ms en beter worden met voeding ?! heeft er iemand wat raad

Lang niet iedereen die hier actief is of wordt heeft al een bewustzijn zoals jij dit beschrijft. Naarmate we beter vindbaar worden in Google krijgen we steeds meer 'nietsvermoedende' mensen hier.

Mike
 
Het kan heel overweldigend zijn... en dan ook nog precies die informatie eruit filteren die op JOU van toepassing is... een hele opgave! De kunst vind ik om het niet op een bepaalde manier te doen omdat een ander het zegt of er goede ervaringen mee heeft, maar om te begrijpen waarom een aspect voor jou wel of niet zou kunnen werken. Je moet dan niet alleen veel over de voeding en de eigenschappen daarvan leren, maar ook over de diepere oorzaken van jouw klachten (die misschien wel helemaal anders zijn dan je altijd gedacht hebt).

Een eerste stap met voeding was voor mij heel simpel: zoveel mogelijk onbewerkt en terug naar de basis en inkopen zo oorspronkelijk mogelijk en dicht bij de bron. Bepaalde grote ziekmakers vallen dan al direct af. Dat kan iedereen zelfs zonder verstand te hebben van voeding. Van daaruit kun je gaan balanceren en eventueel supplementeren. Dat vergt een inspanning ten einde de kennis op te doen die nodig is om daarover verantwoorde beslissingen te nemen. Die kennis opdoen gaat meestal sneller dan je gewoonten veranderen. Daarin ligt de grootste uitdaging (doen).
 
En veel eendagsvliegjes...zo enthausiast als ze hun voorsteltopic maken zo snel ze weer verdwenen zijn, dus proberen goed in te schatten bij wie je je energie insteekt en moeite voor doet.
 
dank u heksje en de andere maar krijg nu zoveel ... en probeer te volgen hoor.
ik volg en ben jullie heel dankbaar daar voor hoor ...maar krijg nu filmpjes in het engels en men engels is niet goed sorry daarvoor.

wat kan ik dan doen ?

dank u
 
eet (probeer)zo gezond mogelijk te eten hoor
geen aardappelen meer maar rode aardappel quinoa basmatirijst lekker trouwens.
biovlees kokosvet ... geen gluten en voel me al beter hoor maar het kan nog beter.

en de darmen ...dat weet ik moet ik dan probiotica nemen ?

dank u mensen echt waar !!maar alle hulp is welkom .

dank u
 
dank u tanja heel intressant hoor ... zeer behulpzaam dank u
zoals iedereen hier trouwens .
hebt soms geen idee welk brood te bakken ?
heb nu boekweitbrood wat lekker is ...maar er zei me iemand quinoabrood te bakken dat is geen graan en zou beter zijn ?

groet sharro

nogmaals bedankt
 
Als je de richtlijnen van Paleo immuun gaat volgen zou je granen moeten schrappen. Een variant hierop, en speciaal voor ms patienten is het Wahls protocol. Ik begrijp dat je geen engels spreekt maar er is volgens mij ook wel veel info online in het nederlands. Succes en sterkte.
 
Sharro, bij inname van te weinig gras gevoerd vlees kan je met een vitamine B12 tekort te maken krijgen.

Op dit vlak is volgende link volgens mij heel interessant voor je
http://stichtingb12tekort.nl/vitamine-b12/vitamine-b12/vitamine-b12-en-ms/
 
dank u viviane voor u bijdrage !!er adviseerde me iemand vitamine b6plus van bonusan
daar zit ook b12 in dacht ik ?

bedankt sharro
 
dank u viviane,het is namelijk een orthoarts van nederland die me zei van b6 plus te nemen van bonusan.
maar blijkbaar is er beter ? toch ?

dank u sharro
 
nu moet ik wel zeggen dat ik veel vis eet makreel en orgaanvlees kalfslever .

maar dat is natuurlijk niet genoeg hé
 
@ Sharro

Voor het geval je voor een B12 test moest gaan, is het van cruciaal belang om ook het foliumzuurgehalte te laten bepalen. Het is afhankelijk van de mate van het B12-tekort of er wel of geen afwijkende bloedwaarde gevonden wordt.

http://stichtingb12tekort.nl/wetenschap/stichting-b12-tekort-artikelen/serum-b12/

Op het vlak van B12 problematiek is het misschien verstandig om het boekje van Hans Reijnen door te nemen om de reden dat een B12 tekort heel wat mogelijke verschijningsvormen heeft.

http://www.bol.com/nl/p/vitamine-b12-tekort/1001004010970234/?country=BE
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.470
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan