Binc, Ik reageer op meerder berichten van je:
Narcisten zijn vaak ook autistisch (een bepaald soort autisme)
Ik moest hardop vloeken toen je vertelde dat je in een kast werd opgesloten, ik werd dus ook opgesloten, in de meterkast.
Lieve Binc, ik kan bij jou weinig autisme zien in wat je allemaal schrijft, je lijkt me behoorlijk empatisch (daar komen narcisten op af) en geeft blijk van een goed verstand.
Je begint een paar berichten met sorry. Dat is wat narcisten aanrichten: schuldgevoel aanpraten is een standaard accessoire van ze omdat ze door gebrek aan echte empathie niet op gelijk niveau met je kunnen samenleven manipuleren ze om hun zin te krijgen.
Haatgevoel kan ook goed zijn hoor. Het valt onder ongewenst gedrag als je in het gareel moet passen, maar het is gewoon heel menselijk en bij jou is het er niet voor niets. Het is het gevolg van alle weerzin en grenzen die bij jou zijn overschreden. Koester het maar, het is een kostbare diamant die laat zien hoe de zaken erbij liggen. Dan aan de slag, neem het mee in de hulpverlening. Je hebt meer dan genoeg present om samen met een deskundige aan de gang te gaan.
Een narcist kan heel goed verstandelijk empatisch zijn en acteren dat het echt is, dus zogenaamd met gevoel. Vergeet niet dat een narcist een gebrek heeft waarmee hij/zij heeft leren leven en het dus heeft leren compenseren. Ook de hersenen van een narcist/autist zijn tot veel in staat.
Neem de tijd hè, het is complex en dan heb je er veel tijd voor nodig. Reken op een paar jaar, dat lijkt lang, maar je zult al snel merken dat er meer ruimte en rust in je leven komt en je makkelijker en steviger in je schoenen komt te staan. Ook zullen er dingen gebeuren die je weer uit het veld slaan, dat hoort erbij; valen en opstaan.
Dopamine en serotonine zijn stoffen die meespelen in het hele spel van stress en ontspanning. Bij getraumatiseerde mensen is dat systeem ontregeld en het blijft ontregeld tot het goed behandeld is. Het is niet oplosbaar met een enkel supplement, hoewel supplementen wel enige verbetering kunnen geven. Zelf gebruik ik nu lithium orotate, dat help om een beetje sneller de druk van de ketel te krijgen als er al te veel stress in m’n lijf zit. Lithium is ook bekend als psychofarmacon, maar dat is dan in hoge, giftige doses. iHerb heeft het in capsules van 5 mg, dat is een gemiddelde supplementdosering, lees daar de gebruikerservaringen maar: https://nl.iherb.com/r/KAL-Lithium-Orotate-5-mg-60-VegCaps/70121
Diagnose heb je nodig voor de vergoeding, maar je hoeft niet van daaruit aan de slag te gaan, dat kan je met jet therapeut bespreken. Als dat al niet kan, dan snel op zoek naar een ander.
Over autisme op wikipedia:
Genetische (erfelijke) oorzaken
Een theorie stelt dat autisme wordt veroorzaakt door een complexe interactie van verschillende genen. Welke combinatie van genen dat zou zijn, is nog onduidelijk. Uit onderzoek is gebleken dat gen CDH10 een rol kan spelen bij autisme.[15][16]
• Volgens studies, uitgevoerd tussen 1977 en 1995, zou 90% van de gevallen van autisme te maken hebben met een erfelijke aandoening.[17] Onderzoek is gedaan met behulp van tweelingen en via familiestudies. De resterende 10% zou door omgevingsvariabelen veroorzaakt worden. Echter, in een uitgebreider onderzoek dat in 2011 is uitgevoerd, wordt de invloed van erfelijkheid op 35 tot 60 procent ingeschat en wordt de invloed van omgevingsfactoren veel hoger ingeschat dan vroeger het geval was.[18]
• Hoe groter het aantal mensen met autisme binnen een familie, hoe groter de kans dat er nog meer kinderen komen met autisme of autistiform gedrag.
• Een van de theorieën die nog worden onderzocht, is dat stoornissen in spiegelneuronsystemen met autistische verschijnselen samenhangen.[19]
Stoornissen in het spiegelneuronensysteem wordt ook bij narcisten genoemd, zoals vaker overlappen beide stoornissen op meerder punten.
Verder ik dan graag nog even aanteken dat dingen die in de familie vaak voorkomen en als erfelijk worden gezien daarmee nog niet per sé genetisch bepaald hoeven te zijn, gedrag wordt in de kinderjaren domweg gekopieerd en zo worden dingen ook doorgegeven. Zo mooi als dat ik de bijbel staat: “de zonden der vaderen zullen worden bezocht tot in het derde en vierde geslacht der genen die mij haten” Dat wil daar mijn inziens niets anders zeggen dat liefdeloos gedrag (mishandeling van kinderen) een aantal generaties meegenomen wordt in het gedrag. En dan komt er een generatie, jij bijvoorbeeld, die gaat inzien dat het onmogelijk zo verder kan en mag gaan. En dat kan alleen maar komen omdat jouw hart op de goede plaats zit!
Je moeder heeft nu de medici ook voor haar narcistische karretje gespannen, heel bekend fenomeen bij narcisten. Ik heb ook zoiets meegemaakt met mijn moeder.
Naast dat je mishandeld bent heb je ook een aantal dingen niet meegekregen, dat is ook mishandeling, maar valt minder op. Gelukkig voel je best wel wat je mist en je gaat dat zelf wel invullen voor zover je dat nog niet gedaan had. Overleven is in de natuur ingebakken en zelf kunnen we het leven weer kleur geven.
Ik heb heel veel opgeschreven aan herinneringen, dingen die me dwars zitten, problemen in het dagelijks leven, inzichten en nog veel meer. Dat geeft me wat steun en het lijkt ook of ik in gesprekken met de hulpverlener meer paraat heb daardoor.
Ik heb die aantekeningen inmiddels ook aan mijn hulpverlener gegeven, zo krijgt hij ook dingen van mij via een andere route onder ogen (als je thuis dingen opschrijf gaat het anders dan bij zo’n bezoek).