(Rauwe) melk

Ik drink nu ongeveer 4 weken rauwe melk (heerlijk) en sinds een week ben ik snotverkouden. Ik heb begrepen dat dit met de ontgifting te maken heeft.

Sinds gisteren heb ik echter ook pijn in mijn onderrug. Hoort dit ook bij het ontgiftingsproces ?

Ja, dat kunnen galstenen of galgruis zijn die via de achterkant worden afgevoerd. Al dat extra vet duwt de galblaas aan en dwingt deze zich te ledigen. Meestal komt dit met de ontlasting de volgende dag eruit.

Mike

Nog altijd heb ik een haat-liefdeverhouding met rauwe melk. Lees zo veel positieve verhalen erover, maar reageer er ook niet echt goed op en krijg het na drie dagen gewoon niet meer weg. Bovendien twijfel ik een beetje over die opioïden (ja Mike, ik heb gelezen wat je daar ooit eens over geschreven hebt, maar ik ben toch geen voorstander van gerommel daarmee). Heb het in ieder geval al 3/4 keer geprobeerd en het beviel me niet.

Nu eet ik de laatste paar weken echt enorm anders (veel meer vet, veel minder koolhydraten, geen gluten en lactose), dus twijfel ik of ik het toch nog een keer zal proberen.... Gewoon even kijken of het inmiddels al beter bij me past (en het is zo veel makkelijker als je ergens heen moet in plaats van eten meesjouwen....). Maar toch. Ik blijf nog even doortwijfelen.

(En als je je afvraagt waarom ik het dan niet gewoon even ga halen en het uitprobeer: de boerderij is niet bij mij om de hoek en ik moet er dus wel echt even tijd voor vrijmaken. Op zich prima, maar niet als ik niet weet of ik er wel achter sta.)

Kefir heb ik wel een tijdje gemaakt, maar ik was niet zo handig met die plantjes ;)

Snapte absoluut niet hoe ik die levend moest bewaren e.d. En toen waren ze dood. Heb toen ook niet echt meer de behoefte gehad om kefir te maken. Zou het nog wel een keer kunnen doen.

Yoghurt maken is voor mij volgens mij helemaal veel te ingewikkeld. Heb het wel eens gelezen, maar zie ik niet zo zitten.

Bij kefir.nl kun je gewoon zakjes kopen. Die doe je in lauwe melk, 24 uur laten staan en je hebt kefir. 3 eetlepels afnemen en in een schone fles doen, en je maakt gelijk weer nieuwe. Al moet ik zeggen dat ik de kefir met rauwe melk juist weer niet lekker vind. Grappig hè, hoe smaken kunnen verschillen.

Ja, ik geloof niet zo in zakjes kefir. Lijkt me enigszins dood ofzo (aangezien je het anders met een plantje maakt). Doet me ook denken aan poedermelk, oploskoffie, etc. Beetje dat rijtje.

Wij gebruiken het al jaren. Er is echt niks mis mee. Maar aan je gevoelens en gedachtes kan ik helaas niets veranderen :wink: Ik kan alleen maar zeggen dat ze niet kloppen.

Oke. Ik doe even lastig.

Argument 1. (Wij gebruiken het al jaren) is geen argument voor gezond of minder gezond voedsel. Dat hoor ik mensen ook zeggen over becel.

Stelling 1. (Er is niets mis mee) baseer je op ...?

Stelling 2. (Mijn gedachten en gevoelens kun je niet veranderen) Niet zomaar nee. Met goede argumentatie kom je een eind.

Stelling 3. (Ik kan alleen maar zeggen dat ze niet kloppen) baseer je op ...?

Ik heb een dood gevoel bij zakjes en dan geef ik de voorkeur aan levend.

Maar ik zal eens wat beter uitzoeken wat het verschil is tussen zakjes en plantjes (behalve de prijs!).

Is het niet zo dat de poeder versie gecombineerde bacterie culturen zijn (door mens) met een beperkte houdbaarheid? Ik dacht dat de gedachte achter de beperkte houdbaarheid is dat bepaalde culturen gaan overheersen en dus de samenstelling veranderen.

Meningen zijn verdeeld of de samenstelling überhaupt gelijk is aan de versie met plantjes..

De plantversie is (mits goed onderhouden) "eeuwig" te gebruiken.

Ook het zogeheten slijm dat de plantversie als omhulsel heeft mist bij de poederversie. Dit schijnt ook belangrijk te zijn voor de "helende" werking van Kefir.

Dit is wat ik er van weet maar er zijn vast mensen die dit kunnen bevestigen/ verbeteren / aanvullen.

Ik gebruik ook de poederversie om kefir van te maken.

Ik heb wel eens de vraag gesteld wat er nou beter is en als antwoord daarop kreeg ik terug dat er bij het gebruik van de plantjes een grotere kans bestaat dat de bacteriecultuur op termijn vervuild raakt met ongewenste stammen.

Of dat klopt? Ik weet het niet eerlijk gezegd.

Dat de korrels bestaan uit een actieve, levende stam wordt wel bewezen doordat dat je er prima kefir mee kan maken en ook gewoon mee kan doorproduceren zonder er nieuwe korrels aan toe te hoeven voegen.

Korrels zijn prima te bewaren in de koelkast, jampotje met wat zoete melk .

Yoghurt maken is absoluut niet ingewikkeld, schoon werken(potten even uitspoelen met heet water), melk verwarmen tot max 40 gr, yoghurt in de pot doen(starter/kleine 2 cm) melk opgieten en 24 wegzetten in deken/koelbox. Na 24 uur nogh 8 uur in koelkast en je eigen yoghurt is klaar.

Soms is de yoghurt wat dunner, dan lek ik hem uit, dan vindt de jongste deze lekkerder om te eten.

Hmm, ik lees soms verhalen over klonten en dan was het de eerste keer lekkerder dan alle keren daarna en men kan de juiste starter niet vinden, etc. Volg het topic niet echt goed, dus dit is echt het enige dat me opvalt, maar daarom leek het me zo ingewikkeld :)

Overigens vind ik melk verwarmen tot max. 40 graden ook ingewikkeld als je geen thermometer (behalve een koortsthermometer :lol: ) hebt.

Haha, misschien moet ik het gewoon een keer proberen (als ik vakantie heb!). Bedankt voor je uitleg in ieder geval!

Dirtsa, hoe wordt de structuur van jouw yoghurt? De eerste keer werd het bij mij een beetje kwarkachtig, de keren daarna geleiachtig en dat vind ik minder lekker. Wat voor starter gebruik jij?

@boselfje,

Onze yoghurt wordt ook geleiachtig/slijmerig maar als je het goed doorroert voordat je het uitschenkt vermengt het zich met de rest en is het een prima yoghurt. Fris en een beetje zuur.

De starter maakt eigenlijk niet zoveel uit. De ene keer gebruiken wij Yomio Demeter yoghurt en een andere keer halen we een biologische yoghurt uit de supermarkt.

Maar je kunt ca. 10x doen met dezelfde yoghurt.

Dus als de pot bijna leeg is het laatste beetje gebruiken als starter voor een nieuwe voorraad yoghurt.

Lia

Ik hoorde van boerin dat als de yoghurt wat slijmerig is, de melk te warm is geweest. Verwarm dan iets minder(rond 35 gr). Als je geen thermometer hebt, je kunt ook bij dierenwinkel 1 kopen voor aquarium, kun je de melk ,met lepeltje even op pols druppelen. de melk moet niet koud en niet warm aanvoelen(bloedwarm noemt mijn moeder dit).

Mijn yoghurt is soms heerlijk dik, soms wat dunner met brokjes, maar dan lek ik deze dus uit(zeef met dunne theedoek) lekker....en dan heb je weer heerlijk dikke yoghurt.

De eerste 3-4 weken dat ik rauwe melk dronk had ik nergens last van, maar ben nu al een tijdje snotverkouden. Ontgifting of lactose-intolerantie ? Begreep van de boer waar ik mijn melk haal dat de koeien de afgelopen week in een wei met klaver hadden gelopen dus wellicht dat ik hier anders op reageer ?

Quote:
Potverdikkie.

Ik werd sinds een paar dagen misselijk en ook mijn vriend had ineens last van buikpijn zei hij.

ik kon het zelf niet koppelen aan de yoghurt en de kefir die ik gemaakt heb van rauwe melk, maar deze ochtend leek het toch wel duidelijk:-(

Alles ligt er weer uit.

Meer mensen met dit soort ervaringen?

Zonet heb ik mijn aller-allereerste halve beker bio-kefir met slagroom gegeten en nu ben ik misselijk en heb ik hoofdpijn. Sterk spul!

Kan je helaas niet helpen, wij hebben er geen last van bij het drinken van rauwe melk/kefir/yoghurt/slagroom/crème fraiche.

Lia

Ik was nieuwsgierig naar of meer mensen dit herkennen. Omdat ik het nooit at en het andere bacteriestammen bevat dan yoghurt en daarnaast nog gisten denk ik dat het een ontgiftingsreactie is geweest.

Hilda

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan