orgaanvlees

Haha, weer een stuk over dat ongezonde vlees van de website van Johan :lol:

Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik ben overtuigd! Ik wordt ook veganist! Ga nu gelijk een rauwe smoothie maken met hele speciale super(dure)foods, rauwe spinazie en zonnebloemolie!

Misschien zie ik er dan ooit net zo sterk en gezond uit als Johan http://www.sdnl.nl/images/johan-oldenkamp-gr.jpg 8O

Quote:
Als extra onderbouwing voor de ontzenuwing van de mythe dat vlees zou moeten (link), mailde zojuist Ron uit Den Haag mij het onderstaande:

Een gemiddeld vleesetend Amerikaan eet in zijn/haar leven 3000 landdieren en duizenden zeedieren. Dit zijn statistieken afkomstig van het Amerikaanse Ministerie van Landbouw (USDA).

De meeste mensen eten dieren omdat ons is wijsgemaakt dat we carnivoren (vleeseters) of omnivoren (alleseters: zowel dierlijk als plantaardig) zijn. We zouden dierlijk voedsel nodig hebben.

De 4 grote redenen waarom mensen dierlijke proteïnes (eiwitten) eten zijn: gewoonte, traditie, gemak en smaak! Maar het heeft geen enkele toegevoegde waarde voor je gezondheid. Integendeel zelfs!

Want wij zijn fysiologisch voor 100% herbivoor (planteneter) en géén vleeseters! De lengte van ons darmstelsel is ongeveer 7 tot 10 keer de lengte van ons bovenlichaam. Dat is dezelfde lengte als alle herbivoren op deze planeet. Ze zijn heel erg lang om het plantmateriaal te kunnen verteren.

De darmlengte van echte carnivoren (vleeseters) zoals bijv. hyena’s, leeuwen en tijgers is maar 3 tot 6 keer de lengte van hun bovenlichaam. Ze hebben een kort darmkanaal omdat ze snel ontbindend en rottend dierenvlees moeten verwerken, zoals dierlijke proteïnes, cholesterol, verzadigd vet en transvetzuren. En daarom is het absoluut onmogelijk voor echte carnivoren dat hun aderen dicht slibben. De grootste doodsoorzaak van mensen die vlees, eieren, kaas en melk nuttigen zijn hart en vaatziekten door dichtgeslibde aderen (arteriosclerose).

Mensen en andere herbivoren (planteneters) zweten door hun poriën om af te koelen. Wij hijgen niet zoals honden, katten en leeuwen om af te koelen. En er zitten ook geen klauwen aan onze handen wat een duidelijk kenmerk is van carnivoren en omnivoren.

Alleen mensen en andere herbivoren hebben koolhydraatverterende enzymen in speeksel zitten om fruit en groenten te kunnen eten.

Alleen mensen en andere herbivoren hebben tanden die breed, kort, plat en bot zijn. En de meeste herbivoren hebben enkele hoektanden om bijv. een appel te kunnen eten of andere harde groenten of fruit. Wij hebben ook een malende kaakbeweging die van links naar rechts kan bewegen. De kaken van carnivoren en omnivoren kunnen alleen op en neer bewegen. Ze kunnen alleen scheuren en slikken en maken geen malende kauwbewegingen van links naar rechts.

Mensen hebben ook geen instinct van een carnivoor of een omnivoor. We worden allemaal als veganist geboren en eten geen konijnen in hun geheel. Melk, eieren, kaas en vlees wordt ons aangepraat tijdens onze jeugd waar tevens de meeste ziektes van afkomstig zijn. Dierlijke proteïnes, cholesterol, verzadigd vet en transvetzuren zijn de grootste boosdoeners die ons ziek, zwak en misselijk maken.

Met alleen plantaardig eten elimineer je het slechte dierlijke cholesterol compleet uit je dieet. Je kunt alleen cholesterol binnen krijgen via melk, eieren, kaas en vlees. En je lichaam maakt zelf cholesterol aan. Dat is het enige ‘goede’ cholesterol. Als je het van een andere bron neemt dan is het sowieso het slechte cholesterol. Je kunt ongeveer 95% van de verzadigde vetten, transvetzuren en dierlijke proteïne elimineren door volledig plantaardig te gaan eten.

Proteïne afkomstig van dieren is veel te zuur voor het menselijk lichaam. We verwerken het niet goed, het is de voornaamste reden dat mensen bijvoorbeeld kanker of osteoporose krijgen.

Osteoporose (botontkalking) is hoofdzakelijk afkomstig van dierlijke proteïne. Ons bloed verzuurt direct door inname van dierlijke proteïnes. Maar ons bloed kan niet lang zuur blijven anders gaan we dood. Ons lichaam moet dus meteen zorgen dat het zuurgehalte geneutraliseerd wordt en heeft een manier gevonden om het teveel aan zuur af te voeren met behulp van fosfaat! Niet echt goed nieuws want er is maar één bron van fosfaat in het menselijk lichaam, en dat zit in de botten! Botten bestaan uit fosfaat en calcium die met elkaar verbonden zijn. Dus ons lichaam trekt calciumfosfaat uit de botten, gebruikt het fosfaat om het zuur te neutraliseren, en dan plassen we de calcium uit. Zo worden onze botten broos en ontstaat er botontkalking (inclusief gaatjes in de tanden!).

Ieder epidemiologisch onderzoek heeft uitgewezen dat bevolkingsgroepen die de meeste dierlijke proteïnen eten, het hoogste aantal gevallen van botontkalking, botbreuken en kanker hebben. Terwijl samenlevingen die weinig of geen dierlijke proteïne eten hier geen last van hebben zoals vegetariërs of veganisten. Uiteraard zijn er ook gevallen afkomstig van andere milieu vervuilende factoren en toxische stoffen.

In de USA zijn er niet voor niets heel veel reclames op televisie over calciumsupplementen en zijn er in de supermarkten grote planken vol met alleen maar calciumsupplementen. Hoe zou dit nu toch komen!? En de zuivelindustrie blijft maar beweren dat we calcium nodig zouden hebben voor onze botten. Het is de grootste leugen dat we calcium uit dierlijke melk verkrijgen, want dierlijke proteïne maakt je bloed juist zuur, dus je lichaam haalt calciumfosfaat uit de botten, fosfaat om het zuur te neutraliseren en calcium wordt uitgescheiden via de urine.

Ook een tekort aan vezels wordt via de reclame op televisie in de USA veelvuldig aangeraden om dit via supplementen te compenseren. Maar niemand denkt er aan om gewoon verse groente en fruit te eten. Het eten van vlees heeft geen enkele toegevoegde waarde voor je gezondheid, integendeel zelfs!

Wil je gezond zijn en blijven stop dan onmiddellijk met het nuttigen van dierlijke proteïnes, dus stop met melk, eieren, kaas, vlees en vis. Het verzuurt je lichaam en maakt je ziek, zwak en misselijk!

Ik hoop dat iedereen deze waardevolle boodschap doorgeeft. Al zou het alleen maar zijn om het dierenleed in de vee-industrie te stoppen. Doe het vandaag nog!

Dit artikel is deels samengevat en overgenomen (vanaf 26 tot 45 min.) uit een toespraak van Gary Yourofsky (link). Kijk ‘m in zijn geheel, het is een echte aanrader!

Op de website van Gary Yourofsky vind je ook heerlijke vegetarische recepten: ADAPTT.org (link).

Nog niet overtuigd? Bekijk dan deze video eens van een mooie, veganistische dame (link). Haar naam is Mimi Kirk, en ik denk dat niemand kan geloven dat zij 71 jaar is. Als gezondheid geen issue is voor jou, dan is schoonheid dat misschien wel!

Nogmaals dank aan Ron voor deze tekst, die ik met zijn toestemming een beetje heb geredigeerd.

Quote:
Met alleen plantaardig eten elimineer je het slechte dierlijke cholesterol compleet uit je dieet.

En uit je hersenen die deze cholesterol kei en keihard nodig hebben. Tja, en dan ga je dit soort teksten schrijven..

Quote:
De darmlengte van echte carnivoren (vleeseters) zoals bijv. hyena’s, leeuwen en tijgers is maar 3 tot 6 keer de lengte van hun bovenlichaam. Ze hebben een kort darmkanaal omdat ze snel ontbindend en rottend dierenvlees moeten verwerken, zoals dierlijke proteïnes, cholesterol, verzadigd vet en transvetzuren. En daarom is het absoluut onmogelijk voor echte carnivoren dat hun aderen dicht slibben. De grootste doodsoorzaak van mensen die vlees, eieren, kaas en melk nuttigen zijn hart en vaatziekten door dichtgeslibde aderen (arteriosclerose).

:roll:

M.b.t. tot bepaalde eigenschappen van mensen in relatie met die van herbivoren en carnivoren heeft Johan wel een punt. We zijn overduidelijk geen echte carnivoren, maar dat lijkt me de enige conclusie die je op basis daarvan kan trekken. B.v. rottend vlees in mijn darmen zou toch tot behoorlijk wat gas moeten leiden en dat is juist drastisch afgenomen bij mij. Voor de overige argumenten had Johan wel wat verwijzingen naar studies/onderzoeken mogen plaatsen. Hij verwijst alleen naar wat websites van vriendjes. Nu moet ik hem gewoon op zijn blauwe ogen geloven. Ik heb wel een beetje spijt dat ik laatst op de SOPN heb gestemd. Ik had er al moeite mee weer te gaan stemmen, want ik heb/had helemaal geen vertrouwen in de politiek (eens per 4 jaar een vertegenwoordiger kiezen is toch geen democratie?). De wegen van Maya zijn telkens nog misleidender dan ik dacht. Misleiding is fucking everywhere!

Hij is wel in de war hoor. Ik denk niet dat hij op dit punt ooit nog iets gaat leren. Ieder epidemiologisch wijst volgens hem uit dat ik hartstikke ongezond ben.. en jij ook Moondust! En Ad ook met zijn vissenogen!

Wij verzuren ons lichaam. En we zijn verslaafd aan de smaak. En we zijn helemaal in de ban van de vleesindustrie, dat is echt zijn favoriete argument zie je dat? Is hij al van de soja of komt dat nog?

Quote:
Misleiding is fucking everywhere!

Ja dat is echt bedonderd! Als ik iets zoek op internet kom ik vaak tegenstrijdige onderzoeken tegen die zoizo allemaal in tegen spraak zijn van wapf, nu is wapf mij veruit het meest waardig vanwege de vele goede ervaringen die ik lees en zelf ook heb maar ergens hoeft dat ook nog niet alles te zeggen want ik heb van enkele hier gelezen dat de tijdelijke vege/vegan ze goed gedaan had.. Als ik dat lees denk ik soms wel, wat zegt het dan dat wap in eerste instantie goed uitpakt.

Maar het onderzoek van wap houd mij overtuigd.

En uit het stuk van johan.

Quote:
Mensen en andere herbivoren (planteneters) zweten door hun poriën om af te koelen. Wij hijgen niet zoals honden, katten en leeuwen om af te koelen. En er zitten ook geen klauwen aan onze handen wat een duidelijk kenmerk is van carnivoren en omnivoren.

Hij vergeet er zoizo eentje.. De schaap! Die hijgt ook om af te koelen! En die heb ik nog niet achter een konijn aan zien rennen dus dat mensen wel of niet door poriën transpireren zegt zoizo al niks :mrgreen:

En dat verhaal dat fosfaat nodig is om het zuur gehalte op pijl te houden dit is wel weerheid denk ik?

Het scheeld dan ook weer dat vlees en vooral orgaanvlees erg rijk aan fosfor is :D

Edite.

Er zitten ook geen hoeven aan onze ledematen wat een duidelijk kenmerk is voor herbivoren :mrgreen:

Kortom, we zijn geen dieren..

Quote:
En we zijn helemaal in de ban van de vleesindustrie, dat is echt zijn favoriete argument zie je dat?

Ja.. Een van de zwaar tellende eisen die mike op zijn forum na streeft is GEEN! Bio-industrie!.. En dat zal jij toch ongetwijfeld weten? Maar houd zich liever dom?

Hallo allemaal, ik ben er weer! Zoveel mythes in dat stukje van Johan dat ik bijna niet weet waar ik moet beginnen!

Allereerst: DE MENS IS GEEN DIERSOORT! Als omnivoren zitten we precies tussen carnivoren en herbivoren in, dat is ook het UNIEKE aan de mens!

Over het gebit en speeksel heb ik al eerder uitgewijd, dit is inderdaad bedoeld voor het vermalen en verteren van plnataardig voedsel: https://www.fatsforum.nl/topic/vlees-gaat-niet-rotten-in-je-darmen. Maar hoe zit het dan met maagzuur, Johan? Dat is toch echt bedoeld voor de vertering van DIERLIJKE eiwitten!

Natuurlijk komt ook de cholesterolmythe voorbij. En de verzuringsmythe. Osteoporose komt niet door het onttrekken van kalk uit de botten door verzuud bloed, het komt door een gebrekkige OPNAME van calcium en de hoofdoorzaak daarvan is gebrek aan vit. D, een DIERLIJKE vetoplosbare vitamine! Ook is er link met trage schildklierwerking en osteoporose en dat maakt het probleem dus hormonaal (vit. D is eveneens een hormoon).En dan is er nog de vezelmythe. Johan trekt kennelijk graag dagelijks prikkeldraad door zijn pijp, hij liever dan ik.

Dus we hebben de mens-is-een dier-mythe, de cholesterolmythe, de verzuringsmythe en de vezelmythe. En epidimiologisch onderzoek zegt niets, helemaal niets. Price deed werkelijk onderzoek en baseerde zich niet op statistieken en hij kwam tot heel andere conclusies.

Als al deze fabeltjes ontzenuwd kunnen worden (en dat is een fluitje van een cent) houd je gee enkel steekhoudend argument over. De onderbouwing voor veganisme is dan ook gebakkn lucht!

Mike

Een nijlpaard kan ook niet zweten... Vooralsnog heeft een mens maar een maag net als alle andere carnivoren. Een kip heeft er twee, een koe vier en een gorilla eet zijn eigen poep. Gasvorming komt door rotting in de dikke darm(verbeter me als ik het fout heb) en toen ik nog veganist was kon ik mijn huiskamer platleggen alsof het tsjernobyl was. In tegen stelling tot nu, want ik laat bijna NOOIT meer scheten. Vanuit een evolutionair oogpunt is het altijd gunstiger geweest voor de mens om vlees te eten, want prooidieren waren altijd ongeacht seizoen veelvuldig aanwezig en voedzamer dan fruit, zaden, planten en dergelijke te eten. Wat je bij deze man ziet is dat hij blind loopt op zijn eigen overtuiging, waardoor hij details mist als het verschil tussen bio vlees en industrie vlees. De tijd zal het leren. Over een aantal jaar zullen we wel zien wie er het gezondst is. Ik had denk ik ondertussen al vol moeten zitten met cholesterol(eet meer dan gram per dag) en moddervet moeten zijn door de vele vetten toch(300 gram per dag)? Maar kom niet aan, ben alleen maar afgevallen. Ga uit van je eigen ervaring zeg ik. Steve jobs heeft alvleesklierkanker gekregen door een fruitarier te zijn en ashton kutscher eindigt in het ziekenhuis met alvleesklier problemen door het zelfde voedingspatroon te volgen... Puhlease Jager-verzamelaar.

Quote:
Antropologen kunnen met het blote oog zien of een skelet afkomstig is van een landbouwer of jager-verzamelaar. Dat van een landbouwer vertoont zichtbare sporen van slijtage en bot ontkalking, terwijl het van een jager-verzamelaar nog erg gaaf is.

Is alleszeggend volgens mij!

Brian

Quote:
Wat je bij deze man ziet is dat hij blind loopt op zijn eigen overtuiging, waardoor hij details mist als het verschil tussen bio vlees en industrie vlees.

Dat is wat een cholesterol- en vetarm brein met je doet, het verstart je denken.

Mike

Ik geloof ook niet meer in "persoonlijkheid", ten minste pas als iemand daar de voedingsstoffen voor beschikbaar heeft!

Brian

Ja Brian, het is echt het allerzwakste artikel dat ik ooit heb gezien van de hand van Johan. De basis voor zijn betoog is niet gegrond feitenonderzoek maar overduidelijk een afkeer van het doden van dieren (trauma in zijn 13e levensjaar). De verschrikkingen van de vleesindustrie hebben van hem een vegetariër/veganist gemaakt. Johan heeft (nog) niet in de gaten dat je ook met respect en dankbaarheid voor dieren vlees kan eten. Ik heb al vaker gemerkt in gesprekken met vegetariërs/veganisten dat ze een enorme afkeer hebben van het doden van dieren en vanalles erbij halen om dat standpunt geloofwaardig te maken. Maar hoe je het ook draait of keert, de basis voor hun betoog is emotie waar ze de verkeerde conclusie aan koppelen. Ze kunnen blijkbaar niet accepteren dat het leven bestaat uit eten en gegeten worden, op ALLE vlakken! Het is het natuurlijkste proces dat er bestaat. Alles leeft en alles sterft. Deal with it!

Een woord: schuldgevoel. Ik was er ook "tegen", tot dat ik begreep dat ik mij nergens schuldig voor hoef te voelen. Wij zijn hier om te leven als mens, dus ook te eten als een mens. Uiteindelijk is het een verlies aan hun kant en zullen veel mensen ziek blijven worden, maar dat is hard gezegd het kaft van het koren scheiden. Ik heb mezelf wel een doel gesteld in het leven en dat is een dier zelf slachten. Met respect voor het wezen natuurlijk, maar dan zal ik hetgeen wat ik eet denk nog meer kunnen waarderen en nog een stukje terug gaan naar die verbinding met de natuur. Ashes to ashes, dust to dust.

Brian

Als ik vertel dat ik samen met zoonlief kippen slacht aan mijn omgeving, staan ze allemaal te gruwelen. Wanneer ik zeg heb jij geen vlees op je bord dan? (grootste gedeelte van mijn omgeving eet wel vlees-van industrie trouwens)

Dan krijg ik als antwoord: ja maar dat ziet er niet uit als een dier.

Maar het dier van wat jij op je bord hebt had ook ooit oogjes, zeg ik dan weer.

Ja je hebt wel gelijk, maar toch, is dan het antwoord.

Een van de redenen dat wij thuis niet meer mogen slachten volgens mij, zodat we niet "gewend" raken dat slachten normaal is.

Vroeger als kind, weet ik dat bij mijn opa en oma het varken aan de leer hing op de deel en als de kip ontsnapte liep ie zonder kop door de schuur.

(dat gebeurt bij mij niet hoor, houdt hem goed vast bij het stuiptrekken) :wink:

Marijan, hoe slacht jij de kippen? Ik heb 4 kippen waarvan er nog maar eentje eieren legt. Ik zou ze graag slachten voor de soep/bouillon en dan 5-6 nieuwe legkippen ergens halen.

De 'argumenten' van Johan zijn emotioneel en niet feitelijk, maar hij brengt ze wel als feiten. Dergelijke schijnlogica is schering en inslag bij vegetariers/veganisten en ikzelf heb enkele van deze argumenten in mijn vegetarische verleden ook uitgedragen. Je bent als vegi snel onderhevig aan dogma's, die verhinderen dat je met open ogen naar de feiten kijkt.

Mike

Even wat aanvullen van Mike:

Quote:
Natuurlijk komt ook de cholesterolmythe voorbij. En de verzuringsmythe. Osteoporose komt niet door het onttrekken van kalk uit de botten door verzuud bloed, het komt door een gebrekkige OPNAME van calcium en de hoofdoorzaak daarvan is gebrek aan vit. D, een DIERLIJKE vetoplosbare vitamine!

Calcium is een mineraal dat het meest voorkomt in het lichaam. Het vormt niet alleen een deel van de botten en tanden, het speelt ook een belangrijke rol in de spiercontractie, zenuwgeleiding, bloedstolling en ph waarde, energieproductie en het afweersysteem. Daarbij speelt vitamine D en dan vitamine D3 een belangrijke rol bij de calcium huishouding. Door de vitamine D wordt de calcium opgenomen. Een half uurtje zonlicht op je grotendeels onbedekte huid per dag zorgt over het algemeen voor voldoende aanmaak van vitamine D. Je kunt bij grauwe dagen ook gefermenteerde levertraan met boterolie pakken of voor een UVB lamp staan. Zie link.

Je heb het zogenaamde calcium paradox, dat mensen die voldoende calcium binnenkregen toch relatief meer botbreuken kregen (wij weten dat het ook te maken heeft met dood gemaakt voedsel). Ook calcificatie van de slagaders is vaak een gevolg van een gestoorde calciumhuishouding. Het lichaam mist dan iets om de calcium naar de juiste plaatsen te brengen, en op de juiste manier te verwerken. En nu komt hier naast calcium en vitamine d een andere vitamine in beeld, namelijk vitamine K. Er is een bijzondere vorm van vitamine K namelijk vitamine K2, dat in weinig voedingsmiddelen aanwezig is. Vitamine K2 reguleert via een ingewikkeld proces de transport van calcium naar de juiste plaatsen in je lichaam.

Calcium, vitamine D3 en vitamine K2 vormen een drie eenheid. Ze zijn de noodzakelijke voorwaarden voor een gezonde calciumhuishouding. Magnesium is ook belangrijk, bij een vitamine D en K2 tekort is er ook vaak een magnesiumtekort. Vitamine K2 en magnesium vullen elkaar ook aan.

Als je dit leest zie je ook dat dierlijk voedsel juist aan alle benodigdheden voldoet wat betreft de vitaminen en mineralen en vetten, en dat kan niet van plantaardig voedsel gezegd worden. En zoals gezegd is de mens geen diersoort, maar een uniek wezen hier op aarde, en een uniek wezen heeft van alles wat. Een mens kan op allerlei dingen overleven, daarom is ook alles in zijn lichaam daarop aangepast. We kunnen zowel koolhydraten als vlees als vetten eten. Waar wij hier van het beste voedsel uitgaan, en dat is meer vet, minder eiwitten, minder koolhydraten, en in dit gebied kunnen we soms schakelen als het nodig is. Dus we zijn geen planteneters die de hele dag bezig zijn met eten, we hebben ons brein om creatieve dingen te scheppen, en daar past ook geen dag aan een stuk door eten bij.

Vit. K2 is een fermentatievitamine. We kunnen deze via zowel plantaardige als dierlijke bron binnenkrijgen. Herkauwers met hun meerdere magen fermenteren voedsel, waardoor ze vit. K2 aanmaken. Maar als je plantaardig of dierlijk voedsel zelf fermenteert, zoals kefir, yoghurt, zuurkool, kimchi enz., dan krijg je de K2 ook binnen. K2 wordt gevormd door bacteriele omzettingen van voedsel door melkzuurbacterien.

Mike

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan