Poliepen - voorstellen Romagi

• Onderwerp starter Onderwerp starter Romagi
  • Startdatum Startdatum
Liesje , ik begrijp momenteel even een paar dingen niet. Op het artikel dat ik mee stuurde van pilliewillie heb je namelijk niet gereageerd. Ik zou wel graag willen weten of bij jou Hashimoto volledig uit te sluiten is. Mocht dit zo zijn, dan snap ik maar al te goed dat je gekozen hebt voor thyreoidum boven thyrax. Zo niet, dan begrijp ik het gebruik van thyreoidum juist niet.

Veel mensen die thyreoidum gebruiken zitten daarbij op een dosis van 150 mgr. Deze dosis gaat al boven de gemiddelde behoefte uit en deze hoeveelheid vervangt daarbij je schildklierproductie, die daardoor uitgeschakeld is.

Op mijn vraag of je betreffende je schildklier ooit iets gedaan hebt met inname van extra jodium, reageerde je ook niet. Voor de productie van schildklierhormonen is jodium de belangrijkste bouwsteen.

Betreffende mijn meegestuurde artikel over Darmen en vruchtbaarheid, waar met vooral de moeilijke opname van b-6 ter sprake wordt gebracht bij verstoring in je darmflora, hoorde ik ook niets. Een onderdeel van het artikel:

''Schimmels
Wat zijn nu de symptomen van een verstoring? In het geval van schimmels krijg je vaak een opgezette buik. Schimmels zijn nl gek op suiker en gist (Jawel, brood dus, ook zuurdesem. En pasta. Ook de spelt versies.) Je wordt ook moe van schimmels. Ze produceren afvalstoffen waar je lever moet van ontgiften. Maar schimmels beroven je lichaam vooral van vitamine B6. En laat dat juist de vitamine zijn die je lever nodig heeft om te ontgiften van deze toxines. Arghhh. Straatje zonder einde tenzij je je eetpatroon omgooit (suikers en snelle koolhydraten zoals brood etc. eruit) en natuurlijke hulpmiddelen gebruikt om ze de nek om te draaien. Daarover later meer. B6 is echter ook nodig voor het correct aflezen van je DNA (belangrijk bij spermaproductie en celdelingen van een embryo!) en hormonale balans. B6 speelt ook een rol in progesteronproductie, het hormoon dat een zwangerschap op gang houdt.''

Er even van uitgaande dat de kans groot is dat bij een verstoorde darmflora er zo wie zo minder goed vitamines en mineralen worden opgenomen, is dat natuurlijk ook met name voor de belangrijke b-vitamines funest. Bij de meesten zal het ook wel bekend zijn dat vooral B-12, B-6 en folaat nauw met elkaar samenwerken. Dan kun je dus wel een b-12 vitamine pilletjes bv onder je tong laten smelten voor betere opname, maar dan is er nog wel het gemis van b-6 en folaat. Vandaar dat in hetzelfde artikel ook een vloeibaar B- complex ter sprake wordt gebracht. Het gaat hier om het product PRL Max B-ND (gefermenteerde B-vitamine complex).

''Gezien je darmen moeite hebben met vertering kan je in eerste instantie beter iets nemen dat via het mondslijmvlies opgenomen wordt, en na een maand een goede multi en anti-oxidanten. Zonder extra B-vitamines gaat het herstel van je darm veel meer tijd in beslag nemen.''

Je weet dat ik een volger ben van Tony P. Hij brengt de opname van B-vitamines ook ter sprake en heeft het daarbij om een B-vitamine complex eerst en nacht te laten staan in bv yoghurt om het zodoende te laten fermenteren en de normale opname van zo'n 25% te verhogen naar zo'n 80%. Hoogst waarschijnlijk heeft hij het hierbij wel over enigszins normaal werkende darmen.

Het laatste filmpje dat ik over hem heb geplaatst gaat over het verwijderen van mogelijke gisten, bacterien, parasieten (biofilm). Hij doet dit door gebruik van etherische olie bv tijm en oregano.

Als ik het me goed herinner brengt hij ook ergens in een podcast of filmpje ter sprake dat vooral aluminium in het lichaam bij vrouwen een groot probleem is. Het veroorzaakt hormonaal een flinke verstoring en is tevens ook de reden dat vrouwen zo vaak last hebben van candida en hier moeilijk van af kunnen komen.

