Orgaandonatie

• Onderwerp starter Onderwerp starter ruud
  • Startdatum Startdatum
Jeutje wat een logica hou jij erop na. Omdat de kans op hersendood raken maar klein is moet ik het risico maar nemen om bij die paar mensen te behoren waarbij ze ernaast zitten??? Omdat ik zo graag iemands leven wil redden? ja dat klinkt zo nobel. Weet je wat ik liever doe? Ik deel informatie met anderen over hoe ze gezond kunnen blijven, zodat ze geen orgaan van een ander nodig hebben, dat vind ik veel logischer. Veel mensen zijn helemaal niet zo zuinig op kun lichaam en daarvoor moet ik mij dan maar opofferen?

De orgaandiscussie is er een ook een van principes, zolang het criterium van de dood wordt bepaald door mensen die graag organen oogsten klopt er iets niet en doe ik er niet aan mee. Je loopt het risico dat je ervaart hoe het is om levend te worden opengesneden, misschien ervaar je nog pijn, dat is niet zeker.

Wat ik eerder schreef:

Ik hoorde gisteren dat ze de orgaandonoren spierverslappers toedienen, omdat er regelmatig mensen omhoog schoten als er in ze werd gesneden. Dit noemen ze een reflex. Ik vroeg of ze ook pijnstillers toedienen. Het antwoord was, alleen in Zwitserland, daarmee zouden ze namelijk ook impliciet toegeven dat er nog pijnprikkels worden waargenomen. De ervaringen van hersendode mensen die wel wakker werden en zich dus bewust waren van hun omgeving bewijst dat het hersendood criterium niet waterdicht is.

https://www.fatsforum.nl/topic/orgaandonatie/page/3/#post-55992

En je laatste vraag had ik al beantwoord.

Toch ben ik benieuwd: zou jij een orgaan accepteren als je dat nodig hebt? En wat zou je zeggen als het van een ‘hersendood’ iemand afkwam? Nee dankjewel?

Hoi intothewilde, ik wil absoluut geen orgaan van iemand anders onder geen beding. Ook niet als ik op sterven na dood ben. Het leven van mensen met een orgaan van een (al dan niet vermoorde) ander heeft -zoals ik het persoonlijk zie- geen toegevoegde extra kwaliteit van leven: hun lichaam stoot het orgaan van die ander niet voor niets blijvend af. Anti-afstotingsmedicijnen zonder welke een mens met geleende organen moeten leven, moeten het feit verhullen, dat het een onnatuurlijke situatie van alle kanten is.

Ik moet er ook niet aan denken dat ik een andere persoonlijkheid word. Veel mensen met donororganen krijgen andere persoonlijkheidstrekken. Ik moet er niet aan denken dat ik op die manier verander. Ik ben als mezelf op deze wereld gekomen en ik ben uiteraard wel veranderd, maar dan op basis van mijn eigen ontwikkeling. Ik zou er echt niet aan moeten denken dat ik ineens een andere persoonlijkheid opgedrongen krijg met een orgaan van een vermoorde ander.

Mag ik weten wat je motiveerde om jezelf "intothewilde" te noemen op dit forum?

Met een gezonde levensstijl verklein je de kans om 'ziek' te worden, maar helemaal uitsluiten kan je niet. En de kans bestaat dat ook jij een orgaan (of wat anders) nodig hebt. En natuurlijk is het jouw goed recht om een orgaan te weigeren (of bv huidtransplantatie) als je het nodig hebt. Ieder zijn of haar mening.

@lievergezond: je mag zeker vragen waarom ik mij intothewild noem. Mijn favoriete film is into the wild ().

Eigenlijk alles. Zowel de soundtracks (van Eddie Vedder) als de hele verhaallijn. Ook de vele quotes (bijvoorbeeld: "and i also know how important it is in life not necessarily to be strong, but to feel strong. En natuurlijk "if you want something in life, reach out and grab it"). Eigenlijk de hele sfeer van de film :)

Ja die muziek vind ik ook heel mooi.
Chris McCandles, de hoofdpersoon van die film, gaat op reis naar Alaska bij wijze van poging om in harmonie met "de" of zo je wilt "zijn eigen" natuur te leven (althans zo zie ik het persoonlijk).
En dat vind ik persoonlijk treffend in deze context van de discussie die we nu voeren omdat orgaantransplantatie om meerdere redenen juist luid en duidelijk (voor degenen die het willen zien of eerder horen) tegen onze menselijke natuur indruist in mijn optiek (zie bovenstaand bericht van mij over de onnatuurlijkheid / kunstmatigheid van orgaantransplantatie).

Ik snap dat het niet natuurlijk is. Maar zoveel is niet natuurlijk. Zoals bijvoorbeeld informatie uitwisselen middels een forum (op de computer). Als mijn leven gered kan worden (en ik wil dit) doordat ik een orgaan kan krijgen, dan ben ik de laatste die nee zal zeggen. Of het nou onnatuurlijk is of niet. En zoals ik al eerder zei: iedereen heeft zijn eigen mening/motivatie.

hoi Intothewild, ja veel dingen die kunstmatig zijn en onnatuurlijk waar wij ons mensen mee inlaten, die kennen hun prijs. Daar betalen we mee in zeer veel opzichten. Kennen we die prijs eigenlijk wel voldoende? Ik schat dus in van niet.

Je geeft aan dat eenieder vrij is om hier een eigen mening te hebben, maar volgens mij gaat het hier niet over een uitwisseling van meningen. Andere forumleden proberen je te waarschuwen. Dat vind ik persoonlijk weer iets anders.
Vergeljk het hier mee: misschien als je je echt goed had gerealiseerd wat antidepressiva bij jou voor gevolgen zouden hebben gehad, dan had je die antidepressiva ook niet genomen bij nader inzien?

Ik waardeer je bericht Lievergezond. Het is ook goed om elkaar te waarschuwen. En ik snap dat mensen geen donor willen zijn (ivm het hersensdood verhaal). Ook snap ik je opmerking over anti depresiva. In het verleden heeft het mij zelfs geholpen. En ik ken vele succesverhalen van mensen wiens leven compleet positief is veranderd. Alleen merk ik zelf nu dat dit niet de oplossing voor mij is. Vandaar dat ik de oplossing zoek op dit forum.

hoi intothewild, mensen willen niet alleen geen donor zijn omdat ze het niet op hun geweten willen hebben dat iemand voor hen vermoord wordt of omdat zijzelf niet ten onrechte vermoord willen worden, maar ook omdat zij geen (karakter-)moord op zichzelf / hun eigen wezen willen plegen met een donororgaan dat het karakter van iemand anders in zich draagt.

Over karaktermoord gesproken:
Antidepressiva: ze koppelen je los van je ware gevoelens. Als dat geen fijne gevoelens zijn, dan kan ik me voorstellen dat antidepressiva een verlichting zijn. Er zijn alleen veel keerzijdes aan het slikken van antidepressiva: als je niet meer je eigen gevoelens kan voelen, ook al zijn het dan ook geen fijne gevoelens, dan verlies de verbinding met wie je echt bent. En dat is natuurlijk eigenlijk uiteindelijk wat ons allemaal zo goed doet: die verbinding met de eigen gevoelens, zelfs ook al zijn het geen fijne gevoelens.
Als er een monster achter je staat: wil je dan dat ik je waarschuw voor het monster, of wil je dan liever niet gewaarschuwd worden omdat je nu eenmaal liever geen angsten wil hebben?
Dan is er nog de keerzijde van de vaak zeer verslavende werking van antidepressiva en plus last but nog least ze verwoesten neuronen / de bouwstenen van je zenuwstelsel blijvend: http://tinyurl.com/jzsuxmg (website van een apotheker die mensen wil waarschuwen voor de gevolgen voor de gezondheid van het slikken van antidepressiva / SSRI's).
Mensen die aan de heroine zitten, voelen zich ook fijner met de heroine dan zonder (dit in reactie op dat je getuigenissen kent van mensen die zeggen dat hun leven dankzij de antidepressiva een positieve wending kreeg)?
Jij zit nu met de gebakken peren (je wil van de negatieve gevolgen af van het slikken van de antidepressiva).
Ik ken genoeg mensen die van de antidepressiva verlost zijn overigens, maar ik ken ook mensen die er maar niet vanaf komen en die er veel voor over hebben om ervan af te kunnen komen.

Ware gevoelens of niet. Sommmigen voelen zich er inderdaad een totaal ander mens door. En als je inderdaad baat hebt bij een serotonine remmer dan is dat heel fijn. Maar als dat niet werkt moet je verder zoeken. Zelf heb ik ervoor gekozen om het af te bouwen en de natuurlijke manier te kiezen.

Ware gevoelens of niet. Sommmigen voelen zich er inderdaad een totaal ander mens door.

hoi Intothewild, ja dat is het hem juist: een totaal ander mens (karaktermoord) of een zombie zo je wilt. Zelfs zo zombie, dat de antidepressiva ook mensen bij hun seksualiteit wegmanouvreren.

Sorry maar ik ben het niet met je eens (ondanks mijn slechte ervaringen). Zo zwart wit is het niet.

Hier nog een filmpje (misschien al een keer gepost) van een interview met Ger Lodewick met meer informatie over dit onderwerp:

Mark

Dit is inderderdaad al gepost. Ik ben voor een systeem dat mensen die tegen orgaandonatie zijn (dus niet willen geven), zelf ook niet ontvangen.

Ik ben voor een systeem dat mensen die tegen orgaandonatie zijn (dus niet willen geven), zelf ook niet ontvangen.

Dat klinkt vrij fair Intothewild.
En over donorregistratie: mensen zijn in principe geen donor, tenzij ze zichzelf als zodanig registreren.
En niet andersom: dat mensen in principe donor zijn tenzij ze actief bezwaar maken (waar men op wil aansturen).

Ik ben verder voor een systeem dat artsen regelmatig herinnert aan de gezworen eed van hippokrates: "richt geen schade aan andermans gezondheid aan" (denk aan het vermoorden van levende wezens in dit geval).

Als de maatschappij in zijn geheel na juiste voorlichting staat op het blijvend vermoorden van levende wezens voor orgaantransplantatie: dan is het zaak dat er bij kennis handtekeningen zijn gezet door zowel donor, arts en orgaan-ontvanger bij een verklaring dat men alle op de hoogte is van de te plegen moordaspecten van orgaantransplantatie bij vermeende hersendood.

Ik ben zelf zeer tegen het systeem dat mensen donor zijn tenzij zij zelf bezwaar moeten maken. Waar bemoeit de overheid zich in godsnaam mee. Het slaat werkeljk waar nergens op.

hoi Intothewilde, je vertelde eerder dat je denkt dat je denkt dat de Nederlandse gezondheidszorg alles wel goed onder controle is aangaande orgaandonatie. \Ik vraag me af hoe je dat weet en of hetgeen je zegt niet meer een wens dan een feit is.

Feit is dat er veel mis is in de Nederlandse / Westerse gezondheidszorg.
Medisch handelen wordt in Nederland officieel beschouwd als doodsoorzaak nummer 3 volgens officiele statistieken (in de praktijk zal die doodsoorzaak nog wel verder gestegen zijn in die top drie, omdat artsen kunnen sjoemelen met doodsoorzaken).

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan