ms en beter worden met voeding ?! heeft er iemand wat raad

@ Henry

In aanvulling op het bericht van Tanja kwam ik bij een stukje van Juglen tegen dat het gestandaardiseerde supplement mariadistel werkzamer is dan enkel thee op basis van mariadistel. Heel wat onderzoeken hadden dit volgens hem naar boven gebracht.

Wat je ook kan doen is het zetten van leverthee. Hierin zit een combinatie van kruiden in die heilzaam voor de lever is. Bijgaand een voorbeeldje
http://www.kruidenhuisfonteyne.nl/leverthee-3.html
 
Bedankt Vivianna , van mijn arts kreeg ik het advies mijn lever door te spoelen.De grote reiniging laat ik nog even weg.
 
@ Sharro

In jouw geval zou ik bij ziekenfonds / mutualiteit navragen in welk geval Creon Forte voor goedkeuring in aanmerking komt.

Ik vermoed dat enkel het voorschrift van Dr. Reijnen niet voldoende zal zijn voor het Belgische stelsel.
 
Dag Viviane


Ik moet dit laten bevestigen door men huisarts en hij moet dan een goedkeuring krijgen van de adviserende geneesheer .maar de dokter is nu met verlof.

Maar hoe gaat dat dan bij u ?voor je zoontje ?


Sharro
 
Mijn zoontje heeft de lichte dosering van Creon waarvan aankoopbedrag € 20,- per potje van 100 tabletten geldt. Dan geldt de vergoedingsregeling niet. Wij betalen het zelf en zijn heel tevreden dat hij er veel baat van heeft.

 
Dag Viviane

Om te beginnen wens ik iedereen een prettig eindejaar en een gezond 2016 en al het goede natuurlijk.


Wou toch even een vraagje stellen of een kuur vitamine b12 geen goede optie zou zijn voor mij ?

Sharro
 
@ Sharro

Van hieruit ook een prettige jaarwisseling en een mooi 2016 toegewenst.

Vitamine B12 dien je in de meeste gevallen permanent aan te vullen. Orale inname is de meest stabiele vorm van het aanvullen hiervan. Wel is het mogelijk dat je in de beginperiode een hogere dosering nodig hebt om de tekorten weg te werken en dat je daarna de dosering kan afbouwen tot een minimum van b.v. 1 tablet op 1 dag. De dosering kan verschillen van persoon tot persoon.
 
Dag Viviane


Ik weet dat vit b12 me goed doet slaap beter ...heb geen bloedend tandvlees meer en wil dit graag verhogen met zuigtabletjes ofzo ?

Maar zou een kuur b12 spuiten geen optie zijn voor mij ?


Sharro
 
Dag Sharro,

Hier nog een keer voor je gekeken, laat je niet vangen door de opzet van het huidige vergoedingsstelsel en de beperking dat de spuiten slechts 1 werkzame stof (en niet altijd de meest passende hiervan) bevatten. Er worden betere resultaten met een combinatie van B12 met verschillende werkzame stoffen geboekt !

Dr. Reijnen schrijft hierover op zijn site het volgende :
Het is een in mijn ogen absoluut onhoudbare stelling dat vitamine B12 suppletie altijd d.m.v. injecties zou moeten plaats vinden.
Van de meer dan 4000 door mij behandelde patiënten zijn er hooguit tien overgebleven die het beter doen op injecties (0,25%). Ik zou deze stelling dus willen omdraaien: iedereen doet het prima op zuigtabletten totdat blijkt dat er onvoldoende herstel optreedt. Probeer dan het effect van injecties uit. Injecteren is niet beter dan het geven van zuigtabletten, ook met zuigtabletten bereik je voldoende hoge spiegels in het bloed. De juiste vormen van vitamine B12 zijn in Nederland niet leverbaar en ook met het toedienen van injecties (geleverd uit het buitenland) is het niet eenvoudig en kostbaar om tot de juiste combinatie te komen.

Nadelen van de injecties:
Tot nu toe zijn in Nederland alleen maar de minder werkzame vormen Hydroxocobalamine en Cyanocobalamine in ampulvorm te verkrijgen. Dit weegt in mijn ogen zwaar nadelig t.o.v. het voordeel dat ze wel door de ziekenfondsen vergoed worden.
Nadeel van de zuigtabletten: de oromucosale zuigtabletten staan geregistreerd als voedingssupplement die normaalgesproken niet vergoed worden. Terwijl ze voor heel veel patiënten wel werken als een krachtig geneesmiddel. Dit is een situatie die naar mijn idee dringend dient te veranderen.
Methylcobalamine en adenosylcobalamine injecties voor de 0,25% van de patiënten
Methylcobalamine en adenosylcobalamine zijn in Nederland in ampul of injectievorm nog niet verkrijgbaar en dus ook nog niet geregistreerd als geneesmiddel. Ze zijn dus alleen te verkrijgen op magistraal recept van de behandelend arts.






 
Dag Viviane


Eigenlijk dacht ik wel zoiets want niemand doet dit ?!ik bedoel dan op de ms site

Dan denk ik toch te nemen van vit b12nu 3000 of zou er iets beter zijn

Ben wel meer voor zuigtabletjes en vooral ook voor de methyl maar aov
Zijn gewoon in te nemen dacht ik ? Toch

Sharro
 
Dag Viviane


Nu is er iemand van ms site die me vertelde dat ze hydromoxoline spuiten neemt en me succes echt een aanrader van het merk takada. ?

Zo moeilijk allemaal pfff


Sharro
 
@ Sharro

Hier de afgelopen dagen leuk getafeld en veel op pad geweest.

Inderdaad zijn de zuigtabletjes de beste optie. In jouw geval is de B12 in 3000 mcg methyldosering met hierin verwerkt foliumzuur de beste oplossing en dan kom je inderdaad uit op die van B12 nu.

In de AOV zit geen foliumzuur verwerkt. Is alleen interessant in het geval je voor foliumzuur boven de dagelijks aanbevolen foliumzuurdosering uitkomt.

Als die persoon van de MS-site zo enthousiast is over de hydrocobalamine dan betekent dat deze in staat is om de B12 te methyleren. Bij heel wat mensen is dit lichamelijk gezien niet meer mogelijk. Hierover schrijft de dokter op zijn site het volgende.

Je kunt elke patiënt met vitamine B12 tekort het best suppleren met methylcobalamine en adenosylcobalamine (en foliumzuur) tegelijk. Dit zijn namelijk de enige effectieve vormen van vitamine B12.

Als je hydroxocobalamine of cyanocobalamine geeft moet de patiënt die eerst zelf nog omzetten in de effectieve vormen. Verreweg de meest patiënten in mijn praktijk blijken daartoe niet meer in staat.

Mijn zoontje nam aanvankelijk 3 * per dag de pancreasenzymen in en is deze dosering inmiddels aan het afbouwen naar 1* daags bij de hoofdmaaltijd. Hij doet het hier goed op.



 
Dag Viviane


Als ik die 3000 bestel bij vitb12nu zit er dan b12 bij ?

Want deze heb ik wel nodig denk ik
En dan stop ik met die van bonusan ?toch ?



Sharro
 
Nog even vergeten zeggen. ...morgen vertel ik je wat de dokter hem intrigeerde en ik toch wel positief vond ivm tecfidera .


Groet
Sharro
 
Dag Sharro,

In jouw geval zou ik vooral niet stoppen met de dosering van 1 tablet per dag Bonusan om de reden dat je er goed op reageert en de dokter deze een goede variant van B12 vond die qua samenstelling aansluit bij zijn formule waarin ook de adenosylcobalamine (= dibencozide) benodigd is.

Ik vat het nog even voor je samen van zijn site
Elke patiënt met een vitamine B12 tekort dient drie componenten aangeboden te krijgen in de vorm van zuigtabletten:
1. Methylcobalamine (MB12)
2. Adenosylcobalamine (AB12)
3. Foliumzuur (FZ)

Hij heeft het over de volgende basisdosering :

Dit kan voor nagenoeg alle patiënten in de vorm van oromucosale zuigtabletten.
Basisdosering
o Methylcobalamine 1000 mcg zuigtabletten dosering: 1-3 x daags 1 zuigtablet
o Dibencozide zuigtabletten met 1000mcg adenosylcobalamine met 400 mcg
foliumzuur, 2x daags 1 zuigtablet

Van de B12nu zou ik hier bovenop om te beginnen er 1 per dag nemen van de volgende variant
https://vitamineb12nu.nl/SanaCore_Methyl_3000.php

De opbouw van de Bonusan die je nu neemt is als volgt
Actief vitamine B12
(als methylcobalamine en dibencozide) 1500 mcg
Actief folaat
(als 5-methyl-tetrahydrofolaat glucosamine zout) 200 mcg
 
Dag Viviane


Toen ik men medicatie op tafel lag bij dokter Reynen was hij direct gefascineerd (vond ik) door wat er op die doos stond Demethylfumaraat en zei dat verschillende keren na elkaar.

Dat boeide hem precies ? Maar er staat ook op maagsaprestente capsules hard?

 
Dag Viviane


Nu ga ik hier naar de huisarts en heeft nog niet kunnen zeggen wat ik heb daar ben ik voor naar Nederland moeten gaan !! Dus zo lomp of slecht zal dokter Reynen niet zijn denk ik .


 
Dag Sharro,

Van jouw bevindingen bij de huisarts kijk ik hier niet vreemd op. Het huidige opleidingssysteem in Vlaanderen gaat te weinig en sommige gevallen niet in op het behandelen van de oorzaak van auto-immuunaandoeningen door aangepaste voeding en passende voedingssupplementen. De dokter had zelf geconstateerd dat een exocriene pancreasinsufficiëntie in de reguliere wereld vaak over het hoofd gezien wordt en dan krijg je bij het niet opsporen hiervan in het uiterste geval suikerziekte.

Met betrekking tot de uitspraak van de dokter over het stoppen met Bonusan heeft hij wellicht bedoeld dat de door hem voorgeschreven dosering niet in combinatie met de Bonusan gaat. We waren het er hier al eerder over eens dat we de door hem voorgeschreven dosering te hoog vonden.

Hier goed terug gekeken naar jouw uitkomsten van het bezoek, hij had het in jouw geval over werkzame stoffen adenosyl- en methylcobalamine in eenzelfde aantal mcg (= 20000) per dag met 2400 mcg actief folaat.

In mijn omgeving hier een voorbeeld gezien van persoon met lichaamsgewicht van ca. 75 kg met dosering van 10000 mcg per dag aan adenosyl- en methylcobalamine afzonderlijk en 1600 mcg folaat waarbij dit om reden van het verergeren van de lichamelijke klachten voor deze persoon te veel was.

Deze neemt nu 2 B12 tabletjes wat neerkomt op 5000 mcg methyl- en adenosylcobalamine en 800 mcg folaat en nu loopt het wel goed.

Op de site van het betrouwbare Natura Foundation wordt gesproken van een bovengrens van actief folaat voor een volwassene van maximaal 1800 mcg per dag.
http://www.naturafoundation.nl/monografie/actief_folaat.html

Je zou b.v. ook de Bonusan van 1500 mcg kunnen combineren met 1 tablet methylcobalamine en 1 tablet adenosylcobalamie van vitamineB12.nu in dosering van 3000 mcg per dag en zien hoe het bij je gaat.

Let er even op dat bij het bestellen via B12 nu de pakketjes mogelijk worden gecontroleerd door de douane om de reden dat deze niet uit België afkomstig zijn. Bij pakketjes van apotheek Mierlo Hout heb je dit probleem niet om de reden dat ze vanuit Vlaanderen verzonden worden.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
531.083
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan