Poliepen - voorstellen Romagi

• Onderwerp starter Onderwerp starter Romagi
  • Startdatum Startdatum
Oke, je bent dus al sinds 2007 bezig, laat je nu dan alle dingen van zo,n lijst weg?
En ben je daardoor beter naar jouw idee?
of noem je jezelf nog steeds een Hashimoto-patient en/of heb je klachten overgehouden.

Ik heb rugklachten door een versleten rugwervel, daar heb ik al jaren geleden een foto van laten maken. Gaat over het algemeen wel goed/redelijk.
Slecht slapen doe ik al sinds m,n 20e.
Ook al sinds mijn schooltijd ben ik kouwelijk. Ik kon mijn schaatsen niet aankrijgen, dan was ik al bevroren.
Ik ben nooit moe, nooit hoofdpijn, kon altijd alles eten, blijf al heel lang op gewicht.
Allemaal heel anders dan bij jou.
Je hebt het anders best wel moeilijk gehad denk ik met je gezondheid.
Ik heb even het boek "de trage schildklierwerking" gepakt en Bijnieruitputting, daar komt het woord Hashimoto niet voor.
Heb je ooit een website gevonden waar je vond wat je zocht en niet alleen de reguliere aanpak van de schildklier?.

PraktijkvanUnen, orthomoleculair.
Schrijft over darmen en hashimoto op een zodanige wijze dat ik me er in kan vinden. Ik heb ook al van eFIOW een monografie over de lekkende darm.
Niet dat jij het bij het verkeerde eind hebt Lievergezond. De uitkomst is hetzelfde, de aanleiding is bij mij anders.

hoi Liesje, ja ik laat bijna alles weg van zo'n lijstje: door schade en schande wijs geworden inmiddels. Er zijn ook bij verschillende therapeuten/artsen/testen verschillende allergieen / intoleranties uitgekomen. Maar ik heb ze allemaal wel in mijn hoofd zitten. De hardnekkigen komen ongeveer overal wel terug, maar dan heb je van die randgevallen die kunnen wel als je ze niet te vaak neemt. De hardcore zijn bijna altijd tarwe en/of melk. Maar bij mensen met autoimmuunziekten is het een kwestie van gluten mijden bijna per definitie: bij hashimoto is dat zo. Nu laat ik zeker bijna alles van die lijst weg, anders is er geen leven voor mij. Soms neem ik nog wel eens een nootje of zo of wat peulvruchten of een rijstwafeltje, maar dat probeer ik inmiddels zoveel mogelijk achterwege te laten. Kouwelijk was ik al jong, terugkijkend. Rond mijn 10e levensjaar herinner ik me het begin van die ellendige last van de koude. Tja ik kon ook altijd alles eten, alleen ik vroeg me onvoldoende af waar die buikpijn en die eczeem vandaan kwam! Lekker met cortisonenzalf smeren. Als je hashimoto hebt en/of een vertraagde schildklier hebt betekent het niet een gewichtsprobleem automatisch. Mijn zus heeft een poppenlijfje zo mager en die heeft een trage schildklier (mijn hele familie heeft het). Ik ben flinker dan zij, maar ik ben trouwens nu ik rekening hou met die allergieen afgevallen. Het boek dat jij hebt over de trage schildklier daar komt het woord hashimoto niet in voor? Ja dat bedoel ik: het is de olifant in de kamer waar het niet over gaat als het erover moet gaan. Ja ik heb een boek gelezen over de ziekte van hashimoto van de hand van Izabella Wentz. Dat opende mijn ogen. Zij heeft een website: www.thyroidpharmacist.com Misschien kun je er met een vertalingsprogramma wat mee? Als ik dingen eet waar ik niet tegen kan dan is er voor mij geen leven. Dan komen de klachten weer terug. Ik ben en blijf wel vatbaar voor die klachten als ik me niet aan mijn dieet hou om het maar zo te zeggen. Ik zit er wel aan te denken om de vele allergieen te laten weghalen volgens de methode NAET. Oja: kaas: er zijn best goede vervangers. Cashewnotenkaas door reeds een nacht in water geweekte cashewnoten in het nat van 3 eetlepels zuurkool te blenderen en dan 3 dagen of iets meer in onze huidige koude tijden in de keuken ergens te laten fermenteren. Dat is het basisrecept. Vrij makkelijk. Mijn probleem; ik kan niet tegen noten. Schijnt heel lekker te zijn. Ik ga het toch proberen voor mijn partner, kijken hoe die het vindt. Zo'n makkelijk recept.
Oja over jouw probleem/klachten: jij brengt ze terug tot het LAR-syndroom, maar je hebt wel die antistoffen tegen je schildklier: ik zou het serieus nemen: als je een half jaar zonder gluten/melk en andere evt. intoleranties en allergenen hebt geleefd, kun je zeggen: ok: de klachten die ik nu nog heb, zijn mogelijk alleen van het LAR-syndroom, alhoewel ik denk dat een schildklier langer de tijd nodig heeft dan een half jaar om bij te komen van jarenlange aanvallen door een lichaam. Ik sliep snachts ook niet omdat ik de boel niet verteerd kreeg. Dat probleem heb ik nu niet gelukkig. Maar goed er zijn meer redenen waarom mensen soms snachts wakker zijn dan een slechte vertering alleen misschien? Ik ben nog steeds makkelijk moe te krijgen en dan heb ik nog steeds veel hersteltijd nodig. Maar zo erg als het was is het gelukkig niet meer. Soms doe ik een misstap: ga ik ergens uit eten en dan blijkt ergens bij nader inzien echt gluten in te zitten. En dan kom ik in een hele diepe groef terecht, waar ik dan lange tijd over moet doen om daar weer uit te klauteren.

Goeie morgen Lievergezond,
Ik ga zo snel mogelijk in ieder geval de gluten en geitenmelk weglaten.
Weet je toevallig hoe het met gevoeligheid van mensen zit t.o.v. rauwe geitenmelk?
Verse geitenyoghurt twijfel ik over. Dat zou jammer zijn omdat yoghurt altijd als zo gezond voor de darmen wordt beschouwd. Eens kijken of ik daar iets over kan vinden.
De meeste onderzoeken zullen gericht zijn op koemelk neem ik aan.
Zelf ben je dan nu na al die jaren stabiel neem ik aan. Laat je dan de anti TPO niet meer meten of wil je dat blijven controleren?

Liesje je vraag over rauwe tov gepasteuriseerde geitenmelk: dat ligt persoonlijk, maar bij hashimoto geldt: geen gluten, geen melkprodukten in het algemeen en geen sojaprodukten. Ik weet niet op welke manier die boodschap bij je aankomt. Misschien dat/als je gaat praten met mensen die jouw persoonlijke situatie voor wat betreft je evt. allergieen/intoleranties op de komma kunnen uitlezen: dan weet je het zeker. Die dame van de total health foundation die kon bij mij precies zeggen: daarom en daarom heb je wel of geen intolerantie / allergie voor melk: dat kon ze uitsplitsen in onderdelen: caseine, lactose en wat dies meer zij. Destijds in 2009 kon ik volgens haar nog wel kaas eten, maar dat is nu echt wel over. Het gezonde onderdeel van yoghurt voor de darmflora dat zijn de bacterien: die kun je op vele andere manieren alsnog tot je nemen of op de juiste manier onderhouden. Bijv. rauwe appelazijn: zitten ook bacterien in. Zelf kolen fermenteren. Of ik stabiel ben: mijn toestand is niet stabiel geworden, maar verslechterd in principe. Maar door extra maatregelen kan ik het leefbaar houden alhoewel ik nog steeds wel mijn uitglijders heb. Mijn energieniveau neemt toe, maar dat komt dus omdat ik er beter mee om heb leren gaan. Ik ga mij niet laten testen. Voor wie of wat. Mijn huisarts doet net alsof hij niet weet wat die antistoffen tegen mijn schildklier te betekenen hebben op dat bloedformulier dat hij invult. Een vrijgevestigde internist heeft die antistoffen een keer laten testen voor mij en toen kwam het eruit. Maar mijn huisarts doet net alsof hij niet weet waar het over gaat. Ik weet gelukkig zelf wel waarover het gaat. Hashimoto is een toestand waar je voor je leven mee te dealen hebt. Je kunt het zo manouvreren dat je klachtenloos bent, maar dan is de ziekte niet weg Liesje. Klachtenloos: daar teken ik voor! Ik heb de handicap, maar ook het geluk dat ik het gelijk in mijn hals voel als ik iets heb gegeten waar ik niet tegen kan: ik voel mijn schildklier dan prikken. Dat is dus sinds mijn jodiumavontuur. Dat komt niet vaak voor: mijn zussen hebben dat ook niet. Maar goed, ik ben dus gezegend om het maar zo te zeggen met die thermometer. Waarvoor moet ik dan nog die antistoffen testen? Ik voel ze in mijn hals prikken als ik iets verkeerds gegeten heb.

Hallo Lievergezond,
Mag ik aan je vragen wat jou ogen geopend heeft (slechts enkele hoofdpunten) bij het lezen van het boek van Izabella Wentz?
Uit je schrijven mag ik denk ik wel stellen dat je overtuigd bent dat Hashimoto een ziekte is en dat daarin/bij heel veel mensen zich onbegrepen voelen? Op de site wordt Hashimoto ook als een reis omschreven. Zie je Hashimoto daarbij echt als een iets blijvends en niet mogelijk tijdelijks?
Betreffende het gluten verhaal, waarom geloof je hier zo stellig in? Is dit bv enkel door de uitgevoerde (bloed)test? En wat zegt dit dan? En wat is de reden dat je (dan) bv. ook pseudo granen niet adviseerd?
Zie je een probleem met de schildklier als een alleenstaand probleem op zich of heb je zelf wel het idee dat hierin meerdere factoren een rol kunnen spelen?
Is het voor jezelf duidelijk waarom je vlees niet (goed) kan verteren (niet te veel vet noch eiwit)? Of ook waarom je bv niet tegen noten kan? Je spreekt over die dame van de total health foundation die kon bij mij precies zeggen: daarom en daarom?
Je spreekt ook over vele allergieen (of intoleranties). Staan deze allemaal in verband met je schilklier probleem?
Betreffende Liesje zeg je: ''Wat mij betreft heb jij trouwens zeker wel hashimoto. Hoe kan jij nou denken dat je die ziekte niet hebt als je te hoge antistofwaarden hebt tegen je schildklier?''
Zouden hoge antistofwaarden tegen je schilklier ook niet met een ander (niet goed functionerend) iets te maken kunnen hebben?

Dank voor je reactie Lievergezond. Klachtenloos maar ziekte is niet weg. Je bedoelt denk ik zodra je weer gluten en melk enz. gaat toevoegen is het weer bal.
Ik herinner me dat ik als kind al last had in ieder geval van koemelk, alleen we wisten het niet. (puistjes en jeuk) We dachten later ook aan aardbeien en varkensvlees maar hoeft niet zo te zijn, kan gewoon alsnog allemaal de melk zijn geweest. Karnemelk heb ik veel gedronken, daar heb ik nooit extra klachten van gevoeld. De darmklachten van koemelk kwamen pas na mijn operatie.
Jodium-avontuur? Is er iets fout gegaan met jodium? Onlangs is mijn jodium getest en blijk ik genoeg te hebben. Vaak ben ik bang dat dat dan geldt voor mensen die geen schildklierprobleem hebben en alles over 1 kam wordt geschoren.
Zure dingen vertrouw ik ook niet echt.
Helemaal doorgronden kan ik het niet. Want aanvankelijk kreeg ik diaree van vers sinassappelsap dat ik vroeger heel veel gedronken heb. Dit gaat momenteel veel beter hoewel ik het in de ochtend niet durf te drinken, ik schuif dingen naar laat in de middag of de avond, dan verdraag ik het beter. Dat sap neem ik hoofdzakelijk om uit te proberen hoe ik reageer. Het lijkt wel een soort graadmeter te zijn.
Je zou toch zeggen je verdraagt het of niet, los van wanneer je het eet.
Trouwens, vandaag lukte het spoelen niet, het lijkt dan of bv sap men darmen helpt om te ontlasten en dat ervaar ik niet als een allergie.
Klinkt gek, ik weet het.
Momenteel ga ik weer naar acupunctuur voor het meewerken van de darmen.
Vreemd dat je je slechter voelt. Wel logisch als je dingen eet die je niet verdraagt, niet logisch als je je goed aan je dieet houdt.
Jij kunt je dus goed vergelijken met je zussen. Ik heb geen enkel vergelijkinsmateriaal. Mensen met LAR zijn niet zo bezig als ik.
De schildklier en darmen die het niet doen zit elkaar in de weg op de een of andere manier.
Jij voelt een prikkel in je hals, ik zelfs een heel klein prikkeltje rechts in buik waarschuwt me dat ik vanzelf naar de WC moet.
1 van mijn kleinkinderen had als baby al exceem, nu heeft ze (17) last van puistjes.
Mijn zoon kreeg als baby flesvoeding en lag altijd te spugen. Mijn vader had ook last van puistjes. Zal allemaal de melk wel zijn geweest.

Ben als je dus naar het verhaal van lievergezond kijkt dan blijkt maar weer dat ze niet "zomaar" hashimoto heeft. Ik neem aan dat daar ook weer gradaties in zijn.
Op TV heb ik wel eens gezien dat kinderen/mensen voor heeeel veel dingen allergies zijn en veel klachten hadden. Is dat dan ook Hashimoto. Zoekend naar Hashimoto kom je meteen de schildklier tegen.

Ben: Voor wat betreft gluten: je doet net alsof het een geloof is. Terwijl heel pubmed staat bol met wetenschappelijke publikaties over gluten en de vernietigende effecten die gluten hebben op onze totale gezondheid, te beginnen de darmen, maar nog zoveel andere organen. De publikaties duikelen over elkaar heen. Hoe ik weet dat gluten mij niet dienen? Sinds ik steeds beter weet waar ik wel en niet tegen kan, kan ik gewoon weten dat als ik me na iets gegeten hebben me niet lekker voel, kan ik het herleiden. Dit omdat ik meestal wel in de gaten houd wat ik allemaal eet en waar ik allergisch/gevoelig voor ben. Dus in mijn geval is het geen geloof meer te noemen. Uiteraard is het ook nog eens zo dat er in granen in het algemeen vaak nog veel meer schadelijke eiwitten zitten dan alleen gluten.
Boek Izabella Wentz: kijk er zijn meer schrijvers/onderzoekers die over hashimoto geschreven hebben zoals Datis Kharrazian: het begint nu goed op gang te komen, in elk geval in de VS: maar goed: toen ik dat boek van Izabella Wentz las toen kreeg ik meer vat op de materie en reikwijdte. Bijv. ook dat hashimoto zich vaak uit in antistoffen tegen de schildklier, maar ook tegen de hersenen en andere organen. Er is zeer duidelijk ook een erfelijke aanlegscomponent. En toen wist ik dat het in mijn familie de grote noemer was voor veel kwalen. Via vaders kant: zijn moeder is aan een hersenvliesontsteking overleden toen ze zwanger was: ineens kon ik het er aan linken. Mijn collega had pas ook een hersenvliesontsteking en zij heeft ook hashimoto. En ze loopt met zeer veel huidproblemen rond, loopt de deur bij de dermatologen plat, maar zich verdiepen in allergieen/intoleranties: ho maar. Voeding speelt een hoofdrol bij deze ziekte om die onder de knie te krijgen. Er zit ook een component aan van: preventie: want als je niet zorgt dat je die voeding onder controle krijgt, dan nodig je nog meer autoimmuunziekten uit. Ik heb bijv. ook vitiligo al, 1 zus van mij heeft ook nog diabetes type 1 erbij gekregen en mijn andere zus heeft nu na jaren gluten eten ook nog coeliakie erbij. Echt prima dat jij niet in de schadelijkheid van gluten gelooft. Iedereen is vrij om te geloven wat die wil. Autoimmuunziekten: het is als een lichtknop die je aan kan zetten maar niet meer uit. Zo zie ik het nu. Je kunt klachtenloos leven door het leven door je kop erbij te houden. Daar teken ik voor. Misschien kwestie van scherpe randjes van de je ergste reacties afkrijgen. Voor de rest zijn voor mij vanwege die erfelijke aanleg gewoon een aantal voedingsmiddelen taboe. Kan ik mee leven inmiddels. Misschien kan ik niet tegen vlees omdat de gluten de pancreas en lever hebben aangevallen in mijn geval. Zeg het maar. Geen idee. In elk geval legt een schildklier die wordt aangevallen de spijsvertering lam. En vlees heeft een vele langere verteringstijd nodig dan bijv. groente / fruit. Ik ben niet allergisch voor vlees trouwens. Maar ik krijg het niet verteerd. Als ik allergisch / intolerant voor gluten ben volgens een test zegt dit in het geval van hashimoto het volgende: elke keer als gluten de darmwand prikkelen gaat mijn lichaam tegen die gluten in het geweer. Maar omdat die gluten qua moleculaire structuur op het schildklierweefsel lijkt pakt mijn lichaam ook gelijk mijn schildklierweefsel mee. Kennelijk speelt dit niet alleen met gluten: want als ik wat dan ook eet waar ik niet tegen kan: krijg ik die prikken in mijn schildklier (voel ik in mijn hals). Er spelen drie dingen bij hashimoto die een voorwaarde ervoor zijn wil het zich manifesteren: 1. erfelijke aanleg 2. lekkende darm 3. toxiciteit. Noten, granen, zaden en peulvruchten vallen bij mij allemaal onder dezelfde categorie: zitten , pseudogranen, lectinen/fytinezuur in die je er eerst met veel gedoe uit moet zien te krijgen. Maar ook na die toepassingen: bij mij werkt het niet. Het zijn categorieen die problematisch kunnen zijn laat ik het zo zeggen.

Zelf kijk ik altijd naar meerdere mogelijke oorzaken van het/een probleem. Hashimoto is daarbij voor mij enkel een naam en zie het niet meteen als een 'ziekte' die niet mogelijk op te lossen is. Dit ook gezien mijn ervaring, ja daar komt ie weer, met biofotonen therapie.
Waar ligt de werkelijke oorzaak van een schildklier probleem? Moet je daar behalve voeding dan ook niet kijken naar een factor als stress/overbelasting, luchtvervuiling, lichaamsvreemde stoffen die we op allerlei manieren binnen (kunnen) krijgen etc. En hoe zit het met de werking van de darmen, lever, pijnappelklier, bijschildklier, galblaas etc.? Er kunnen zoveel dingen mijn inziens onderliggend in verband met een schildklier probleem/verstoring staan.

Lievergezond, ik begrijp je standpunt en hoe je er zelf in staat. Het is tenslotte ook hoe jij zelf de dingen hierin ervaart. Persoonlijk hecht ik niet al te veel waarde aan wetenschappelijke publikaties/onderzoeken en zoals ik al schreef kijk ik altijd zelf naar meerdere mogelijke oorzaken. Dit dus ook in het geval van gluten etc. Bij het erfelijke verhaal zet ik daarbij ook zo mijn vraagteken. Niemand heeft mij daar nog ooit in weten te overtuigen. Gelukkig hebben we niet allemaal dezelfde mening, zou het leven saai maken ;-) Betreffende het beter verteerbaar maken van vlees, wordt op deze forum uitgebreid besproken (WAPF). Mocht je moeite hebben met het verteren van vet, dan kan er mogelijkerwijs (ook) iets mis zijn met je galblaas (ossegal).

Liesje, misschien kun je iets met deze korte filmpjes, mochten ze je nog onbekend zijn. Wel in het Engels, maar naar mijn idee goed te begrijpen.

Zelf kijk ik altijd naar meerdere mogelijke oorzaken van het/een probleem. Hashimoto is daarbij voor mij enkel een naam en zie het niet meteen als een ‘ziekte’ die niet mogelijk op te lossen is. Dit ook gezien mijn ervaring, ja daar komt ie weer, met biofotonen therapie.
Waar ligt de werkelijke oorzaak van een schildklier probleem? Moet je daar behalve voeding dan ook niet kijken naar een factor als stress/overbelasting, luchtvervuiling, lichaamsvreemde stoffen die we op allerlei manieren binnen (kunnen) krijgen etc. En hoe zit het met de werking van de darmen, lever, pijnappelklier, bijschildklier, galblaas etc.? Er kunnen zoveel dingen mijn inziens onderliggend in verband met een schildklier probleem/verstoring staan.

Ja weet je Ben: jij zegt dat je met de oorzaak of met meerdere oorzaken bezighoudt. En uiteindelijk zijn autoimmuunziekten ook geen ziekte: ze zijn een verdedigingsmechanisme. Mensen gaan ten onder aan hun verdedigingsmechanismen als er niets aan de oorzaak wordt gedaan. Stress en overbelasting die spelen een grote rol: vaak is die rol niet zo makkelijk uit te vlakken: uiteraard als dat mogelijk is dan is het belangrijk daar naar te handelen. Maar ik heb gezien hoe mensen opknapten van ook hashimoto en multiple sclerose in 1 door anders te eten. Door de juiste voeding te gebruiken die niet een te grote belasting is voor onze spijsvertering kunnen we weer gaan ontgiften. Ik kan niets zeggen over de werkzaamheid van biofotonentherapie, ik heb het wel gedaan maar niet lang. Maar hoe dan ook: als het klopt dat je met voeding net zoveel kapot kan maken als oplossen: dan kun je met mijn erfelijke aanleg wel biofotonentherapie gaan doen, knap ik ook op, maar als ik dan weer op de oude voet met voeding aan de slag ga, dan komt er toch wel weer een kink in de kabel. Dus met die voeding moet ik toch iets. En ik heb mensen op de juiste voeding zien opknappen van autoimmuunziekten tot en met MS waardoor ze zich ook door stressbanen hebben weten heen te slaan.
Nou ja in mijn familie heeft zowat iedereen hashimoto en in mijn vaders familie hij en zijn broers en zussen op 1 na. Prima dat jij niet gelooft in erfelijkheid:-) Kijk, als hij en zijn familie hadden geweten dat ze bij melk en gluten uit de buurt moesten blijven, dan hadden ze een kans gehad om niet in die hashimoto-misere terecht te komen. En tja, ik geloof ook dat veel mensen in de wetenschap die onderzoek naar medicijnen doen omgekocht zijn of anderszins onder druk staan maar als in de wetenschap blijkt dat citroenen, ik zeg maar wat, een bepaalde werking hebben op onze gezondheid, dan geloof ik niet dat er per se sprake is van "foul play". Dat van die gluten: ik geloofde het eerder ook niet, maar goed, ik ben nu met de neus op de feiten gedrukt. Ik heb een vriendin met coeliakie en die houdt niets binnen als ze gluten eet. Als je dat eenmaal meemaakt dan ga je er heus wel in geloven als je gezondheid je lief is. Mijn zus die heeft coeliakie en hashimoto. De hashimoto verstopt bij haar (en die glutenvrije produkten ook) en de coeliakie die spoelt de boel door bij glutengebruik. Ze gaat soms maar gewoon gluten eten om weer even van haar verstopping af te zijn. Niet slim, je maakt je hele darmstelsel kapot, maar het werkt wel.
Alle officiele Weston Price manieren van verteerbaarheid van voeding: ik heb het allemaal al geprobeerd Ben. Uiteraard kun je altijd blijven volhouden dat ik het dan niet goed genoeg geprobeerd heb.
De filmpjes die je geplaatst hebt voor Liesje: zij spreekt en verstaat de engelse taal niet zo goed.

Lievergezond, ik begrijp niet helemaal goed of je me nu iets duidelijk probeert te maken of dat je me ergens van wil overtuigen?
Mij heb je niet horen zeggen dat voeding geen belangrijke rol kan spelen in het vernietigen of verbeteren van je gezondheid. Juist integendeel zou ik zeggen, ik ben er namelijk zelfs volledig van overtuigd! Als ik een probleem met mijn schildklier zou hebben, zou ik me ook zeker in eerste instantie geheel afzijdig houden van alle mogelijke granen, gepasteuriseerde melk, bonen, zaden/noten, alle zogenaamde goitrine groenten/producten en maar niet te spreken over soja, gefermenteerd of niet (soja is voor mij geen voeding). Ook zonder gezondheidsproblemen zou ik zelfs dit soort van voeding iemand niet adviseren.
Wat nu wel juiste voeding is zal denk ik altijd wel een onderwerp van discussie blijven. De één zegt blijft daar absoluut vanaf, de ander zegt weer...ja, maar met weken, fermenteren of lang koken, of in rauwe vorm etc, is het prima, verantwoord en gezond, dan ook niet te vergeten het nachtschade verhaal in diversen, verslavingen van stoffen in voeding, het vezel verhaal en ga zo maar door.
Het verhaal over ontgiften is ook weer zoiets, vele meningen, eigen ervaringen, eindeloze discussies, etc. En wat voor de één wel werkt, werkt voor de ander (soms) ook weer niet.
Mocht er wel zoiets als erfelijkheid bestaan in betrekking tot je gezondheid, dan wil dat ook nog niet meteen zeggen dat je daar dan de rest van je leven problemen van zal moeten blijven gaan ondervinden.
Wat je allemaal zelf hebt geprobeerd betreffende in al het mogelijke beter verteerbaar maken van voeding en het wel of niet volharden daarin, kan ik weinig over zeggen. Ik neem namelijk aan dat je ook wel bekend zal zijn met het maagzuur en enzymen verhaal etc.

Lievergezond, ik begrijp niet helemaal goed of je me nu iets duidelijk probeert te maken of dat je me ergens van wil overtuigen?

hallo Ben, dat is ook mijn vraag aan jou. Als jij zegt dat je met oorzaken bezig bent, wat wil dat dan zeggen in deze context? Hoe oorzakelijk wil je het hebben bedoel ik. Gluten daar geloof je niet in qua schadelijkheid, maar je wil het wel hebben over oorzaken kennelijk. Ik kan die twee dan niet zo goed aan elkaar knopen snap je? Als ik als ervaringsdeskundige inmiddels kan zeggen dat die gluten mij echt in een andere wereld helpen waar ik echt helemaal niet wil zijn: ze zijn depressiefmakend in het geval ze je schildklier ontsteken. Ik merk het gelijk. Wat heb ik er dan aan als iemand die deze ervaring niet heeft mij vertelt over die ziekte dat die zich met oorzaken wil bezighouden behalve met gluten terwijl dat in mijn ogen de grootste boosdoener is bij hashimoto.

Lievergezond, de discussie over gluten is iets dat menig mens al zeer geruime tijd bezig houdt. De koppen rollen soms over elkaar heen in deze materie. Het welles nietes verhaal, in angst of placebo effect denken en ga zo maar door. Ook kan je daar de hele historie over granen bij gaan halen, en dat b.v. de oergranen weer beter zouden zijn/of minder schadelijk en al dat soort verhalen omtrent deze, die je denk ik wel bekend zullen zijn. Voor lange tijd heb ik altijd een beetje in het midden gestaan en had er niet echt een duidelijke mening over. Het merendeel van de mensen hebben geen (directe) klachten bij het eten van gluten bevattende granen, een gedeelte wel bij tarwe en weer niet of minder bij b.v spelt of kamut. Een ander klein gedeelte hebben er weer (zeer) ernstige klachten bij. Moet je je daarbij direct gaan richten op de aanwezige gluten of kan je daarbij ook gaan kijken naar de andere mogelijke schadelijke stoffen in granen en de effecten hiervan. In ieder geval was het voor mij een lange tijd niet duidelijk en een beetje een raadsel. Ook op deze forum is er waarschijnlijk genoeg over te lezen en menig persoon zal er ook wel een mening over hebben.
Sinds een aantal jaar ben ik Tony P. gaan volgen en heb over hem ook een onderwerp op dit forum aangemaakt. Ook het onderwerp granen komt regelmatig voor in zijn podcasts. Hij heeft hier een duidelijk mening over en ik ben me in zijn mening gaan vinden. Hij heeft het hierbij veel over glyfosaat, nanotechnologie en deeltjes, smartdust, biofilm, chemtrails, gmo, en de invloed dat dit heeft op o.a. granen, die hiervoor erg vatbaar schijnen te zijn. Het eten van granen schijnt dan ook een effect te hebben op onze dna. Ook brengt hij het verhaal over gluten regelmatig ter sprake en is volgens hem ook niet de directe aanleiding van klachten bij mensen. Dit even een beetje in het kort en mocht Engels voor jou geen probleem zijn, dan zou ik zeggen luister eens naar een van zijn podcasts of videos. De video Let's talk about glyphosates geeft volgens mij een aardig heldere kijk op zijn visie. Je kunt het natuurlijk met hem eens zijn of niet. Of het kan je ook misschien tot denken zetten. Ieder zijn eigen mening of ervaringsdeskundigheid hierover, net zo als jij er van overtuigd bent dat gluten een grote boosdoener is voor de darmen en daardoor ook voor de schildklier. Ik sta er dus iets anders in.

Liesje, ben je trouwens nog van plan om te gaan kijken/proberen of je je lekkende darm,ontstekingen en candida aan kunt pakken?

Betreffende ''Ik neem aan dat daar ook weer gradaties in zijn.'' verwijzend naar het begrip hashimoto. Zelf denk ik ook van wel.
Het kan zeker zo zijn dat je schildklier nog gedeeltelijk werkt (vaak is dit ook wel het geval) en als dat zo is, dan heeft je schildklier toch nog wel ook (een beetje) jodium nodig, al is dat natuurlijk minder dan bij mensen met een gezonde schildklier.
Wel belangrijk om te weten lijkt mij om zodoende goed in de gaten te houden of je toch nog wel voldoende jodium binnen krijgt.
Jodium hebben we trouwens ook niet alleen nodig voor de schildklier.

sorry
Ik had een reactie geplaatst maar die moest in mijn eigen draadje. Ik heb hem hier dan ook verwijderd.

Ja Ben uiteraard ben ik bezig mijn problemen aan te passen.
Maar zolang en in het bloed en in de ontl. ontstekings-markers aanwezig zijn is het niet goed genoeg.
Ergens heb ik gelezen dat Hashimoto een gevolg kan zijn van darmproblemen. Dit is dus bij mij anders dan bij Lievergezond.
Ik heb altijd geweten dat mijn darmprobleem op den duur andere problemen zou geven. En nu manifesteert zich dat. Gewoon logisch nadenken.
Wat erg jammer is dat andere Lar-patienten met ernstige stoelgangklachten zich er blijkbaar niet mee bezig houden. Ik ben er van overtuigd dat hun gezondheid er onder te leiden heeft. Maar ja, regulier he.
Lievergezond, bij topic Kwik ontgifting heeft Mark ook wel problemen met zijn schildklier.
Ben jij wel eens bezig gegaan met kwik-ontgifting of is dit ooit ter sprake gekomen?

Liesje, ik bedoelde hiermee het (weer) gaan gebruiken van de eerder genoemde enzymen en of eventueel gaan denken aan middelen als etherische olie etc. die ik eerder ook ter sprake heb gebracht.
Ik zie dat je nu ook geinteresseerd bent in het topic kwik ontgifting. Het laatste artikel (in het Nederlands) dat ik heb geplaatst bij Tony Pantalleresco kan daarbij voor jou ook interessant zijn.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.541
Leden
8.664
Nieuwste lid
pioenroos
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan