Quote:
Maar om te zeggen dat kinderen die driftig zijn niet goed te eten krijgen dat is toch wel een steek in het hart van alle moeders hier denk ik.
Het was ook een steek in mijn hart van enorme afmetingen toen ik hier achter kwam.
Het was zo confronterend.
Ik werd er bijna door verscheurd.
Maar toen ik die schok eenmaal te boven was gekomen was ik ook heel dankbaar.
Voor het feit dat er een verklaring was voor zijn driftbuien, gedragsproblemen, prikkelbaarheid, onrust, concentratiestoornissen etc, etc...
Nu kon ik er iets aan doen.
Hierdoor ben ik op het spoor gekomen van gezonde voeding, waarlijk gezonde voeding en niet de Schijf van vijf voeding, Brinta, halvarine, halfvolle melk, magere yoghurt met muesli, Danoontjes, Liga e.d
Ik spreek voor mezelf hoor, ik was totaal onbewust over voeding.
Vraag me niet hoe het kwam, ik kan mij nog dagelijks voor mijn hoofd slaan dat ik al die jaren zo heb zitten slapen.
Maar wat heb ik daaraan, sinds 10 jaar weet ik gelukkig beter.
Ik ben het probleem aan gaan pakken met voeding en een verandering van onze levensstijl, o.a gestopt met werken om meer momenten van rust te creëren.
Het heeft zich geloond en ik heb de zoon gekregen die hij in zijn hart ook werkelijk is.
Hij is verlost van al zijn onrust, agressie, en ervaart eindelijk innerlijke rust.
Ik heb een opleiding gedaan als voedings en gezondheidsconsulente.
Mijn scriptie heb ik over dit thema gehouden vandaar mijn forumnaam.
Hier wat stukjes om te onderstrepen dat het niet mijn bevinding is dat verkeerde voeding tot gedragsproblemen leidt:
De gerenommeerde Amerikaanse psychiater Joseph Hibbeln zegt al jaren dat de moderne industriële voeding er verantwoordelijk voor is dat de werking van onze hersenen verandert. Te veel junkfood, diepvriesmaaltijden en vooral een tekort aan essentiële vetzuren zorgen voor een stijgend aantal mentale problemen.
Ook de Britse fysioloog Bernard Gesch van de universiteit van Oxford verklaarde jaren geleden al: “ Het bewijsmateriaal groeit dat de verkeerde brandstof een enorme impact heeft op ons sociale gedrag. We moeten meer weten over de samenstelling van de juiste voedingsstoffen. Het zou wel eens het recept voor wereldvrede kunnen zijn ”.
Onlangs hebben onderzoekers, voor de eerste maal, doorslaggevend bewijs gevonden dat gemoedstoestanden zoals angst hun oorsprong kunnen hebben in de darm in plaats van in de hersenen.
In een net gepubliceerd onderzoeksverslag in het wetenschappelijk tijdschrift Gastro enterology tonen researchers van de McMaster Universiteit aan dat bacteriën, die in de darm voorkomen, hersenchemie en gedrag kunnen beïnvloeden. Dit onderzoek is belangrijk, omdat een aantal veel voorkomende darmaandoeningen regelmatig in verband worden gebracht met angsttoestanden en depressies.
Hoewel er veel verschillende factoren bestaan die het gedrag bepalen, wijst alles er op dat de aard en de stabiliteit van de darmflora mede het gedrag bepaalt. Verandering in de darmkolonisatie, door bijvoorbeeld antibiotica of infecties, lijken daardoor gedragsveranderingen te kunnen bewerkstelligen.
Bron: www.healthiertalk.com
Ik ben hier razend enthousiast over, het kan zijn dat ik het ( onbewust) wat overdrijf.
Vergeef me mijn imperfectie.
Het is in ieder geval nooit mijn bedoeling om mensen te kwetsen.
Ik wil afsluiten met een citaat:
De gezondheid van de volwassene wordt opgebouwd tijdens heel de kindertijd.
Geniet er maar van dat u zo belangrijk wordt gevonden.
Geniet er vooral van omdat elk plezier dat u aan dit werk ontleent, voor hem van vitaal belang is.
Bron: De mythe van de moederliefde door Elisabeth Badinter