@Echtgenote van Haluk: Problemen met obstipatie hebben meestal heel erg veel tijd nodig om opgelost te worden. De mogelijkheden met betrekking tot het verbeteren van je spijsvertering kun je hier lezen op het forum. Daarnaast kun je voor the time being wat lapmiddelen gebruiken omdat te lang verstopt blijven niet goed is voor je lichaam. Je kunt, zoals Dirtsa zegt, aan de slag met klysma's en daarnaast zou je middelen gebaseerd op magnesium kunnen gaan gebruiken (bijv. magnesiumsulfaat, magnesiumoxide, oxypowder ed.) Deze geven geen gewenning aan de darm, het magnesium houdt vocht vast in je darm en triggert op die manier stoelgang. De kans op overdoseren met magnesium is daarom niet groot (hoewel aanwezig). Kijk uit met middelen als senna en cascara sagrada: dit prikkelt de darmwand en bevordert peristaltiek waardoor je snel en makkelijk naar het toilet kunt maar de darm gaat wennen aan deze stimulans en wordt afhankelijk.
Even ter voorbeeld: ikzelf heb een levenslang probleem met obstipatie onder andere agv van een spastische darm. Ik verwacht daarom ook niet dat ik dit in een paar maanden heb opgelost. Ik doe er alles aan mijn spijsvertering op peil te brengen en ondertussen houd ik mezelf gaande met magnesiumsulfaat en doe ik regelmatig koffieklysma's. Deze routine ligt me goed. Wekelijks neem ik een paar dagen pauze om te kijken of eea zelf op gang komt. Indien niet, dan ga ik door met mijn protocolletje.