Ik zat toen ook tussen twee zwangerschappen in en kampte dus met exact dat dilemma. Het was of halfbakken ontgiften met een kind aan de borst, of stoppen met de borstvoeding, of niet stoppen met borstvoeding aan de eerste en terug zwanger worden zoals het uitkomt. Ik heb toen gekozen voor het laatste en dat zou ik weer doen, met één verschil, ik zou volop zijn gaan wapfen! Had ik toen geweten wat ik nu weet was ik volledig aan de wapf gegaan, helaas ben ik daar pas op gekomen toen de tweede al geboren was. Ik had veel meer aan wapf advies (kefir!!!, rauwe melk, grasgevoerd vlees!) gehad dan aan die kruidenspullen om te ontgiften.
Ik streef dus helemaal niet naar perfectie. Ik krijg wel vaker zo van dat commentaar als "mag je nog ademen?" maar het gaat niet om perfectie, het is gewoon roeien met de riemen die je hebt en perfect zal het nooit worden. Ik heb nooit ontgift en ondanks dat ik volgens die test helemaal vol zou zitten met candida heb ik nooit een uitbraak gehad, er heeft hier nog nooit iemand spruw gehad en ik ben toch al sinds 2008 zwanger of voedende. Ik denk dat de kefir prima werkt. Ik kan er niks aan doen maar ik vind het advies dat ik toen gehad heb nog steeds waardeloos, een moeder aanraden te ontgiften (zeker met amalgaamvullingen) met een kind aan de borst vind ik niet kunnen. Wat voor begeleiding wil je daar ook bij geven, wat er gebeurt is niet meetbaar dus hoe kun je daar een veiligheid inbouwen? Ik heb later nog hier op het forum gevraagd en het werd me ook door iedereen afgeraden.
Ik heb verder nooit getwijfeld of ik wel of geen borstvoeding zou geven, bescherming komt van binnenuit en dat geldt ook voor de baby. Het zal zeker zo zijn dat door het leven op deze wereld vrouwen vervuild zijn en dus ook de borstvoeding, jammer genoeg geldt dat ook voor de gemiddelde koe, helemaal zuiver is er niks meer, dus dan kies ik 100% zeker voor borstvoeding, alleen al omdat alles wat daarvan afwijkt stress oplevert voor het kind. Ideaal zou zijn, helemaal ontgiften, volop aan de wapf, en dan lang voeden. Helaas kwam wapf pas later op mijn pad en daar zullen ik en mijn kinders het mee moeten doen.