

Ik ben nu op de big 5 manier aan het trainen. Het bijft voor mij moeilijk te geloven dat 1x per week, 1 set per oefening van 5 oefeningen, genoeg is om snel voortgang te boeken. Toch geef ik het voordeel van de twijfel.

Misschien kun jij mijn twijfel nog verder de wereld uit helpen, want jij hebt als trainer dus ook erg goede ervaring mat die manier van trainen ? Zijn er verder nog mitsen of maren in jouw ervaring?

alvast bedankt voor je reactie.

Quote:
Het bijft voor mij moeilijk te geloven dat 1x per week, 1 set per oefening van 5 oefeningen, genoeg is om snel voortgang te boeken

Dat kan ik ook maar moeilijk geloven. Als beginner misschien, maar op de lange termijn gaat dat niks worden.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan