natriumbicarbonaat

Lievergezond, weet je waar het lichaam van nature de bica vandaan haalt?

En, zou bica dus kunnen helpen bij genezen van diabetes?

hoi Maarten, ik weet alleen dat de alvleesklier zelf natriumbicarbonaat aanmaakt als het goed is.

Natriumbicarbonaat kan zeker de alvleesklier helpen ondersteunen bij genezing van diabetes.

Sinds een jaar vast ik twee dagen per week (na het avondmaal eet ik niet tot het volgende avondmaal, dat dan een heel lichte maaltijd is, en dan weer door tot de volgende ochtend ontbijt). Dit bevalt erg goed. Ik drink op zo'n vastendag sole en kruidenthee.

Op die vastendagen krijg ik in de namiddag altijd last van mijn nieren, een drukkende, trekkende pijn, soort spierpijn-gevoel.

Na dit topic doorgespit te hebben, bedacht ik van de week dat zo'n vastendag het uitlezen moment zou zijn om aan de natriumbicarbonaat te gaan. Ik had daarbij totaal mijn nieren niet in gedachten, het leek me gewoon handig om het dan te plannen. Ik heb over de dag 4x een theelepel genomen in een glas water. In de vroege avond constateerde ik ineens dat ik totaal geen last had (gehad) van mijn nieren!

De natriumbicarbonaat ondersteunt mijn nieren duidelijk. Heeft iemand hier een verklaring voor?

Had je geen last van opboeren van lucht na de bica ? Ik snap niet hoe jullie dat in kunnen nemen hoor.

Bica ontzuurt, dus het zal daarmee de nieren waarschijnlijk ondersteunen in hun werking ?!

Quote:
Op die vastendagen krijg ik in de namiddag altijd last van mijn nieren, een drukkende, trekkende pijn, soort spierpijn-gevoel.

Wellicht is die pijn een teken dat het vasten teveel stress oplevert voor je bijnieren en dat ze dit teveel energie kost.

@Zonne: Nee, ik had geen last van opboeren van lucht na de bica. Af en toe een korte borrel in mijn darm, dat wel.

@Heksje: Zou kunnen ja, teveel stress voor mijn bijnieren, maar dan lijk ik daar nu een oplossing voor gevonden te hebben met de bica.

Ik ben vandaag weer aan het vasten en aan de bica en ik voel me opvallend helder. Dat heb ik sowieso wel tijdens de vastendagen, maar ik heb nu echt het idee dat het nóg meer is, een (prettig) licht gevoel in mijn hoofd. Af en toe nies ik uit het niets en ik ben sinds maandag (eerste vastendag met bica) wat benauwd. Ik had vroeger astmatische bronchitis, maar ik heb daar al jaren geen last meer van. Zou dit 'oud zeer' kunnen zijn dat opgeruimd wordt? Of is dat vergezocht.

Niesen kan een teken van uitputting van de bijnieren zijn.

Ik weet het niet hoor, maar het lijkt me dat je bijnieren niet blij worden van vasten en bica. Een prettig licht gevoel in je hoofd herken ik wel. Prettig kan het inderdaad zijn, evenals dat heldere, echter is dit niet iets wat je wilt voor je bijnieren. Je draait nu op je adrenaline wat dus aan wordt gemaakt door je bijnieren die je op zo'n moment niet voedt met de eiwitten en vetten die je bijnieren zo hard nodig hebben.

Hoi allemaal,

Ik heb een vraag die ik hopelijk hier beantwoord kan krijgen:

Kan je een vals-hoge PH-waarde uitslag van een urinetest krijgen als je al natriumbicarbonaat hebt ingenomen? Beïnvloedt dat de uitslag?

Groeten,

Maaike

hoi Maaike, interessante vraag. Waarom vermoed je dat het valshoog is en niet gewoon hoog? Ik heb ook wel eens een ph-waarde-test gedaan en toen was mijn urine ook te hoog qua ph-waarde en dat was n.a.v. een blaasontsteking volgens mijn toenmalige behandelaar. Dus dat kan er misschien ook nog aan de hand zijn? Het lichaam gooit de ph-waarde dan ook omhoog (in elk geval bij urinewegontstekingen).
Quote:
pH: een pH van hoger dan 7,6 is sterk verdacht voor besmetting van de urine met een ammoniakvormende bacterie: Proteus mirabilis of sommige E. coli-stammen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Urineweginfectie

Bedankt voor je snelle antwoord, dat ten eerste.

M'n klachten (totale spierverkramping in m'n benen, menstrueer al een jaar niet meer, libidoverlies, haaruitval etc.) komen erg overeen met een te lage Ph, en (en dit kan ik op geen enkele manier hard maken, maar toch...) ik vóel gewoon dat het zo is. Ik heb de spierkrampen vooral na het drinken van alcohol, heb het idee dat dat gewoon nét te veel is in een lichaam dat tegen ernstig verzuurd aan zit. Verder al bloedtesten gehad (niet voor Ph, though) waaruit een te laag vitamine D bleek, die ben ik inmiddels al geruime tijd aan het bijslikken in hoge (maar gecontroleerde!) dosering.

Verder eet ik gezond, weinig koolhydraten, weinig alcohol, veel groente. Ik ervaar wel erg veel stress door werk/opleiding (en karakter ;-) )

Kortom, zoekende en hopelijk snel een oplossing, want met verkrampte benen kan ik niet werken en dus m'n opleiding op m'n buik schrijven :-(

Verkrampte benen: je kunt bijv. baden in magnesiumchloride (bijv. die uit de Zechsalzee): dat zal ook kunnen helpen.

Lievergezond, maaike1104 bedoelt hoge ph door bica inname, niet door ziekte.

Van daar de term 'vals' hoog, (gemanipuleerde waarde dus)

Quote:
Kan je een vals-hoge PH-waarde uitslag van een urinetest krijgen als je al natriumbicarbonaat hebt ingenomen? Beïnvloedt dat de uitslag?

Maaike1104, ik denk eerder dat de PH waarde vals-laag zal worden, natriumbicarbonaat (bica) ontzuurd, dus zuur uit het lichaam komt ik sterkere consentraties in urine. (Lage PH is zuur, hoge PH is baze)

Ben benieuwd wat andere er over zeggen kunnen maar ik denk wel dat bica de urine test beïnvloedt ja.

Quote:
Lievergezond, maaike1104 bedoelt hoge ph door bica inname, niet door ziekte.

Van daar de term 'vals' hoog, (gemanipuleerde waarde dus)

Hoi Maarten, ik wilde polsen of Maaike misschien toevallig een (urineweg)ontsteking onder de leden heeft omdat dat de ph-waarde-uitslag ook ¨vals¨ beinvloedt in de zin dat het het zicht op daadwerkelijke eventueel aanwezige verzuring verstoort.

@maarten:
Quote:
natriumbicarbonaat (bica) ontzuurd, dus zuur uit het lichaam komt ik sterkere consentraties in urine.

Hoe kom je daar bij?

Bica reageert met maagzuur, het maagzuur wordt minder zuur en er ontstaat o.a. CO2.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Natriumwaterstofcarbonaat

Ja ok, dus bica helpt niet zuur uit te scheiden maar neutraliseert zuur?

Maar dat het het lichaam ontzuurd staat dit hele forum meer vol geschreven.

... Ik slik idd magnesium bij, heb alles al geprobeerd qua klachten/symptoombestrijding, en weet zeker dat 't probleem een onderliggend/overkoepelend iets moet zijn. Lees alleen net (ben er vrij nieuw in, het hele zuur/base-ding ;-) ) dat een te hoge alkalische waarde eveneens zorgt voor verkramping spieren etc... Misschien is 't dat wel dus...

... en als bica een vals-lage uitslag geeft is m'n urine zéér alkalisch: volgens de test > dan 8.5... Kan dit door te eenzijdige voeding komen? Eet al een tijd heel weinig koolhydraten, magere zuivelproducten, zeer veel groenten, weinig vet. Misschien óóḱ weer té dus...

Ja, het neutraliseert.

Het gaat nu om het effect op urine. Aangezien de ph van de urine (normaal gesproken) een afspiegeling van het evenwicht van het bloed is zal de ph van urine omhoog gaan bij bica inname.

@Lievergezond:
Quote:
Het lichaam gooit de ph-waarde dan ook omhoog (in elk geval bij urinewegontstekingen).

Dat doet het lichaam niet. Het is de ammoniakvormende bacterie die dat doet. Ammoniak is een base. het lichaam (de nieren) zullen gewoon hun werk blijven doen en dat is meestal zuur afvoeren.

@Maaike1104: wanneer meet je de ph van je urine?

Na een maaltijd is basische urine normaal, omdat je lichaam dat volop maagzuur aanmaakt.

(het trekt het zuur uit het bloed de maag in, de nieren hoeven dan geen zuur af te voeren)

's Ochtends en voor een maaltijd is het meestal zuur tot neutraal.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan