Beste fatsnotbad, dank voor je reactie.
Jammer, maar vooral ook tekenend, dat er geen 'keiharde' rechtszaak blijkt te zijn die Dr. Daniel genoopt heeft haar beweringen terug te trekken. Dat geeft toch, en zeker naar het Amerikaanse rechtssysteem te denken. Als men daar kan aanklagen, dan doet men dat ook in de levensmiddelenindustrie. Kennelijk heeft GP te veel 'boter' op het hoofd om die rechtsgang niet aan te gaan.
Net toen we dachten dat de storm geluwd was komt Wouter ineens met deze posts. Maar dit is nu eenmaal een forum, dus bij deze ga ik in op de gemaakte punten:
Tsja, naar het eerste deel van die zin, "rust roest", en 'gedane zaken nemen geen keer'. Green Pastures zouden toch eens met een excuus naar de niet-wetende consument mogen komen, dat ben tot de dag van vandaag ook nog niet tegen gekomen.
En inderdaad, op een forum moeten zaken gewoon, ondanks dat het sommige mensen vanuit wat voor belang dan ook, niet 'goed' uitkomt, toch door gediscussieerd kunnen worden. De wereld is immers al vergeven van complotten!
Wat betreft de banner, daar kan ik vrij kort over zijn: de opmerkimg dat dit WP-approved is, is gebaseerd op het feit dat dit product tot stand is gekomen in samenwerking met de WAPF van Sally Fallon. Je kunt je afvragen of de formulering in de banner gelukkig gekozen is, want Price heeft idd nooit de geboorte van deze firma en dit product meegemaakt, maar de aanname is dat hij hier achter zou hebben gestaan. Waar is dat op gebaseerd? Price was een voorstander van traditionele producten met een lange geschiedenis.
Die Yanken hebben daar een mooi afgeleid gezegde over: Assumptions are the mother of all fuck ups...
Maar net als het met de heer J.C. van Nazareth erg prettig zou zijn indien hij actueel commentaar op de 'huidige toestand in de wereld' (vrij naar G.B.J. Hiltermann) zou kunnen geven, hetzelfde geldt ook voor Dr. Weston Price. Internet leert dat de reputatie van Sally Fallon Morell en haar omgeving nou ook niet geheel vrij van onbesproken gedrag is...
Kort en goed, het is misschien wel een goed idee om die misleidende banner (daar zijn we het dus over eens) niet langer meer te handhaven.
Ooit gehoord van ‘garum’? Lees er meer over hier:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Garum
Nou, meer dan genoegzaam! Maar het probleem van Dave is waarschijnlijk dat ie al zwaar aan productie begonnen was, zonder de research die ik ondertussen gedaan heb. In een evenwichtige vergelijking naar zowel Rosita als GP, stel ik vast dat het beiden grote 'geheimschrijvers' in hun productieproces blijven. Wat dat betreft geeft Möller's levertraan toch echt de 'grootste blik' in de 'processing keuken'. Kunnen die Amerikaanse aanbieders echt een voorbeeld aan nemen!
Dit is eigenlijk wat Dave Wetzel doet. Er is een lange geschiedenis van gefermenteerde vissauzen en -olien in Europa, dit is niets nieuws.
Nou, mijn dank dat jij dan hun zorgvuldig geheim gehouden productieproces bij deze verklapt!
Voor wat betreft de naam Sally Wetzel, kun jij hiervoor bewijs aanleveren? Alles wat je beweert moet je kunnen staven, anders heb ik geen flauw idee of het klopt wat je zegt. Deze is voor mij nieuw, dus kom maar op met het bewijs hiervoor.
Wel, thans krijg ik de melding van de zoekmachine dat er volgen de Europese regelgeving meerdere berichten onder die zoeksleutel niet meer zichtbaar zijn. Dat betekend meestal niet veel goeds, geen zuivere koffie. Maar ik zal zien of ik nog wat terug kan vinden.
Over de 'noodzaak tot bewijs' gesproken, jij mag ook even aan het werk, ik zie daar niets meer dan een nog al grote en vooral niet onderbouwde vooringenomenheid (kaatsen en de bal en zo...):
Nee, al is het alleen maar omdat hier zwaar achterbakse gluiperds achter zitten die Green Pasture en de WAPF met roddel en achterklap ten val hebben willen brengen. Daarnaast heb ik een donkerbruin vermoeden dat het HUN product is dat ranzig is!
Dan de producten van GP zelf. Wetzel is idd van oorsprong veehouder en is dat overigens nog. Toen hij kleinschalig begon maakte hij zijn boterolie zelf, op basis van botervet van melk van koeien die snelgroeiend graangras eten, precies zoals beschreven staat in het boek van Price.
Dank voor je bevestiging, maakt het mij weer duidelijker.
Al krijg ik de kriebels bij een vage term zoals "snelgroeiend graangras", maar dat terzijde
Dat Wetzel door de grote vraag moet uitwijken naar botervet van koeien op Argentijnse weien (waarvan algemeen bekend is dat dit uitstekend rundvlees oplevert) is geen misdaad, je kunt hem hoogstens verwijten dat hij dit niet heeft vermeld.
Dat is dus ook precies wat ik deed, niks meer of niks minder. En als voormalig collega 'kleine producent' is het hartstikke begrijpelijk ook hoe of dat gebeurt is. Maar je moet niet blijven liegen, bedriegen of vergoelijken, dat is wat me het meeste verdrietig maakt.
En ter nadere duiding, ik heb werkelijk niks tegen Zuid-Amerikaans wild of rundvlees, het is alleen jammer dat de ecologische footprint naar het transport nou niet echt als een pre te benoemen is. Maar smaken doet het mij best!
Dave heeft overigens beterschap beloofd omtrent informatievoorziening over productie en herkomst van de GP-producten.
Ja, maar zoals ik in mijn 'openingsbericht al aangaf, daar is na al die tijd nog steeds bedroevend weinig van te zien of te lezen...
Zo maakt hij ook gebruik van vislevers uit de voltallige kabeljauwfamilie, een praktijk die volkomen gangbaar is bij ALLE producenten van levertraan.
Ja, mooie feestneus opmerking, lachen, die "voltallige kabeljauwfamilie". Das gewoon echt 'boeren bedrog' geweest, en blijft het ook!
En naar "ALLE" producenten, dat geldt alleen voor de Noord-Amerikaanse aanbieders, en dat is precies waar de FDA ook een fors steekje had laten vallen, dan wel niet goed over nagedacht had.
Door deze hele controverse is de levertraan van GP nu de meest uitvoerig geteste levertraan op deze planeet geworden en geen enkel onafhankelijk lab heeft kunnen aantonen dat het product giftig is, wat Wouter ook beweert of suggereert.
Das ook een leuke, in het Nederlandse reclamewezen adverteert men graag met de kreet 'als beste getest'. Helemaal mooi, maar het zegt eigenlijk niets. Is het nu uitgebreid onder de loep genomen in de zin van dat het in al zijn merites goed onderzocht is, of betekend het dat het beter scoort dan een vergelijkbaar product?
Dat is dus precies het kantelpunt tussen 'liegen' en 'marketing'. Naar mijn idee twee aspecten die niet bijdragen aan gezonde en eerlijke voeding!
Het ‘onderzoek’ van Daniel is al lang en breed onderuit gehaald.
Mooi, en waar vindt ik die rapportage?
Ik zie dat Wouter ook graag woorden als ‘rotten’ hanteert. ELKE vorm van fermentatie is een vorm van rotting/ontbinding en de wetenschappelijke definitie van het woord ‘ranzig’ is veel objectiever dan de subjectieve betekenis die Daniel hieraan geeft.
Nou, die definities zijn zeker van belang. Ten eerste zoals het in Nederland bestaande begrip 'levertraan', een olie gewonnen uit de echte kabeljauw, en zeker niet als die van een 'vaag (en veel goedkoper) neefje' aan de andere kant van de wereld.
En in definitie nog meer van belang naar het begrip fermentatie, waar o.a. 'rotten' een deel van kan uitmaken.
Vaak fout vertaalt, of meer beter; onjuist geïnterpreteerd. Dat is niet alleen maar uitgaan van de alcoholische- of de melkzure gisting, waar men in de diverse commentaren elders van uit gaat. Zoek alleen maar eens het begrip 'roten' in de vlasproductie maar eens na. Er is niets mis met 'rotten', zolang je maar echt en oprecht wil begrijpen wat men er mee bedoelt.
Zoals ik het nu na het lezen van diverse lectuur- en literatuurbronnen, kom ik uit mijn kennis en ervaring in de levensmiddelentechnologie, versus de zeer beperkte transparantie van twee onder de aandacht liggende, en hun zeer feitelijke 'ovepricede' producten tot de conclusie dat 'Rosita' gezien hun zeer vage omschrijving, iets aan het goochelen is met het (herhaaldelijk) bevriezen en ontdooien van de levers ten einde de levercellen hun olie te doen ontlaten, vandaar die maffe term "extra vierge".
Green Pastures dacht er op de enzymatische 'garum methode', met een inkoop van buiten uit te komen. Maar dat ging in diverse batches helemaal fout, men gebruikte waarschijnlijk onvoldoende, of geen zout, om het bacteriële bederf uit te sluiten en alleen de enzymatische ontleding/afscheiding van de olie plaats te doen grijpen.
En dan krijg je inderdaad 'kadaverolie', in die olie vindt je weinig tot niets wat oploopt tot 'strafbare' concentraties, want het meeste van die verbindingen blijft opgelost in de waterfractie die dus afgescheiden, en niet mee verkocht wordt.
En dat is nu juist het lullige, de gifstoffen blijven hangen in die waterfactie.
Maar organoleptisch is die olie compleet verziekt, het is net zoiets als een Hollandse haring die je pas na een week of zo mag gaan eten, werkelijk niet te vreten...
Maar goed, met dat soort 'grappen' zoals toegepast door Dave Wetzel/GP verlies terecht je dus vertrouwen, en ik zie daar helaas nog geen verbetering in.
Handicap is dus dat men het fenomeen 'levertaan' in het Amerikaans-Engels alleen als 'cod liver oil' kent, wat dus alle ruimte geeft voor een zeer 'brede interpretatie'. Met alle (mogelijk onbedoelde) misleiding als gevolg.
Iets dergelijks speelt er met herten en reeën, de oprechte deskundigen hebben het in Nederland over de natuurlijk aanwezige reeën (roe deer) of edelherten (red deer). De niet-natuurlijk aanwezige damherten (de hertenparkhertjes, fallowdeer) worden ook maar ineens als inheems beschouwd (maar dat is weer een hele andere discussie). In de 'wereldhandel' mag je dat legaal allemaal wegdouwen onder de weidse naam (sic!) 'venison', en dan kan je er straffeloos ook nog wat Afrikaanse en Aziatische varianten onder kwijt. Maar of dat nou helemaal eerlijk en oprecht is... Ik ben van mening, nee!
En zo zie ik dat ook naar GP.
Maar ik val in herhalingen, want al deze discussies zijn al lang en breed gevoerd. Het is nu aan Wouter om met goede argumenten te komen voor zijn boude beweringen.
Nou, ik heb ondanks goed zoeken nergens inhoudelijke argumenten kunnen vinden, ondanks mijn vragen geef je ook zelf geen verklaring voor het toch wel opmerkelijke feit dat er in de GP producten kennelijk hoegenaamd geen D3 aantoonbaar blijkt te zijn, maar wel de D2.
Die wel verklaarbaar zou kunnen zijn door de door Dave voornoemde schimmel, en waarbij de D3 opgevreten is door de bacteriën die in het watercomponent, door een ondeskundige bedrijfs/procesvoering, zich ongebreideld konden voortplanten.
Groetjes, Wouter