Dus buiten de koemelk heb ik naar mijn idee geen allergieen.
@ Liesje: Weer als advocaat van de duivel: die heb je ¨dus¨ wel, want anders waren er geen verhoogde antistoffen tegen je schildklier in je bloed aangetroffen.
alweer dacht ik dat komt omdat mijn darmen niet meer werken zoals ze zouden moeten werken.
Ik denk als ik dat lees: ¨terecht¨.
wat is de (verteringsachtergrond) van deze ongemakken na zo,n operatie.
Die operatie heeft een dusdanige klap gegeven dat je lichaam niet meer de oude is. Misschien moeilijk accepteren: en ik zie mezelf liever ook als iemand zonder al die allergieen en intoleranties die pas echt manifest werden rond mijn 35ste levensjaar. Ik verlang nog vaak terug naar de tijd voordat ik die leeftijd bereikte al had ik eerder ook symptomen die eraan te linken zijn. In feite zijn granen en ook pseudogranen, inclusief zaden en noten items die je volgens mij gewoon niet ongestraft boven een bepaalde drempel in je lichaam verdraagt. Het begint o.a. met jarenlange glutenaanvallen van je darmen die je intolerant maken voor andere dingen. Zo zie ik het. Jij zegt dat je tarwe van alle granen laat staan en je vindt dat waarschijnlijk al heel wat van jezelf. Terwijl: bekend is dat als je verhoogde antistoffen hebt tegen je schildklier, dat je er dan van uit mag gaan dat je glutenintolerant bent op zijn minst. Gluten zitten in nog veel meer dingen dan alleen in tarwe. Er wordt vaak een beetje lacherig gedaan over mensen zoals ik die gluten moeten mijden als de pest en ik begrijp die lacherigheid heel goed. Je wil toch niet zo over voedsel nadenken misschien als dat het zoooo slefcht is. Ik begrijp het allemaal wel. Maar de moleculaire structuur van gluten lijkt op die van het schildklierweefsel en als je lichaam inmiddels genoeg heeft van gluten en er antistoffen tegen aanmaakt dan krijg je dus als je een bepaalde aanleg hebt in je dna die reactie tegen je schildklier bij een glutenintolerantie of -allergie.
Voedingsdeskundigen handelen vanuit een lichaam dat intact is.
Klopt, maar als je bij autoimmuniteit een bepaalde grens overbent qua overgevoeligheid, dan is de weg terug nog niet zo makkelijk te bereiken. In elk geval is het begin: alle voeding vermijden waar je niet tegenkan. Naar mijn idee heb jij niet in de gaten dat je dingen eet waar je lichaam echt niet tegenkan.