krachttraining

OK, you want it, tou got it.

Knoflook-dressing:

Basis maken van volle yoghurt en/of kefir en/of kwark (om je saus in te dikken) en/of mayonaise.

Zoveel versgeperste of -gestampte knoflook aan toevoegen als jij aankan.

Zoeten met koudgeslingerde honing.

Zouten met (bij voorkeur) fleur de sel en een beetje zoute Japanse sojasaus (shoyu, tamari). Worchestersaus is ook goed.

Zuren met balsamico-azijn en/of appelazijn.

Pittig accent geven met mosterd (vers en/of poeder) en/of zwarte peper en/of gember.

Groen kruid toevoegen. Dit kan gedroogde oregano of gedroogde basilicum of 'Italiaanse kruiden' zijn.

Proeven en zoeken naar de juiste smaakbalans. Indien deze niet voldoende aanwezig is, meer van 1 of meerdere van bovengenoemde ingredienten toevoegen. Bedenk dat zoet, zout en zuur de smaakmakers zijn!

Honing-mosterdsaus:

Zelfde zuivelbasis (zie hierboven).

Zoveel mosterd toevoegen (bij voorkeur fijne mosterd) als je aankan.

Compenseren voor de wrange smaak met honing.

Verder hetzelfde als bovenstaand recept. Blijven proeven. Minimaal knoflook (kan ook zonder) want dit is geen knoflooksaus, maar een honing-mosterdsaus.

Smakelijk!

Mike

Die knoflookdressing ga ik ook maar eens proberen. Op den duur wil je toch wat anders...

Je kan ook mierikswortel met crème fraîche dressing maken.

http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R911266/carpaccio-van-rosbief-met-balsamicobietjes

Ik heb het vorig jaar een paar keer met ham en andere sla dan rucola gemaakt en natuurlijk met heel veel meer dressing (die heb ik wel op dezelfde manier in dezelfde verhouding gemaakt) en ook bij zo veel dressing was de mierikswortel niet te verdreven aanwezig.

En deze mierikswortel dressing/saus kan natuurlijk ook ergens anders over en ik denk dat het ook lekker zal zijn bij een stuk vlees zonder salade.

De basis van de knoflookdressing is verdacht veel gelijk aan aioli:

- 1 Eenheid yoghurt

- 1 Eenheid mayonaise

- 1/2 Eenheid citroensap/wijnazijn

- 1/4 Eenheid honing

- Knoflook to the max (6 tenen was wel gortig, maar kon er mee door)

- Peper

- Zout

@ Mike en vrysuyver,

Als jullie de knoflook dressing op basis van mayonaise maken, welke mayo gebruiken jullie dan? Zelfgemaakte of mayo uit de winkel? Voor zover ik weet is echt elke mayo die te koop is op basis van ranzige zonnebloemolie.

Quote:
Als jullie de knoflook dressing op basis van mayonaise maken, welke mayo gebruiken jullie dan? Zelfgemaakte of mayo uit de winkel? Voor zover ik weet is echt elke mayo die te koop is op basis van ranzige zonnebloemolie.

Ik gebruik mayo uit de biologische winkel. Zit inderdaad zonnebloemolie in, maar zo vaak eet ik dit niet, dus ik neem het op de koop toe. Laatst heb ik een saus gemaakt van yoghurt en volle kwark. Die dikt mooi in door de kwark en is een mooi alternatief als je geen mayo wil gebruiken. Het recept voor deze saus (die ik gebruikte bij een salade met gekookte eieren) was:

volle yoghurt

volle kwark

olijfolie

zwarte peper

mosterd

gember

knoflook

zoute sojasaus

fleur de sel

balasamico-azijn

honing

kerriepoeder (in mijn geval hindoestaanse massala uit de toko)

5-spice (ook uit de toko)

basilicum

De saus is nog steeds niet op en staat nog in de koelkast alsmaar dikker en smakelijker te worden. Lang houdbaar en wordt alsmaar lekkerder!

Mike

Geen zonnebloem mayo voor mij in elk geval. Gewoon echt niet lekker, je proeft gewoon de smerige ranzige zonnebloemolie veel te sterk. Brrrrr.

Ik ben dus maar weer begonnen met zelf mayo maken.

-2 eigelen

- 150 gram gesmolten roomboter

- klein beetje peper (cayennepeper deze keer, jaja, nachtschade)

- wat Keltisch zeezout

- flinke scheut azijn

- klein beetje citroensap

-theelepeltje mosterd

Even de staafmixer erdoor en klaar.

Hij staat nu in de koelkast wat dikker te worden, maar de smaak is prima!

Dit wordt dus mijn basis voor Mike's knoflookdressing die ik ga gebruiken voor salades die ik meeneem naar het werk.

Met reuzel wordt het nog lekkerder Janse als je daar aan kunt komen. Zullen ze fijn vinden op het werk die knoflookdressing :)

Ja, inderdaad niet altijd handig op het werk. Maar honing-mosterd lijkt me ook lekker, en er zijn nog genoeg andere variaties zonder knoflook.

Reuzel heb ik al tijden niet gegeten, maar lijkt me ook wel lekker om dat door de mayo te hebben.

Janse,

Wordt de mayonaise niet te dik als het in de koelkast staat, omdat er roomboter in zit?

Hij staat nu een uurtje of 4 in de koelkast en de dikte is perfect!

Ik heb gewoon een simpel receptje van internet geplukt en zonnebloem olie vervangen door roomboter.

Ook heb ik 2 eigeler gedaan ipv 1 en een flinke scheut azijn ipv een theelepeltje (gewone bio natuurazijn uit de supermarkt) en wat citroensap.

Kwa dikte (en smaak ook) is ie echt perfect!

Weer een supermakkelijke en lekkere manier om een lading vet naar binnen te kunnen werken 8)

Mooi recept.

Morgen ga ik bij de boerderij vragen naar reuzel en dan de mayonaise maken. Als ze dat niet hebben dan gebruik ik ook roomboter.

Quote:
Weer een supermakkelijke en lekkere manier om een lading vet naar binnen te kunnen werken

:lol:

Toch nog 1 keertje off-topic.

Mike, je knoflookdressing is perfect gelukt! Ik heb het gemaakt op basis van mijn zelfgemaakte mayo en volle yoghurt.

Ga nu heerlijk genieten van een hele vette en eiwitrijke salade 8)

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan