orgaanvlees

En hij weet blijkbaar precies wat er tijdens de lezingen van Mike wordt besproken dus dan had ik ook wel een analyse over het ongelijk van het onderzoek van Weston Price verwacht in plaats van Mike uit te maken voor gereformeerde dominee.

Hij weet neem ik aan dat Mike dit niet op een regenachtige zondagmiddag zelf heeft bedacht maar dat hij zijn "boodschap" baseert op het onderzoek van Price.

Zoals ik Johan ook heb geschreven blijkt uit zijn verhaal een persoonlijke afkeer van vlees eten. Daar zal hij zijn redenen voor hebben, maar dat moet je natuurlijk niet gebruiken in een verhaal waarin je pretendeert een mythe te ontzenuwen. En wat God wil daar moet je natuurlijk helemaal niet mee aankomen, want dat weet niemand.

Quote:
En wat God wil daar moet je natuurlijk helemaal niet mee aankomen, want dat weet niemand.

Behalve Johan Oldenkamp :wink:

Vond het al zo zonde. Thanks voor jullie antwoorden. Voor er weer een runderhart geleverd wordt ben ik een tijd verder, kan ik mooi deze opmaken.

Ik zou hem niet te lang in de vriezer laten liggen want door het ontdooien is de houdbaarheidstijd waarschijnlijk wel sterk achteruitgegaan.

@Moondust,
Quote:
Het centrale argument van Johan is dat wij meer een planteneter dan een vleeseter zouden zijn

Nee, het centrale argument van Johan is dat wij 100% planteneters zijn!

100% herbivoren, werkelijk bespottelijk.
Quote:
Kijken we verder naar ons

gebit, onze nagels, ons speeksel en onze dikke en dunne darm, dan

lijken wij mensen 100% op dierlijke herbivoren, 0% op dierlijke

carnivoren en 0% op dierlijke omnivoren. De mens is dus van nature een

planteneter!

Kan een 100% herbivoor overleven op 100% dierlijke voeding? Nee, maar de mens wel.

Wij zijn ook geen 100% "verplichte" carnivoren maar meer omnivoren welke zeer sterk in de richting van carnivoren zijn opgeschoven.

Johan gaat de mist in dat hij de studie van Weston Price niet bespreekt. Dat lijkt me in een reactie aan Johan het beste punt. Zijn idee dat je gewoon kunt stoppen met vlees eten voor een betere gezondheid, klopt gewoon niet met een studie naar de voeding van kerngezonde volkeren vroeger.

De argumenten over de bio-industrie zijn we gewend van vegetariers, dat is een andere discussie. Ook zijn punt over groeihormonen, stress en kwaliteit van voer, ook dat is een andere discussie. Het lijkt op het ontwijken van het centrale punt. Wat kregen kerngezonde volkeren vroeger binnen aan groeihormonen, slecht voer, en stress? Niets. Dat vlees bestaat nog altijd, alleen ligt het niet in de supermarkten.

Mike een dominee noemen is makkelijker dan Weston Price een slecht onderzoeker noemen.

Wat kunnen we verwachten. Johan Oldenkamp prijst ook nog steeds Thrive de hemel in.. een project van de elite met onderzoekers erin die over global warming schrijven .. ook vegetarisme is afkomstig van diezelfde club.

Mocht hij meelezen: zijn interview vorige maand met Max Igan was erg goed en het misschien aardig om te weten dat Igan voor Paleo gaat.

Het antwoord van Johan.

Quote:
Hoi,

Heb je hier ook al op gekeken? http://www.adaptt.org/veganism.html#

Misschien kun je me vertellen welke dieren eveneens hun vlees bakken of

braden?

Met hartelijke groet,

Johan Oldenkamp

Hij gaat dus niet in op wat ik hem stuur, maar vindt bljikbaar dat ik me meer moet verdiepen in zijn kant van het verhaal. Nou, ik heb er even de tijd voor genomen en kwam via de link bij het volgende stukje tekst: http://www.adaptt.org/veganism.html#. Even los van het onderzoek van Price lijkt het in de hele discussie te gaan om de vaststelling dat de mens van nature een carnivoor of een herbivoor is. Volgens het tabelletje zijn bepalende eigenschappen hetzelfde als bij planteneters. De waarden komen dan ook niet overeen met de tabel van Pike: http://slowburnfitness.com/are-we-omni-carnivores-or-herbivores/. Wat is nu de waarheid denk ik dan? Het kan toch niet zo zijn dat beide partijen dezelfde feiten gebruiken om hun gelijk aan te tonen?

Wat ik op zich wel een aardig argument vind is dat voordat de mens wapens, werktuigen en vuur tot zijn beschikking had, helemaal niet in staat was andere dieren te vangen en rauw op te eten, zeker geen grote dieren. Stel dat dat zo is, dan blijft er altijd nog een periode over van ruim 3 miljoen jaar waarin wij al werktuigen gebruiken. Wat betreft vuur is het lastiger, omdat men niet zeker weet wanneer de vroege mens deze is gaan gebruiken. Er is bewijs van een vuurplaats van 1,6 miljoen jaar oud, maar daar werden geen sporen aangetroffen die duiden op het verhitten van vlees. Maar dat de mens al vele honderduizenden jaren vuur gebruikt is wel duidelijk uit archeologische vondsten.

Ander argument is dat mensen van het voedsel van carnivoren ziek zouden worden. Volgens mij klopt dat niet. Ja, als we het menu van een hyena zouden nabootsen wel, maar rauw vlees is volgens mij prima te doen, dat heeft Ad inmiddels wel bewezen. Mits men voldoende maagzuur heeft natuurlijk.

Ach, als het op de geschiedenis aankomt, dan blijft het toch gokken en hoe verder je terug gaat in de tijd, hoe meer je moet gokken. Geeft onvoldoende basis op dit duel te beslechten. Dan kunnen we het beter hebben over de bevindingen van Price, want die zijn allemaal verifieerbaar.

P.S. Ik vind het altijd een beetje jammer om vleesetende mensen neer te zetten als vleeseters. Alsof ze naast vlees niets eten. Een goede term zou omni-carnivoor zijn wellicht.

@Moondust,

Voordat 'wij'beesten konden vangen en/of doden voor consumptie aten wij lekker de restanten op van de kadavers.leuke link dus met die hyenas. Dus denk ik dat we wel degelijk vlees etc.konden eten. Vis eten zal in bepaalde streken geen probleem zijn geweest net zomin als insecten eten.Het blijft toch vlees he.

Gaan we er verder vanuit dat de grotschilderingen niet tot stand zijn gekomen door halucinerende werkeloze kunstenaars dan denk ik dat daar ook een goed argument ligt voor het feit dat de mensachtige reeds geruime tijd vlees eet.

Het is te onnozel voor woorden dat het feit dat andere wezens hun vlees niet bakken of braden als argument aangehaald wordt.

Welke ander dier gebruikt het internet om deze onzin te verkondigen. :D

ad

Ik heb er nog wel schik in, dus Johan weer even teruggemaild. Ik probeer een wellus-niettus discussie te voorkomen en met de argumenten te komen die de zaak maken of kraken.

Quote:
Hallo Johan,

Andere dieren hebben geen mogelijkheid vlees te verhitten. Hetzelfde geldt voor het drinken van rauwe melk van een ander dier.

Ik heb e.e.a. gelezen op de site waar je me op wees. Het ethische aspect hangt er maar net vanaf hoe je ernaar wil kijken, dus dat biedt geen soelaas. Ook het historische aspect is lastig, omdat we steeds meer moeten gokken naarmate we verder in de historie duiken. Het werk van Weston A. Price naar de voeding en gezondheid van inheemse gemeenschappen spreekt mijns inziens boekdelen. Het onderzoek van Price (waar Mike zich ook op baseert) leidt tot de conclusie dat mensen dierlijk vet nodig hebben. In mijn beleving kan je succesvol beweren dat mensen planteneters zijn als je het onderzoek van price met de grond gelijk kan maken. Kan je dat?

@Moondust,

Ik weet niet hoe lang je hierin wilt blijven hangen,maar na je eerste stap richting meer organen eten vindt ik inderdaad dat je je deze niet meer af moet laten pakken. :D

ad

Ik snap niet waar vandaan komt dat wij het niet goed zouden doen op rauw vlees. 1 van de formules voor baby's heeft als basis rauwe lever! Volgens mij doen de baby's van het forum die dit krijgen het er goed op (1 uitzondering na, die reageerde helemaal niet goed op welke natuurlijke formule dan ook).

Ik denk dat je ook moet kijken naar wanneer je het vlees eet. Vlees dat nog lichaamswarm is, dat is goed te eten heb ik het idee. En de organen zijn rauw te eten en er zitten de meeste voedingsmiddelen in. En vergeet niet dat filmpje van huidige eskimo's die zonder pardon een zeehond met huid en haar opeten. Rauw!

Quote:
Misschien kun je me vertellen welke dieren eveneens hun vlees bakken of

braden?

Met hartelijke groet,

Johan Oldenkamp

Dus volgens Johan horen mensen geen vlees te eten omdat wij de enige soort zijn die hun vlees bakt. Afgezien van het feit dat wij het net zo goed rauw kunnen eten zoals Alexandra al aangeeft en dat ook duizenden jaren met veel succes hebben gedaan zijn er ook geen dieren die graan malen en dat dan gaan bakken.

Of sojabonen, beide zijn in hun rauwe staat giftig en oneetbaar voor mensen net zoals heel veel andere groenten en peulvruchten. Echt weer een totaal kul argument sorry dat ik het zo moet zeggen.

Quote:
Wat ik op zich wel een aardig argument vind is dat voordat de mens wapens, werktuigen en vuur tot zijn beschikking had, helemaal niet in staat was andere dieren te vangen en rauw op te eten, zeker geen grote dieren

En een tijger zonder zijn krachtige klauwen en sterke kaken zou ook helemaal niet in staat zijn om vlees te bemachtigen.

Moet de tijger dan ook aan de sojaboon? Nee zegt de veganist want een tijger zonder sterke klauwen en kaken is geen tijger!

Nee inderdaad zeg ik dan en een mens zonder het denkvermogen om wapens te maken en vallen e.d. te zetten is geen mens!

Dat denkvermogen heeft de mens te danken aan een hoge consumptie van...dierlijke eiwitten! De mens is een aparte soort en GEEN dier, dus het is zinloos om mensen met dieren te vergelijken. Deze nieuwsbrief is mij vanuit diverse kanten via email doorgestuurd. Een gemiste kans van Johan. Net toen ik alsmaar meer waardering begon te krijgen voor zijn schrijfsels flikt hij me dit. Ik kan er eerlijk gezegd niet mee zitten, het zegt meer over hem dan over mij. Wat betreft ons gebit: ja, dat is overduidelijk gemaakt voor het vermalen van plantaardig voedsel, evenals ons speeksel, dat het koolhydratenoplossend enzym amylase bevat. Maar hoe verklaar je dat maagzuur dan? Ik heb hier al eens uitgebreid over geschreven, misschien iets voor Johan om door te lezen:

https://www.fatsforum.nl/topic/vlees-gaat-niet-rotten-in-je-darmen

Mike

Quote:
Volgens het tabelletje zijn bepalende eigenschappen hetzelfde als bij planteneters. De waarden komen dan ook niet overeen met de tabel van Pike: http://slowburnfitness.com/are-we-omni-carnivores-or-herbivores/. Wat is nu de waarheid denk ik dan? Het kan toch niet zo zijn dat beide partijen dezelfde feiten gebruiken om hun gelijk aan te tonen?

Ik heb even op de site die Johan aangeeft gekeken en vond daar het volgende:

http://www.adaptt.org/veganism.html#

Klik daarna op "humans are herbivores"

In de tabel wordt aangegeven dat bij de mens de lengte van de dunne darm 10 tot 11 keer zo lang is als de lichaamslengte net als bij de herbivoor.

10 X 1,75 m = 17,5 meter.

Oké dus de lengte van de dunne darm van de mens is zo'n 17,5 meter?

https://en.wikipedia.org/wiki/Small_intestine

Quote:
The average length of the small intestine in an adult human male is 6.9 m (22 feet 6 inches), and in an adult female 7.1 m (23 feet 4 inches). It can vary greatly, from as short as 4.6 m (15 feet) to as long as 9.8 m (32 feet

Dus ongeveer 4 X zo lang als de lichaamslengte net zoals carnivoren en omnivoren.

Hier laat ik het bij, als ze dit al niet correct hebben weergegeven zal de rest ook wel vol doelbewuste leugens staan.

Edit: ze bedoelen met 'body length' niet lichaamslengte maar de lengte van de torso.

In dat geval klopt het dus toch wel dat de lengte van de dunne darm 10 a 11 keer torso lengte is.

Hmmmm, op basis van de argumenten van de herbivoor-aanhanger en die van de carnivoor-aanhanger, wordt ik heen en weer geslingerd. Sommige punten sluiten aan bij de een, andere punten bij de ander. Ik ga nu toch het werk van Price maar eens in detail lezen, want op basis van theorietjes kom ik er niet uit merk ik al.

Ad, ik wil de waarheid omtrent het natuurlijke voedsel van mensen weten. Het maakt me niet uit wat het is, ik volg dat natuurlijke dieet. Of het nu planten zijn of orgaanvlees. Ik moet er natuurlijk geheel van overtuigd zijn. En ik raak overtuigd bij een sluitende onderbouwing. Het boek van Price heb ik alleen vluchtig doorgenomen, maar nu is voor mij wel de tijd gekomen om er echt een studie van te gaan maken met een open mind. Vooral dat laatste vind ik erg belangrijk. Niets is zo dom als ergens bevooroordeeld intappen.

Quote:
Hmmmm, op basis van de argumenten van de herbivoor-aanhanger en die van de carnivoor-aanhanger, wordt ik heen en weer geslingerd.

Dat is niet zo gek als je bedenkt dat we omnivoor zijn. Maar het boek van Price lezen kan nooit kwaad.

Ik heb nu iets meer tijd om op de argumenten van Oldenkamp in te gaan.

Quote:
Laat ik er maar geen doekjes omheen winden, want de bewering dat de

mens vlees dient te eten om aan de vitamines te komen die ontbreken in

plantaardige voeding is een enorme leugen. Deze leugen vergeet

namelijk om aan te geven dat onze fysieke lichamen in staat zijn om

deze ontbrekende vitamines zelf aan te maken op basis van de juiste

plantaardige voeding. Daardoor kunnen we de dus alle benodigde

voedingsstoffen direct of indirect uit plantaardige voeding halen, en

is er dus geen enkele noodzaak om vlees te eten.

Dit wordt niet gesteund door onze evolutie. Vegetarisme/veganisme is slechts 2.000 jaar oud. Homo sapiens bestaat 200.000 jaar en als je zijn voorgangers meetelt, lopen er al ruim 2 miljoen jaar menssoorten op aarde. Het grootste gedeelte van deze lange periode moest de mens zien te overleven in opeenvolgende ijstijden. Waar moesten wij de planten vandaan halen? Oldenkamp stelt terecht dat we daarvoor het gereedschap van nature missen. Plantetende dieren zijn echter wel in staat om hier en daar een blaadje van een boom te plukken en bevroren planten onder sneeuw en ijs vandaan te halen. Wij joegen als nomadische stammen vervolgens op deze plantenetende kuddes en volgden ze naar de meest vruchtbare gebieden.

Als gevolg hiervan is het menselijk lichaam helemaal niet goed in staat om bijv. betacaroteen om te zetten in vitamine A (een DIERLIJKE vitamine!) of korte-keten omega-3 (ALA) naar lange-keten omega-3 (DHA). Ook is het menselijk lichaam niet goed in staat om zelf B12 aan te maken, opnieuw een DIERLIJKE vitamine. Je betaalt dus een prijs voor de gedachte dat je lichaam dit wel zou kunnen en dit maakt de informatie van Oldenkamp ronduit gevaarlijk. Uit het experiment 'I Caveman', dat slechts 10 dagen duurde (!), blijkt dat overleven als jager-verzamelaar op plantaardig voedsel simpelweg niet mogelijk is. En dat was niet eens in een poolklimaat! Vegetarisme/veganisme is een LUXE die je je uitsluitend in een moderne, op land- en tuinbouw (kassen!) gebaseerde samenleving kunt veroorloven.

Quote:
De Amerikaanse dierenrechtenactivist Gary Yourofsky (1970), die

verbonden is aan de Pateo Academia, heeft zijn fysieke lichaam na

bijna 20 jaar veganisme laten testen op de aanwezige hoeveelheid van

tal van essentiële stoffen. Op zijn website ADAPTT.org, wat staat voor

Animals Deserve Absolute Protection Today and Tomorrow, noemt hij in

alle openheid de waarden van al deze stoffen (link). Hij is daarmee

het levende bewijs dat de vermeende noodzaak van vleesconsumptie een

mythe is.

Quote:
Ik ben bijvoorbeeld op 13 jarige leeftijd

gestopt met het eten van vlees nadat ik als brugklasser via onderzoek

voor een spreekbeurt achter de beestachtige praktijken van

systematische dierenmishandeling kwam. Ik heb daarna nooit de indruk

gekregen dat ik iets zou missen in mijn dieet, en ik heb met dat

vleesloze dieet zelfs drie maal op het erepodium gestaan van een NK.

Ik heb de testresultaten niet gezien, maar als ik naar foto's van beiden kijk zie ik een gekrompen hersenpan. Bij veganisten zie je altijd dat dunne, kleine hoofd. Daarnaast zien beiden er mager en ondervoed uit, ze maken allebei een zwakke fysieke indruk.

Quote:
De leugen dat de mens aan de top van

de voedselketen zou staan is ronduit lachwekkend. Er zijn vele

diersoorten die ongewapende mensen met huid en haar kunnen opeten, en

dus overduidelijk niet onder de mens staan. In werkelijkheid maakt de

mens van nature zelfs helemaal geen onderdeel uit van de natuurlijke

voedingskringloop op deze planeet, maar dat komt uitgebreid aan de

orde bij de bespreking van een volgende mythe. Mensen staan namelijk

naast deze voedselketen, en vormen er dus in geen geval de top van.

Dat doen we dus wel. Als het gaat om natuurlijke wapens en gereedschap heeft hij natuurlijk volkomen gelijk. Maar daarom heeft de mens geinvesteerd in hersencapaciteit (te danken aan DIERLIJKE eiwitten!), zodat we kunnen bedenken en creeren wat we van nature missen. Johan moet maar eens uitleggen hoe oude culturen over ter wereld in staat zijn geweest om stenen structuren te maken die perfect in lijn staan met hemellichamen, ZONDER GEREEDSCHAP en waarschijnlijk puur op basis van bewustzijn en gedachtenkracht! De mens is een aparte soort en GEEN diersoort, onthoud dat goed, de vergelijking van mensen met dieren gaat volledig mank! Wij waren van oudsher zulke goede jagers dat we menige soort compleet hebben uit weten te roeien. We laten onze jachtcapaciteiten ook trots zien in grottekeningen en je ziet ze geen besjes plukken, zoals Oldenkamp het liever ziet.

Quote:
Echte carnivoren eten niet alleen rauw vlees, ze eten complete

kadavers op. Mensen die dit ook proberen worden onmiddellijk ernstig

ziek en kunnen hierdoor zelfs dood gaan.

Nogmaals: mensen zijn GEEN dieren! Het is koken en fermenteren dat ons menselijk maakt, dit zijn tekenen van een INTELLIGENTIE die dieren niet bezitten!

Quote:
Kijken we verder naar ons

gebit, onze nagels, ons speeksel en onze dikke en dunne darm, dan

lijken wij mensen 100% op dierlijke herbivoren, 0% op dierlijke

carnivoren en 0% op dierlijke omnivoren. De mens is dus van nature een

planteneter!

Hier ben ik al eerder uitgebreid op ingegaan:

https://www.fatsforum.nl/topic/vlees-gaat-niet-rotten-in-je-darmen

https://www.fatsforum.nl/topic/argumenten-tegen-vegetarisme

https://www.fatsforum.nl/topic/plantaardige-en-vlezige-praatjes

Quote:
Het is in mijn ogen compleet onethisch wanneer aan

de consumptie van dierenlijken of dierlijke uitscheidingen

hemeltergend leed van onschuldige dieren ten grondslag ligt. Waaraan

ontlenen wij mensen het recht om dierlijke wezens zo beestachtig te

behandelen? Dat recht hebben we dan ook helemaal niet. Wie durft te

beweren dat de mens dit recht van God zou hebben gekregen is een

godslasterlijke leugenaar. De enige echte God toont ons de weg naar

respect voor alle levende schepselen, inclusief het respect voor het

welzijn van alle dieren.

Quote:
En dan hebben we het nog niet eens gehad over wat er feitelijk in het

vlees zit. Allereerst komen alle groeihormonen en alle andere

onnatuurlijke toevoegingen via het eten van vlees ook in de mens

terecht. En dat geldt ook voor alle stress die deze dieren hebben

moeten doorstaan. En wat te denken van de kwaliteit van het voer dat

aan deze dieren wordt gegeven? In het Duits klinkt het zo mooi: Man

ist was Mann isst. We zijn wat we eten. Dat geldt voor de dieren, en

dat geldt vervolgens evenzeer voor de mensen die deze dieren menen te

moeten opeten.

Helemaal mee eens! Maar presenteer dan geen zwart-wit-wereld, zoals vegetariers/veganisten altijd doen. Er is een grijs gebied waar Oldenkamp het niet over heeft en dat is grasgevoerd vlees, rechtstreeks van de boerderij. Het is wel degelijk mogelijk om een ethische carnivoor te zijn! En wat moeten we met al ie dieren die we niet zouden eten? De hongerdood laten sterven? Denk je dat die in het wild niet worden bejaagd? En woestijnvorming a.g.v. akkerbouw, zoals in Egypte en in het midden-oosten is gebeurd a.g.v. 10.000 jaar BIOLOGISCHE akkerbouw?

Quote:
Ik ben van mening dat iedereen die zijn gezond verstand gebruikt dit

allang had kunnen weten. Ik vind het dan ook niet te begrijpen dat de

Gezond Verstand Avonden in het algemeen en Mike Donkers in het

bijzonder uit alle macht proberen de mythe van ‘vlees moet’ in stand

te houden.

Quote:
Echter, waar het

gaat over het volkomen onnodig blijven eten van dierlijke lichamen is

Mike echter verworden tot een soort gereformeerde dominee die maar

blijft hameren op schadelijke zienswijzen. Daarom zijn de Gezond

Verstand Avonden ook verworden tot een gesloten geloofsgemeenschap

waarbinnen een ijzeren regime regeert. Ik twijfel totaal niet aan de

goede bedoelingen van Anneke Bleeker bij het starten van dit

initiatief. Ik constateer alleen dat het vanwege allerlei achterhaalde

geloofskwesties (zoals mythe van ‘vlees moet’) dit initiatief is

verworden is tot een misleidende bron van halve waarheden vermengd met

hele leugens. Probeer daar maar eens onderscheid tussen te maken

wanneer je onvoldoende kennis van zaken hebt.

Wil je je verstand gezond blijven houden, dan MOET je vlees blijven eten. Kritiek op mij uit de hoek van de planteneters valt te verwachten (ben ik ook niet bang voor, ik blaas deze tengere schepsels letterlijk en figuurlijk omver!), maar waarom Anneke veroordelen? Is dit nijd omdat de academie van Johan niet half zo succesvol is?

Quote:
Wat van mij alleen niet langer mag is het met

onware argumenten recht praten van wat aantoonbaar krom is.

Doe dat dan ook niet, Johan! Ik zal je een klein beetje op weg helpen:

https://www.fatsforum.nl/topic/kritiek-op-weston-price-en-mijn-antwoord-daarop

Mike

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug