Opnieuw voorstellen Celticmyst

ok ik zal eens kijken. vroor tot nu toe bijna nooit hele maaltijden in, wel bouillon trouwens. Misschien een goed idee.

Ik gebruik RAUWMELKSE geitenmelk ja. Gelukkig een boerderij in de buurt.
Hun yughurt vind ik te dun en te zuur, hun kwark is te dik en absoluut niet zuur.
Dus neem ik de kwark en roer die wat los met melk.
Helaas kom ik er vaak niet aan toe om het op te eten, vaak geen trek meer savonds. Maar de kwark blijft lang goed.
Melk uit de winkel neem ik alleen als ik geen tijd of geen zin heb om naar de boerderij te gaan en perse melk wil hebben.
Het lijkt me voor jou wel interessant om de geitenmelk/yughurt eens te proberen, eerst maar eens gewoon uit de winkel.
Ik krijg jeuk, pukkeltjes en diaree van koeienmelk.
Sommigen raden het af om fruit te combineren met melkprodukten. Voor jou ook interessant om dat eens te proberen.
of desnoods de melk een paar dagen weg te laten.
Vergeet niet dat ieder mens anders is en wat de een lekker vind en goed verdraagt hoeft bij de ander niet zo te zijn. Het blijft proberen voor jou tot je het zeker weet.

Weet je wat me opvalt? Ik zie mijn eigen woorden uit het verleden terug bij Liz, maar dan 'fundamentalistisch' opgevat.

Vooral in de beginperiode van dit forum was ik behoorlijk van de 'lowcarb'-variant (Atkins-stijl) van WAPF, dus: max. 100 gr. kh p.d. (droog gewicht). Vanuit die gedachte kwam die halve appel. Een halve appel is nl. ong. 100 gr. Ook was ik bijzonder fel gekant tegen koffie en schreef dat je daarmee de 'toon van de dag, voor de komende 10 uur' zet. Ik zie die woorden zo goed als letterlijk terugkomen bij Liz, met de bijzonder sombere gevolgtrekking dat de dag eigenlijk al verpest is als je je 's ochtends toch 'schuldig' maakt aan dat kopje koffie.

Als mijn woorden toch zo letterlijk worden genomen, lees dit dan goed: nooit, maar dan ook NOOIT is het mijn bedoeling geweest om mensen voedseldogma's op te dringen. Vanaf het prille begin heb ik forumleden verteld dat ze niet in protocollen moeten denken en voor zichzelf moeten uitvogelen wat wel werkt en wat niet voor henzelf. Vanaf het prille begin heb ik gezegd dat je voedsel NOOIT als stressbron moet ervaren en dat eten een feestje moet zijn, omdat al dat 'goede' voedsel niet goed wordt opgenomen als het een 'moetje' wordt.

Waarom zijn die woorden uit de begintijd niet blijven hangen bij Liz, maar uitsluitend opmerkingen over 'lowcarb' en over koffie? Van mij is inmiddels wel bekend dat ik me behoorlijk stellig kan uitdrukken. Stellig zijn is echter NIET hetzelfde als dogmatisch zijn! Ik schreef in de begintijd ook dat ik mezelf absoluut geen 'goeroe-energie' wil aanmeten en alleen al daarom weerstand heb tegen strenge protocollen.

Liz doet me denken aan die scene uit 'Life of Brian' van Monty Python, waarin een menigte zich verzamelt onderaan het huis van Brian, denkende dat hij de Messias is. Brian roept deze volgzame menigte toe: 'NO, YOU MUST ALL THINK FOR YOURSELVES!' Waarop de menigte antwoordt: 'YES, WE MUST ALL THINK FOR OURSELVES!'

Mike

Mike,

Welke periode bedoel jij met begin tijd?
De reden dat ik dit allemaal tegen liz zeg is omdat ik haar manier van eten herken in mezelf.
Buiten het opgeblazen gevoel dan. Bij mij was juist na elke maaltijd op een gegeven moment direct steken en zwaar gevoel links in me buik en rennen naar het toilet. En daar was die brijige ontlasting weer. Ook de spier en gewrichts pijn herken ik, incl de duizeligheid. Daarnaast had ik ook coördinatie stoornissen. Maar ook ik at totaal geen koolhydraten meer. Alleen uit groente. Zo heb ik het destijds geïnterpreteerd.
Nu weet ik beter. Ik woog in die tijd op een gegeven moment nog 59 kilo. Ongewild. In de iets meer dan 2 jaar dat ik nu bezig ben weeg ik nu 78 kilo. Een bmi van 27,5. En toch ben ik nu meer tevreden en meer happy met mezelf en mijn lijf dan toen. Alleen jammer dat ik mijn buik niet trainen kan vanwege nog aanwezige pijn in buik en rug.

Ik hoop dat liz zich beter gaat voelen met aanpassing van voeding in combi met supplementen.

Mij is het uiteindelijk wel gelukt met nog wel rest verschijnselen. Zaak is denk ik dat liz heel snel los laat om koolhydraten te tellen en gewoon te eten.

Dit forum begon als het 'Weston Price Forum' op 11 juli 2011, binnenkort dus 6 jaar geleden. De eerste twee jaar was ik behoorlijk streng in de leer m.b.t. de inname van koolhydraten. Dit is waar Liz inspiratie voor haar ideeen over voeding uit heeft gehaald.

Mike

En voor 2011 was je actief op de site van Ron. Daar haalde ik mijn inspiratie vandaan. Ook toen was je streng op koolhydraten.
Wellicht nog strenger dan 2011?
Goed dat je daar op terug gekomen bent en het nu ook verduidelijkt.
Ook ik ben er de mist mee in gegaan. Zeg ik overigens niet om met de vinger naar jouw te wijzen. Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen keuzes. Maar wat ik hiermee dus duidelijk wil maken is idd dat Liz exact dezelfde fout maakt als ik destijds. En daarom benoem ik het ook.

Dus Liz, gewoon koolhydraten eten oke?

Zomaar even een vraagje of eigenlijk een suggestie.
Als het zo allemaal nog op de site van voeding is gezondheid is het dan niet handiger dit aan te passen?
Ik bedoel dat van max 100 gram per dag?

Liz,

Wat ik niet zo goed snap is het feit dat dit topic op 25 juni 2015 (2 jaar alweer) is opgestart en dat je nog geen steek verder bent. Je blijft maar vragen, ook persoonlijk per mail aan diverse mensen, waaronder mijn persoontje. Maar ik heb het idee dat je onze adviezen zo naast je neer legt, want heel vaak komen dezelfde vragen weer naar voren.

Heb je al een recept gemaakt uit het nieuwe kookboek van Hanneke? Ik vermoed dat je haar ook mails stuurt met vragen over je voeding. Niet doen hoor, want je krijgt van alle mensen die je mailt weer andere antwoorden. Alhoewel ik me ook kan voorstellen dat zij jou antwoorden net als ik: Er zijn geen protocollen, alleen adviezen en daar doet een ieder wat hij er mee wil doen. Omdat, simpelweg, iedereen anders reageert op bepaalde voedingsmiddelen.

Laat de koffie staan, dat brengt je alleen maar ellende. Je zegt al een paar keer: ik denk dat ik het maar niet meer drink, maar je onderneemt geen actie. Ja je doet wel iets: je drinkt het. Maar beter is van niet.

Ga nu eens iets concreets doen met alle adviezen en kijk wat het met je doet.

Lia

Dat weet ik dan niet zo goed.
Ik meen mij te herinneren dat er ergens geschreven staat dat de plus factor zit in het toevoegen van de juiste koolhydraten tot 100 gram droog gewicht. Wellicht die 100 gram weg halen?
En als wat Mike eerder vertelde waar is (bij het topic over broodrecept) dat vrouwen meer koolhydraten nodig hebben dan mannen, dit wellicht verduidelijken? Maar is dat wel aan mij? Ik gaf zomaar een idee. En eigenlijk is het allemaal Mike zijn kennis en kunde. Dus wellicht dat Mike er iets over wil zeggen?

Verder ben ik het met Poekie eens Liz. Je zal toch concreet iets moeten gaan ondernemen. Zeker met de adviezen die je gegeven worden. Als jij geen steek verder komt en vast blijft houden aan letterlijke zinnen en woorden kom je er niet?

Of het nu boekweit is wat je eet, gierst zuurdesem, het maakt niet uit.

Je zei al dat je de enzymen ging bestellen. Dat is een eerste stap denk ik. En eet zo vloeibaar mogelijk. En stoofpotjes en soepen.
Combineer met de adviezen van hier en je zou een heel eind moeten kunnen komen voor wat betreft je gezondheid.

Stress is zeer slecht voor de spijsvertering. Daar helpen geen enzymen tegen. Een meer relaxte relatie met voeding is prioriteit nr. 1.

Voor wat betreft die 100 gr. kh, daar sta ik nog steeds achter. Bedenk echter dat dit een vereiste is om in de vetverbranding te komen en blijven, maar dat een mens 'in het wild' niet altijd die keus heeft en dat een flexibel metabolisme (vetverbranding afgewisseld met suikerverbranding) misschien wel veel raadzamer is.

Mike

Ik kan voor mezelf spreken dat ik mezelf niet goed voel op 100 gram koolhydraten per dag. Nu is het ook zo dat ik niet elke dag koolhydraten eet. Wellicht dat ik daarom zoveel behoefte heb aan melk. Daar zitten ook koolhydraten in. Maar ik ga zeer zeker niet af wegen. Zeker omdat ik mezelf lang zat niet goed heb gevoeld. Ze zijn gewoon nodig en dat zal per persoon en situatie verschillen. Je kunt ook niet meteen van de ene op de andere dag in de vet verbranding komen.
Dat kost tijd.

Dus Liz,

Wederom stress verminderen.
Stress is ook vab invloed op je spijsvertering.

Desondanks als jij zegt moeite te hebben met de eiwit vertering zou ik toch die enzymen met maagzuur nemen. Maar goed, dat is je al eerder aangeraden en je moet ergens beginnen.

Wat Mike zegt klopt denk ik wel, dat enzymen niet tegen stress zullen helpen. Ik probeer idd de stress wat te verminderen.

Dat ik geen steek verder ben is niet helemaal waar omdat ik de bouillons drink vaak, de kefir enz.
En ik ga echt Hanneke niet mailen met allerlei vragen hoor!
Ik had een smoothie gemaakt uit haar receptenboek al.

Ik snap Poekies post wel; alleen de balans is er nog niet helemaal en tussentijds in die 2 jaar ben ik dikwijls teruggevallen op de verkeerde voedingsmiddelen simpelweg omdat ik het vaak gewoon niet eenvoudig vind om het op de goede manier te doen.
(bv zelf zuurdesembrood bakken doe ik dus al niet maar gelukkig zijn er alternatieven en granen vallen sowieso niet zo goed bij mij)

Maar ik blijf de gepaste adviezen toepassen.

Dat bedoeld ie niet. Die enzymen zijn niet tegen de stress maar voor je spijsvertering.

Stress geeft ook problemen met de spijsvertering. In jouw geval denk ik dat er naast de stress meer aan de hand is. Voornamelijk met bijnieren en schildklier. En voor die laatste heb je je koolhydraten zeker nodig samen met vetten. Daarom is het beter om bij elke maaltijd koolhydraten toe te voegen. En niet achteraf. Alles tegelijk. En ik zou die 100 gram voor nu echt vergeten. Gewoon eten zonder er weer over na te denken en je druk te maken. Aan supplement zul je niet ontkomen vermoed ik zo. Als je geen adrenal wil kan je naar andere middelen kijken. Vit c ophogen.
En vivianne heeft mij ooit zwarte bes van ribes nigrum aan raden voor bijnier ondersteuning.
Wellicht heb je nog baat bij l glutamine en probiotica. Dit heeft mij wel erg geholpen in combi met enzymen met maagzuur. Mij werd de probiotica van Prescript assist aangeraden elders hier op het forum.

Daarnaast zou je er verstandig aan doen regulier je schildklier te laten onderzoeken.

Tsh
T3
T4
En evt antistoffen.
B12

Vivianne weet veel over de b12.
Beste is dacht ik een mma test voor de b12.

Hoe welwillend jou dokter is weet ik niet?

Haal voldoende basis ingrediënten in huis zodat je altijd wat hebt.

Last but not least, maak van koken een feestje/hobby ?

I glutamine en probiotica.. (het is niet goedkoop); dat zou kunnen ja. Glutamine zit ook in de bottenbouillons dacht ik...
Maar misschien eerst de now super enzymen en de ardenal cortex???

Ik denk natuurlijk ook even aan mijn portemonnee, maar wat moet dat moet.

Met eten weer veel moeite om het naar binnen te krijgen en erna weer misselijk; wel veel kz eroverheen gegooid trouwens. De now enzymen nog niet in huis!

in de natuurwinkel hadden ze ook 'n aantal enzymen trouwens maar niet die van now. ik snap idd dat de enzymen niet tegen stress zijn maar voor een betere vertering hoor!!!!!!!!

De ardenal cortex; welke is raadzaam?

De schildklier is vast al geprikt maar ik zal het navragen.

ps:

If life seems jolly rotten
There's something you've forgotten
And that's to laugh and smile and dance and siiiiiiiing.
When you're feeling in the dumps
Don't be silly chumps
Just purse your lips and whistle - that's the thing. And...always look on the bright side of life... Always look on the light side of life...

Interessant om eens te proberen voor de spijsvertering i.p.v. dure enzymen:
Grote Engelwortel.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan