Orgaandonatie

• Onderwerp starter Onderwerp starter ruud
  • Startdatum Startdatum
@Intothewild: blijkbaar heb je het bovengenoemde interview nog niet bekeken en/of is de informatie niet goed overgekomen. Er wordt gesneden in levende mensen, zonder verdoving!!! Tuurlijk is het mooi om iemand zijn leven te redden, maar om zo gruwelijk aan je einde te komen lijkt me niet plezierig....Verdiep je er maar eens in.

Er wordt misbruik gemaakt van je goede intenties om je medemens te helpen. De definitie van 'hersendood' is opgerekt om organen te kunnen verwijderen uit LEVENDE mensen. Gebruik je logische verstand: organen zijn veel bruikbaarder als de donor nog leeft, omdat er dan nog bloed (en dus leven!) doorheen stroomt. Hetzelfde zien we gebeuren met LEVENDE foetussen die geaborteerd worden. In het geval van orgaandonatie spreekt men van een 'beademd stoffelijk overschot'. Let op dat eerste woord: BEADEMD. Hoe kun je nu dood zijn en toch ademen?!

Mike

Ja precies Mike: dus, wat mij betreft Intothewilde: als je al deze info hebt gelezen van dit topic en je besluit dan nog je leven op te willen geven voor je medemens d.m.v. orgaandonatie, terwijl jij mogelijk nog echt kans had om te blijven leven: dan doe je het tenminste bewust. En dan zie ik het probleem minder. Alleen als je bijv. de kans krijgt om over het leven van naasten te beschikken omdat de kwestie van orgaandonorschap zich voordoet, dan vind ik dat jij of niemand anders die zeggenschap heeft, tenzij die persoon ooit bewust gekozen heeft voor orgaandonorschap bij leven voor bepaalde uitzichtloze situaties die vooraf nauw omschreven zijn. Maar in deze maatschappij met de huidige voorlichting is op zijn zachtst gezegd geen sprake van goede voorlichting omtrent orgaandonorschap. Mensen wordt een rad voor ogen gedraaid, ook op dit punt.

Ik blijf het probleem wel zien. Veel mensen willen zelfs na het bestuderen van de werkelijke feiten hun standpunt niet veranderen:

https://www.rt.com/news/322698-people-change-decisions-study/

Dit verschijnsel heet 'confirmation bias', waarbij men meer aandacht schenkt aan info die het bestaande wereldbeeld en mensbeeld bevestigt dan alternatieve info. Vaak ligt hieraan ten grondslag een gebrek aan bereidheid om te accepteren dat we in een pathocratie leven, waarin psychopaten aan de macht zijn die GEEN ENKEL respect hebben voor levende wezens. De cognitieve dissonantie tussen enerzijds de bikkelharde feiten en anderzijds de emotionele reactie hierop leidt maar al te vaak tot ontkenningsgedrag.

Mike

Ik heb mijn ouders weten te overtuigen om het te veranderen. Mijn moeder dacht dat ze eventueel aan mijn vader zou kunnen afstaan. Nee dus. Gelukkig hoef ik dan niet in zo een situatie te komen waar ze nog leven en ik geen afscheid meer kan nemen en ik weet dat de organen er levend uitgenomen worden.

Als ik hersendood ben dan hoef ik niet meer te leven hoor. Dus het is een bewuste keuze!

There are many cases of patients who have survived so-called “brain death” , and went on to live and walk and talk again. Some patients even revived without sustained medical treatment.

http://www.organfacts.net/notdead/

Zegt genoeg lijkt me. Op die pagina zie je meerdere cases staan van mensen die hersteld zijn van 'hersendood'.

Ik heb gisteren doorgegeven dat ik geen donor meer wil worden, zolang het op deze manier geregeld is.

Mark

hoi Intothewild, het woord "als" daar zit hem de crux in je bericht.
Wat versta jij onder "hersendood"?
Lees dit artikel http://web.archive.org/web/20051030...e/uvv5/pub/cante/sterven/pdf/08hersendood.pdf maar eens -mocht het je interesseren- dat men het helemaal niet eens is over wat hersendood in de praktijk concreet inhoudt.
De 1 verstaat eronder dat daarvoor veel meer functies uitgevallen moeten zijn dan de ander.
Geen idee hoe jij erover denkt dat als jij nog een redelijke kans had om weer onder de mensen te komen en dat je dan vervolgens opengesneden wordt, je organen eruit gehaald en bij voorbaat vermoord werd zonder dat je een kans geboden werd om weer op de been gebracht te worden.

Ik heb het artikel gelezen maar het gaat enkel over een verschil in opvatting wat hersendood nou eigenlijk is. Als er een serieuze kans is om weer onder de mensen te komen, dan ga ik ervan uit dat dit mee wordt genomen bij het besluit om wel/geen mensen open te gaan snijden.

En hoe groot is nou de kans dat je hersendood raakt? Ik blijf er echt bij dat ik graag mijn organen ter donatie af wil staan als ik kom te overlijden - op wat voor een manier dan ook. Misschien is het wel iemand van het Weston Price forum ;)!

Ik blijf er echt bij dat ik graag mijn organen ter donatie af wil staan als ik kom te overlijden

En daar zit het hem nou juist in: "Als ik kom te overlijden", dan ben je dood en kunnen ze niks meer met jouw organen....moeten toch echt vóór je overlijden geoogst worden.

Heb je mijn post gelezen, intothewild?

Oftewel: er zijn mensen hersendood verklaard, maar toch hersteld. Dus hoe 'hersendood' waren ze dan?

Als jij dat risico wilt lopen, is uiteraard jouw beslissing.

Mark

@Medusa: het leek me niet nodig om toe te lichten maar blijkbaar is dit wel het geval. Mocht ik hersendood raken en ze weten dat kans op herstel er niet is (en die kans is heel klein) dan mogen ze mij inderdaad laten sterven om mijn organen te gebruiken.

@100%leven: ik heb inderdaad voorbeelden gezien. Tot nu toe vooral in het buitenland. In Nederland verklaren ze niet iemand zomaar hersendood (zonder kans op herstel). Voot mij dus geen reden om wel een donor te zijn.

Ik vraag me wel af: als jullie (die geen donor willen zijn) een orgaan nodig hebben, en het is afkomstig van iemand die hersendood is verklaard.. Accepteer je het dan?

Ik hoef ook geen organen van iemand anders, ik zorg liever goed voor mijn eigen lichaam. Ik heb aan het begin van dit draadje (p2-3-4) ongeveer dezelfde discussie al gevoerd. Ik vind het eerlijk gezegd een beetje naïef om te denken dat dit in Nederland niet gebeurt, ik heb tijdens een lezing hierover iemand horen vertellen hoe haar zoon terug is gekomen nadat hij "hersendood"(een rekbaar begrip) was verklaard en ze als aasgieren op haar in aan het praten waren over hoe haar zoon kon zorgen dat anderen konden leven door zijn dood, die mensen worden daarvoor speciaal opgeleid om dit soort promotiepraat op te hangen. Dit soort praktijken vind ik echt niet kunnen, geen respect voor het leven of de dood.

Iedereen mag zijn of haar eigen mening hebben. Mijn doel is ook niet om anderen te overtuigen om donor te worden. Dat moet iedereen zelf weten - en vaak hebben ze daar goede redenen voor.

Wat heb je aan een mening als die gebaseerd is op informatie die bedoeld is om zoveel mogelijk organen binnen te halen?

Wellicht omdat je daarmee levens kunt redden? Zoals ik eerder al aangaf, in Nederland verklaren ze je niet zomaar hersendood. En over hoeveel gevallen hebben we het nou? Autorijden brengt ook risico's met zich mee, maar daardoor laat jij je toch ook niet weerhouden om in een auto te stappen? Kom op zeg, niet zo overdrijven.

Toch ben ik benieuwd: zou jij een orgaan accepteren als je dat nodig hebt? En wat zou je zeggen als het van een 'hersendood' iemand afkwam? Nee dankjewel?

Ik zou het geen prettig idee vinden als ik een orgaan van iemand zou krijgen die nog niet dood is en waarbij de nabestaanden geen 'normaal' afscheid hebben kunnen nemen (zie filmpje op vorige pagina).

Ik wil graag mensen helpen, maar dit voelt op dit moment niet goed.

Mark

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan