Nog een gedachte die bij me opkwam:
Eerder deze week zat ik te luisteren naar een 'oldtimer' die het woord nam tijdens de
24hr AA zoom-meeting waar ik zo goed als dagelijks 1 of meerdere keren per dag naar luister (het is een soort AA-radio voor mij). Deze oldtimers zijn vaak 20-30 jaar of langer al droog en hebben het programma reeds lang geleden succesvol doorlopen, soms meerdere keren. Ze hebben een innerlijke rust en wijsheid om jaloers op te zijn!
Deze oldtimer had het over het hoge succespercentage van AA in het verleden: 50% gelijk de eerste keer, 25% de tweede keer na een terugval, samen 75%. Hij stelde vast dat dit succespercentage helaas slechts 5% is vandaag de dag. Als verklaring constateerde hij dat dit te wijten is aan een verwatering van de oorspronkelijke boodschap van Bill W. en Dr. Bob, zoals beschreven in hun Big Book. In plaats daarvan gaat het nu heel erg om 'gevoelens' i.p.v. de door Bill en Bob beschreven diepere spirituele principes.
Wie het Big Book leest zoals het oorspronkelijk verscheen in 1939 (hetzelfde jaar als Nutrition and Physical Degeneration van Weston Price, wat een wijze mannen had je vroeger toch!) kan zien dat ze over de alcoholist uitsluitend spreken in mannelijke vorm. Er waren destijds weinig of geen vrouwelijke alcoholisten, de druk om te presteren in de buitenwereld lag uitsluitend op de schouders van mannen.
Sindsdien is de verhouding van alcoholisme onder vrouwen en mannen zo goed als gelijk getrokken: iets onder de 50% voor vrouwen, iets boven de 50% voor mannen. En zoals altijd wanneer vrouwen in aantal toetreden verwateren de diepgaande principes van elke beweging en wordt het meer een theekransje om over 'gevoelens' te praten dan het uitdiepen van de spirituele leegte die tot het alcoholisme heeft geleid. Bovendien zijn mannen in het algemeen beter in staat om diep bij zichzelf naar binnen te kijken dan vrouwen, die als kniereflexreactie bij voorkeur nooit de fout/schuld bij zichzelf leggen en deze projecteren op de buitenwereld (het liefst op mannen). Gevolg: 95% vertoont 1 of meerdere terugvallen en een onbekend percentage keert nooit meer terug naar AA.
Wat deze oldtimer met zoveel woorden zegt is dat een ooit uitermate succesvol spiritueel herontdekkingsprogramma als AA nu evenveel slagingskans heeft als ieder ander programma dat zich uitsluitend richt op het stoppen met gebruiken zonder naar de dieperliggende spirituele oorzaak te kijken. Wat zegt dit over de hedendaagse maatschappij? Twee dingen: deze is GEDESPIRITUALISEERD en GEFEMINISEERD en helaas is het een het gevolg van het ander. Vandaar dat ik heb besloten om dit programma om te bouwen en de omliggende oorzaak van dit lage slagingspercentage aan te gaan pakken, nl. de samenleving zelf. De reactie van sommige vrouwen hier op dit forum spreekt boekdelen: nul bereidheid om naar zichzelf te kijken, maar wel klaar staan om met het vingertje naar mij te wijzen als ik mij open en kwetsbaar opstel.
Wij mannen moeten de samenleving fixen, dan volgen de vrouwen vanzelf. Hopeloze amorele volgers die ze zijn zullen ze zich aanpassen aan een conservatieve samenleving met christelijke normen en waarden, we kunnen niet verlangen dat vrouwen dit zelfinzicht gaan vertonen. Ook niet de zogenaamde 'rechtse' vrouwen, want die bestaan niet, geboren collectivisten en dus MARXISTEN die ze zijn.
Mike