Dag Sharro,
Jouw meest recente opmerking gaf me hier stof tot denken. Hier je topic volledig nagelezen. Zoals eerder aangegeven zijn er overlappingen tussen het ziektebeeld van multiple sclerose en niet herkend vitamine B12 tekort.Heb je in de periode na de geboorte van je dochtertje misschien borstvoeding gegeven ? In het geval dit zo moest zijn, kan dit zijn weerslag gehad hebben op je vitamine B12 voorraad.
Tevens geef je aan dat de beenhouwers hun vlees heel wat ongezonde toevoegingen bevat. Hierin kan ik je volgen.
Om deze reden vraag ik me af of je momenteel voldoende B12 uit je voeding haalt. Tevens kan er een nog niet opgespoorde lichamelijke blokkade zijn die een optimale opname van vitamine B12 belemmert. Hiermee bedoel ik b.v. te weinig aanmaak van maagzuur, een niet goed werkende pancreas of een blokkade tussen de dikke en dunne darm die trouwens door een osteopaat op te sporen valt.
Binnenkort had je volgens mij een nieuw bloedonderzoek en dan kom je wellicht je B12 waarde te weten. Vraag dan ook naar de bepaling van het foliumzuurgehalte !
Bijgaand nog volgende link die heel interessant voor je is :
http://stichtingb12tekort.nl/vitamine-b12/vitamine-b12/vitamine-b12-en-ms/