Ik had bij bol.com de boeken Life After Life en The Light Beyond besteld, maar nu blijkt bol.com het eerste boek pas eind dit jaar te kunnen leveren. Wel heb ik The Light Beyond al ontvangen en ben dit boek aan het lezen. In
deze eerdere post schrijf ik over het boek van Pim van Lommel:
Quote:
In zijn boek valt te lezen dat mensen die terugkomen vanuit een dergelijke schitterende ervaring vervolgens de grootste moeite hebben om aansluiting te vinden bij de materiele, aardse realiteit, niet zozeer de aarde of het aardse zelf, maar vanwege de menselijke aardbewoners! Ze worden door velen simpelweg niet geloofd. Sommigen gaan hieronder gebukt en ervaren het eerder als een last, maar de meesten krijgen juist des te meer zingeving, omdat ze dankzij deze ervaring snappen waar het werkelijk allemaal om draait in het leven. Wie dus beweert dat het hier draait om het hier en nu en om zingeving moet beseffen dat de meeste mensen met een BDE juist hierdoor beter in het hier en nu kunnen leven en meer zingeving krijgen, omdat ze door de ervaring leren dat materialisme en uiterlijke schijn een illusie zijn en dat het juist draait om de 'kleine dingetjes' in het leven. Het een sluit het ander dus absoluut niet uit, integendeel zelfs, het betekende zelfs een verrijking van hun leven!
Dit wordt bevestigd door wat ik lees in dit kleine boekje van Raymond Moody. Enkele door mij vertaalde citaten:
Quote:
Wanneer BDE'ers zeggen dat ze geen angst voor de dood meer kennen, bedoelen ze veelal dat ze geen angst meer hebben dat hun zelfbewustzijn zal worden uitgewist. Waarmee niet gezegd is dat ze staan te springen om dood te gaan. Wat ze zeggen is dat deze ervaring het leven rijker en voller maakt dan ooit tevoren. De mensen die ik ken willen meer dan ooit door blijven leven. Velen hebben zelfs het gevoel dat ze nu pas voor het eerst echt leven.
Je krijgt een lesje in liefde:
Quote:
Na hun terugkeer zegt bijna iedereen dat liefde het allerbelangrijkst is in het leven. De meesten beschouwen het als het toppunt van geluk en vervulling, waarnaast alle andere waarden verbleken.
En in heelheid en verbondenheid:
Quote:
BDE'ers keren terug met een besef dat alles in het universum met elkaar verbonden is. Dit is een moeilijk concept voor hen om onder woorden te brengen, maar de meesten hebben een hernieuwd respect voor de natuur en de wereld om hen heen.
Ook keren ze terug met een hang naar kennis:
Quote:
De korte tijd dat ze waren blootgesteld aan de mogelijkheid van alomvattende kennis maakte dat ze een honger naar kennis kregen toen ze terugkeerden in hun lichaam.
Vaak beginnen ze aan een nieuwe carrière of aan diepgaande opleidingen. Maar ze hebben allemaal het gevoel dat kennis alleen van belang is als deze bijdraagt aan de heelheid van de persoon. Opnieuw speelt er een besef van verbondenheid: kennis is goed als deze iets heel helpt maken.
Verantwoordelijkheid neemt de plaats in van schuld:
Quote:
Ik moet de eerste persoon nog tegenkomen die deze ervaring heeft meegemaakt en niet erkent dat hij zorgvuldiger is geworden in de keuze van zijn daden. Hiermee bedoel ik echter niet dat hij een neurotisch schuldgevoel heeft ontwikkeld. Het besef van verantwoordelijkheid is positief en neemt niet de vorm aan van schuld en angst.
Hmm, interessant. Geen angst, maar liefde. Geen onwetendheid, maar kennis. Geen schuld, maar verantwoordelijkheid.
Dat is precies waar dit complete forum over gaat! Maar het is allemaal maar een 'illusie van de hersenen', hoor. Over dat onderwerp gesproken:
Quote:
Vreemd genoeg krijgen BDE'ers maar weinig steun van hun echtgenoten of familieleden bij de verwerking van hun ervaring. Vaak zijn de merkbare persoonlijkheidsveranderingen die gepaard gaan met de BDE een bron van wrijving binnen de familie. Sommige mensen die binnen hun huwelijk hun emoties jarenlang hebben onderdrukt worden bijvoorbeeld ineens heel erg openhartig na een BDE. Dit kan een echtgeno(o)t(e) ernstig in verlegenheid brengen. Het is bijna alsof ze getrouwd zijn met een compleet andere persoon.
En dat terwijl ze misschien wel de allerbelangrijkste levensles hebben geleerd en deze willen overbrengen aan hun familie en vrienden:
Quote:
Na de BDE zeggen de mensen doorgaans dat het leven kostbaar is, dat het de 'kleine dingetjes' zijn die er toe doen en dat het leven ten volle geleefd moet worden.
Dus als dit al een 'illusie van de hersenen' is, dan is dit toch wel een heel positieve en vooral leerzame illusie, vind je niet? Het kan in ieder geval geen kwaad! Sterker nog, dergelijke inzichten zouden de wereld kunnen veranderen van een hel op aarde in een hemel op aarde! Maar nee, het is een 'illusie' die voortkomt uit 'angst voor de dood'. Terwijl mensen er juist hun angst voor de dood door verliezen en het leven juist des te meer leren waarderen! Vervolgens willen ze ons hiervan vertellen en blijken we te kortzichtig te zijn om hiervoor open te staan. Wie leeft hier dan in een illusie, voortkomend uit angst voor de dood? Denk daar maar eens over na, zo vlak voor de kerstdagen!
Mike