Primeur: "Genees tandbederf" van Ramiel Nagel te bestellen bij Succesboeken

Mijn man is het aan het lezen.

Hij zei dat er in stond dat havermout erg slecht is, terwijl ik laatst een filmpje van de healthy econmist zag hoe zij het in de week zette voor de dag erna. Ik dacht dat zij goed bezig was? O en kiembrood was het allerslechtste. Dat snap ik niet.

Wie o wie?

 
Havermout in de week zetten helpt niet, omdat deze meestal al met warmte behandeld is en dan is het fytase enzym kapot welke nodig is om fytinezuur af te breken. Wie zei er nou dat kiembrood slecht was? Ramiel? Ik heb het boek uitgeleend dus kan het niet nakijken. Geen brood blijft het makkelijkste.

 
Ramiel schrijft inderdaad dat kiembrood slecht is:

Quote:
Vermijd kiembroden – Een ander dodelijk voedingsmiddel voor het gebit is commercieel, volkoren kiembrood. De gifstoffen in de volle graankorrel worden onvoldoende geneutraliseerd door het kiemen en deze voedingsmiddelen veroorzaken ernstig tandbederf.


Mike

 
Ik heb net voor de eerste keer sinds jaren een kiembrood gekocht in de natuurwinkel omdat ik in een oud topic gelezen had dat het ok is :x Gelukkig vinden de kinderen het niet lekker, en ik heb het niet nodig.

 
Ik weet niet of ik het met Nagel eens moet zijn. Hij legt verder niet uit waar hij zijn standpunt op baseert. Als een graankorrel ontkiemt, heeft het fytinezuur nl. zijn functie verloren en zitten er geen gluten en omega-6 meer in. Ik zie dus het probleem niet met kiembrood.

Mike

 
Hij heeft het volgens jouw quote nadrukkelijk over commercieel kiembrood. Misschien is dat in Amerika anders gemaakt als hier, zoals speltbrood ook meestal voornamelijk tarwe is. Geen idee.

 
"According to Ramiel Nagel in the book Cure Tooth Decay: “Sprouting grains is a wonderful step in the fermentation process. But it does not remove that much phytic acid. Typically sprouting will remove somewhere between 20-30% of phytic acid after two or three days for beans, seeds and grains under laboratory conditions at a constant 77 degrees Fahrenheit. Sprouting was more effective in rye, rice, millet and mung beans, removing about 50% of phytic acid, and not effective at all with oats. Soaking by itself for 16 hours at a constant 77 degrees typically removed 5-10% of the grain and bean phytic acid content. Soaking increased or did not reduce the phytic acid content of quinoa, sorghum, corn, oats, amaranth, wheat, mung beans, and some seeds.”"

http://arealfoodlover.wordpress.com/2012/04/16/whole-grains-may-not-be-as-healthy-as-you-think/

Als ze dat in een lab getest hebben zal het wel kloppen zeker?

 
Quote:
Ik ga uit van de zuiverheid van het onderzoek van Price. Die komt uit op 2 gram fosfor tegenover 1,5 gram calcium per dag. Dit klinkt ook zeer logisch, aangezien fosfor zorgt voor botopbouw en calcium voor botafbraak. Je krijgt dan meer opbouw dan afbraak en dat is natuurlijk het plan van de natuur. Meer calcium dan fosfor zorgt voor meer afbraak dan opbouw en dat gaat tegen het plan van de natuur in.



Mike even een vraag over deze quote.

Hoe kan een kalfje dat enkel rauwe melk drinkt dan botten opbouwen? Aangezien er in melk meer calcium dan fosfor aanwezig is.

Deze site [URL]http://www.raw-milk-facts.com/calcium.html[/URL] geeft de volgende informatie:
Quote:
To get the most of it from our food, a number of conditions have to be just so. For instance, vitamin D is needed for proper calcium absorption. So is adequate amounts of the amino acid lysine. Also critical is the presence of phosphorus. A calcium to phosphorus ratio (Ca/P) of from 2:1 to 1:1 has been shown to promote the highest levels of absorption.

The ratio in raw milk is approximately 1.3:1 which falls nicely within the optimum range. When the dietary Ca/P ratio moves the other way, toward, say, 1:2, as it might with high-protein diets or heavy consumption of carbonated soft drinks, calcium loss is elevated.


 
sprout,

Ik denk dat er nogal een verschil is tussen herkauwers met 4 magen en tussen omnivoren met 1 maag, zoals de mens. Volgens Price moesten wij mensen de fosfor uit dierlijke producten en granen en peulvruchten zien te halen, maar herkauwers voeden zich vrijwel uitsluitend met plantaardig voer (m.u.v. hier en daar een insect dat zich tussen het gras bevindt). Rauwe melk is dus wel afdoende voor een kalfje, maar wij mensen moeten extra (bij voorkeur dierlijke) bronnen van fosfor eten. Onze maag is nu eenmaal te simpel, in vergelijking met het magenstelsel van deze dieren.

Mike

 
Iklustvet,

Tja, Nagel zal wel gelijk hebben. Toch blijft het mij onwerkelijk in de oren klinken. Fytinezuur heeft als taak de levenskracht (mineralen en enzymen) binnen te houden, totdat de omstandigheden (vocht en warmte) juist zijn voor het ontkiemproces. Daarna verliest het zijn functie en zou het er theoretisch ook niet meer in moeten zitten. Dat is wat mijn logische verstand mij zegt.

Mike

 
Bedankt voor je reactie Mike, maar hoe zit het dan met moedermelk en baby's? Per 100ml bevat moedermelk 30mg Calcium en 15mg Fosfor, dus 2 : 1

Of is de spijsvertering van een baby geheel anders? Een baby groeit namelijk goed van enkel borstvoeding.

 
Ik mis de biochemische kennis om dit goed te kunnen beantwoorden. De berekening van Price (2 gram fosfor tegenover 1,5 gram calcium) slaat neem ik aan op volwassenen. Het kan zijn dat voor zogende kinderen andere verhoudingen gelden, maar hier houdt mijn kennis echt op.

Mike

 
Ik week/kiem mijn graan voor de kippen en de een keer meer als de andere keer ruikt het echt zurig in de emmer.
Quote:
Hij zei dat er in stond dat havermout erg slecht is, terwijl ik laatst een filmpje van de healthy econmist zag hoe zij het in de week zette voor de dag erna



&list=UUuEzMjakURKafZ7EJLoXhPw

 
Quote:
Fytinezuur heeft als taak de levenskracht (mineralen en enzymen) binnen te houden, totdat de omstandigheden (vocht en warmte) juist zijn voor het ontkiemproces. Daarna verliest het zijn functie en zou het er theoretisch ook niet meer in moeten zitten. Dat is wat mijn logische verstand mij zegt.


Als zaden kiemen blijft er vaak nog een deel van het zaadje een tijd aan de kiem. Ik kan me wel voorstellen dat dat vlies, of het oorspronkelijke zaadje, het schilletje toch nog fytinezuur bevat.

 
Quote:
Ik mis de biochemische kennis om dit goed te kunnen beantwoorden. De berekening van Price (2 gram fosfor tegenover 1,5 gram calcium) slaat neem ik aan op volwassenen. Het kan zijn dat voor zogende kinderen andere verhoudingen gelden, maar hier houdt mijn kennis echt op.

Mike



Oke jammer, toch interessante materie. Is het nu eigenlijk niet de vraag of calcium wel een 'afbrekende' stof is, of gaat dat te ver?

 
Die C:P verhouding zal in grote lijnen vast wel kloppen als Price dat zo vond. Maar om elke voeding langs die meetlat te leggen is vast te kort door de bocht aangezien volgens Mike de natuur niet werkt met geïsoleerde stofjes. Ik vraag me ook af sprout of jij een punt hebt "Is het nu eigenlijk niet de vraag of calcium wel een 'afbrekende' stof is, of gaat dat te ver? ".

 
Tja, lastig verhaal. Mijn dochter drinkt nu veel melk, momenteel mag ze geen kefir en yoghurt. En ook geen kaas, allemaal ivm histamine. Ga dan nog maar eens verzinnen wat je je kind te eten geeft, als ik nu ook zou moeten minderen met de melk. Ze eet al 2 keer per dag warm, ben dus steeds verschillende dingen aan het koken. Tussendoor krijgt ze bessen, want ander fruit is slecht. Bottenbouillon eet ze niet, sowieso is ze niet gek op soep. Rantsoen dan maar? ;)

 
San: mag ze wel eigeel? Daarmee kan je gevulde omelet, groenten-pannenkoek en gevulde eiermuffins mee maken.

Manon

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.469
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan