Goede vragen allemaal. Laat ik voorop stellen dat ik voor sterke mensen ben, man of vrouw. Centraal hierbij is de rol van de vader, tot op zekere hoogte ook de moeder maar het mannelijke rolmodel is zonder twijfel allesbepalend voor zowel jongens als meisjes.
Mijn stelling is dat zwakke mensen, zowel mannelijk als vrouwelijk, het product zijn van feminisering. Hoewel mannen in principe geboren leiders zijn is dit zeker geen wetmatigheid, het ligt er maar zeer aan hoeveel gezond leiderschap ze van huis uit hebben meegekregen via de vaderfiguur.
Dus mannen kunnen wel degelijk ontsporen, hetzij als gevolg van een te dominante en veeleisende vader, hetzij door een te dominante moeder (en dus een slappe vader). Ook vrouwen ontsporen bij een te sterk aanwezige of juist afwezige vader.
Voor mij staat als een paal boven water dat vaders veel bepalender zijn voor de opvoeding van kinderen. Het huidige systeem benadeelt mannen en vaders en daardoor krijgen we steeds minder sterke jongens en meisjes, mannen en vrouwen, broers en zussen, vaders en moeders.
Het is jammer dat Elkedageenei alles persoonlijk opvat, terwijl mijn missie is om ook deze olifant in de kamer te benoemen, teneinde weer sterke mensen van beide geslachten te kunnen zien ontstaan. Wie denkt dat dit over jou gaat heeft duidelijk nog wat issues - hoogstwaarschijnlijk daddy issues.
Mike