orgaanvlees

Tanja, ik merk bij mezelf dat het voornamelijk een psychische barrière is om orgaanvlees te eten. Ik zou net als jouw man liever niet weten dat ik lever aan het eten ben. ;-)

Quote:
Ik zou net als jouw man liever niet weten dat ik lever aan het eten ben.

Bij mij zit er zeker ook een psychische barriere. En ik zou liever ook niet weten wat ik aan het eten ben, maar gewoon lekker proeven en dan pas horen wat voor vlees het is.

Maar die noemer gaat niet op. Ik ben altijd degene die het klaar maakt, en daar zit al een groot stuk van het probleem. Ik moet ook al heel erg wennen aan hoe het er uit ziet.

Of hebben jullie daar geen last van?

Kom op jongens,

jullie willen toch zeker wel weten wat jullie eten. Jullie weten toch ook WAAROM jullie het willen eten.

Eten zonder te weten wat er gegeten wordt is toch juist de kern van alle ellende.

ad

:P :P :P

Ik herken het gifvrij. Maar aan orgaanvlees zit zo'n typische smaak, dat vind ik jammer. Dus het is bij mij niet alleen het uiterlijk wat me tegenstaat, maar ook die typische smaak. Hoewel ik dus laatst hart heb gegeten met gehakt, en dat ging best.

Die psychische weerstand is wat ik bedoel met weerstand bij de structuur inderdaad, bij hart, tong en lever had ik dat minder, maar bij maagjes kwam ik 'm wel tegen. Het visuele stuk heb ik geen last van, dat vind ik vooral interessant, hoewel zo'n lever in de blender geen fraai beeld is. Te bedenken dat ik 10 jaar vegetariër ben geweest vind ik dat ik het oervrouwtje in mijzelf aardig heb hervonden. Ik denk dat de oplossing is dat ik geen hele pan vol maagjes meer ga maken, maar gewoon 'verdunnen' en verstoppen tussen vlees waar ik dat niet bij heb. Lijkt me dat ze dit traditioneel ook zo deden, het hele dier in de stoofpot gooien. Dan weet je ook niet precies wat je zit te eten en heb ik het probleempje hopelijk verholpen. Verder denk ik ook als Ad hup, niet zeiken, is goed voor je.

Als ik zie waar ik vandaan kom, dan is het een wonder dat ik uberhaupt orgaanvlees overweeg. Het mezelf door de strot duwen van orgaanvlees kan ook averechts gaan werken. Mijn strategie is die van gestage gewenning. Rustig wat dingen gaan proberen waarvan ik denk dat ze haalbaar zijn. Zo was mijn eerste poging om runderlever te gaan eten niet succesvol. Uiteindelijk is er ruim 2 kilo runderlever door het toilet gespoeld. Doodzonde, maar het lukte me niet en maakte fouten waardoor ik het niet opnieuw kon invriezen. Maar het is geen verlies in mijn ogen. Ik heb runderlever gezien, geroken en gevoeld. Gewoon een eerste kennismaking dus. De eerste stap was gezet. De rest van de trein volgt vanzelf. Runderhart was trouwens wel een succes in de stoofpot. Nu heb ik een klein bakje kippelevertjes gekocht gisteren. Nog even nakijken hoe ik die het beste kan klaarmaken en dan gaan we dat proberen. Misschien doe ik er wel 3 jaar over om orgaanvlees te leren eten als de oermens, maar dat vind ik eigenlijk wel een prestatie na 36 jaar semi-vegetarische bullshit.

Nog even een vraagje, waarom zouden kippelevertjes het beste rauw gegeten kunnen worden? Ik heb Mike weleens zien roepen dat de mens juist zijn intelligentie (en daarmee zijn voorsprong op andere wezens) te danken heeft aan het verhitten van vlees. Er zou geen reden zijn om het rauw te eten.

De gekookte kippenmaagjes heb ik in de keukenmachine gegooid met ui, knoflook, rijst, ei kruiden en mosterd, dit vermengd met rundergehakt, balletjes van gedraaid en die liggen in de pan, dat is dus gewoon echt heel lekker! Lang leve de keukenmachine!

Da's een mooie oplossing. Ik moet gewoon wat creatiever worden met het verbergen van orgaanvlees in bekende producten/gerechten. ;-)

Suzanne, de slager zei tegen mij dat dat ook voor het desinfecteren was ofzo vanwege overgebleven urine/stoffen.

Weet even niet meer precies.

Succes dan met het eten van de niertjes en hoor wel hoe het je smaakt :)

Vanavond heb ik met de directeur gesproken.Hij wist niet af van bijnieren(komt bekend voor he).Hij zou echter proberen om ze te krijgen.Waarschijnlijk krijg ik dan hele nieren met de bijnieren erop.Als die er nog opzitten.Ik heb hem gevraagd om bij de keurmeester na te vragen mbt de bijnieren.

Ik heb zelf vroeger ook nooit de bijnieren gezien op de rundernieren die we altijd verkochten.Waren er toch al niet veel want ,wie eet er nog niertjes?? Dus wat ermee gebeurd na het uitsnijden....dat wil ik wel eens weten.

Verder ben ik zo brutaal geweest om naar runder hersenen te vragen. Hij zou kijken wat hij voor mij kan betekenen.

Woensdag weet ik meer.

ad

Vandaag eens voor 'keukenprins'gespeeld en een varkenshart samen met kippelever en maagjes gaar gemaakt in een curry. Misschiendat ik nu wel mijn vrouw zover krijg om eens te proeven.Misschien gaat ze wel lekker vinden.Zo niet,ook goed. Het antwoord van mijn zoon weet ik al......nee.

ad

Ik ga vanavond voor het eerst kippenlevertjes eten. Ik wil ze 15 minuten gaan bakken met ui. Geen idee wat ik kan verwachten en dat vindt mijn geconditioneerde mind niet prettig. Rauw zit er geen geur aan, dit in tegenstelling tot runderlever.

Als je je kippenlevers 15 minuten gaat bakken zullen ze erg droog zijn dus dat lijkt me zonde. Een paar minuutjes totdat ze licht gegaard zijn van binnen (gewoon een doorsnijden om te kijken) is voldoende. Dan zijn ze veel lekkerder. Die uien er bij zijn dan weer wel een goed idee ;)

Bedankt voor de tip, die ga ik opvolgen. Op het pakje van de bio slager staat 15 min bakken. Man man, ik vind het echt spannend....orgaanvlees eten.

Quote:
Man man, ik vind het echt spannend....orgaanvlees eten.

:lol:

Succes Moondust, en als het niet bevalt je weet het door de gehaktballen ermee!

@ Moondust

Quote:
Nog even een vraagje, waarom zouden kippelevertjes het beste rauw gegeten kunnen worden? Ik heb Mike weleens zien roepen dat de mens juist zijn intelligentie (en daarmee zijn voorsprong op andere wezens) te danken heeft aan het verhitten van vlees. Er zou geen reden zijn om het rauw te eten

Omdat minimaal bewerkt rauw voedsel nou eenmaal gezonder en enzymrijker is dan gekookt voedsel. Heb je ooit gehoord van de Pottenger Cat Study? In dit 10-jarig experiment toonde de Amerikaanse Dr Pottenger aan dat katten op een dieet van rauw vlees en rauwe melk kerngezonde kittens kregen terwijl katten op een 100% gekookt dieet vooral gedegenereede kittens baarden. En de degeneratie werd in de laatste groep steeds groter per generatie.

Ik eet zowel gekookt als rauw maar ben van plan om uiteindelijk minstens 60% rauw te eten.

Mijn intuitie zegt dat we groenten vooral gekookt moeten eten (i.v.m. antinutrienten en cellulose) maar vlees, vis, en eidooiers juist rauw of rare (niet helemaal doorbakken) zoals je in de meeste traditionele keukens ziet.

Die Pottenger Cat Study lijkt op een onderzoek van 2 geljike kalveren waarvan de ene rauwe melk kreeg en de andere gepasteuriseerde melk. De verschillen tussen de kalveren waren schokkend. Maar je hoort ook vaak het argument dat ons darmstelsel niet is gemaakt voor rauw vlees. Verhitting maakt het vlees voor ons gestel makkelijker verteerbaar. Voor rauw vlees heb je het darmstelsel van een echte carnivoor nodig. Is de gulden middenweg een balans tussen verteerbaarheid aan de ene kant en volledigheid (dus incl. enzymen e.d.) aan de andere kant?

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan