krachttraining

als het lichaam al heel snel op glucose verbranding over gaat bij krachttraining en waarschijnlijk ook gewoon zwaar werk zoals staal constructie/constructie opzetten, stratenmaker, bouw algemeen, etc.

wat moet het dan met al die vetzuren die gegeten worden?

hebben deze alleen nut voor rustige arbeid?

ad, jij weet ongetwijfeld hoe dit zit, je traint en eet veel vet en ondanks wat meer koolhydraten nog steeds niet idioot veel kh.

word er bij zware inspanning wel degelijk vetzuren verbrand door spieren enzo?

Je lichaam zal altijd OOK vet gebruiken voor energie maar bij intense inspanningen is het % ervan gering.Er is dan gewoon geen tijd om al die energie op zeer korte termijn vrij maken.Vandaar dat het opgeslagen glycogeen in de spieren direct aangesproken zal worden . Aangezien krachttraining eigenlijk sporadisch plaats zou mooeten vinden maakt het ook geen moer uit of je dan wel/geen/weinig vetzuren verbruikt,je verbruikt dit wel de rest van de tijd erna.

En trouwens je gaat niet aan een activiteit doen OM energie ,welke dan ook,te verbruiken.

Daarnaast heb je wel degelijk veel vetzuen nodig als bouwstof voor bv hormonen,celwanden etc.

Arbeiders die zwaar lichamelijk werk verzetten kunnen dit best doen op vnl. vetten en komen waarschijnlijk ook weg met iets meer kh. Maar ook hier....dit werk kan nooit zo intensief zijn als correcte kachttraining anders zou dit maar zeer kort uitgevoerd kunnen worden,per definitie.

ad

bedankt ad, dit geeft aardig goed weer waar dat punt ligt dat het lichaam echt op de suikers gaat.

Quote:
Je lichaam zal altijd OOK vet gebruiken voor energie maar bij intense inspanningen is het % ervan gering.Er is dan gewoon geen tijd om al die energie op zeer korte termijn vrij maken.Vandaar dat het opgeslagen glycogeen in de spieren direct aangesproken zal worden . Aangezien krachttraining eigenlijk sporadisch plaats zou mooeten vinden maakt het ook geen moer uit of je dan wel/geen/weinig vetzuren verbruikt,je verbruikt dit wel de rest van de tijd erna.

Is dat niet ook reden waarom men adviseerd om na een intensieve krachttraining het glycogeen in de spieren weer zo snel mogeijk aan te vullen?

Als je stevig hebt getraind is namelijk al het glycogeen (spiersuiker) verbruikt (volledig leeggezogen glycogeendepots) Je spieren en lever zijn helemaal leeg. Bij gebrek aan beter zal je lichaam dan zijn energie halen uit spiermassa en eiwitten.

Om na de training zo snel mogelijk te herstellen moeten we dus direct het glycogeen in de spieren en lever aanvullen. Zo wordt spierafbraak gestopt en draagt elke gram eiwit rechtstreeks bij tot de vorming van meer massa.

Om bovenstaande redenen wordt er vanuit de krachtsport geadviseerd om na de training snelle suikers (dextrose) te nemen omdat het het meest anabole (spieropbouwend) en antikatabole (spierbeschermend) is dat je kunt innemen naast een zuivere eiwitbron.

Wat is jou gedachtengang hierover Ad? Volledig onzin of kern van waarheid?

Wat ik ervaren heb is dat als je na de training snelle suikers neemt je meer vet aanzet.

Je kunt beter gebruik maken van de groeihormoon piek naar de training en deze niet afstompen met snelle suikers. Waardoor je ook iets meer vet verbrand.

Hormonen hebben veel meer te doen met spierafbraak/spieropbouw dan het eten van bergen eiwitten. Koolhydraten na de training hebben niks te maken met het opbouwen van spieren. Koolhydraten zorgen voor meer vocht in de spieren waardoor het lijkt dat alles groter is.

Dit kun je proberen om je helemaal leeg te trainen en geen koolhydraten te eten voor een tijdje. Hierdoor zit er minder vocht/glycogeen in de spieren. Als je dan een dag een hele hoop koolhydraten eet dan ben je de dagen erna een stuk "voller". Dit komt door het vocht en koolhydraten wat de spieren ingeduwd wordt. Hierdoor ervaar je betere pomp en een tijdelijk verhoogd energie niveau. Creatine werkt ongeveer hetzelfde meer vocht in de spier. Wanneer er door een bodybuilder/krachtsporter testosteron wordt gebruikt zorgt dit voor meer opslag van vocht en glycogeen in de spieren waardoor de spieren groter lijken. Dit is na het gebruikt heel snel weg.

Bodybuilders uit de jaren 70 aten geen of zeer weinig koolhydraten en hadden toch een krachtig fysiek. Het gross leeft hiervan ook nog. Tegenwoordig is het vaak low fat high carb en een hele hoop chemische troep. Waardoor vaak mensen ook hart problemen krijgen omdat het beschermde effect van het vet niet aanwezig is.

Quote:
Als je stevig hebt getraind is namelijk al het glycogeen (spiersuiker) verbruikt (volledig leeggezogen glycogeendepots) Je spieren en lever zijn helemaal leeg. Bij gebrek aan beter zal je lichaam dan zijn energie halen uit spiermassa en eiwitten.

Ben nu even niet in de gelegenheid het na te zoeken, maar mij staat me bij dat de hoeveelheid van de glycogeenvoorraad opgebruikt was na een training nogal tegen bleek te vallen! Dit in tegenstelling tot het gebruikelijke verhaal (van supplementenboeren(?)) dat deze energie helemaal opgebruikt zou zijn.

Quote:
Ben nu even niet in de gelegenheid het na te zoeken, maar mij staat me bij dat de hoeveelheid van de glycogeenvoorraad opgebruikt was na een training nogal tegen bleek te vallen! Dit in tegenstelling tot het gebruikelijke verhaal (van supplementenboeren(?)) dat deze energie helemaal opgebruikt zou zijn.

Dat zou kunnen, maar stel er is een groot deel verbruikt, dan zou je wellicht kunnen stellen dat snelle suikers het meest anabole zijn na een krachtige training. Los van het feit dat het je suikerspiegel omhoog schiet en dat het wellicht niet het meest gezonde is om te doen.

Oke het leek me handiger om toch even na te zoeken dan een discussie te voeren met als basis een aanname waarvan ik het idee heb dat het onzin is:

http://bayesianbodybuilding.com/optimized-workout-nutrition-carbs-protein-revisited/

Suiker/koolhydraten na de training zorgt niet voor meer spieropbouw. Eiwitten zorgen voor een anabole omgeving.

Maar eiwitten na de training moeten nog verteerd worden dus er zit nog een tijd tussen voordat ze opgenomen worden.

Belangrijker is een goed voedingspatroon de hele dag en een goede nachtrust.

Quote:
Oke het leek me handiger om toch even na te zoeken dan een discussie te voeren met als basis een aanname waarvan ik het idee heb dat het onzin is:

http://bayesianbodybuilding.com/optimized-workout-nutrition-carbs-protein-revisited/

Bedankt voor het artikel, net gelezen en klinkt logisch allemaal. Bij inname van proteine shake zijn snelle suikers onnodig.

Quote:
Maar eiwitten na de training moeten nog verteerd worden dus er zit nog een tijd tussen voordat ze opgenomen worden.

Daarom neemt men een hoge kwaliteit whey shake, wat al voorverteerd is.

Quote:
Daarom neemt men een hoge kwaliteit whey shake, wat al voorverteerd is.

Little Miss Muffet drank a 50 gram whey protein shake. Since Miss Muffet can absorb only 10 grams every hour. How long does it take for Miss Muffet to absorb all the protein?

50 grams / 10 grams per hour = 5 hours

So, it would take 5 hours to digest all that protein. But remember, we have only 1.5 hours to get ‘er done. Therefore Miss Muffet has no chance of absorbing all of it. She’ll absorb – at most – 15 grams. And the other 35 grams?

Quote:
Little Miss Muffet drank a 50 gram whey protein shake. Since Miss Muffet can absorb only 10 grams every hour. How long does it take for Miss Muffet to absorb all the protein?

50 grams / 10 grams per hour = 5 hours

So, it would take 5 hours to digest all that protein. But remember, we have only 1.5 hours to get ‘er done. Therefore Miss Muffet has no chance of absorbing all of it. She’ll absorb – at most – 15 grams. And the other 35 grams?

Dat is ook precies de reden waarom ik maar 1 schep neem i.p.v. 2. Dan kom je ongeveer op 20 gram. Meer wordt inderdaad niet opgenomen

De WAPF waarschuwt voor de inname van eiwitshakes. Geisoleerde eiwitten in poedervorm zijn een regelrechte ramp voor je spijsvertering. Er is heel veel vit. A, schildklierhormoon en water uit de cellen nodig om dit te verteren. Bovendien worden overtollige eiwitten geloosd via de huid (acne, eczeem) en je produceert teveel urinezuur, waardoor je ammoniakvergiftiging van het bloed krijgt en je spieren en gewrichten verzuren (jicht).

Mike

Quote:
Dat is ook precies de reden waarom ik maar 1 schep neem i.p.v. 2. Dan kom je ongeveer op 20 gram. Meer wordt inderdaad niet opgenomen

Quote:
De WAPF waarschuwt voor de inname van eiwitshakes. Geisoleerde eiwitten in poedervorm zijn een regelrechte ramp voor je spijsvertering. Er is heel veel vit. A, schildklierhormoon en water uit de cellen nodig om dit te verteren. Bovendien worden overtollige eiwitten geloosd via de huid (acne, eczeem) en je produceert teveel urinezuur, waardoor je ammoniakvergiftiging van het bloed krijgt en je spieren en gewrichten verzuren (jicht).

Dan kun je dus beter je een paar eidooiers eten in combinatie met levertraan omdat je dan complete voeding hebt. Wat dan weer ten goede komt aan het opbouwen van je spiermassa. Al is de opname dan trager uiteindelijk heb je er meer aan.Probeer uit iedere maaltijd het meeste te halen als het gaat om voedingsstoffen.

Whey is overrated. Gepromoot door de bodybuilding scene die allemaal chemische hulpmiddelen hebben waardoor de protein synthesis meerdere malen hoger ligt.

Quote:
Bovendien worden overtollige eiwitten geloosd via de huid (acne, eczeem) en je produceert teveel urinezuur, waardoor je ammoniakvergiftiging van het bloed krijgt

Het is inderdaad bekend dat bodybuilders vaak last hebben van acne en eczeem.

De amoniakvergiftiging komt me ook bekend voor. Ik had dat vroeger weleens, dat er door het zweten echt een smerige amoniakgeur vrij kwam.

Ik heb helemaal niets met al die shakes,eiwit of kh. je kunt het herstel naar mijn mening niet echt versnellen maar wel tegenwerken.Dus zo min mogelijk tegenwerken helpt je herstel. bedenk eens hoeveel er aan kh. en eiwit shakes gegeten wordt en dan ook nog eens op exacte tijden(?)en hoeveel spiergroei er per training werkelijk plaats zal vinden. Er kan altijd wel een studie tegenaan gegooid worden. Maar betreft het dan mensen of ratten/muizen? En hoe wordt de spiergroei dan vastgesteld? Stikstofbalans? halve waarheden om de hype(geld) op gang te houden.

Ik neem 3 rauwe eieren na een training en hoop dat het iets uitmaakt maar zoals ik eens eerder schreef ik heb ook een doorlopende reisverzekering.

Intensieve krachttraining is STRESS en herstel duurt nu eenmaal iets langer dan de meesten willen accepteren.

ad

Ja dat denk ik ook Ad. Ik neem meestal wat rauwe melk na de training, simpelweg omdat ik daar dan ook echt zin in heb.

Al dat gereken en gemeet en alles ook nog eens op de perfecte tijden proberen te doen is echt niet nodig. Ik haal net zulke goede resultaten als vroeger, maar dan zonder al die eiwitshakes (met aspartaam aardbeiensmaak), bakken met magere kwark, magere kipfilet, alles proberen op goede tijden te eten, etc,

Dit is echt niet nodig. Goed, hard en slim trainen icm gezonde volwaardige voeding met voldoende vetten, eiwitten en wat koolhydraten en voldoende rust zorgt voor resultaat.

En waarom moet er altijd DIRECT na de training iets speciaals genomen worden, omdat men anders bang is dat men spieren verliest? Er vind CONSTANT opbouw en/of afbraak plaats in je lichaam, je moet dus zorgen dat je 24 uur per dag goed doorvoedt bent en niet alleen direct na een training.

Sporters (en vooral bodybuilders) zijn altijd opzoek naar dat ene "magische" pilletje, poedertje of ander supplementje. Daarom is er ook zo'n grote markt voor. Ik las pas nog ergens: "You can sell EVERYTHING to a bodybuilder" :lol:

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan