Met alle respect, Binc (en dat weet je), twijfel ik aan jouw capaciteit om narcisten goed te herkennen. Je hebt nog maar net een langdurige relatie met een narcist achter de rug en je zit volgens mij nog steeds met vragen en onverwerkte gevoelens over deze periode in je leven.
Vooropgesteld dat ik je moeder niet ken, even wat algemene valkuilen waar je in kunt trappen, als je er gevoelig voor bent (en dat ben jij):
Foto's waarop iemand er onzeker en angstig uitziet zeggen helemaal niets. ALLE narcisten zijn per definitie onzekere en angstige personen, ze weten dit alleen uitstekend te maskeren door zich zekerder voor te doen dan ze zijn. Als ze zeker van zichzelf waren, hadden ze die controledrang en al dat theater ook niet nodig. Indien het hen uitkomt, kunnen ze zich ook onzeker voordoen en het slachtoffer uithangen, wat er maar nodig is om hun doel te bereiken.
Wat jouw probleem is, is dat je een 'verzorgingscomplex' hebt waar je nog lang niet vanaf bent en misschien lukt dat wel nooit. Daar maken narcisten driftig misbruik van. Als je niet op je tellen past, staat de volgende dominante narcist alweer klaar om jouw leven te beheersen. Misschien is dat wel je moeder.
Mike