Ik ben nu ruim over de helft van het boek Proof of Heaven van Eben Alexander, maar ik wil nu al de volgende passages over het kwaad, die ik in het Nederlands heb vertaald, met jullie delen:
Quote:
Het kwaad was noodzakelijk, omdat zonder dit vrije wil niet mogelijk was en er zonder vrije wil geen groei kon plaatsvinden - geen vooruitgang, geen kans voor ons om te worden wat God van ons verlangt. Vreselijk en almachtig kwaad lijkt soms aanwezig te zijn in een wereld zoals de onze, maar in het grotere plaatje was liefde overwegend dominant en zou liefde uiteindelijk ook zegevieren.
Quote:
Ik kon zien dat de aarde een plek was waar goed vermengd was met kwaad en dat dit een van haar unieke eigenschappen was. Zelfs op aarde bestaat er veel meer goed dan kwaad, maar de aarde is een plek waar het mogelijk is geworden voor het kwaad om invloed te krijgen op een manier die volkomen onmogelijk zou zijn op een hoger bestaansniveau. Het feit dat het kwaad zo nu en dan de bovenhand kan krijgen, is de Schepper bekend en wordt door de Schepper toegestaan als een noodzakelijk gevolg van het geschenk van de gave van vrije wil aan schepsels zoals wij.
Kleine deeltjes kwaad waren verspreid door het universum, maar in zijn geheel kwam dit neer op een zandkorreltje op een gigantisch strand, in vergelijking met de goedheid, overvloed, hoop en onvoorwaardelijke liefde waar het universum letterlijk mee wordt overspoeld. De complete structuur van de andere dimensie bestaat uit liefde en acceptatie en alles wat deze kwaliteiten niet bezit, ziet er onmiddellijk en overduidelijk uit alsof het daar niet thuishoort.
Maar de prijs die we moeten betalen voor onze vrije wil is een verlies of val van deze liefde en acceptatie. We zijn vrij; maar we zijn vrije wezens die van alle kanten worden ingesloten door een omgeving die samenspant om ons het gevoel te geven dat we niet vrij zijn. Vrije wil is van essentieel belang voor ons functioneren in het aardse bestaan: een functie die, zoals we allemaal ooit zullen leren beseffen, de veel hogere rol vervult van het mogelijk maken van onze ascentie naar de tijdloze, andere dimensie. Ons leven hier beneden mag dan onbetekend lijken, omdat het nietig is in relatie tot de andere levens en andere werelden, samengedromd in de onzichtbare en zichtbare universums. Het is echter tevens van zeer groot belang, want onze taak hier is om te groeien naar het Goddelijke en deze groei wordt zorgvuldig in de gaten gehouden door de schepsels in de wereld daarboven.
Dit is precies wat ik ook zeg! Ik zeg altijd twee dingen:
- We hebben een vrije wil en bewustzijn, maar we laten ons misleiden door het kwaad, waardoor we in de
illusie verkeren dat we niet vrij zijn. Mis-leiden is een goed woord, want een echte leider leidt en mensen die zich slechts voordoen als leiders mis-leiden, oftewel: ze leiden je de verkeerde kant op. Dit zijn onze machthebbers en keer op keer verdelen ze ons en heersen ze over ons door ons angst aan te jagen, het tegenovergestelde van liefde. Nu is er weer de niet-bestaande 'vijand' Syrie. Dezelfde leugens als die gebruikt zijn om de invasie van Irak (het was geen oorlog, want daar heb je twee partijen voor nodig) te rechtvaardigen, nl. chemische wapens, worden opnieuw van stal gehaald. Don't believe the hype!
- We beklimmen tijdens ons leven een 'Stairway to Heaven'. Hoe hoger we tijdens dit aardse bestaan weten te klimmen, hoe makkelijker en soepeler onze overgang naar de Bron van pure energie zal zijn waar we ook vandaan komen. Onze taak is om zo veel mogelijk anderen te helpen en te accepteren, om zoveel mogelijk liefde te geven en te ontvangen. Tegenover angst en onwetendheid moeten we liefde en kennis zetten.
Deze inzichten heb ik vanaf mijn veertigste levensjaar spontaan opgedaan, vooral tijdens mijn spirituele ontwaken in 2007. Noem me maar gestoord, maar ik ben er zelf van overtuigd dat vooral het drinken van Sole verantwoordelijk was voor het openen van mijn Derde Oog. Ik weet nu dat deze inzichten niet kwamen vanuit mijn materiele, lagere zelf, maar vanuit mijn Hogere Zelf, dat diep binnenin mij zit en dit geldt tevens voor ieder van jullie. De weg naar verlichting is dus een weg naar binnen, naar de duisternis. We moeten eerst de duisternis verkennen om te weten wat verlichting is. Zolang we dit niet doen, zal het kwaad telkens weer om ons heen oplaaien. Angst en vluchtgedrag voeden het kwaad. Angst = gebrek aan liefde. Uiteindelijk komt alles neer op twee essentiele keuzes: angst of liefde. In
dit filmpje legt de Amerikaanse komiek Bill Hicks het nog eens supergoed uit.
Mike