ms en beter worden met voeding ?! heeft er iemand wat raad

He-he, gelukkig, ik dacht even dat het hier een vega theekransje aan het worden was. Als de kat van huis is…

... dan zijn er nog wel een paar katten die thuis blijven ;)

Doe jij nou maar eens rustig aan meneer Donkers. Het is niet makkelijk, maar je zal toch echt rust moeten nemen. Leer maar te accepteren dat je sommige dingen soms even uit handen moet geven. Goed dat je een oogje in het zeil houdt, maar probeer afstand te nemen en bewaren. Mocht het de spuigaten hier uit lopen is een tijdelijke sluiting van het forum eventueel ook nog een mogelijkheid. Het komt allemaal goed, zowel met jou als met het forum. Het eerste is het enige belangrijke!
 
Bijgaand een prachtige link ter onderbouwing die illustreert dat een combinatie van omega-2 (squalene) met omega-3 uit vis en kokosolie een andere mogelijkheid voor Sharro is.
http://www.scienceforlife.eu/tekst ms.htm

Sharro, lees je vooral goed in en ga stapje voor stapje uitproberen wat goed voor je werkt en goed voor je voelt.

Hier thuis worden inzichten uit WAPF met andere inzichten gecombineerd. Wij zetten b.v. de stoomoven (voor groenten, vlees en vis) in de keuken in om zoveel mogelijk vitamines en mineralen in onze voeding te behouden. Aan het eind kan je alles op smaak brengen met keltisch zout en alles wat je maar wenst.


 
Ik wilde hier ook nog even op reageren maar dat was er nog niet van gekomen. Maar nu dan maar alles in een keer.


Liz85,

kijk dat zijn nog eens goede ideeen! niet alleen volle yoghurt met rauwe eieren.. :)

Dat soort adviezen heb jij ook heel vaak gehad, je ziet ze alleen over het hoofd.


Sharro,

Een omelet miet uitjes en spek en bakken in goed veel boter, kokosolie of ghee kan ook. Poekie heeft op haar website ook nog allemaal recepten staan. http://www.voedingisgezondheid.nl/recepten.html
Ik heb je al eerder gezegd dat er een link is tussen MS en zware metalen maar daar in was ik alleen niet heel duidelijk omdat ik niet meer zeker wist welke. Maar toen Mark er mee kwam herinnerde ik me weer dat dat kwik was. Kwik tast zenuwcellen aan en ook de myelineschede aan: http://multiple-sclerosis-ms.pilliewillie.nl/. Laat dus al je vulling vervangen (op een goede manier) en ga dan goed van de kwik ontgiften. Vitamine b12 kan heel goed helpen en ik geloof ook zeker dat het werkt maar het blijft symptoombestrijding. Een vitamine b12 tekort komt door een maagzuur tekort (heeft met de intrinsieke factor te maken). En dat maagzuur tekort komt door stres en problemen met de bijnieren, wat weer veroorzaakt wordt door een zware metaalvergiftiging die je momenteel niet weg kan werken. Ik zeg niet dat je geen vitamine b12 moet gaan nemen, maar je problemen worden er hooguit iets beter van helemaal verdwijnen zullen ze niet en als je met de vitamine b12 zou stoppen komt alles ook weer terug.

En MS is een auto-immuun ziekte ik zou als ik jouw was daarvoor toch echt beginnen met het AIP-dieet (GAPS kan ook maar daar is nu nog niet zo veel in het Nederlands te vinden) daar is ook genoeg in informatie over in het Nederlands.

En je post zijn al veel duidelijker geworden, dus er zit op dat vlak al goede verbetering.


Vivianne,
Je moet niet alles geloven wat op internet staat. Ik zie het ook wel bij blogs die sommige mensen schrijven. Zelf zijn ze dan helemaal voor vetrijk eten en keuren de adviezen van het voedingscentrum helemaal af. Maar als ze dan ergens anders iets tegen komen wat ook over gezond eten gaat dan gaan ze dat enthousiast promoten want gezond eten daar zijn ze helemaal voor. Terwijl dat andere gebaseerd is op de adviezen van het voedingscentrum zij geloven ook echt dat dat gezond is en hebben het dan op hun website over gezond eten. Mijn punt is gewoon kijk even verder als je iets tegen komt waar ze zich op baseren.

En van alles kan je wetenschappelijk aantonen dat het werkt. Zo zijn er ook overal evidence-based resultaten ook voor regulier en veganisme.
 
dank u kaasje zo noem ik u even hoor !!sorry daarvoor .

maar begrijp dan niet waarom ik vroeger goed was en na de bevalling
achteruit ben gegaan ?!
ok ivm vitamine b12 ...
de dokter te nederland dat viviane me aanraade is nogal prijzig hoor .

sharro
ps als ik iets dierlijk eet voel ik ook dat het beter is zonder
 
maar begrijp dan niet waarom ik vroeger goed was en na de bevalling
achteruit ben gegaan ?!

Er is maar 1 conclusie mogelijk: je was voor de bevalling al niet stabiel genoeg oo hormonaal gebied en je bent tijdens de bevalling hormonaal verder uitgeput geraakt.

Mike
 
ok mike , en nu dan dan ? het kan toch beter hé ?

toen ik zwanger was zei de neuroloog ofwel doe je geen opstoot ofwel 6 maanden erna ?

en ...inderdaad 6maanden erna !!van dag op dag .
hoe kan zoiets toch !!

sharro
 
Mike moet eerst zelf beter worden voor hij zich weer voor anderen inspant!!

Zwangerschap en bevalling kost veel van een lichaam, het zal zich opofferen voor het nieuw leven, dus ten kosten van de moeder.
Zelfs voor een relatief gezonde vrouw is het een aanslag.

Sharro, goede hulp kost wat, je hebt het nodig, als het je gezondheid oplevert...
Dat je dierlijk voedsel moeilijk verteerd wil zeggen dat je aan je spijsvertering moet werken. Mbv enzymen en versterken maagzuur. Appelazijn, betaine hcl, papaine, bitterstoffen en vooral onspanning.

Neem je nu al kokosolie? Wat heb je nu al opgepakt aan adviezen en omgezet in de praktijk? Graag helder geformuleerde volzinnen als antwoord.
 
ok mike , en nu dan dan ? het kan toch beter hé ?



Er is nog geen maand verstreken sinds je eerste bericht en deze vraag. Er is hier een hoop informatie met je gedeeld en ik ben benieuwd wat je daarvan al hebt geprobeerd, hoe je voedingswijze er nu uitziet en welke andere maatregelen je in de tussentijd hebt getroffen.

Je schrijft dat je je beter voelt als je iets dierlijks hebt gegeten, dan met een maaltijd zonder dierlijke ingrediënten. Dit is al een heel duidelijk teken van jezelf en lijkt me iets om mee door te gaan.

Natuurlijk kan het altijd beter, dat geldt voor ons allemaal. Al zit er misschien wel uiteindelijk een plafond in, maar velen van ons zullen daar nog niet beland zijn.
Ik zag in dit draadje staan dat leden je schrijfstijl duidelijker vinden worden wat ze erop vinden wijzen dat het al wat beter gaat. Bedenk goed dat "beter" voelen heel marginaal kan zijn, maar elke kleine vooruitgang is er wel één!

 
ok inderdaad alles rustigaan ...toch ?

nee dan heb ik me verkeerd uitgedrukt als ik iets dierlijk eet voel ik
het direkt dat dit toch niet zo goed is.
maar kan dit toch niet laten staan he ?!
om te bakken gebruik ik kokosvet van sundancer

heb nu eieren op met veel kokosvet ajuin champions die had ik nog .
en ik wil daar voor betalen hoor ..maar de hulp moet goed en oprecht zijn natuurlijk .
niet zoals die orthoarts van nederland die me arginine met orthinine geeft .
want geloof me! was goed . en wil dat terug ...tanja

sharro
eet geen gluten en tarwe meer ... veel groenten vis enz...geen tomaten aardappelen paprikas nachtschade ...toch ...
maar soms heb ik toch geen eetlust pfff wat ik vroeger toch niet had .

ik hoop dat dit voldoende is
 
ok , vitamine c lees ik ook overhal ivm ms maar welke zijn de beste
voor mij ? van ergomax ?

en kefir ga ik ook maken .wat ook goed oet zijn .

nu spreken ze ook over L GLUTAMINE en GLUTAMINE zou er een verschil zijn


de bio-tandarts doe ik! maar deze is nu op verlof !!

heb nu een spiraal murena !!is deze dan ook niet goed ?

sharro
 
Sorry Sharro, maar ik kan er maar met moeite wijs uit worden. Je springt van de hak op de tak en als ik het zo lees doe je dat ook met alle maatregelen.

Wat bevalt er niet aan inname van dierlijke voeding? Wat voelt er niet goed aan?

Volgens mij ben je nu in korte tijd van alles aan het uitproberen en aan het veranderen. Denk er wel om dat je lichaam aan dingen moet wennen en dat je moet leren luisteren naar wat je lichaam vertelt. Je kan echter niet luisteren naar een brei van signalen. Je wil volgens mij teveel tegelijk. Verander eerst eens je voedingspatroon zoals hierboven geadviseerd naar het AIP dieet.

Als je 1 ding verandert dan kan je achterhalen wat dit met je doet. Dat kan je dan beter wel even 2 weken de tijd geven. Jij verandert nu een heleboel tegelijk en dan heb je geen overzicht meer wat er nu wel of niet goed voor jou is. Want let op: er is een verschil in wat iedereen als "goed' bestempeld en wat "goed voor jou" is. Dat werkt bij iedereen zo. Er zijn bepaalde richtlijnen wat iedereen goed is en verder vergt het dan een finetuning voor de persoon zelf. Maar jij bent al dusdanig ziek dat het nog meer finetunen is. Vandaar ook het advies om naar een therapeut te gaan. De kosten zijn overal wel zo'n beetje gelijk, maar het vinden van iemand waar je een klik mee hebt en die je daadwerkelijk kan helpen is inderdaad moeilijker.

Het lijkt mij zaak niet teveel ineens te gaan suppleren. Eerst komt goede voeding, en volgens mij heb je dat nog niet in orde. Daarna kan je gaan suppleren. Vitamine B12 en magnesium zijn wat mij betreft de uitzondering hierop.


De tandarts heb je dus in de planning. Die komt vanzelf weer terug van vakantie en dan kan je daarmee aan de slag.
Een Mirena spiraal geeft hormonen af dus het lijkt me zaak dat je deze laat verwijderen. De andere materialen waar de spiraal van gemaakt is zullen ook niet gunstig zijn. Tevens is het een ding wat in je lichaam geplaatst is wat nooit fijn is voor je lijf.

Probeer ook wat rust te vinden want je schrijft heel onrustig en verward.
 
ja heksje ik eet quinoa of bv veel groenten met een stukje kip of kalkoen bio natuurlijk en gebruik dan kokosvet .
smooties maak ik ook waar ik ook kokosvet indoe !!wat ook goed is

vis eet ik ook veel makreel dan wat ook een goede is ?!

wat de dokter betreft heb ik een gevonden die ook met voeding bezig is en ziektes ...en daar bel ik morgen naar ...dus dat kan niet slecht zijn he .
doe men best ...
 
Sharro, wat ik mis in je lijstje zijn dierlijke vetten zoals niervet (=ossewit) en reuzel.

Heb je al gezocht naar het AIP dieet zoals kaaskanlekkerzijn heeft voorgesteld? Ik weet helaas niets over dit dieet, maar als je op google zoekt op de volgende termen dan kom je er informatie over tegen: aip dieet

Ik vond bijvoorbeeld deze site: http://www.paleofeest.com/wat-is-aip.html

Daarop las ik dat je eerst voeding moet elimineren, dus ook eieren en cacao. Beiden heb ik wel bij jou de afgelopen tijd als voeding voorbij zien komen.

Probeer niet teveel tegelijk uit. Dit AIP dieet lijkt me een goed handvat.
 
niervet en reuzel is hier niet te vinden spijtig .
heb al geinformeerd bij de bio slager waar we gaan ...maar het komt zegt hij.

heb wel weinig geduld daar heb je gelijk in .maar aangezien de ms was ik goed en dit terug en moet geduld hebben .

wat zou ik in de fritpot kunnen doen voor als men dochtertje eens zin heeft in frietjes ?

sharro
 
Ossenwit of kokosolie om te frituren.

Kun je wel aan mergpijpjes komen? Kun je roosteren en leeghalen dit door je saus mengen of door de groente roeren
 
dan kan ik vis ook niet meer eten !!want daar zit dan kwik in .

@ viviane heb contact gehad met de dokter en kan eind dit jaar
bij hem terecht .
 
soms heb ik toch geen eetlust pfff wat ik vroeger toch niet had .

Dit signaal (mogelijk B-12 tekort) komt hier heel bekend voor. Ik ben ervan overtuigd dat de eerder door mij aanbeveelde dokter je op dit vlak verder zal kunnen helpen.

Met betrekking tot de mate van kwikbelasting van de vis werd er een schema opgesteld door John Blanchard waarin de kwikbelasting per soort gerangschikt staat. Het is nu ook niet zo dat je alle vis van het menu dient te schrappen.
http://img.wonderhowto.com/img/original/82/25/63540601908343/0/635406019083438225.jpg

Met betrekking tot de relatie tussen voeding en je ziekte valt er inderdaad heel wat te winnen. Het AIP-dieet is een hele goede stap vooruit. Het zal de komende periode vooral uitzoeken worden op welke voedingsmiddelen je wel en niet overgevoelig reageert.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
530.905
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan