Leven na de dood

Vandaar dat Eben Alexander schrijft:

Quote:
We zijn vrij; maar we zijn vrije wezens die van alle kanten worden ingesloten door een omgeving die samenspant om ons het gevoel te geven dat we niet vrij zijn.

Quote:
Zelf ben ik ervan overtuigd dat we nu voor een cruciale periode in ons bestaan staan. We moeten meer van deze grotere kennis zien te achterhalen terwijl we hier op aarde leven, terwijl onze hersenen (inclusief de analytische hersendelen aan de linkerkant) nog volledig functioneren.

Ik zag laatst een programma op de Britse TV over Hitler en het Nazi-regime. De Nazi's verafschuwden de bestaande religies (niet alleen het jodendom) en stelden een wet in dat beelden van Jezus aan het kruis niet meer geoorloofd waren in klaslokalen. Dit stuitte in het streng religieuze Beieren op zoveel verzet dat de Nazi's deze wet introkken. Als zelfs in een absolute dictatuur als Nazi-Duitsland de stem van het volk zo luid kon zijn dat de machthebbers haastig hun onderdrukkende wetten moesten intrekken, dan zegt dit veel over de werkelijke macht van de meerderheid (het volk) over de minderheid (de elite). Het Duitse rijk ging uiteindelijk ook ten onder door gebrek aan steun van het volk, waarbij het mislukte winteroffensief in Rusland het keerpunt was. Het gebeurt dus omdat we dit laten gebeuren, we hebben wel degelijk een keus!

Mike

Laatst nog gepost over de acties van 1 enkele vrouw in India, Vandana Shiva:

Quote:
Recentelijk keek ik ook naar Hard Talk op de BBC. Hierin was de Indiase activiste Vandana Shiva aan het woord. De formule van Hard Talk, zoals de titel al aangeeft, is dat de gasten stevig aan de tand worden gevoeld door een journalist(e) die zeer kritische vragen stelt. Zo gaf de journaliste aan dat het nu veel beter is gesteld met de armoe en voedselvoorziening van de Indiase bevolking dan tientallen jaren geleden. Het argument dat hiervoor werd aangevoerd is dat de productie van tarwe procentueel flink is gestegen t.o.v. vroeger.

Shiva beargumenteerde dat tarwe nooit een traditioneel graangewas is geweest in India en dat men daar traditioneel vooral peulvruchten verbouwt als bijv. linzen. Bovendien komt het merendeel van de tarweopbrengst niet ten goede aan de bevolking, maar is bestemd voor de export. Op papier mogen de cijfers dan rooskleurig zijn, maar in de praktijk ziet het er heel anders uit.

Het is dus gewoon westers kolonialisme door vruchtbare Indiase landbouwgrond in te pikken (uiteraard met financiele steun van de Wereldbank en het IMF) en vervolgens de behaalde winsten het land uit te sluizen, waardoor de bevolking alsnog arm en hongerig achterblijft en een mager loon mag verdienen op de door westerlingen ingepikte grond.

Deze vrouw liet zich niet de kaas van het brood eten en dit was een genot om te zien! Zij heeft er hoogstpersoonlijk voor gezorgd dat India nu op 1 gewas na (katoen) GMO-vrij is en zij voorspelt dat binnen 5 jaar ook de GMO-katoen zal verdwijnen.

https://www.fatsforum.nl/topic/wat-is-er-mis-met-fytinezuur#post-32854

En sta eens stil bij wat dit forum in iets meer dan een jaar tijd al heeft bewerkstelligd!

Mike

De persoon kan onmogelijk vrij zijn want de persoon zelf is de gevangenis.

De persoon die je denkt te zijn ontstond binnen enkele jaren na je geboorte, daarvoor was er geen afgescheidenheid, geen apart "ik" in het geheel. Dat aparte ik ontstond pas toen de ouders je aanleerden dat je Henk, Piet, Marie, Mike was. De persoon die zo is ontstaan bestaat slechts in het verhaal dat het denken is. Het verhaal is nimmer wat er (nu) is, het is een serie gedachten op herinneringen gebaseerd die geprojecteerd wordt en waarvan je aangenomen hebt dat dit realiteit is. Het is slechts een illusie, een droom, omdat er alleen is wat er is en niet wat er was.

Het verhaal van Adam en Eva, dat een allegorie is, verteld precies deze boodschap. Dat verhaal is al heel oud, wat laat zien dat deze kennis niets nieuw is.

De persoon kan zich niet bevrijden uit deze gevangenis omdat elke actie die vanuit de persoon ondernomen wordt de persoon juist bevestigd.

Deze éénheid die het denken te boven gaat is aardig analoog aan de kwantummechanica, waarin het waarnemen niet los gezien kan worden van het proces dat waargenomen wordt, het vormt een geheel, dat tevens de waarneming onzeker maakt.

Maar hier op aarde heb je wel een ik-beleving en daarmee dus dualiteit. Dat dit een illusie is vanwege de 'entanglement' waar de quantummechanica over spreekt klopt, maar het is wel je beleving. Daarom ook moet je er zoveel mogelijk voor anderen zijn, wetende dat alles met elkaar verbonden is. Spiritualiteit is eenheid/verbondenheid met jezelf, met anderen, met de aarde en met de kosmos.

Je hoeft niet negatief egoistisch te zijn vanuit een ik-beleving. Wel moet je goed zorgen voor jezelf en zuinig zijn op jezelf, positief egoisme noem ik dat. Daarom ook de noodzaak om goed te eten en je materiele zelf goed te voeden. Het is mijn ervaring dat de geest vanzelf volgt. Men zegt vaak: mind over matter (geest over lichaam), maar het is evengoed andersom: matter over mind (lichaam over geest).

Mike

Die ik-beleving is het gevolg dat er een ik als aparte persoon is ontstaan in het denken. De ware beleving is dat je alles bent, wat automatisch in houdt dat er geen goed en kwaad bestaat, geen oordeel is. Als je alles bent, kan er geen sprake meer zijn van niet goed zijn voor iets van datzelfde geheel, er is geen ander, "je" bent het gehee, wat verbondenheid uitsluit, want verbondenheid veronderstelt dualiteit, jezelf en de ander.

Het is totaal anders dan je je hele leven hebt aangenomen. Die aanname, die zo vertrouwd voelt is echter een droom, een illusie. De natuur heeft bij levende wezens ingebouwd dat ze goed voor het organisme zorgen, dat gaat helemaal vanzelf. Bij de mens, die al denkend in afgescheidenheid leeft, lijkt er de verwijdering te zijn van die natuur, hetgeen voor het organisme consequenties heeft. Het is hierbij wel aardig te zien dat Adam en Eva ATEN van de boom van kennis van goed en kwaad (ze vereenzelfden zich, namen in, de kennis van goed en kwaad, waarbij ze dit dan ook werden). Kennis van goed en kwaad is hier gelijk aan oordelen, hetgeen met hetzelfde oor begint als oorlog.

Het is anders dan me is geleerd, maar het sluit wel aan bij wat ik heb aangenomen. Als 5-jarige vond ik het al vreemd dat ik de enige ben die 'ik' ben. Een soort bewustzijn dat hier iemand van 5 de wereld aan het waarnemen is, die in feite nog een heel leven voor zich heeft. Het meest vreemde vond ik dat anderen er helemaal niet zo mee bezig leken te zijn hoe bizar deze hele gegeven situatie eigenlijk is. Dat we steeds maar doen alsof het allemaal heel normaal is dat we één persoon zijn en niets weten van elkaars waarneming. Dat het een non-issue is.

Ik zag dat er op de kleuterschool vooral rollen werden gespeeld die volwassenen heel erg serieus namen; en dat ze het heel belangrijk vonden dat je als kind ook een rol kreeg toebedeeld. Ik ben gewoon maar mee gaan doen natuurlijk, maar ik besloot die gedachte niet te vergeten. Aangeleerde gedachtes beginnen meestal bij 5 jaar he?

In onze samenleving overleef je het niet zonder ik-beleving.

Je wordt gedwongen jezelf als ik te beleven.

Doe je dat niet: dan leg je het af.

Alles is bewust ingericht op de ikbeleving en het wijgevoel wordt op de meest pijnljke manieren uitgebuit, genegeerd (ook in de DSMIV en V bijv: die gaat alleen uit van de ziekten in het neurotische afgescheiden ik-spectrum, maar die uit het psychotische in het alles opgaande wij-spectrum daar weet men nauwelijks raad mee: twee kanten die iedereen in zich heeft), dan wel kapotgemaakt.

Misschien klink ik als een slachtoffer als ik het zo zeg, en dat ben ik ook, net als iedereen.

Maar goed, bewustzijn daarover maakt het enigszins draaglijk, maar leuk is anders.

Zie deze post van Debsy, waar ik me heel erg in kan vinden. Wat daar staat, met zoveel woorden, is dat er twee soorten ervaringen zijn, noem het maar een micro- en een macro-ervaring.

De micro-ervaring is het deelbewustzijn dat we tijdens ons aardse bestaan ervaren, een vertaling van ons DNA, zoiets als een antenne op het dak van je huis die slechts een bepaalde kant op gericht is, waardoor je maar een beperkt aantal zenders kan ontvangen. De macro-ervaring is wanneer je heen bent gegaan en niet meer beperkt wordt door je lichamelijke behuizing en 1 wordt met het grote, alomvattende bewustzijn vanwaaruit alle leven afkomstig is.

Met die micro-ervaring zullen we het tijdens ons leven moeten doen en het is m.i. zinloos om te theoretiseren dat dit een 'gevangenis' zou zijn. Tijdens deze micro-ervaring beschik je nl. over vrije wil, hetgeen je in staat stelt om keuzes te maken. Vrijheid = keuze. Wat Debsy zegt is dat tijdens je leven streven naar die macro-ervaring, die je pas na je dood ervaart, je juist gevangen houdt, omdat je dan niet bezig bent met leven in het hier en nu. Dit is ook mijn probleem met die sungazers en breatharians: waarom toch die drang om het aardse te ontstijgen? Het aardse moet juist gevierd worden! Je hebt een spijsverteringsstelsel gekregen, gebruik dat dan ook!

Bovendien is er wel degelijk dualiteit ook in die andere wereld, zoals ook blijkt uit het boek van Eben Alexander. De natuur zoekt voortdurend naar balans en vindt deze nooit. Creatie (vrouwelijk, yin) en oncreatie (mannelijk, yang) worden voortdurend met elkaar afgewisseld. Dit gebeurt op aarde, maar ook daarbuiten, het is een universeel principe. Het is waar dat in de natuur deze dualiteit wordt verenigd, zoals je ook terugziet in het yin-yang-symbool, dat yin en yang als een golvende beweging weergeeft, waarbij de ene keer yin dominant is en de andere keer yang. Zolang deze elkaar afwisselen, is er balans.

In het universum zie je eveneens sterren opgeslokt worden (oncreatie) en weer nieuwe ontstaan (creatie). Hier op aarde zie je dit dualistische principe bijv. terug in onze hersenstructuur, die een rationele en analytische (mannelijke) linkerhelft en een creatieve en intuitieve (vrouwelijke) rechterhelft laat zien, gescheiden door het corpus callosum (hersenstam) die met de stip op het voorhoofd in India wordt aangeduid. Een ander aards voorbeeld is de eb- en vloedbeweging van de zee, waarbij contractie (vrouwelijk) en expansie (mannelijk) elkaar voortdurend afwisselen.

Digitale communicatie bestaat uit eentjes en nullen, die elkaar voortdurend afwisselen. Dit is pure quantumtechnologie! Kijk naar de vorm van het getal 1 (mannelijk) en die van 0 (vrouwelijk). De 0 is een cirkel, het alomvattende geheel (de vrouwelijke creatieve energie is nl. vele malen krachtiger dan de mannelijke destructieve energie). Denk ook aan nulpuntenergie. De 0 staat voor chaos, wat letterlijk 'gapend gat' betekent, die uiteindelijk weer leidt tot orde. Uit chaos komt orde en andersom. Het getal 8, het God-getal, de lemniscaat, laat dit ook heel mooi zien: contractie en expansie, een naar binnen gerichte en een naar buiten gerichte spiraal, die elkaar vinden in een nulpunt waar ze samenkomen.

Om die reden is de Latijnse benaming voor God 'deus', wat slaat op het getal 2. Dit maakt God zowel mannelijk als vrouwelijk, zowel een schepper als een vernietiger, die met elkaar verenigd zijn. De grote bestaande religies eren echter enkel het mannelijke, Vader Hemel, en niet het vrouwelijke, Moeder Aarde, en slaan daarmee de plank volledig mis.

Het woord voor duivel, 'diabolo', slaat eveneens op het getal 2, maar daarmee wordt bedoeld het zaaien van tweedracht door onze vrijheid van bewustzijn te ontnemen d.m.v. misleiding, leugens en bedrog. Dit maakt het duivelse een duistere spiritualiteit die juist niet staat voor de vereniging van schijnbaar tegenovergestelde krachten, een spiritualiteit die uitsluitend het mannelijke eert en het vrouwelijke onderdrukt, een spiritualiteit van oncreatie of anti-creatie.

De 'eenheid' die men in die kringen nastreeft is het creeren van een nieuwe wereldorde uit de chaos die men op basis van destructieve principes creeert. Deze 'orde' is er een van pure onderdrukking (dictatuur) en wreedheid. Tijdens de geschiedenis zijn er al wat 'voorproefjes' van gegeven. Denk aan Hitler, Stalin en andere massamoordenaars. Dit waren 'proefballonnetjes' die zijn opgelaten om te kijken waar men mee weg kan komen en het is uitsluitend mogelijk als je de vrijheid van bewustzijn van mensen ontneemt. Vandaar het eeuwenoude verhaal dat de duivel uit is op je ziel en dat vampieren eerst binnen moeten worden gelaten. Daar zie je dat aspect van vrije wil terug: laat je het toe in je leven of laat je het niet toe?

Opvallend is ook de voortdurende oorlog tegen het boeddisme, d.m.v. bijv. de oorlog in Vietnam, het communisme in China en het bewind van Pol Pot in Cambodja. Als er nl. 1 gedachtengang ter wereld is die het echt snapt, dan is het wel boeddisme. En natuurlijk de spiritualiteit van natuurvolkeren, die eveneens massaal zijn onderdrukt en uitgemoord. Wat men nastreeft is een wetenschappelijke dictatuur, waarbij kille technologie de hoofdrol speelt, een technocratie, opnieuw een mannelijk concept.

Er zijn dus twee vormen van dualiteit: de werkelijke dualiteit, waarbij twee tegenovergestelde krachten elkaar afwisselen en samenkomen (geen magnetisme zonder plus- en minpool, bijvoorbeeld) en dualiteit die is gebaseerd op de illusie van tweedracht, van verdelen en heersen, ik tegenover jij, wij tegenover zij. Je hoeft niet eerst dood te gaan om je te verbinden met de goddelijke dualiteit, je kunt hier op aarde al yin en yang eren en deze verenigen. Dit kan d.m.v. meditatie, gebed, dromen, geestverruimende middelen of via een of meerdere passies. Zo zijn mijn twee grote passies voeding en muziek. De truc is om beide hersenhelften met elkaar te verenigen en te laten samenwerken, dus: kennis en wijsheid, ratio en intuitie, het deel en het geheel.

Het woord 'oorlog' betekent trouwens: verwarring, gebrek aan orde. Vandaar ook het Engelse woord 'war', dat wij natuurlijk kennen als: in de war. 'Vrede' betekent: rust, vandaar het Engelse woord 'peace', als in: to be at peace (innerlijke rust hebben). Oorlog is de mannelijke energie van oncreatie, die de vrouwelijke energie van creatie onderdrukt. Vandaar dat mannelijke soldaten tijdens oorlogen ook altijd vrouwen systematisch verkrachten (letterlijk: van hun kracht ontdoen). Vrede is de vrouwelijke kracht van harmonie en creatie.

De boom in het paradijs van Adam en Eva was de Boom des Levens (Tree of Life) en deze bevatte ALLE kennis over het leven. Het verhaal van Adam en Eva is helemaal niet bijbels, maar veel ouder en van alle belangrijke culturen. Het verhaal vertelt ons wat Eben Alexander ook heeft ontdekt: alleen maar in een paradijs zitten, maakt mensen gemakzuchtig en verhindert hun persoonlijke en collectieve groei en ontwikkeling. De functie van het kwaad (oncreatie) is om deze groei en ontwikkeling mogelijk te maken. Precies wat Debsy ook schrijft: uitsluitend vrede/eenheid/harmonie houdt ons gevangen.

Satanisten geloven dat God een dictator was en dat Satan Adam en Eva heeft bevrijd uit de Hof van Eden door hen te verleiden met die slang en die appel. Zij zien dit als 'verlichting'. 'Lucifer' betekent dan ook: Lichtdrager. Religieuze mensen geloven dat we in de Hof hadden moeten blijven en ons niet schuldig hadden moeten maken aan deze 'oerzonde'. Beide visies zijn m.i. te eenzijdig. We moesten wel toegeven aan de verleiding om onze persoonlijke groei/ontwikkeling mogelijk te maken, daar is niets 'zondigs' aan. Het woord 'zonde' betekent trouwens letterlijk: waarheid. De waarheid is dus beide, goed en kwaad.

Mike

@ Mike

Allereerst mooi hoe je steeds met engelse vertalingen van woorden dingen treffend duidelijk weet te maken.

Quote:
Spiritualiteit is eenheid/verbondenheid met jezelf, met anderen, met de aarde en met de kosmos.

Dit is de 'horizontale component' van spiritualiteit. De 'verticale component' is een multidimensionaal bewustzijn en een bijbehorend ascensieproces. Dat is wat vermoedelijk de 'Stairway to Heaven' wordt genoemd. Ik ben niet zo bekend met deze term. Dat wat de 'geestelijke wereld' wordt genoemd, of 'Gene Zijde' in het licht van deze topic, is in mijn ogen slechts een verzamelnaam van dimensies boven 3D. Alles wat wij niet meer met onze stoffelijke zintuigen kunnen waarnemen, wordt dan als onstoffelijk ervaren en zo benoemd. In mijn ogen zijn hogere dimensies evengoed stoffelijk, maar dan fijnstoffelijk. En in die dimensies bestaat evengoed dualiteit. Eenheid bestaat pas vanaf 12D: het Avatar- of Christusbewustzijn. Daarom wordt er in esoterische kringenook gesproken over meerdere DNA-strengen. Deze bevinden zich in andere dimensies en zijn van ander materiaal gemaakt. Dit materiaal is voor onze reguliere wetenschap nog onbekend. De meeste mensen die sterven gaan naar 4D of 5D. Afhankelijk van de trilling van je energetische lichamen en de activaties van je DNA heb je toegang tot hogere regionen. Bij iedere dimensie hoort een DNA-streng. Hoe meer je er hebt geactiveerd, tot hoe meer dimensies je toegang hebt binnen je waarnemen. Hoe meer je kan waarnemen, hoe kennis je op kan doen, hoe meer technieken je zal kunnen beoefenen, hoe meer vrijheid en macht je zal kunnen verwerven, hoe hoger je kan stijgen op de ascensieladder, hoe meer je vordert in de verticale evolutie...

Ik heb ook een aantal jaar geleden advaita teksten gelezen en daar gingen af en toe mijn haren van overeind staan. Leuzen als Er is geen ik en er is geen jij. Niets doet er toe want dit is een illusie en bestaat niet etc etc.

Vamachara is een geweldig boek en ik kan het iedereen aanraden.

Vandaag weer een pakkend stukje tekst vann deze schrijver over mediteren.

Quote:
Een hele dag wereldwijd 12-12-12-mediterende lichtwerkers en het "resultaat": de ergste klap voor de Europese democratie sinds nazi-duitsland: http://www.nu.nl/economie/2981442/europa-bereikt-akkoord-bankentoezicht.html. Goed gedaan!... Had de Upanishads nou gelezen, want deze leggen uit dat mediteren het stomste is wat een mens kan doen om aan ellende te ontsnappen. Wie wat veranderen wil moet niet mediteren, maar katapulteren. Gij begrijpe indien u de beginselen bestudeert van chaosmagie of Hawaiiaanse Kahuna. Met mediteren op licht schep je enkel een diapositief dat zich volgens de Law of Vacuum dan vult met bijvoorbeeld het Bilderbergproject ECB en alle andere shit. We zijn nu een totalitaire oligarchie geleid door instituten die alle oorlogen, crises en politieke corruptie organiseren. NU nog muntgeld afschaffen en we zijn klaar, en daar werken ze hard aan. Uiteraard is het ECB-isme geen product van lichtwerkers, maar het toont glashard en feitelijk de totale ineffectiviteit van grote meditatiesessies, het maharishi-effect ten spijt. Maar dit was niet het meest irritante aan de 12-12-12-hysterie. Als je echt een kunstmatig gefabriceerde datum die niets met natuurlijke tijd te maken heeft nodig hebt om je het leed in de wereld aan te trekken, dan is er echt een flinke steek los en vraagt het begrip spiritueel om een evaluatie: waar ging dat eigenlijk over? Niet over het ontkennen van de werkelijkheid met een saus van collectieve channelfantasie hoop ik, maar om betrokkenheid bij mens, leven en Aarde, vanuit je menselijke kern, ongepolitiseerd door meditatiedwepers of falende IKEA-numerologen

Alles wat er schijnt te zijn, inclusief overeind staande haren, wordt waargenomen door de zintuigen, die zeer beperkt zijn in bereik en soort, en vervolgens door het brein geïnterpreteerd op basis van het bekende. Dat noemen we dan realiteit. Het is en blijft een illusie, een droom daarmee. Nog eens te meer als er vereenzelviging van het denken, een "ik" is die per definitie van het denken is. Ervaring is altijd oud, door het brein bewerkt verleden, ook al is het een seconde geleden, het is nooit wat je bent.

Hiermee, en met alle mogelijk filosofie er over, is de persoon druk doende om te zoeken naar dat wat er altijd al was: DIT, nu, hier! Het is ZO simpel, dat het verstand het niet kan of wil vatten, is het te simpel? Alles wat er is is dit.

Fijn dat het voor jouw werkt Gerard, maar persoonlijk kan ik helemaal niks met deze interpertatie van de realiteit of illusie wat je wil :-)

Gerard,

Je klinkt als een kapotte grammofoonplaat. Ik kan hier ook niets mee. Op macro-niveau heb je gelijk, zoals ik al heb uitgelegd, maar op micro-niveau is het gevaar van jouw manier van denken dat je niets hoeft te doen, want het is 'toch alleen maar een illusie'.

Zo lees ik op 'spirituele' sites ook dat bijv. de kernramp in Fukushima zo heeft moeten zijn, omdat dit een klap betekent voor de Japanse economie, waardoor ze leren dat het allemaal niet om materialisme draait (dat is immers eveneens een 'illusie').

En zo berusten we in de ene boosaardige gebeurtenis na de andere, want het is immers allemaal toch maar een illusie. Kortom: vluchten naar het licht en het aardse ontkennen. Ik herhaal het hier nog 1 keer: angst en passiviteit zijn GEEN spiritualiteit, ze zijn het TEGENOVERGESTELDE hiervan!

Mike

Oh, ik zie een hoop interpretatie, denken aan het werk in optima forma. Prima, dat is waar denken goed in is. De illusie zit in de persoon, die uit het denkproces voortkomt, alles wat je vindt als je de persoon, de ik, mij, op zoekt is te vinden als beeld uit het verleden. In die zin besta je dus slechts al gedachte.

Dat je er niets mee kunt, dat klopt als een bus. Het leven leeft, kijk maar naar de natuur. Dat de mens de illusie erop nahoudt dat het leven maakbaar is, is een grote vergissing. Het is het soort maakbaarheid dat meestal het tegenovergestelde oproept van wat beoogd wordt.

Wat ik hier meldt heeft niets te maken met wat je op spirituele sites leest over dingen die om een bepaalde rede zus of zo zouden moeten zijn. Er is geen doel, geen verbetering, de natuur is van zichzelf niet goed of slecht, hoewel vanuit menselijk perspectief gezien de natuur niet te verbeteren valt.

Illusie wil niet zeggen dat het er niets toe doet, maar dat het in de droom plaatsvindt. Die droom die we realiteit noemen en toch een droom is omdat die de interpretatie is vanuit het bekende, het is denkwerk. Leven leeft zichzelf, vanzelf, moeiteloos. Daar bestaan geen tegenovergestelde van.

Ik kan in zoverre met je meegaan dat ik op de eerste pagina van deze thread al schreef:

Quote:
Wie nog steeds skeptisch is, moet beseffen dat natuurvolkeren allemaal van mening waren dat deze aardse beleving een illusie is. Neem bijvoorbeeld het concept van 'Dreamtime' (Droomtijd) van de Aboriginals, die stellen dat je juist in je dromen het meest 'wakker' bent, omdat je je verbindt met de niet-aardse realiteit. Ook de Amerikaanse Indianen waren ervan overtuigd dat juist de 'spirit world' (geestenwereld) echt was en ons aardse bestaan een illusie.

In zijn boek Proof of Heaven schrijft Eben Alexander:

Quote:
De plek waar ik ben geweest was echt. Echt op een manier die het leven dat we nu leven in vergelijking daarmee volledig droomachtig maakt.

Je maakt echter een denkfout als je stelt dat er voor de mens geen doel, geen verbetering bestaat. We hebben niet voor niets vrije wil en bewustzijn meegekregen, waardoor we medescheppers zijn, in tegenstelling tot andere aardse levensvormen. We hebben dus wel degelijk een 'maakbare' taak. Deze taak is overigens meewerken met de natuur en deze niet tegenwerken, daar heb je gelijk in. Maar je argumentatie valt voor mij onder 'spiritueel darwinisme', waarmee ik bedoel dat het evengoed is gebaseerd op 'toeval' en zinloosheid en dus net zo nihilistisch is. Dit soort denken ontslaat je van je verantwoordelijkheid!

Mike

@ thijs: Het vormen van een denkpersoon begint al vrij snel van de geboorte, binnen 0 en 2 jaar; je ouders leren je dat zij iets anders zijn dan jij, daar wordt de afgescheidenheid al geïntroduceerd en vervolgens steeds weer bevestigd. Ik herken wat je verteld over het soort bewustzijn als 5 jarige. Ik had eenzelfde soort ervaring toen ik 6 jaar was. Plotseling leek het alsof mensen om mij heen niet echt in contact waren met het "nu", ze deden in mijn ogen domme dingen en spraken zelden de waarheid.

Ik heb nooit kind kunnen zijn, omdat er thuis te vaak oorlog was, dik ken dus niet de ervaring die vele mensen wel hebben meegemaakt dat je zo rond een jaar of 10 merkt dat je niet langer kind (vrij) meer bent. Het is de voorbereiding van de maatschappij om te zorgen dat je straks een goede belastingbetaler zult zijn.

We zijn groepsdieren en dat zorgt ervoor dat we ons graag tot op zekere hoogte aanpassen, we willen bij de groep horen. Dit is een biologisch gegeven. Het verandert met de jaren.

Het is mooi dat je de dingen die je beschrijft zo bewust hebt meegemaakt en onthouden hebt.

@Mike: waarom zou het leven zin moeten hebben, als het leven al zin heeft in de vorm van geleefd worden?

Bestaat vrije wil werkelijk? Zijn vele beslissingen niet tevens het gevolg van hoe we ons op een bepaald moment, door hormonen zwaar beïnvloedt voelen? Het lichaam, waarmee ook het brein bedoelt wordt, heeft vaak al een beslissing genomen, waarna het denken dit na enkele seconden zich toeeigent alsof het dit zelf bedacht / uitgevoerd heeft. Dit is inmiddels ook wetenschappelijk aangetoond. Het is de persoon die zichzelf hier in stand houdt. Dit gebeurt vanaf het ontstaan van afgescheidenheid die samengaat met angst en zoeken naar wat verloren lijkt. Ondertussen is de heelheid steeds aanwezig.

Er is niets op tegen om goed voor alles te zorgen, het denken kan daarbij een nuttig instrument zijn wat ook prima functioneert zonder vrije wil.

We bestaan uit dezelfde atomen waaruit het hele universum bestaat. deze atomen zijn zo leeg als leeg maar leeg kan zijn. Er is op dat niveau geen vaste stof, alles beweegt en bestaat slechts bij de gratie van een onvoorstelbare energie (e=MC2 hand Einstein al gevonden) Deze energie is datgene wat atomen atomen laat zijn en is van zichzelf ondeelbaar; het is wat aan materie vooraf gaat en dus zelf niet materieel. Al het waarneembare ontspruit binnen die ene eenheid. Dat betekent dat alles 1 is en dus ook onlosmakelijk samenhangt. Als de persoon wegvalt is er dat ene.

Ik ga niet mee in je spirituele wending aan de zinloosheid van het bestaan. De quantummechanica toont aan dat atomen niet leeg zijn, maar een vacuum hebben van eindeloze mogelijkheden. Op basis van vrije wil (die wij wel degelijk hebben) kunnen wij deze eindeloze mogelijkheden voor goede of kwade doeleinden aanwenden.

Jij schrijft:

Quote:
Ik heb nooit kind kunnen zijn, omdat er thuis te vaak oorlog was

Was dit omdat het leven nu eenmaal zo is, of is dit het zoveelste voorbeeld van de menselijke tragedie, nl. dat we medescheppers zijn maar ons hier niet of onvoldoende van bewust zijn? Jouw ouders kozen naar alle waarschijnlijkheid niet bewust voor deze lagere staat van zijn, maar ook als je niet kiest, kies je. Sterker nog, waren ze zich wel bewust geweest van deze goddelijke gave, dan is de kans groot dat ze heel andere keuzes hadden gemaakt en jij een betere jeugd had gehad!

Mike

De zin van leven is leven, daar is niets spiritueels aan, evenmin lijkt het me zinloos, zo goed als het geen zin heeft dat het ergens toe zou moeten lijden, is het niet voldoende om te ademen, genieten van eten, muziek te maken, lief te hebben? Zijn het niet juist de idealen die ellende teweeg brengen?

Vacuüm en eindeloos zijn beide begrippen waar denken weinig mee kan, kan het denken oneindigheid bevatten? Kwantummechanische processen spelen zich af met of zonder de mens. De mens beïnvloed ze wel, dat is er inherent aan omdat de mens zelf uit kwantummechanische processen bestaat. Kwantummechanisch lijkt tijd zich soms omgekeerd af te spelen, ofwel een gevolg gaat dan vooraf aan een oorzaak. Waar kan dan nog de vrije wil zijn?

Ja, dat was omdat ouders heel vaak herhalen wat hun ouders deden. Zelfs als ouders zich bewust zijn van de schadelijkheid van zo'n manier van doen. Ik ken iemand van heel nabij die eens tegen mij verzuchtte: ik had me zo voorgenomen het anders te doen dan mijn moeder, maar ik doe het precies zo. Haar dochter, die ik van de week aan de telefoon had vertelde dat haar moeder en haar oma kopieën van elkaar waren. Het lijkt zinvol eraan toe te voegen dat betreffende ouders beide nogal gelovig zijn, wat starheid van het denken in de hand kan werken.

Ik heb geen andere jeugd gehad dan die ik heb gehad. Of het en nadeel is of niet kan ik niet zeggen. Misschien heeft de narigheid wel geleidt tot het ontwikkelen van bepaalde inzichten en het opbloeien van talenten.

Er is geen vrije wil en geen vrije keus, omdat je het nooit kunt vergelijken met als je een andere keus gemaakt zou hebben, je kan iets maar 1 keer doen op hetzelfde moment.

De zin van het leven is groei, persoonlijke groei, dingen leren. Het idee dat we enkel leven om te leven (en voort te planten) komt volgens mij uit de school van de Darwinisten en de deterministische wetenschap.

En zoals ik erover denk is dat een dwaalspoor.. Malthus had enge ideeen over voeding om de onderdanen in de kolonien dociel te houden, de collega's van Malthus hebben ons dezelfde erbarmelijke geestelijke voeding gegeven. Darwin kan vanuit bepaald perspectief voor biologen heel interessant zijn, maar de grote vraag is waarom hij op een voetstuk werd gezet. Leven om te leven, om het leven zelf weer gelegenheid te geven via genen.. zelfzuchtige genen.. zo werkt het niet. Ons bewustzijn komt niet van de apen.

We zijn hier om een ervaring mee te maken, en daarvan te leren. Het 'universum' reikt op bepaalde momenten de mogelijkheden aan om te leren, die kunnen wij aangrijpen, of niet. Dat kan alleen als we een vrije wil hebben. In het gewone leven krijg je telkens dezelfde ervaring op je bordje, dat gaat door zolang je er niet van hebt geleerd. Lukt het deze keer niet, dan lukt het misschien over 10 jaar. En ga zo maar door.

Als je ermee aan de slag gaat, krijg je weer andere ervaringen, en daarmee lijkt het soms alsof je een bepaalde richting op wordt geleid.

Als je je even verdiept in synchroniciteit of paranormale ervaringen, houdt het genoemd 19e eeuwse wereldbeeld totaal geen stand. Er is een dimensie boven ons, en die grijpt in op die van ons. Het is er allemaal, maar wij zijn er van afgeleid via georganiseerde religie, waaronder georganiseerde new age, en de huidige wetenschap.

Veel mensen hebben georganiseerde religie ingeruild voor wetenschap (want dat is tenminste 'bewijsbaar'). Maar zien vervolgens niet dat daar een heel stel fanatieke, dogmatische gelovigen zitten, bij de moderne atheisten. (Ik weet niet of dat voor jou geldt). Mannen met een missie, 99% van alle natuurwetenschappers op de universiteiten, de boeken die aangeprezen worden in de boekwinkel zijn van hen. Net zo arrogant als de priester die op bezoek komt bij de natuurvolkeren.

Ik ken die onderzoeken wel dat zou vaststaan wat het lichaam gaat doen waarna het ego ons vertelt dat het onze eigen beslissing is. Ik zou dit soort uitkomsten veel meer zoeken in het mysterie tijd, precies wat je al zegt. Er is iets heel raars met tijd, we denken allemaal steeds dat het lineair is. Soms loopt het sneller, soms langzamer, heel moeilijk te bevatten in onze 3D ervaring. We worden uitgedaagd, Gerard ! Er zijn mensen die precies zien wat er over een paar seconden gaat gebeuren, maar ze geven ook aan dat ze zelf nog kunnen ingrijpen.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.541
Leden
8.664
Nieuwste lid
pioenroos
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan