orgaanvlees

Zojuist mijn maaltijd gegeten . Een oog had ik kleingesneden(lukt niet helemaal)en eigenlijk niet apart geproefd.Wel een soort van harde vliesachtige structuur(logisch).

Ik dacht dat is het niet en dus heb ik het andere rauwe oog mmar in z'n geheel gegeten. Gewoon de mond in en kauwen.Smaakt echt niet vies maar je moet blijven kauwen.Ook op het harde bolletje.Het weefsel van achter het oog blijft ook nog iets door de mond bewegen,maar goed te doen.

Zo,morgen de gebakken versie proberen. Ik ga dit in iedergeval enekele malen per week eten. Zeker gezien de voedingswaarde een goede snack of upgrade.

ad

Vanmiddag een gebakken oog gegeten.Niet aparts hoor ,heel makkelijk te eten.en ook nu weer het harde bolletje kapot gebeten.Afslikken zonder te bijten kan ook .

Ik heb nu nog een gekookt oog liggen voor morgen.

Tot nu toe kan ik voluit beweren dat ogen gewoon rauw gegeten kunnen worden.Je kunt ze doorslikken maar ik prefereer kauwen.Wanneer ik iets m'n mond duw dan doe ik dat overtuigd en dan wil ik dat ook kauwen.

Dit betekent voor mij dat ik zeker 1 a 2 ogen per dag ga eten,mits ik ze ergens los kan kopen.Misschien eens de visboer vragen.Verheug me al op zijn uitdrukking wanneer ik de rede van mijn evt.aankoop uitleg.

ad

Vanmiddag het gekookte oog gegeten en wederom zonde enkel probleem.

Zoals ik al aangaf zal ik ze in de toekomst rauw eten en een enkele keer meebakken als variatie(met de smaak van het vet). Misschien kan ik ze dan mijn tafelgenoten mee laten eten(natuurlijk zonder dat ze het weten.Niet eerlijk maar wel gezond haha).

Experiment geslaagd.

Op naar het volgende....

ad

Ik heb vandaag een zak kippenmaagjes en hartjes meegekregen, met de opmerking: Bij jou kan ik tenminste al die zooi kwijt, als ik maar niet uitgenodigd wordt bij je om te komen eten. :D Ik zoek nu dus een lekker recept voor kippenmaagjes, iemand ervaring?

Heb ze nog niet veel gegeten, kopen af en toe een aantal biologische legkippen die we dan zelf slachten.

Ik doe ze in de soep, vooral de maag vind ik erg lekker.

Heb je ze van een biologische slachterij ofzo? Want dat is wel mooi als dat zo weg gegeven word :D

Van de kinderboerderij waar ik ook mijn eieren haal, inderdaad mooi dat ze het zo weggeven, zou zonde zijn als ze het weggooien.

'Ik zoek nu dus een lekker recept voor kippenmaagjes, iemand ervaring? '

Maagjes 15 minuten in de oven,af laten koelen en later met lever en hartjes op enekele blaadjes groene sla(of in salade).Daarover merg klein gesneden en een heel ei.Halve gesneden avocado en dan 1 lepel olijfolie erover.Klaar.

Is dit een menu? Waarschijnlijk niet maar goed genoeg voor mij. :D

ad

Haha, volgens mij ben je net zo goed in koken als ik :lol:

Maar ontopic, het zit me toch niet lekker dat ik hier zo'n beetje de enige ben (van de vaste Wapf forumers) die dat smerige orgaanvlees niet weg krijgt, behalve verstopt in leverworst.

Binnenkort toch maar weer eens wat gaan proberen. Kippenlevertjes schijnt volgens mij het het best te zijn voor "beginners" toch?

Deze hadden toch een minder sterke smaak dan rund of varkenslever?

Ha ha ha Ad, onze keukenprins, dankjewel voor deze eenvoudige maaltijdsuggestie, maar ik was toch op zoek naar iets meer smaaksensatie dan goed genoeg.

Janse, kippenlever is inderdaad vrij neutraal, smaakt meer naar kip dan naar lever in vergelijking met rund/varken. Heb je hart ook nog geen kans gegeven?

Ik kan wel koken hoor maar 'mis'wel een beetje de fantasie mbt combinaties etc. :lol:

Verder doe ik me meestal niet de moeite om lang maaltijden te bereiden.Maar..........ik krijg toch alles binnen wat ik nodig heb.

Lijkt wel of ik me nu aan het verdedigen ben.

Janse,

Mbt de lever ben ik het eens met Tanja.

Ik leg ze gewoon 1 uurtje in zoutwater en spoel ze even af.Dan laat ik ze 1 uurtje opdrogen en dan de oven in op 160 graden.De lever blijft dan ook lekker mals.

Ik doe er van tevoren zout,peper en tijm op.

Je moet gewoon naar een mentale staat van oermens werken.Zo kun je dan het orgaan eten beter aan,mocht het een mentaal probleem voor je zijn.

goed bereiden helpt natuurlijk ook......maar of daarmee van hulp kan zijn????

ad

Bedankt, aan de kippenlever dus binnenkort.

@Tanja,

Nee, hart heb ik nog nooit gegeten. Zag er ooit een bij Rekeker in de koeling liggen maar heb het toen niet gekocht. Jemig wat hebben die beesten een groot hart zeg 8O

Quote:
Je moet gewoon naar een mentale staat van oermens werken.Zo kun je dan het orgaan eten beter aan,mocht het een mentaal probleem voor je zijn.

Hoe bedoel je precies, naar de mentale staat van de oermens werken? Ik kan wel zeggen dat ik dat nog lang niet bereikt heb.

@Janse ,

Ik bedoel daar min of meer mee dat je naar je voeding moet kijken zoals de oermens en de nog pure natuurvolkeren dat ook deed/doet;ik weet(bewust of onbewust)dat ik dit moet eten omdat er zeer belangrijke voedingstoffen voor mij inzitten ,smaak is secundair van belang.Honger is de beste kok,zeg maar.

Ik denk dat onder de omstandigheden van de oermens een orgaan 'goed'smaakte,zelfs wanneer het rauw uit het karkas gegeten werd.

De natuurvolkeren hebben heus ook wel hun bereidings technieken denk ik,maar vanuit 'den beginne' bekeken maalde men er niet zo om.Kan ik me tenminste niet voorstellen.

Ik denk dan,wat de oermens kon kan ik ook. Gewoon eten die hap zodat ik ook mijn oermens metabolisme van dienst ben.

En ik moet zeggen dat ik steeds makkelijker met eten omga.De minder doorsnee produkten doen me niets meer. Zit wel vaker alleen te eten...... :lol:

ad

Hallo,

Sinds april dit jaar ben ik begonnen met wapf eten.En ik wil alles proberen dus ook orgaanvlees.De kippenlevertjes rauw uit de diepvries slurp ik zo weg.Ik ga dan wel als een gek ontgiften de volgende dag.

Nu lees ik alle verhalen,geweldig dat jullie dit ook proberen en wat een creativiteit wat jullie ermee doen hihih vooral stierenballen en ogen 8O etc.

Ik wil nu me bijnieren aanpakken dus dacht ik,ik ga bijnieren rauw eten.De bioslager wist niet dat die bestonden.Hij vraagt het nu na bij de slachterij of ze die bewaren voor me:))vanmiddag ga ik zowieso lamsnieren ophalen.Is het aan te raden om deze rauw te eten net zoals de kippenlevertjes?

Dia,zou ik het recept mogen van de nierensoep?

San,wat gaaf om te lezen dat jouw kleintje dit allemaal naar binnen werkt.Ga ik me jongste ook aanbieden,hij is net 1 jaar,kan geen kwaad toch? De bio kippenlevertjes zitten al een maand in de vriezer.Maar had even gemist of jij dit rauw aanbied?

Bedankt en groeten

Suzanne

Vond zelf de nieren niet echt lekker hou het wel bij kip of rundlever ;)

Heb het wel op advies van de slager een half uur in water met zout laten liggen en afgespoeld, maar de smaak is toch niet mijn ding.

Het zou verrassend zijn als jouw slager met bijnieren op de proppen komt.

Er zijn verschillende leden op dit forum die het hebben geprobeerd te scoren.

Lia

Ik ken persoonlijk de directeur van het slachthuis in onze gemeente en zal een proberen of ik via hem aan bijnieren kan komen.

Zal jullie op de hoogte houden.

ad

Hoi Suzanne,

Nee lever kan helemaal geen kwaad bij kleine kinderen, ik ben begonnen rond 7/8 maanden (weet het niet meer precies). Ik geef mijn dochter rauwe runderlever, maar kippenlever kan denk ik ook rauw. Je hebt het lang genoeg ingevroren. Ik geef nooit meer dan 30 gram per keer, heb gelezen dat meer niet goed is bij hele jonge kinderen.

Kippenmaagjes zijn best smakelijk al merk ik nog een spoortje weerstand bij de structuur. Zelf maar wat recepten opgezocht en bedacht.

Ik heb ze aangebraden in kokosolie en boter, toen currypasta (voor recept, niet helemaal naar beneden scrollen)en de afgespoelde maagjes in stukjes erbij. Een halve bloemkool in kleine stukjes en 250 ml(kippen)bouillon toevoegen en dit 2 uur laten pruttelen op laag vuurtje, toen nog 100 ml kokosmelk erbij op smaak maken met kzzout en citroensap, verse koriander erover en geserveerd met gele kokosrijst.

De andere halve kilo heb ik in gezouten water met kruidnagel, laurier, cardemon en foelie 2 uur laten koken en die ga ik in andere gerechten verwerken, ze zijn in ieder geval heel mals geworden, net als die in de curry trouwens. Vanwege de structuur ga ik het vermengen met ander vlees/kip, zodat het niet alleen maagjes zijn en ik het stukje weerstand kan omzeilen.

Mijn man zat te smullen, hij vroeg pas een paar uur na de maaltijd wat het voor vlees was dat er doorheen zat, omdat hij het eigenlijk ook niet wilde weten ha ha ha.

aha fijn de reacties.

De tip neem ik over Jordy,ik ga ze ook in water met zout leggen.Het gaat mij eigelijk niet om de smaak maar ik wil ze gewoon eten omdat het gezond voor me is.Dus dezelfde manier als met de bevroren levertjes vind ik goed te doen.

Lijkt me een hele aardige slager en ik ben erg volhoudend dus ik heb vertrouwen :wink:

in me levering bijnieren....ik laat het jullie weten.

Ik heb de kiplever uit de vriezer gehaald en deze staat direct op het lunch menu voor de jongste :D

Suzanne

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan