Leven na de dood

Quote:
Jij komt op mij veel banger over. Angst om je te verdiepen in iets dat het aardse overstijgt? Bang om een grotere werkelijkheid te ontdekken, een die je analytische en rationele brein niet aankan?

Ik ben niet bang om een grotere werkelijkheid te ontdekken, ik ben wel bang dat die grotere werkelijkheid niet bestaat.

Gerard,

Quote:
Er is geen vrije wil en geen vrije keus, omdat je het nooit kunt vergelijken met als je een andere keus gemaakt zou hebben, je kan iets maar 1 keer doen op hetzelfde moment.

En die keuze maak je op basis van vrije wil, geloof het of niet. Veel mensen zijn zich hier niet bewust van, maar zoals ik al schreef: ook niet kiezen is een keus. Verder ben ik het roerend eens met deze woorden van thijs:

Quote:
Het idee dat we enkel leven om te leven (en voort te planten) komt volgens mij uit de school van de Darwinisten en de deterministische wetenschap.

Ik noemde jouw visie al 'spiritueel darwinisme'. Jij verleent een pseudo-spiritueel tintje aan een failliete denkwijze die zijn beste tijd allang heeft gehad, maar het is en blijft verkapt darwinisme dat uitgaat van de zinloosheid en doelloosheid van het bestaan. Je slaat m.i. hiermee de plank volledig mis en ik vind het jammer dat je dit zo ziet. Het komt op mij over als een verdedigingsmechanisme van de geest om je wereld klein en 'begrijpelijk' te maken en houden, om er 'grip' op te krijgen.

Mike

"En die keuze maak je op basis van vrije wil, geloof het of niet. Veel mensen zijn zich hier niet bewust van, maar zoals ik al schreef: ook niet kiezen is een keus"

Mooi gekozen woorden, Mike :wink:

Quote:
Zo lees ik op 'spirituele' sites ook dat bijv. de kernramp in Fukushima zo heeft moeten zijn, omdat dit een klap betekent voor de Japanse economie, waardoor ze leren dat het allemaal niet om materialisme draait (dat is immers eveneens een 'illusie').

En zo berusten we in de ene boosaardige gebeurtenis na de andere, want het is immers allemaal toch maar een illusie. Kortom: vluchten naar het licht en het aardse ontkennen. Ik herhaal het hier nog 1 keer: angst en passiviteit zijn GEEN spiritualiteit, ze zijn het TEGENOVERGESTELDE hiervan!

Een belangrijk ding vind ik om niet te gaan strijden tegen dit of dat, ongeacht wat. Zo lang je vecht blijf je in dit spel, voed je de matrix (en de machten die het opgezet hebben en in stand houden) en geef je een deel van je kracht uit handen aan een systeem wat misschien wel een zinkend schip is. Dit gaat ten koste van iets, want deze energie kan ook anders besteed worden. Niet-strijden betekent niet 'passief zijn'. Het kan ook betekenen constructief creëren. Er is al genoeg ellende (discriminatie en geweld) op aarde; meer strijd maakt het niet beter.

Naar mijn idee heeft alles een bestaansrecht en alles een functie. Niets gebeurt voor niets. Okay, er gebeurt een hoop dat we liever anders zouden zien. We hoeven onze ogen er niet voor te sluiten, we hoeven het niet met deze dingen eens te zijn, we hoeven er niet voor te kiezen, maar we kunnen het wel laten voor wat het is en ons er zo min mogelijk tegen verzetten. We kunnen ervoor kiezen om het links te laten liggen en vooral onze energie te steken in wat we WEL willen zien groeien en ontstaan. Naar mijn idee is dat de weg uit de beperkende realiteit die ons wordt voorgespiegeld. We dienen een andere toekomst te gaan scheppen...

Interview met Dr. Eben Alexander over zijn NDE:

http://trans.noetic.org/site/MessageViewer?em_id=8901.0&dlv_id=26904

Ik had bij bol.com de boeken Life After Life en The Light Beyond besteld, maar nu blijkt bol.com het eerste boek pas eind dit jaar te kunnen leveren. Wel heb ik The Light Beyond al ontvangen en ben dit boek aan het lezen. In deze eerdere post schrijf ik over het boek van Pim van Lommel:

Quote:
In zijn boek valt te lezen dat mensen die terugkomen vanuit een dergelijke schitterende ervaring vervolgens de grootste moeite hebben om aansluiting te vinden bij de materiele, aardse realiteit, niet zozeer de aarde of het aardse zelf, maar vanwege de menselijke aardbewoners! Ze worden door velen simpelweg niet geloofd. Sommigen gaan hieronder gebukt en ervaren het eerder als een last, maar de meesten krijgen juist des te meer zingeving, omdat ze dankzij deze ervaring snappen waar het werkelijk allemaal om draait in het leven. Wie dus beweert dat het hier draait om het hier en nu en om zingeving moet beseffen dat de meeste mensen met een BDE juist hierdoor beter in het hier en nu kunnen leven en meer zingeving krijgen, omdat ze door de ervaring leren dat materialisme en uiterlijke schijn een illusie zijn en dat het juist draait om de 'kleine dingetjes' in het leven. Het een sluit het ander dus absoluut niet uit, integendeel zelfs, het betekende zelfs een verrijking van hun leven!

Dit wordt bevestigd door wat ik lees in dit kleine boekje van Raymond Moody. Enkele door mij vertaalde citaten:

Quote:
Wanneer BDE'ers zeggen dat ze geen angst voor de dood meer kennen, bedoelen ze veelal dat ze geen angst meer hebben dat hun zelfbewustzijn zal worden uitgewist. Waarmee niet gezegd is dat ze staan te springen om dood te gaan. Wat ze zeggen is dat deze ervaring het leven rijker en voller maakt dan ooit tevoren. De mensen die ik ken willen meer dan ooit door blijven leven. Velen hebben zelfs het gevoel dat ze nu pas voor het eerst echt leven.

Je krijgt een lesje in liefde:

Quote:
Na hun terugkeer zegt bijna iedereen dat liefde het allerbelangrijkst is in het leven. De meesten beschouwen het als het toppunt van geluk en vervulling, waarnaast alle andere waarden verbleken.

En in heelheid en verbondenheid:

Quote:
BDE'ers keren terug met een besef dat alles in het universum met elkaar verbonden is. Dit is een moeilijk concept voor hen om onder woorden te brengen, maar de meesten hebben een hernieuwd respect voor de natuur en de wereld om hen heen.

Ook keren ze terug met een hang naar kennis:

Quote:
De korte tijd dat ze waren blootgesteld aan de mogelijkheid van alomvattende kennis maakte dat ze een honger naar kennis kregen toen ze terugkeerden in hun lichaam.

Vaak beginnen ze aan een nieuwe carrière of aan diepgaande opleidingen. Maar ze hebben allemaal het gevoel dat kennis alleen van belang is als deze bijdraagt aan de heelheid van de persoon. Opnieuw speelt er een besef van verbondenheid: kennis is goed als deze iets heel helpt maken.

Verantwoordelijkheid neemt de plaats in van schuld:

Quote:
Ik moet de eerste persoon nog tegenkomen die deze ervaring heeft meegemaakt en niet erkent dat hij zorgvuldiger is geworden in de keuze van zijn daden. Hiermee bedoel ik echter niet dat hij een neurotisch schuldgevoel heeft ontwikkeld. Het besef van verantwoordelijkheid is positief en neemt niet de vorm aan van schuld en angst.

Hmm, interessant. Geen angst, maar liefde. Geen onwetendheid, maar kennis. Geen schuld, maar verantwoordelijkheid. Dat is precies waar dit complete forum over gaat! Maar het is allemaal maar een 'illusie van de hersenen', hoor. Over dat onderwerp gesproken:

Quote:
Vreemd genoeg krijgen BDE'ers maar weinig steun van hun echtgenoten of familieleden bij de verwerking van hun ervaring. Vaak zijn de merkbare persoonlijkheidsveranderingen die gepaard gaan met de BDE een bron van wrijving binnen de familie. Sommige mensen die binnen hun huwelijk hun emoties jarenlang hebben onderdrukt worden bijvoorbeeld ineens heel erg openhartig na een BDE. Dit kan een echtgeno(o)t(e) ernstig in verlegenheid brengen. Het is bijna alsof ze getrouwd zijn met een compleet andere persoon.

En dat terwijl ze misschien wel de allerbelangrijkste levensles hebben geleerd en deze willen overbrengen aan hun familie en vrienden:

Quote:
Na de BDE zeggen de mensen doorgaans dat het leven kostbaar is, dat het de 'kleine dingetjes' zijn die er toe doen en dat het leven ten volle geleefd moet worden.

Dus als dit al een 'illusie van de hersenen' is, dan is dit toch wel een heel positieve en vooral leerzame illusie, vind je niet? Het kan in ieder geval geen kwaad! Sterker nog, dergelijke inzichten zouden de wereld kunnen veranderen van een hel op aarde in een hemel op aarde! Maar nee, het is een 'illusie' die voortkomt uit 'angst voor de dood'. Terwijl mensen er juist hun angst voor de dood door verliezen en het leven juist des te meer leren waarderen! Vervolgens willen ze ons hiervan vertellen en blijken we te kortzichtig te zijn om hiervoor open te staan. Wie leeft hier dan in een illusie, voortkomend uit angst voor de dood? Denk daar maar eens over na, zo vlak voor de kerstdagen!

Mike

Eerder deze week was er op Al Jazeera een interview met de azijnpisser Richard Dawkins. Deze werd zeer stevig aan de tand gevoeld door de journalist van Al Jazeera, hoewel ik ook nog wat stevige vragen voor Dawkins had gehad! Het onderwerp van gesprek was het atheisme van Dawkins. Ik had geen tijd om het gesprek live te zien en heb het dus opgenomen. Gisteravond heb ik het alsnog bekeken.

Mijn eerste indruk: wat een ongelooflijke intellectuele stakker is die Dawkins toch! Als je het woord 'bekrompen' opzoekt in het woordenboek zie je zijn foto! Dawkins komt in zijn boek The God Delusion met fraaie uitspraken als 'religie is moeilijker uit te roeien dan waterpokken' en 'opgroeien met het rooms-katholieke geloof zelf is een ernstigere vorm van misbruik dan als kind misbruikt worden door een rooms-katholieke priester'. Verder beweert hij dat er voor iedere daad en ieder standpunt in heilige geschriften wel een rechtvaardiging te vinden is. Datzelfde kan natuurlijk van zijn geliefde wetenschap worden gezegd: voor iedere daad of standpunt, goed of slecht, is wel een 'wetenschappelijke' rechtvaardiging te vinden.

Dawkins beweert zich uitsluitend bezig te houden met 'wetenschap en waarheid'. Tijdens het interview op Al Jazeera betrapte ik hem al op tegenstrijdigheden en ook de kritische journalist gooide zijn eigen woorden een aantal keren rechtstreeks terug in zijn eigen gezicht. Dat Dawkins elke gebeurtenis aangrijpt om vooral zijn eigen anti-religieuze dogma's te etaleren, blijkt echter wel uit deze column die hij kort na de gebeurtenissen op 11 september 2001 schreef:

http://newhumanist.org.uk/469/time-to-stand-up

Hij grijpt dit aan om zijn gebruikelijke tirade af te steken, maar in zijn ijver om met de vinger naar godsdienstwaanzin te wijzen gaat hij helemaal voorbij aan de wetenschap en waarheid over 9/11, nl. dat dit helemaal niet het werk is van religieuze fanatici maar een 'inside job' was, waarbij gebruik werd gemaakt van een onconventionele technologie. Ik raad Dawkins aan om het boek Where Did The Towers Go? te lezen, geschreven door de wetenschapper dr Judy Wood. Maar nee, Dawkins berijdt liever zijn stokpaardjes en wacht alweer op de volgende 'false flag'-gebeurtenis, zodat hij opnieuw zijn azijnpissende onzin over ons kan uitstorten. Ik heb hier maar 1 woord voor, maar aangezien het bijna kerst is zal ik dat maar voor me houden.

Mike

Quote:
Ook staat daar in wat de bedoeling is nadat de hemel en de aarde niet meer bestaan.

Mag ik jou vragen waar dat staat vrysuyver ?

In mijn bijbel staat dat nl niet !

ook leuk om te lezen, gaat ook over Dr. Eben Alexander:

http://divinitynow.com/037917_Proof_of_Heaven_afterlife_Creator.html

Volgens de meeste,religieuze boeren die ik sprak,willen zij bijna zonder uitzondering een leven na de dood,wat er volgens hen ook is,voor eeuwig.Wat mijzelf betreft,ik vind het te lang,als er een religieuze baas is na de dood,die hier over gaat,en mij toelaat,zou ik vragen deze optie even open te laten.Het lijkt ook een soort hebzucht om na een (hopelijk)redelijk leven nog even een eeuwigheid mee te pakken.Mede ook door het gegeven,dat op de vraag aan religieuzen of dieren ook mee gaan na de dood de meer- derheid dit ontkent,en de aantallen niet-moderne mensen (dus zij die eerder dan 10.000 b.c het levenslicht zagen)amper een taal bezaten,geen flauw idee v/e religieus concept hadden,hoe met hen?,zij gingen waarsch,niet mee.Ikzelf ben erg benieuwd naar het getalsmatig aantal embryo's wat,omstreeks de manifestatie v/d moderne mens levend is geboren. Even een voorzetje: In de 17e eeuw 1650,werd de mondiale populatie op 1½ mljrd moderne mensen geschat.

Ruud. Laten we twee dingen los van elkaar zien. (1) Leven na de dood in een soort spirituele wereld, en (2) reincarnatie in deze wereld.

Een spirituele wereld is door vrijwel alle volkeren toch wel steeds erkend. Juist ook mensen voor 10.000 BC, die hadden wel degelijk een religieus concept. Wat je bedoelt is dat er bij hen nog geen georganiseerde religie bij kwam, maar dit soort georganiseerde concepten zou ik wantrouwen.

Van de week een film gezien over grottekeningen in een ruimte die 30.000 jaar afgesloten is geweest en onlangs pas ontdekt, de oudste grottekeningen van Europa. Daar hoorde ook een bepaald altaar bij etc. Je kunt het vergelijken met de religie van Aboriginals, Aboriginals die met deze werken geconfronteerd werden, herkenden dit soort kunst ook meteen: als de stem van een overledene. Niet als het werk van een individuele kunstenaar. Die is natuurlijk wel nodig, maar een maker is echt inwisselbaar. Na duizend jaar kan iemand ook gewoon met het werk doorgaan, dat maakt niet uit, als je maar contact hebt met die geestenwereld.

Het idee is dat de materiele wereld iets heel tijdelijks is, iets wat ook niet helemaal echt is, in voorchristelijk Europa hadden wij daar ook veel meer binding mee.

Reincarnatie in de materiele wereld is weer een iets ander verhaal, maar daar valt ook veel voor te zeggen. Ook bekend in voorchristelijk Europa. Het is in ieder geval opgenomen in georganiseerde religies in Azie. Als georganiseerd concept is het daar niet altijd te vertrouwen (vaak met een soort angstbeeld: als je niet goed je best doet zul je reincarneren als sprinkhaan!), maar er zijn toch ook talloze zogenaamde 'reincarnatie-bewijzen' van met name kinderen die zich allerlei details herinneren.

De vraag is natuurlijk of één persoon reincarneert in één persoon, want vroeger waren er 1.5 miljard mensen, en nu bijna 7. Maar ook dat is niet zo moeilijk: de kosmos is ietsje groter dan alleen deze aarde, en ik vermoed dat er talloos veel meer dan 7 miljard zielen zijn. Het lichaam is echt maar een tijdelijk hulpmiddel, een soort voertuig.

Wie zich orienteert op de bijbel: er zijn géén passages over dieren die doorgaan naar het hiernamaals. Eigenlijk is dat heel raar. Het idee is dat een dier niet kan zondigen, dus ook niet z'n best hoeft te doen om niét te zondigen.

Dit is geschreven en geredeneerd vanuit macht (mensen moeten hun best doen, en dan nog is het maar afwachten), en het heeft eigenlijk niks meer te maken met het echte 'leven na de dood'.

Dieren hebben ook een ziel. Ik zou me wb dit onderwerp vooral niet te veel richten op ideeen uit georganiseerde religie, in ieder geval niet letterlijk nemen.

Thijs,

Kennelijk kan jij wel wijs woorden uit de wirwar van woorden van Ruud en hier op ingaan. Daarvoor ben ik jou dankbaar, want ik kan er echt niets van maken.

Mike

Mij lukte dat helaas ook niet. Het komt nogal onsamenhangend over. Misschien wil Ruud het iets meer proberen te verduidelijken?

Niet voortdurend komma's gebruiken om 1 veel te lange zin te vormen en vaker een punt gebruiken om een nieuwe zin te maken zou al enorm helpen...

Mike

Quote:
Aboriginals die met deze werken geconfronteerd werden, herkenden dit soort kunst ook meteen: als de stem van een overledene.

Fascinerend toch!

Quote:
...ik vermoed dat er talloos veel meer dan 7 miljard zielen zijn.

Ja precies. Als je de olympische Spelen bezoekt, dan zie je ook niet alle sporters die er ter wereld bestaan. Zo is de aarde in mijn ogen ook slechts een van de vele oorden waar je als ziel kunt incarneren. En wellicht is de aarde afgelopen eeuwen een populaire plaats geworden of is er veel werk te doen hier of zijn er in deze tijd veel groeikansen voor de ziel. Het zal niet voor niks zijn, dat het nu zo druk is hier.

En wat dieren betreft. Ik denk dat mensen het er veel moeilijker mee hebben om 'het licht' te vinden dan dieren. Velen zijn er immers in hun aardse bestaan zo ver van afgedwaald en hebben zich do diep verankerd in de materie, dat ze zich volledig geïdentificeerd hebben met hun lichaam en hun leven op aarde. Ze zijn zelfs gaan geloven dat er buiten deze materie niks anders bestaat. Dat moet nogal een 'dimensie-shock' geven als je dan sterft en opeens moet gaan refocussen op de 'geestelijke wereld' die dan toch blijkt te bestaan. Om die reden zullen veel zielen die net zijn overgegaan ook wel 'opgehaald' worden door 'overleden familieleden' en door gidsen begeleid worden.

Ik kan natuurlijk niet in het bewustzijn van dieren kijken, maar ik heb de indruk dat dieren veel natuurlijker overvloeien naar de geestelijke wereld. Ze hebben wel een sterk instinct om hier op aarde te overleven, maar ik denk dat ze het ook wel gemakkelijk loslaten hier. Wat ik over dieren heb gehoord is dat zij ook geen individuele ziel hebben, maar een groepsziel.

Zoals eerder gezegd krijgen mensen met een BDE een waarheidservaring, die hen leert dat de 'andere wereld' waarder is dan de schijnrealiteit waarin we ons tijdens ons leven bevinden. Nogmaals, als een BDE al een 'illusie van de hersenen' zou zijn, dan is dit een bijzonder positieve, die ik iedere aardbewoner gun! Je hoeft echter geen BDE te hebben of hebben gehad om de waarheid door de leugens te zien, zoals een van mijn favoriete internetschrijvers, Vigilant Citizen, terecht aangeeft in zijn eindejaarsboodschap voor 2011:

http://vigilantcitizen.com/latestnews/despite-the-doom-and-gloom-my-corny-holiday-message/

Quote:
The effects of rejecting what is fake and embracing what is real is the equivalent of eradicating a cancer that slowly eats away the spirit. But before curing an illness, one must identify it. The articles on this site attempt to locate and identify the cancerous message that is being communicated to the masses, especially to the youth. Once the cause is known and understood, it is a lot easier to cure the sickness.

So, despite the doom and gloom, knowing the ugly truth should not lead to unhappiness. Quite to the contrary, learning what we should avoid also leads to learning what we should embrace. These wonderful things are within our reach and always will be. Some would say that these things are the very reason why we are on earth … and no power-hungry elite can ever take these things away from us.

En 2012:

http://vigilantcitizen.com/featured/despite-the-doom-and-gloom-pt-2-my-2012-holiday-message/

Quote:
In the end, this is what VC is all about: Understanding the deceit in this world in order to avoid it. So, please after researching the truth about the elite, do not despair nor become bitter. Seize the moment, go outside, enjoy nature, breathe fresh air, spend time with your friends and family, cook a tasty meal, read a great book, play a musical instrument, follow your dreams and give a horse a great big slap on the ass because, despite the doom and gloom, life is still beautiful. In today’s world, slaves are chained through their minds. As easily as they can chain you with propaganda, you can break these chains with truth and vigilance. And then, you are free to do whatever you want.

Mike

Forum statistieken

Onderwerpen
4.541
Leden
8.664
Nieuwste lid
pioenroos
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan