I hope so :wink:
Voor mij persoonlijk was het kiezen voor het Thuisblijfmoederschap een heel proces.
Misschien hebben andere moeders er iets aan als ik daar iets over opschrijf?
Moeders die misschien net als ik (in die tijd) ook wel voor het thuisblijfmoederschap willen kiezen maar nog twijfelen?
Ik doe het gewoon ( alhoewel ik het ook een beetje griezelig vindt om me zo "bloot" te geven), als het niet gepast is Mike dan Delete je het maar.
Ik deed in die tijd dat ik nog werkte een aantal inzichten op.
Ik realiseerde me dat ik niet echt iets van mezelf gaf aan mijn kinderen.
Ik bedoel: ik zorgde natuurlijk wel voor ze, zoals wassen, koken, poetsen, strijken, boodschappen doen, de basis was er dus wel maar ik gaf mij niet voor de volle 100%.
Zoals mijn tijd en de volle aandacht. Ik stopte mijn energie toch het meeste in mijn werk en de zaken die gedaan moesten worden buiten mijn werk.
Ik werkte mee omdat mijn man en ik onze kinderen ALLES wilden geven, wat dat dan ook mocht zijn!
Daardoor bleef er maar weinig tijd over om aan hun echte kinderlijke behoeften tegemoet te komen.
Al die kleine dingen die voor kinderen onontbeerlijk zijn, zoals oneindig veel verhaaltjes voorlezen, samen spelletjes doen, knutselen, wandelen, extra lang stil staan bij een plantje, steentje of insectje.
Dat soort zaken schoten er vaak bij in. Vooral de rust ervoor ontbrak.
Ik deed het wel maar nogmaals niet voor de volle 100%.
En áls ik tijd had, wilde ik ( heel egoïstisch) graag ook nog iets voor mezelf doen.
Als ik dan al iets voor mezelf deed kon ik er niet echt van genieten omdat er binnen in mij iets knaagde, omdat ik natuurlijk héél goed wist dat ik op zo’n momenten eigenlijk aandacht aan mijn kinderen moest geven. Maar daar was ik dan eigenlijk te moe voor…….
Ik vond aan de andere kant dat ze ook best wel genoeg "aandacht " kregen, ze kregen al zóveel meer dan ik ooit als kind had gehad.
Ik kreeg last van spanningen omdat ik voortdurend het gevoel had dat ik moest kiezen tussen mijn eigen behoeften en de behoeften van mijn kinderen.
Ik voelde mij enorm belast door mijn werk, de zorg voor het huishouden en de zorg voor mijn gezin.
De druk op de ketel werd alleen maar groter en daarmee ook mijn frustratie.
Het kwam zover dat ik mij helemaal niet meer kon ontspannen, niet met kinderen en niet zonder!
Ik was moe!!
Moe van het huishouden, moe van het zorgen voor de kinderen, moe van mijn baan.
Ik klaagde dan ook veel:
" waarom moet ik hier altijd diegene zijn die moet koken, poetsen, boodschappen moet doen, strijken etc....".
" Ben ik soms vervloekt omdat ik toevallig als vrouw geboren ben "?
( Dus je ziet Mike dat ik eerst helemaal niet zo traditioneel dacht).
Maar de boodschap die ik met dat geklaag eigenlijk overbracht was:
”ik maak een rotzooitje van mijn leven door op deze manier te leven en jullie herinneren mij daar steeds aan ”.
Mijn kinderen hielden mij als het ware een spiegel voor!
Iedere keer als ik ( weer) eens niet in kon gaan op hun kinderlijke behoeften voelde ik me op de één of andere manier niet lekker en dat gevoel werd steeds sterker.
Ik voelde me van alle kanten beknot en beperkt, maar waarin dan…..?
Nu weet ik dat,mijn kinderen beperkte mij niet maar ikzelf.
Door mijn leven zo druk in te plannen kwam ik totaal niet meer aan mezelf toe.
Ik voelde me meer een robot , alles deed ik op de automatische piloot.
Ik was niet de kapitein over mijn eigen schip, ik lééfde niet. Ik werd geleefd.
Vooral mijn zoontje weigerde hierin mee te gaan, totaal onbewust natuurlijk, hij
“ treuzelde ” altijd, zat altijd te dagdromen, “ luisterde ” niet, lag “ dwars ”, puur omdat hij mijn hectische bestaan niet bijhield, hij wilde alleen maar ZIJN! Hij deed dat met zo’n intensiteit dat het míj frustreerde.
Ik weet nu dat mijn innerlijke groei als mens pas is begonnen met de komst van mijn kinderen.
Ik ben aan een ontdekkingsreis begonnen, een reis naar mijn diepste innerlijk, gaan kijken naar wie ben IK eigenlijk!
Ik spiegelde mijn kinderen een mens voor, waarvan ik voelde: ” dit ben ik niet echt”.
Daarbij kwam nog eens dat ik me met Jan en alleman ging vergelijken, om te kijken hoe anderen met het moederschap om gingen.
Om vervolgens tot de conclusie te komen dat ik het er wel heel erg bekaaid vanaf bracht.
Andere moeders werkten veel meer uren dan mij, hadden het huis aan kant, konden twee keer per jaar op vakantie, zaten op allerlei clubjes en.... ze ontwikkelden zich ook nog.
Ze hadden echt plezier in wat ze deden. Zij waren de winnaars en ik de “ loser ”.
Zo leek het, maar ik weet inmiddels wel beter….
Je kan trouwens de ene situatie niet vergelijken met de andere, er spelen allerlei factoren een rol, misschien hadden zij steun uit de omgeving zoals ouders, familie of vrienden die altijd voor hun klaar stonden.
Het deed er ook eigenlijk niet toe, ik heb moeten leren om bij mijn eigen gevoel te blijven, bij mijzelf te blijven en me de vragen te stellen: “ wat wil IK en wat kan IK, wat zijn mijn mogelijkheden en de allerbelangrijkste vraag:
wat voor moeder wil ik zijn?
Daar kon ik mijn kinderen veel beter mee van dienst zijn.
Ik gaf mijn gevoel op een dag voorrang in plaats van mijn verstand en ik stopte met werken, puur omdat er druk van de ketel af moest.
En omdat ik voelde dat ik het aan mijn kinderen VERPLICHT was.
Dat ik het moest zijn die zou stoppen met werken lag het meest voor de hand, want mijn man verdiende meer.
Tegen de kinderen kon ik niet zeggen : “ bekijk het maar zolang even, mama trekt het niet meer”, het huishouden liep ook gewoon door, dus…..gestopt met werken en alléén maar bezig geweest met me af te vragen: “ wat wil ik, hoe wil ik mijn leven leiden,wat is voor mij zinvol?
In het begin was het moeilijk. We gingen er financieel flink op achteruit maar waar een wil is is een weg...
Ik ben nog nooit zo zeker over iets geweest als over deze beslissing en heb er nooit een moment spijt van gehad.
Door thuis te zijn en er voor de kinderen te zijn ontstond er harmonie in ons gezin.
Er kwam rust ( niet meteen) en dat was voor iedereen heel voelbaar.
Geen toestanden meer als een kind ziek werd, alle tijd om op die "schatjes" in te gaan.
Deze periode ligt weliswaar al vrij lang achter mij.
Mijn kinderen zijn nu volwassen maar toch.....
Dat is ook iets wat mij zo is opgevallen al die jaren.
Hoe ouder ze werden des te harder was ik nodig.
Mijn ( fulltime) werkende buurvrouw beaamde dit.
Ze zei: "ik had beter kunnen gaan werken toen ze klein waren want het lijkt wel hoe ouder ze worden hoe harder ze me nodig hebben ". :wink: