Ik bedoel dit.
In jouw verleden van een slechte stoelgang, heb je toen aantekeningen gemaakt wat je at? Zo ja, ben je er toen achtergekomen dat bv. zuurkool of yoghurt of whatever meer klachten gaf? En als je dat dan weet, laat je dat produkt dan staan? of eet je het juist af en toe om uit te proberen hoe het valt?
Mijn aanvankelijke hele dag diaree kwam door de operatie. Hele darmsysteem van streek. dat is nog te begrijpen. Maar daarna hield ik klachten over kennelijk van voeding. In ieder geval verdraag ik koemelk niet. Totdat ik extra enzymen ging gebruiken zat ik te pas en te onpas op het toilet en vergeet niet: dan ben ik incontinent.
Dus eet ik ook nu nog steeds zoveel mogelijk hetzelfde omdat de ervaring leert dat het dan goed gaat.
Maar al die voorgaande jaren dat het fout ging ben ik er nog steeds niet achter wat de aanleiding was.
Behalve: toen ik voor het eerst dat leverdrankje ging drinken zat ik 1,5 uur later op de WC, niet 1 keer maar netzolang tot ik leeg ben.
Dus dacht ik: kan ik dat leverdrankje gebruiken om mijn stoelgang aan de gang te krijgen in plaats van te spoelen.
En dat lukt dus niet want soms gebeurt er niets als ik het drink.
Nu blijkt bij mij dat de tijd waarop ik iets inneem ook van belang is. Als ik al gespoeld heb en alsnog een leverdrankje neem ga ik alsnog smiddags naar het toilet.
Heb ik niet gespoeld en neem het leverdrankje bv smiddags kan het zijn dat het niets doet. Dat is dus altijd afwachten.
In de afgelopen jaren ging ik enerzijds echt heeeel vaak vanzelf naar de WC, terwijl als ik niet spoel en dacht: laat nu die ontl. maar komen - gebeurt er niets. En dat is nog steeds zo. als ik niet spoel gebeurt er niets. kan ik niet ontlasten.
Als ik het weer eens uitprobeer allemaal blijf ik wel uit voorzorg thuis.
Nu de melk. Koemelk verdraag ik niet maar hoe zit het met de geitenmelk ? en geitenyoghurt? Als ik kennelijk de ene keer ervan op de WC zit en de andere keer niet dan weet ik het nog steeds niet.
Als ik het zeker wil weten moet ik het uitproberen met meer melk op een dag.
zure produkten vertrouw ik ook niet, dus yoghurt van de geitenboerderij neem ik slechts sporadisch.
Het leverdrankje zet de galproduktie in de lever aan. de manier waarop mijn systeem reageert op dit drankje is precies hetzelfde zoals mijn systeem al die jaren heeft gereageerd/gevoeld als ik met diaree op de WC zat. Niet normaal.
Een hele grote kracht die het systeem aan de gang brengt en die me dwingt om in 2 stappen bij de WC te zijn. Geen houden aan.
Jouw buik/en darmsysteem was in orde, dus kon jij destijds met goed fatsoen nog naar buiten en ergens bijtijds een WC bereiken, dus het een korte tijd "inhouden".
En weet jij inmiddels waarom het destijds zo slecht ging en waarom het nu zoveel beter is?