Gisteren een poging tot mijn eerste grote leverreiniging gedaan. Valse start! Ik heb het nl. niet afgemaakt helaas. Vrijdag de dag vóór de 1e dag van reiniging had ik ineens verstopping. Is voor mij uitzonderlijk, maar komt een enkele keer voor als ik eerder uit huis moet dan normaal en dan nog niet naar de w.c. ben geweest. Dat was dus vrijdag het geval. Vrijdagavond vóór het naar bed gaan dacht ik er goed aan te doen om een milde leverreiniging te doen, want dat is goed voor de stoelgang, is mijn ervaring. De volgende ochtend moest ik al om 6.30u. naar de w.c. Wat keutelige ontlasting en ik had hoofdpijn. Daarna terugegaan naar bed. Het leek me goed om op tijd met het bitterzout te beginnen, dus dat was het eerste wat ik innam, om een uur of 9. Maar nog vóór ik het bitterzout had ingenomen moest ik rennen naar de w.c., gele diarree. Toch heb ik het bitterzout alsnog ingenomen. Daarna de appelsmoothie gemaakt, de eerste portie om 11 uur en de tweede om 14.00 uur. Tussendoor nog lever en galthee gedronken. Kort na 14.00 uur moest ik weer naar de w.c. rennen, gele drap. Om 18.00 en om 20.00 uur weer een glas bitterzout genomen. Daarna gebeurde er op wat gerommel in mijn darmen na niets meer. Ik had er juist op gerekend dat er dan nog veel meer zou komen. Mijn buik was hard en opgeblazen, maar daar bleef het bij. Ik begon te twijfelen of ik de grapefruit/olijfoliedrank wel moest klaarmaken als er na die twee keer bitterzoutinname niets meer was uitgekomen.
Ik besloot wat later naar bed te gaan dan 22.00 uur, misschien dat er toch nog wat zou komen. Om 23.00 nog niets! Ik durfde de drank niet klaar te maken uit angst dat ik giga misselijk zou worden gedurende de nacht. Dus onverrichter zake maar gaan slapen, wat niet zo goed lukte. Ik denk dat ik licht geslapen heb tussen 24.00 en 3.00 en toen begon de loop naar de w.c. opnieuw. Steeds gelig water. Ik ben om 9.00 uur opgestaan en overgegaan tot de orde van de dag, ook wat eten en drinken betreft. Ik voel me na de slechte nacht eigenlijk best goed. Geen hoofdpijn, geen buikpijn, niet eens moe.
Achteraf denk ik dat ik de grapefruit/olijfdrank gewoon had moeten nemen. Ik was teveel gespitst op het legen van de darmen na 18.00 uur, maar die waren waarschijnlijk al leeg genoeg. Of zie ik dat verkeerd? Wat ik mij nog afvraag, is hoe het kan, dat ik de zaterdagochtend zo vroeg al aan de diarree was terwijl ik nog geen bitterzout had ingenomen. Optie 1, ontgifting door de milde leverreiniging, maar dat zou dan de eerste keer zijn, ik heb er al vele gedaan zonder merkbaar resultaat, op een iets makkelijker stoelgang na. Optie 2, ontgifting door H2O2, dat zou dan ook de eerste keer zijn dat ik er iets van merk. Optie 3, salmonella van de rauwe eieren, ik heb daar nog nooit last van gehad en ik was ook niet misselijk, dit lijkt me het minst waarschijnlijk.
Nou, dat was dan dat! Deze ervaring leert me wel iets voor de volgende keer, hoop ik. Maar jammer is het wel. Hoe kijken jullie hier tegenaan?