natriumbicarbonaat

Quote:
Deze vraag had ik gesteld omdat in bakpoeder giftige e-nrs zitten. Ik wilde daarom baking soda (NaHCO3) gebruiken om te bakken. Een bepaald merk http://www.baking-soda.nl/baking_soda_nl_info.htm schrijft dat hun merk zonder aluminium is. Maar ik vermoed dat in alle baking soda(NaHCO3) geen aluminium zit. Wie kan mij dit vertellen?

Lees dit even door en je hebt je antwoord:

http://www.crunchybetty.com/the-great-baking-soda-anti-hoax

Persoonlijk gebruik ik altijd die van Bob's mail, om de volgende reden:

•Baking soda does not contain aluminum, regardless of whether or not the package says “aluminum-free.”

•Arm & Hammer (and other similar brands) use a chemical process that turns trona ore into soda ash and then reacts carbon dioxide with the soda ash to produce baking soda. This is not necessarily bad, per se, but it’s not the same as …

•Brands like Bob’s Red Mill and Frontier procure their sodium bicarbonate directly from the ground, in its natural state.

Quote:
waar ergens vindt het een goedkoop adres voor de aanschaf van Ph strips die i.i.g. tot de waarde van 8.0 minimaal aangeven. Wellicht handig om zo nu en dan mijn Ph waarde te testen d.m.v. urine of speeksel.

alvast dank voor je reactie.

Via marktplaats worden deze strips voldoende aangeboden voor echt heel weinig. Zijn van aziatische makelij en de Ph waardes gaan per heel getal tot 14. Ze werken uitstekend.

Quote:
Cosanostra waar bestel je Bob's Red Mill?

Via Iherb.com

Van hetzelfde merk koop ik ook altijd de glutenvrije havermout die ik een nacht in water met appelazijn laat staan. Vervolgens paar minuten koken, wat rauwe honing, eetlepel kokosolie en kaneel toevoegen, heerlijk!

hoi Mtje, ik gebruik natriumbicarbonaat op medische indicatie en ik ben er zeer over te spreken. Mijn alvleesklier ligt op zijn gat en zonder de natriumbicarbonaat verteer ik minder makkelijk mijn voedsel: anders blijft het letterlijk hangen bij mijn middenrif.

De gemiddelde kankerpatient heeft -denk ik- een slecht functionerende alvleesklier: dit is volgens mij ook de reden dat mensen met alvleesklierkanker zeer snel komen te sterven.

Zie bijv. het verhaal van dr. Kelley: http://www.drkelley.com/CANLIVER55.html

De alvleesklier maakt insuline, verteringsenzymen en natriumbicarbonaat aan als die gezond is.

Natriumbicarbonaat heeft volgens wetenschappelijk onderzoek nierpatienten geholpen hun nieren op orde te houden: daarover wordt eerder hier in deze rubriek al gerept.

Zie verder dit citaat uit een boek van een vrouw (Lara Masanowa Tatje http://www.laramasanowa.info/ ) die borstkanker zelf ¨overwon¨:
Quote:
Vervolgens is het van belang om het (linksdraaiende) melkzuur, dat door de kankercellen wordt geproduceerd, uit het lichaam te krijgen.

Door een gebrek aan zuurstof in kankercellen wordt suiker niet geheel afgebroken, maar omgezet in melkzuur. Het melkzuur gaat naar de lever, de lever zet het weer om in suiker en de suiker voedt de kankercellen.

Hirnreise:

¨Dit is een duivelse cyclus. Als ik aan een oncoloog vraag: hoe pakt u het melkzuurprobleem aan? dan zeggen sommigen: welk melkzuurprobleem? Ze vinden het niet belangrijk.

Het maakt je echter niet alleen dood, maar veroorzaakt ook heel veel pijn, te vergelijken met als je intensief sport - de verzuring in je spieren.¨

De oplossing voor het verwijderen van het overtollige melkzuur is een dagelijks bad (een halfuur) van 37 graden celsius waaraan 100 gram zuiveringszout (natriumbicarbonaat) is toegevoegd. Het zuiveringszout verhoogt de ph-waarde van het water, waardoor het zuur uit het lichaam wordt getrokken.

Hirnreise:

¨Het is goedkoop, snel en werkt 100 procent. Als je het melkzuur eruit haalt, heb je geen of minder morfine nodig. Ik spreek dagelijks mensen die hierbij baat hebben. Zij gebruikten jarenlang pijnstillers. Nu zitten ze een half uur in bad.¨

Het reeds aangehaalde boek van Lara Masanova Tatje zegt ook het volgende over haar ervaringen met de zuiveringszoutbaden op pagina 78 in haar boek (ik en kanker):

Quote:
Vanaf het moment dat ik de baden met het zuiveringszout neem, hoef ik mijn lichaam niet meer met creme in te smeren. Ook zijn mijn tanden veel schoner geworden en alle aanslag aan de binnenkant van mijn gebit is helemaal verdwenen. Kun je nagaan wat dit zuiveringszout in het binnenste van mijn lichaam teweeg moet brengen!

Zie ook dit citaat:

Baksoda ook wel natriumbicarbonaat ook wel zuiveringszout genoemd:
Quote:
dit poeder is sterk basisch en kan gebruikt worden in volle baden of voetenbaden om het lichaam te reinigen van laagfrequente radioactieve straling van TVs, computer monitors, rontgen, catscans, kankerbehandelingen of frequente vliegreizen.

Twee tot zes pond baksoda kan gebruikt worden voor een vol bad.

Baksoda in combinatie met zeezout: 1 tot 2 pond per bad: helpt voor zware metalen detox.

Bron van deze aanbevelingen: p. 130 van Carola Koenig: Specialized Hydro- Balneo- and Medicinal Bath Therapy.

p.s. Ik heb al jaren droog eczeem op mijn bovenarmen maar die lijkt nu weg te gaan. Zou het ook komen doordat ik nu sochtends en savonds een theelepeltje baksoda gebruik?

Heb je dan geen last van je maag ( lucht ) met het innemen van de bica ? Normaal is dit toch de test ivm maagzuur. Geen reactie = te weinig maagzuur. Of ??

Quote:
Heb je dan geen last van je maag ( lucht ) met het innemen van de bica ?

hoi Zonne, ik heb juist meer last van mijn maag zonder de natriumbicarbonaat die ik nu telkens bijslik.

Mijn maag kruipt nog meer omhoog door het middenrif heen naar boven (maaghernia) https://www.fatsforum.nl/topic/middenrifbreuk-1 als ik de natriumbicarbonaat niet gebruik. Maar goed, iedereen is misschien weer anders. Dus of het bij meer mensen zo werkt weet ik niet. Niet iedereen heeft een alvleesklier die op zijn kont ligt of -dientengevolge- een maagbreuk zoals ik. Soms boer ik wel wat nadat ik natriumbicarbonaat heb ingenomen. Big deal vergeleken bij de gevolgen die ik voel (continue maagpijn en nierpijn) als ik de natriumbicarbonaat niet gebruik!

Zonne, ik heb al tijden geen last meer van opkomend maagzuur -ik weet wel wat het is-: al voor ik begon met op regelmatige basis natriumbicarbonaat gebruiken.

Maar ik bedoel niet opkomend maagzuur, maar gewoon je maagzuur in je maag. Dat wordt toch basischer door de bica ? En daardoor kan je dan waarschijnlijk weer minder goed verteren ? Of zie ik dat fout ?

Geen idee hoe het precies zit Zonne!

In elk geval verteer ik in elk geval veel makkelijker met dan zonder gesuppleerde natriumbicarbonaat.

Ik las ergens dat natriumbicarbonaat zorgt dat je alvleesklier weer makkelijker enzymen aanmaakt.

Lijkt mij ook handig voor de vertering.

Ja, dat is waar !

Ik vroeg het me alleen af ivm dat veel mensen juist proberen om hun maagzuurtekort aan te vullen, dan is bica misschien niet zo handig ?

Ik zet onderstaande tekst ook even in deze rubriek (die stond ook hier https://www.fatsforum.nl/topic/pijnlijke-alvleesklier-en-misselijk-wat-te-doen al te lezen). Hieronder lees je hoe belangrijk voor de maag de bitterstoffen ook zijn, naast natriumbicarbonaat: precies het advies dat ik nu opvolg van een arts die me dat zei n.a.v. dat ik ben doorgelicht: en ik had continue maagpijn:

http://www.gezondbeterworden.nl/digitaal-tijdschrift/de-alvleesklier.html
Quote:
Aandoeningen van de alvleesklier worden bijvoorbeeld heel vaak toegeschreven aan de maag. Hoewel bij veel mensen de productie van maagzuur is verlaagd, nemen of krijgen deze desondanks in de regel maagzuurremmers.

Quote:
Wordt de verminderde aanmaak van maagzuur een enkele keer wél onderkend, dan is het niet uitgesloten dat als remedie daartegen een vervangend “zuur” wordt gegeven. Hoewel minder schadelijk dan zuurremmers, is dit al evenmin een oplossing. De maag zal dan mogelijk sneller en beter verteren, maar het probleem wordt doorgeschoven.

Quote:
Om de spijsvertering weer op gang te helpen is nodig, dat het milieu in de darmen wordt ondersteund door basische voeding en supplementen en dat de maagfunctie wordt gestimuleerd door bitterstoffen zoals die voorkomen in voeding en voedingssupplementen. Deze bitterstoffen hebben ook een positieve invloed op de functie van de alvleesklier.

Quote:
De alvleesklier zal [...] minder spijsverteringsenzymen aanmaken en bovendien te weinig van het basische natriumbicarbonaat waardoor het milieu te zuur wordt. In het te “zure” milieu werken de enzymen niet voldoende en zodoende zal de vertering van de voeding onvolledig zijn. Er is sprake van een vicieuze cirkel. De suppletie van enzymen kan tijdelijk een oplossing zijn wanneer de problemen ernstiger vormen aannemen. Er moet wel voor worden gewaakt, dat de alvleesklier daardoor op den duur niet alleen maar steeds “luier” wordt. Verder kunnen deze extra toegevoerde enzymen natuurlijk evenmin goed werken wanneer het milieu in de darmen niet goed is; er is een bredere aanpak vereist. In de darmen kunnen door de slechte vertering, de onvoldoende afgebroken en daardoor te grote “brokken” voedingsstoffen niet aan het bloed worden afgegeven. Deze onbruikbare voedselresten komen verder in de darmen en kunnen daar voor problemen zorgen. Ze vormen een uitstekende voedingsbodem voor zich in de darm bevindende pathologische ziektekiemen en schimmels waardoor het milieu in de rest van de darmen mede eronder gaat lijden. De natuurlijke darmflora wordt een pathologische. We zien op dat moment een toename van de klachten, die in de meeste gevallen worden toegeschreven aan de darmen.

Quote:
Het dagelijks gebruik van zure (rechtsdraaiende!) melkproducten zoals Biogarde en Boerenkarnemelk. Deze producten moeten altijd vóór of tussen de maaltijden worden gegeten en zonder suiker, honing of vruchten.

Het gebruik van andere producten met rechtsdraaiende melkzuren zoals rauwe zuurkool(sap) en andere met rechtsdraaiende melkzuren verrijkte groentesappen.

Rauwkost van biologische groenten, vóórafgaand aan de maaltijd(en) of tussendoor. De rauwkost bereiden met een biologische, koud geperste olie en appel- of wijnazijn.

Een overschot aan basische producten zoals groenten, en aardappelen ten opzichte van verzurende eiwitten, suikerhoudende producten en dierlijke vetten.

Beperking van het gebruik van erg zoete fruitsoorten in het bijzonder bij verdenking van schimmels. Fruit altijd vóór of tussen de maaltijden in verband met gisting.

Eventueel extra basische voedingssupplementen. Deze middelen in principe vóór de maaltijd innemen.

Bitterstoffen zoals hiervoor bedoeld. Deze hebben een positieve uitwerking op alle spijsverteringsorganen.

Quote:
Een overschot aan basische producten zoals groenten, en aardappelen ten opzichte van verzurende eiwitten, suikerhoudende producten en dierlijke vetten.

Wat wordt hier nu precies gezegd?

Hoi Heksje daar wordt gezegd dat bij alvleesklierproblemen (zoals die ik bijv. heb, maar ook veel kankerpatienten en/of mensen met spijsverteringsproblemen): dat je beter voor je lichaam basische dan verzurende produkten kunt eten. Proefondervindelijk -na opvolging van een advies van een arts die mij heeft doorgelicht- kan ik alleen maar bevestigen dat het zo werkt voor mijn persoon in de huidige situatie (inclusief verzuring in of tussen cellen).

Je bent wat je opneemt, niet (noodzakelijk alleen) wat je eet.

Wim, begrijp ik uit de grafiek dat het PH van je maagzuur enorm verhoogd wordt door de bica ( dus veel basischer wordt ) ?

Ik las net dit : Maar let op! Het valt niet aan te raden om gewoon natriumbicarbonaatpoeder op te lossen in water en dit dan op te drinken. De opgeloste natriumbicarbonaat reageert dan met het maagzuur en wordt omgezet in koolstofdioxide, (keuken)zout en water. Hierdoor krijg je een opgeblazen gevoel en kan de bloeddruk stijgen door de verhoogde zoutvorming. (zie http://www.alkavitae.nl/Natriumbicarbonaat )

hoi Zonne, ik heb geen last van dat alles. Onze alvleesklier zelf maakt -als het goed is- natriumbicarbonaat aan: dat gaat ook goed. Het betreft een site die een product verkoopt dat geen natriumbicarbonaat is, maar ook ontzuurt. Hoezeer is de informatie dan in dezen gekleurd?

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan