(Rauwe) melk

Vraagje: kun je rauwe melk bewaren in de vriezer. Waar ik rauwe melk vandaan haal heeft liever dat ik een voorraad bestel, maar dat kan ik niet in 1 keer verwerken enz. Kan ik dan de melk in de vriezer bewaren?

Ik ben benieuwd wat Mike van het volgende vind:

Melk heeft naast lactose nog een paar extra nadelen van formaat. Grappig is altijd dat mensen zijn geprogrammeerd om persé een witte vloeistof te moeten drinken. Een mens moet immers melk drinken voor z’n sterke botten… Maar ja, volwassen koeien drinken volgens mijn laatste informatie geen melk èn breken nooit hun poten. Melk is voor de kalveren (die het helaas niet of nauwelijks krijgen). In de natuur moet een kalf al heel snel met de kudde onderweg kunnen zijn. Om te zorgen dat dit mogelijk is krijgen planteneters zoals koeien melk die extreem rijk is aan groeifactoren. Het verantwoordelijke stofje in de melk heet IGF-1 (Insulineachtige GroeiFactoren type I). De dosering is minstens 10x zo hoog als menselijke moedermelk. Het kalf moet immers zeer snel groeien om de kudde te kunnen volgen. Mensen die dus veel melk drinken krijgen zo ook veel van deze IGF-1 binnen. Ons eigen IGF-1 bereikt z’n maximum in de late pubertijd. Maar aangevuld met IGF-1 van de koeienmelk is echt veel te veel. Het toeval wil namelijk dat IGF-1 van een koe echt identiek is aan IGF-1 van mensen (maar niet van bijvoorbeeld geitenmelk). Deze groeifactoren verstoren onze balans en zorgen tevens voor een stimulering van de androgene cellen die mannelijke hormonen maken. Gevolg is een veel te grote stijging van testosteron wat bij jongens ongewenst is (herkenbaar aan acne op de rug) maar bij meisjes ronduit ongewenst. Zij krijgen er naast acne ook nog haargroei van op plaatsen waar dat niet thuishoort.

Wat Mike er van vind dat wij volwassenen melk drinken, terwijl volwassen koeien dat niet doen, meen ik wel te weten, maar dat kan hij je beter zelf vertellen.

Maar hier mijn gedachte over je verhaal:

Volwassen koeien breken nooit hun poten schreef je. Maar zie jij op straat dan regelmatig mensen die hun benen breken?? Mensen breken hun benen omdat ze aan risicovolle sporten doen of betrokken raken bij ongelukken in het verkeer.

Ja, ik snap dat het voor meisjes erg ongewenst is dat ze haargroei hebben op plaatsen waar dat niet thuishoort... Hebben we het hier over een schoonheidsideaal?

Een teveel aan haar kun je wegscheren of op een andere manier wegwerken, maar kaalheid, zoals kaalhoofdigheid is lastiger te verhelpen...

IGF-1 zorgt voor afname van vet en toename van spierweefsel. Tegen beide heb ik geen bezwaar...

Mogelijk ontstaan problemen met een teveel aan IGF-1, door de combinatie met heel veel koolhydraten. Rauwe melk is volwaardige voeding, dus als je daar heel veel van drinkt, is het niet nodig en zelfs ongewenst om je daarnaast ook nog eens vol te proppen met koolhydraten.

Bedankt voor de reactie!

Ik heb het stukje niet zelf geschreven hoor. Ik heb het gevonden en inderdaad er stond ook nog als je dan ook nog naast het drinken van melk veel insuline ofzo binnenkrijgt dat dan het hek van de dam is.

Graag gedaan!

Overigens om nog even in te gaan op je vorige vraag:

Ja, je kunt rauwe melk invriezen. Mijn persoonlijke ervaring is dat dit beter werkt met geitenmelk dan met koeienmelk. Na het ontdooien vond ik de koeienmelk niet smakelijk meer, maar dat kan natuurlijk dus heel persoonlijk zijn.

Volgens mij is insuline-achtige groeifactoren type 1 vrij te vertalen met 'groeihormoon'. Werd dat nou niet net aan het voer voor bio-industrie-koeien toegevoegd? Ik ben erg benieuwd naar met welke melk dit onderzoek is gedaan maar eigenlijk heb ik al een donkerbruin vermoeden.. En in het belang van wie..

Hilda

Ik zou toch nog wel graag willen weten wat Mike zijn mening over het volgende stukje is wat ik heb gevonden:

Melk heeft naast lactose nog een paar extra nadelen van formaat. Grappig is altijd dat mensen zijn geprogrammeerd om persé een witte vloeistof te moeten drinken. Een mens moet immers melk drinken voor z’n sterke botten… Maar ja, volwassen koeien drinken volgens mijn laatste informatie geen melk èn breken nooit hun poten. Melk is voor de kalveren (die het helaas niet of nauwelijks krijgen). In de natuur moet een kalf al heel snel met de kudde onderweg kunnen zijn. Om te zorgen dat dit mogelijk is krijgen planteneters zoals koeien melk die extreem rijk is aan groeifactoren. Het verantwoordelijke stofje in de melk heet IGF-1 (Insulineachtige GroeiFactoren type I). De dosering is minstens 10x zo hoog als menselijke moedermelk. Het kalf moet immers zeer snel groeien om de kudde te kunnen volgen. Mensen die dus veel melk drinken krijgen zo ook veel van deze IGF-1 binnen. Ons eigen IGF-1 bereikt z’n maximum in de late pubertijd. Maar aangevuld met IGF-1 van de koeienmelk is echt veel te veel. Het toeval wil namelijk dat IGF-1 van een koe echt identiek is aan IGF-1 van mensen (maar niet van bijvoorbeeld geitenmelk). Deze groeifactoren verstoren onze balans en zorgen tevens voor een stimulering van de androgene cellen die mannelijke hormonen maken. Gevolg is een veel te grote stijging van testosteron wat bij jongens ongewenst is (herkenbaar aan acne op de rug) maar bij meisjes ronduit ongewenst. Zij krijgen er naast acne ook nog haargroei van op plaatsen waar dat niet thuishoort.

Alvast bedankt Mike!

Heb ik al eens eerder gedaan:

https://www.fatsforum.nl/topic/plantaardige-en-vlezige-praatjes

Quote:
Ik moet vaak mijn rauwe melkconsumptie verdedigen tegenover het argument dat de mens de enige soort is die nog melk drinkt na de zoogperiode en dan ook nog melk van een andere soort.

Het staat iedereen vrij om om die reden geen melk te drinken, maar vanuit een voedingsoogpunt is dit standpunt onhoudbaar. Ik kan werkelijk niet genoeg zeggen over de helende aspecten van het drinken van rauwe melk.

Rauwe melk en zure zuivel zijn complete en volwaardige voeding, boordevol levensscheppende enzymen, probiotische bacteriën, mineralen, spoorelementen, aminozuren, chlorofyl, vet- en wateroplosbare vitamines, vitamine B12 en omega-3 vetzuren.

Melk vervangt het bloed waarmee een kind wordt gevoed in de baarmoeder. Het wordt gemaakt uit bloed en heeft nagenoeg dezelfde samenstelling als bloed. