Quote:
Ik was in het E-boek van Andreas Moritz aan het kijken; zie ik op bladzijde 82 dat volgens hem 2/3 van de wereldbevolking veganistisch leeft en dat 95% van het lichaamseiwit gerecycled wordt. Met andere woorden beweert hij en ervaart hij al 30 jaar zelf dat een dieet vrij aan geconcentreerde eiwitten geen enkel probleem oplevert. Ik blijf me erover verbazen dat er zulke extreme, maar toch onderbouwde tegenstrijdigheden voorkomen in de voedingsleer enerzijds en in de praktijk anderzijds. En dan praten we (net zoals David Wolfe) toch over geleerde mensen.
Er is een objectief criterium aan de hand waaraan je de woorden van deze mensen (incl. mijzelf) kunt controleren: Bestaat er een traditie van duizenden jaren die bewezen heilzaam is? Archeologisch bewijs vanuit alle delen van de wereld laat zien dat er steevast beestenbotten worden gevonden. Wat deden al die mensen daar dan mee? Oppakken als ze ze tegenkwamen en verzamelen in een beestenbottenmuseum? Nee, natuurlijk niet, ze vraten die dieren op!
Je kunt ook het 5-generatiecriterium gebruiken. Geef mij 1 volk waar dan ook ter wereld dat zich succesvol vijf achtereenvolgende generaties weet voort te planten in perfecte gezondheid. Er zijn tot op de dag van vandaag talloze voorbeelden te vinden van vleesetende volkeren die zich succesvol generatie na generatie hebben weten voort te planten in perfecte gezondheid. Weston Price onderzocht deze volkeren die een eeuwenlange traditie vertegenwoordigden.
Veganistische volkeren zijn echter gedoemd om uit te sterven door voedingstekorten. Een veel voorkomende kwaal onder veganisten is tanduitval. Weston Price zag het gebit als graadmeter van de totale gezondheid. Dan staan veganisten er dus niet best voor! Weet je wat ook veel voorkomt onder veganisten? Hart- en vaatziekte en kanker! Hoezo veroorzaakt verzadigd vet en cholesterol deze ziektes? Het is eerder het gebrek aan verzadigd vet en cholesterol dat hiervoor verantwoordelijk is!
Kortom, er zijn objectieve criteria die je kunt hanteren om de woorden van Moritz, Campbell, Ornish en andere zwetsers aan af te meten. Dat mag je met mijn woorden ook doen. Ik weet 100% zeker dat wat ik beweer een basis heeft in de evolutie, historie en anatomie van de mens.
Mike