Mag ik vragen waar jou leverdrankje uit bestaat en de motivatie om het weer te gaan gebruiken, ondanks dezelfde reacties als voorheen?

Ik heb in het verleden al veel gelezen over mensen die thyrax gebruiken, dat staat me allemaal helemaal niet aan. dus voor mij geen thyrax.
Jodium is laatst gecontroleerd, heb ik voldoende van en slik dat dus niet extra.
Mijn gewicht is sinds 2009 constant dus heeft blijkbaar niets met de schildklier te maken.
Ooit heel lang geleden had ik wel veel problemen met mijn gewicht, ik deed vasten-reinigingskuren, leefde voor een vakantie (bikini) op veel karnemelk.
Wist toen niet dat de schildklier verantwoordelijk ZOU kunnen zijn en als je naar een huisarts ging kreeg je een dieet mee. Nooit iemand die naar de schildklier gevraagd heeft. Uiteindelijk heb ik mijn gewicht wel altijd onder controle kunnen houden zij het met veel moeite.
Ik ben dus erg blij met internet, dat was destijds niet zo zoals nu.
B12 slik ik al heel lang ook gedaan op advies van een arts.
Mijn laatste bloedonderzoek was de B12 veel te hoog. dus ben ik zelfstandig overgestapt op NOW liquid B-12 complex. dit is dus alle B vitamines.
Dat bloedonderzoek was trouwens bij een internist. 1 blik op de uitslagen: alles is goed mevrouw.
Mijn laatste bezoeke aan een internist (onlangs) was een lachertje. 2e bezoek heb ik afgezegd.
Ik heb onlangs aangeschaft van eFIOW = orthomoleculaire wetenschap Nr. 20 lekkende darm en Nr 26 Hypotheroide de oorzaak van heel veel degeneratieve klachten. 95 paginas.
Dat spreekt mij allemaal mmeer aan en ga ik in januari bespreken met orth. arts.
Volgens mij heb ik geen Hashimmoto. Pilliewillie heb ik gelezen ja.
Het is jammer dat anti-TPO nooit eerder bij mij is gemeten. Dit is nu op mijn eigen verzoek gedaan. Dus weer NIET een arts die op dit idee is gekomen. Ik heb dus geen vergelijkingsmateriaal.
In al die jaren is mij wel duidelijk dat ik me er zelf mee moet bemoeien en zelf naar sommige dingen moet vragen. Anders gebeurt het niet.
Terwijl juist die schildklier zo ingewikkeld is en ik er de ballen van snap.
Er zijn blijkbaar vijf typen van hypothyreoide.

Uiteraard gebruik ik weinig koolhydraten. Suiker nauwelijks of niet.
Ik heb een heeeele rustige buik. nooit pijn, niet opgeblazen, geen scheetjes. Ook vreemd eigenlijk.
Leverdrankje is erg lekker en gezond. wordt o.a. gedronken tijdens een lever/gal reiniging. Ik was benieuwd hoe het deze keer zou vallen. Volgende week ga ik nogmaals drinken maar dan laat in de middag.

Als je wordt getest op jodium dan heb je daar volgens de gebruikelijke richtlijnen bijna nooit een tekort aan. Ditzelfde geldt ook voor bv vitamine C of noem maar op. Als je in dit soort van richtlijnen (nog) wil geloven, dat is aan jou. Ik heb het al eens eerder geroepen; vrouwen schijnen ook 2x zoveel meer jodium nodig te hebben als mannen.
Als je op anti-TPO getest bent (liefst niet bij één keer laten) en deze steeds negatief uitwijst, dan heb je hoogstwaarschijnlijk ook geen Hashimoto.
Klachten die lijken op symptonen die passen bij een hypothyreoïdie zijn algemeen en kunnen ook passen bij tal van andere toestanden. De vijf typen van hypothyreoide zijn me ook niet bekend.
Wanneer er géén sprake is van Hashimmoto en de waarden TSH en FT4 normaal zijn, heb ik begrepen dat je dan juist geen thyreoidum of thyrax moet gaan nemen, maar zorgen voor voldoende jodium inname. Het is wel vaker gebleken dat mensen dikwijls vele jaren onnodig aan deze middelen hebben gezeten door onjuiste voorlichting. Ook een orth.arts kan er trouwens wel eens naast zitten.
Ik zou me daarom hierover liever nog eens een keer heel goed laten informeren, waar wel mogelijk!!

Anti TPO was positief, dus ontsteking. Was nooit eerder getest helaas.
In ontl. Urease en Gelatinase niet oke.
Jodium is getest door orth.mol. geschoold iemand. Volgens haar heb ik dat niet nodig. Maar nu ga ik twijfelen.
Ik ben wel blij dat ik iets in handen heb van de eFIOW instituut. Want nu komt info die belangrijk is voor mij in stukjes en beetjes tot me en dat is lastig.
Ik hoop iets over die jodium bij hun te vinden.
Als zij het hebben over 5 soorten hypoth. dan denk ik - ze weten meer dan wie dan ook.
Blijkbaar kan bv B12 in bloed een goede uitslag geven maar in de cellen niet terecht komen. Zou dat dan ook met jodium kunnen zijn denk ik dan.
Die PRL Max B-ND staat me wel aan. (via Vitalfood) Is een erg duur produkt.

Leverdrankje is sap van grapefruit, 2 eigeel en 2 lepels olie. Ik dacht altijd gadver. Maar het is lekker.

Ik zou eerst maar proberen uit te vinden of er nu wel of geen sprake kan zijn van Hashimoto.
Deze informatie las ik erover.

Jodium en Hashimoto
Meestal wordt er geopperd dat jodium goed is bij elke schildklieraandoening. Dit is niet het geval: bij de ziekte van Hashimoto moet je jodium net vermijden.

In het lichaam is jodium een belangrijke stimulator en cofactor van TPO (Thyrois Peroxidase). Een cofactor is een niet-proteïne chemische verbinding die nodig is voor de biologische activiteit van een eiwit. Dit zijn gewoonlijk enzymen en katalysatoren bij het tot stand komen van biochemische reacties. Tal van onderzoeken wezen uit dat patiënten met de ziekte van Hashimoto die jodium weglieten uit hun voeding of supplementen in remissie gingen en vrijwel symptoomvrij werden.

Een juiste diagnose stellen bij Hashimoto is best moeilijk. De diagnose zou het gemakkelijkst gesteld kunnen worden door de schildklier er even uit te nemen en te bekijken onder een microscoop, maar dat is natuurlijk geen optie. Daarom moet de arts genoeg informatie halen uit wat wel kan: voelen of de schildklier vergroot is, hoe die aanvoelt, of er knobbels zijn. Een echogram is nog beter, omdat die naast de exacte grootte van de schildklier ook knobbels en calcificaties aantoont.

De holistische aanpak bestaat erin om op zoek te gaan naar de mogelijke onderliggende oorzaken van de klachten van de patiënt:

stress
darminfecties
vervuiling van de leefomgeving
verstopte lever
tekorten (vitamines, voedingsstoffen)
virussen
dieet en levensstijl
Wanneer je de diagnose van hypothyreoïdie hebt gekregen en wordt behandeld met medicijnen, maar je symptomen desondanks niet verbeteren of zelfs slechter worden, vraag je dokter om de verhoging van de TPO te testen om te zien of een autoimmuunfactor je hypothyreoïdie aanwakkert.

Voor de opname van stoffen in je cellen is zwavel (msm) een zeer belangrijke speler. Zwavel kun je ook binnen krijgen via epsonzout (een zwavel magnesium verbinding).

Buiten jodium is selenium voor je schildklier ook een zeer belangrijke mineraal. Tot 200 mcg per dag in supplement vorm is toegestaan, ook al zijn daar de meningen over verdeeld.
Wel belangrijk is om nooit in één keer 200 mcg in te nemen, maar verdeeld over de dag. De poeder uit een capsule kan dan ook als beste vermengd worden met bv wat kokosvet of een olie.

Supplementen met toegevoegde silicon dioxide te alle tijde vermijden!
Silicon dioxide (soms ook vermomd als silica) zorgt er namelijk voor dat cellen niet meer goed met elkaar kunnen communiceren.

vraag je dokter om de verhoging van de TPO te testen

Hallo Ben, maar dat heeft Liesje toch al gedaan en daar kwamen toch al die verhoogde antistoffen uit?
En verder Ben voor jouw info: ik heb ook hashimoto: er zijn ook genoeg mensen bekend die hashimoto hebben zonder dat het afdoende in de antistoffentest naar voren komt.
Wel goed dat je nu voorzichtig bent met je jodiumadvies, omdat dat bij mensen met hashimoto geen aanrader is. Jodiumgebruik kan tot een bepaald punt ook voor mensen met hashimoto therapeutisch werken, maar boven dat punt, dat ook vaak niet precies te kennen valt, ben je met autoimmuunproblemen bij de schildklier de pineut: ik spreek uit eigen ervaring. Sinds mijn jodiumavontuur (dat al lang en breed weer over is sinds twee jaar) zijn mijn voedselallergieen in mijn schildklier voelbaar als ik iets verkeerds gegeten heb: wat nogal snel het geval is. Daarvoor had ik dat niet of nauwelijks. Dat is niet meer weggegaan. Ik heb meer verhalen gelezen van mensen met hashimoto die zich op deze manier als een "guineapig" aan de jodium hebben overgegeven met de nodige kwalijke gevolgen van dien. Over mensen met hypo- maar ook hyperthyreoidie: in het overgrote deel (95 procent) van de gevallen in het westen zijn deze kwalen het gevolg van autoimmuunreacties tegen de schildklier, niet van een jodiumtekort. Dat is een fabel van dat jodiumtekort. Vaak ligt er een glutenintolerantie en ook vaak een melk- en sojaintolerantie ten grondslag aan die autoimmuunreacties. In dit soort gevallen heeft het misschien wel zin om met pillen aan de slag te gaan (extra hormonen slikken), maar het grondprobleem wordt telkens overgeslagen en dat gaat gewoon door als mensen gewoon maar gluten, melkprodukten en sojaprodukten blijven eten.

Nano deeltjes hebben trouwens ook een negatieve uitwerking op de communicatie tussen de cellen. En reken maar dat we er daar genoeg van binnenkrijgen. Daarom is blijven detoxen hiervan zo belangrijk.

''Nanos shut down communication between cells. Diatomaceous earth (DE) shuts down communication between intestinal cells, but is allowed to be used in products with a GRAS designation ( generally recognized as safe) because it’s ubiquitous in nature, making that label meaningless. DE, silicon dioxide, nano silver, insecticides are sprayed in bin, containers, fields, used as a “smart dust”in the fields to control irrigation.''

@Lievergezond
Liesje is in de veronderstelling dat ze geen Hashimoto heeft, dus is daar nog veel onzekerheid over.

Ik heb aangegeven eventueel te denken aan extra inname van jodium als het zeker is dat er geen sprake is/kan zijn van Hashimoto.

De fabel van een jodiumtekort of een intolerantie van iets is weer een ander verhaal.

Dit ook betreffende het grondprobleem, ook daar kunnen gedachten en meningen behoorlijk over verschillen.

Liesje is in de veronderstelling dat ze geen Hashimoto heeft

Ja geen handige veronderstelling als je het mij vraagt in haar geval, tenminste als gezondheid haar lief is. In elk geval wel goed dat/als ze nu gewoon haar melkje, kaasje en haar gluutje blijft eten voor als ze nog meer testuitslagen nodig heeft om zichzelf te overtuigen. Want als ze die niet eet voor ze de test doet, dan gaat die haar vals voorliegen dat ze geen hashimoto heeft.

Hoi Lievergezond, ik ga natuurlijk wel weer een keer een test doen maar weet nog niet wanneer.

Dus jij adviseert te blijven eten zoals ik altijd doe.
Nog ter herhaling, ik eet geen soja maar wel
crackers van rogge/spelt, met geitenroomboter en geitenkaas, of ei
Soms gebruik ik geitenmelk uit de winkel, niet meer dan een glas per dag. ik gebruik het om pilletjes door te slikken, het glijdt gemakkelijker weg dan met een beetje limonade (appeldiksap met water).
Verder laat ik de limonade dan staan, ik drink er niet meer van dan noodzakelijk vanwege de suiker.
In totaal heb ik minimaal suiker per dag.
Soms haal ik kwark of yoghurt bij de biol.geitenboerderij.
Ik ben er inderdaad niet zeker van of ik de geitenmelk goed verdraag. Ik ben daar wel op gefocust en neem meestal kleine hoeveelheden. bv na het eten een klein bakje en dan weer niet iedere dag, omdat ik gewoon te vol zit van mijn groentes. Niet dat ik zoveel groentes eet, ik zit snel vol.
En natuurlijk kan of wil ik switchen en ook dit soort gluten en kaas weglaten.
Wordt wel even een klus om iets anders te zoeken. Pap vind ik wel lekker. misschien van amandelmelk o.i.d.

hoi Liesje,

ik ga natuurlijk wel weer een keer een test doen maar weet nog niet wanneer.

Van mij hoef jij die test niet nog een keer te doen. Die is alleen raadzaam te laten uitvoeren als je de eerste uitslag al niet op waarde kan schatten en als je er niet de juiste conclusies aan weet te verbinden: op zijn minst stoppen met alle glutenprodukten, beter met alle (pseudo-)granen stoppen en ook met alle melkprodukten evenals sojaprodukten en een algehele allergie en intolerantietest laten uitvoeren en je daar vervolgens goed aan houden.

Als jij een nieuwe bloeduitslag nodig hebt om onder ogen te zien dat jij je schildklier aan het kapot maken bent, dan moet je wel de dingen blijven eten die zorgen dat jouw lichaam je schildklier blijft aanvallen: precies wat je nu ook al heel goed doet: gluten en melkprodukten blijven eten.

Duidelijk.
Ooit weer een test doen zou dan meer zijn om te zien of het verbeterd is ja of nee.
en zolang er zoveel onduidelijkheden zijn lijkt me dat niet zinvol.
Dat bedoelde ik dus.
Moet ik nu zonodig vaststellen dat er Hashimoto in het spel is of zegt die anti TPO genoeg. Wat mij betreft hoeft dat niet.
Maar dan moet ik wel beginnen met de gluten en melkprodukten weglaten en dan misschien na 6 maanden of zo of langer eens een bloedtest doen.
eFIOW heeft het uiteraard ook over hashimoto. Destijds herkende ik me er niet in maar toen was de anti-TPO ook nog niet gedaan.
Wat ik lastig vind voor mezelf, had ik na 2009 meteen al ontst.waardes in mijn bloed of is dat langzamerhand ontstaan. Ik denk zelf het laatste.
Terwijl ik ondanks alles over mijn darmen meer tevreden ben. Zo verwarrend.

.

allergie- en intolerantietest laten doen?
Ik heb al eens een test gedaan maar dat is dan de mmeest voorkomende dingen. Was allemaal oke.
Bedoel je alsnog zo,n dure test? Heb jij die ook gedaan?
Gisteren nog dacht ik ik ga me niet meer zo druk maken over voeding enz. Gewoon zo goed mogelijk doorgaan maar blijkbaar is zo goed mogelijk niet goed genoeg.
Lievergezond als je last had van intoleranties had je dat dan altijd of af en toe.
Wat voor klachten had je dan bv. WC of moe of hoofdpijn o.i.d.
Ik wil dus niet vanzelf naar de WC. dat zie ik als een klacht. Verder weinig of niets dat ik kan aanwijzen als een klacht.

Ooit weer een test doen zou dan meer zijn om te zien of het verbeterd is ja of nee.
en zolang er zoveel onduidelijkheden zijn lijkt me dat niet zinvol.
Dat bedoelde ik dus.
Moet ik nu zonodig vaststellen dat er Hashimoto in het spel is of zegt die anti TPO genoeg. Wat mij betreft hoeft dat niet.

hoi Liesje, ooit weer een test laten doen, bijv. over 6 maand na algehele gluten, evt. andere granen, melkprodukten en sojaonthouding: wat zegt dat dan als er dan geen antistoffenvorming boven de grens is? Dat zegt dan dat de autoimmuunreacties gestopt zijn door die onthouding van die triggers. De autoimmuunziekte is niet weg, alleen je geeft die dan geen kans.
Wat mij betreft heb jij trouwens zeker wel hashimoto. Hoe kan jij nou denken dat je die ziekte niet hebt als je te hoge antistofwaarden hebt tegen je schildklier? Als jij dat denkt, dan moet je juist blijven testen tot het tot je doordringt dat je de ziekte wel hebt (of tot je zeker wat dat je het niet hebt) en dat je niet kunt blijven eten wat je at als je van je schildklierklachten afwilt. Ik heb trouwens over mijn darmen ook geen klagen: het betekent ook niet dat je darmen perse pijn moeten doen. Als ze geen pijn doen of zo dan betekent het niet automatisch dat er dan met de darmen niets aan de hand is.

Gisteren nog dacht ik ik ga me niet meer zo druk maken over voeding enz. Gewoon zo goed mogelijk doorgaan maar blijkbaar is zo goed mogelijk niet goed genoeg.
Lievergezond als je last had van intoleranties had je dat dan altijd of af en toe.
Wat voor klachten had je dan bv. WC of moe of hoofdpijn o.i.d.
Ik wil dus niet vanzelf naar de WC. dat zie ik als een klacht. Verder weinig of niets dat ik kan aanwijzen als een klacht.

Liesje, ik heb sinds ongeveer 2007 zoveel klachten op een hoop tegelijk gehad, inclusief chronische vermoeidheid, indigestie, sinusitussen, ontstoken schildklier, blaasontstekingen, gewrichtsklachten, etc. etc. dat het moeilijk zeggen was dat ik bijv. af en toe last had van intoleranties. Ze waren er gewoon altijd omdat ik altijd wel dingen at waar ik allergisch of intolerant voor was. Bijv. ik denk dat ik in 2009 al wist waarvoor ik intolerant was, maar ik bleef die dingen toch eten. Ik had onvoldoende door hoezeer die dingen me echt parten speelden. Die intoleranties die hebben langer tijd nodig in het lichaam om pijn te gaan doen. Bijv. je eet moment a iets dat twee dagen later pas op je inwerkt. En als het zoveel dingen tegelijk zijn: weet dan maar eens echt gelijk het roer om te gooien. Ik heb mij destijds laten testen bij www.totalhealthfoundation.nl (dat heette toen total health clinic maar nu is dat een andere eigenaresse). Alleen qua geld zal het uiteindelijk niet veel schelen met een gewone uitgebreide bloedtest bij het keac/pro health in Weert: je weet alleen de uitslag sneller. Je kunt ook via de huisarts een algehele bloedtest op voedsel aanvragen: dat gaat via de basisverzekering. Dan worden wel alleen de allergieen getest, dat zijn de snelle reacties. Bij de huisarts kun je ook niet glutenintolerantie laten testen: die test ook alleen coeliakie: de snelle reactie op gluten. Dat aantal allergieen dat neemt bij mij per jaar zowat toe bij dat onderzoek van de huisarts. Voor een beter beeld op ook de intoleranties kun je je laten onderzoeken bij de total health foundation (daar wordt ook geen onderscheid tussen een allergie of een intolerantie gemaakt) of de uitgebreidere bloedtest bij het KEAC/pro health in Weert (imupro basic 161 euro https://www.prohealth.nl/wp-content/uploads/2017/11/formulier-allergie-intoleranties-v5-2017.pdf ). Als je niet gelooft dat je automatisch glutenintolerant bent als je antistoffen tegen je schildklier aanmaakt als je nog gluten eet, kun je dat ook bij het KEAC / prohealth laten onderzoeken: een arts heeft dat voor mij via een bloedtest bij het KEAC/ pro health laten uitzoeken. Een totaal IGA/IGE glutentest is toen bij mij uitgevoerd.

Over mijn stoelgang: die gaat goed als ik geen vlees eet (ik kots het weer uit als ik het probeer: ik verteer het gewoon niet), niet te veel vet noch eiwit, geen allergenen en liefst zoveel mogelijk rauw, met name fruit: groente heeft te veel vezels om zo te eten: daar maak ik sap van.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.541
Leden
8.664
Nieuwste lid
pioenroos
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan