natriumbicarbonaat

Is opgezwollen en licht pijnlijk. Ik denk dat ik de bica een weekje ga drinken. Overigens tot nu toe geen enkel effect ervaren in de zin van zure ontlasting.

Mike

Moet je twee dagen bica nemen en dan een zuivering alla Morritz. Wedden dat het de pan uit brand ;)

Ik neem vaak een week bica op het moment dat mijn alvleesklier zich laat voelen.

Mike. Ruim jaar geleden.

Quote:
In 2008 heb ik 3 keer een pijnlijke galkoliek gehad, wat me heel veel groenzwart gruis op het toilet opleverde en me 20 helse minuten bezorgde op de pot. Ik ben n.a.v. mijn kortstondige pancreatitis naar een anatomie-site gegaan om te zien of er een verband bestaat tussen de galblaas en de alvleesklier en ik zag meteen al dat er een galkanaal uitkomt in de alvleesklier. Vervolgens heb ik ge-Googled op de trefwoorden 'gall stones' en 'pancreatitis' en, voila, daaruit kon ik meteen opmaken dat een geblokkeerd galkanaal naar de alvleesklier inderdaad kan leiden tot alvleesklierontsteking.

Je kwam er dus achter dat het door galstenen komt.

En vandaag en tussendoor soms heb je nog steeds die op zwellingen.. Ben je alle galstenen wel kwijt? Is het niet slimmer om als je pancreas rustig is weer lever reinigingen te doen? Anders blijf je aan de gang.

Kan me eigenlijk niet voorstellen dat je dit over het hoofd zou zien maar dacht ik geef mijn idee na het lezen van dit verhaal.

Ik ben zeker niet alle galstenen kwijt. Gedurende de hittegolf deze zomer (slechts enkele weken terug) vrijwel dagelijks zure, groene en zwarte ontlasting gehad. Nu is alles rustig, maar zwelt mijn pancreas weer licht op (zal niet in de laatste plaats komen door mijn hoger dan normale consumptie van ijskoud bier gedurende die superhete weken). Ik weet al jaren dat mijn zwakke plekken mijn galblaas en alvleesklier zijn. De reden waarom ik geen lever/galreinigingen meer doe is omdat ik al mega ontgift door mijn vetrijke WAPF-voedingspatroon. Ik begin stilletjes aan te hopen dat de boel zich aan het stabiliseren en normaliseren is, ook omdat ik nu al de tweede dag na het drinken van bica geen zure ontlasting heb (nog nooit eerder gebeurd). Volgens mij gaat het de goede kant op!

Mike

Ok lijkt goed te komen, misschien door dat het bij jou zo makkelijk los komt dat de stenen dus soms je pancreas blokkeren, je lijkt er wel zeldzaam mee te zijn iedergeval :-)

Maar met wat reinigingen zou je nu zo klaar kunnen zijn misschien plus dat je dan veel beter beeld hebt wat er nog inzit in hoeveelheid en omvang, door dat het dan alleen water en stenen is heb je er beter zicht op.

Verder, het is me nog niet duidelijk in welk vorm de bijnieren belangrijk zijn voor de spijsvertering.. Spijsvertering denk ik aan maagzuur(maag) gal(lever) pancreas( verschillende enzymen) en pancreas natriumbicarbonaat dus ook? Waar dient dit nou precies voor dan?

Dus wil je of iemand een link sturen waar het verband tussen bijnieren en spijsvertering mooi uitgelegd staat?

Dag 3 dat ik bica drink en wederom geen zure ontlasting. Dit heb ik nog niet eerder meegemaakt! De alvleesklier is er heerlijk rustig onder...

Mike

Ik heb me redelijk kunnen verdiepen in de alvleesklier, het maakt 1,5 tot 3 ltr maagsappen en meer dan 1 ltr bica.

Bica dient om de ongunstigste omgeving van maagzuur voor de enzymen deels te neutraliseren in de darmen, als je zoals jij mike op nuchtere maag glas bica weg tikt, word het dan opgenomen en opgeslagen in de pancreas? Kan me voorstellen dat het wel op het juistemoment afgegeven dient te worden, en de bica niet ligt te wachten in de twaalfvingerigedarm op tot er eindelijk wat te doen valt.

Nu komt ook bij mij de vraag boven of het het maagzuur niet neutraliseert, volgens jou dus niet hè las ik al, blijft vreemd.. Eenmaal in de darm.wel in in de maag niet..

Op voedingisgezondheid las ik.

Quote:
Daarnaast -omdat de maag onvoldoende zuur aanmaakt- zal de pancreas onvoldoende aangezet worden om het milieu basisch te maken met zijn natriumbicarbonaatproductie. De beruchte vicieuze cirkel wordt daarmee actief.

??.. Minder maagzuur is het toch logisch dat er minder bica nodig is?

2 Maarten,

Minder maagzuur wil niet zeggen geen maagzuur.Voor de omgeving van de 12 vingerige darm toch nog te zuur en dus een verstoring van de werking van enzymen die niet in zo'n milieu kunnen werking.Afgezien van het feit dat een te laag maagzuur niveau in de maag uiteindelijk de pancreas te weining aanzet om deze enzymen uit te stoten.Het hele systeem volgt als een soort domino effect.

Mbt tot de bica inname ,heb ik geen ervaring mee.Kan mike dus beter beantwoorden.

ad

Ad. Ik.kan me.voorstellen dat de pancreas minder afgeeft zodat alles in balans blijft, wel in mindere hoeveelheid dan wel ja en te weinig dus. Maar dat lijkt volledig te verhalen op tekort aan maagzuur.

Ik probeerde terug te vinden waar ik het vandaan had (maar dat lukt natuurlijk weer niet..@*+%&!!!!!)

omdat ik nu net het idee krijg dat dat ook de conclusie was van het verhaal... :lol: .. Ik denk dus dat ik t even verkeerd las.

@ Maarten,

Ik durf niet testellen dat de pancreas minder afgeeft om alles in balans te houden. Ik denk dat er gewoon geen/teweinig stimulatie is door een te lage zuurgraad.waarom zou de pancreas anders ook weininger tot geen enzymen afgeven?De pancreas zou toch wel deze enzymen af kunnen geven terwijl de zuurtegraad toch al minder zou zijn?Het is aan elkaar gelinkt lijkt mij.

ad

Vandaag 's middags maar liefst drie keer ontgift d.m.v. grote hoeveelheden groene ontlasting. Dat doe ik normaal nooit! Maar god, het is er weer uit...

Mike

Quote:
Ik denk dat er gewoon geen/teweinig stimulatie is door een te lage zuurgraad.waarom zou de pancreas anders ook weininger tot geen enzymen afgeven?De pancreas zou toch wel deze enzymen af kunnen geven terwijl de zuurtegraad toch al minder zou zijn?

De stimulans zal naar m.i gegeven worden door soort van sensoren, die aan geven dat er voeding+maagzuur in de darm gekomen is, om de juiste pH te creëren zal de pancreas moeten weten hoe zuur het mengsel is( het kan bijvoorbeeld best wezen dat het minder zuur is als er veel gegeten is door dat het maagzuur eigenlijks verdund word door het eten) aangezien er een ultieme pH waarde voor de enzymen is zal de pancreas dit proberen te maken en niet een vaste hoeveelheid natriumbicarbonaat afgeven.(denk ik)

Mijn bicakuurtje was deze keer kortstondig, drie dagen kort, om precies te zijn. Mijn alvleesklier is een oase van rust - en dat na 3 dagen bica drinken! Misschien dat ik er binnenkort weer een bicakuurtje ga doen...

Mike

Mijn laatste duurde ook drie dagen, onderbroken door de leverzuivering. Daarna niet meer opgepakt. Was ook niet meer nodig. Herstellen gaat steeds vlugger gelukkig!

Oke dankjewel..daar wil nog weleens spanning op staan bij mij..en had van de week na het eten van vet sucadevlees ook een "kloppende" lever daarna..heel apart,voelde niet verkeerd.

Ik zit momenteel in de derde en laatste dag van een nieuwe 3-daagse bicakuur. De afgelopen 2 dagen heb ik veel groene ellende geloosd.

Voor wie zich afvraagt hoe dit nu kan en waarom er maar geen eind aan lijkt te komen, bedenk dat gifstoffen zich jarenlang opstapelen in weefsel, met name vetweefsel. Vetweefsel moet gezien worden als een extra orgaan, een orgaan dat bedoeld is om jou te behoeden voor vergiftiging. Maar ook met opgeslagen gif te lang rondlopen is natuurlijk niet goed. Het is en blijft een lichamelijke belasting en verkort je levensduur.

Mijn lichaam is nu al jarenlang bezig zich te ontdoen van opgeslagen gifstoffen en dergelijke groene, zure ontlasting mag dan ook gerust toxisch genoemd worden! Aan de positieve kant: ik krijg nu steeds vaker ontlasting van een normale vorm en kleur, die er bijzonder makkelijk uitkomt, nagenoeg reukloos is en weinig of geen veegwerk met zich meebrengt!

Mike

Mooi Mike! Volgens mij ben jij de enige op het forum die zo geweldig ontgift. Rijst bij mij toch de vraag als gifstoffen zich opslaan in vetweefsel, en je volgens WAPF eet waarbij je een flink vetpercentage krijgt, het dan wel goed is om zo'n hoog vetpercentage te hebben? Aan de ene kant beschermt vet je TEGEN de gifstoffen, maar als je bijv. moeilijk ontgift en wel een hoog vetpercentage hebt kom je dan niet in de problemen (er van uitgaande dat je wel leverreinigingen etc. doet)?

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan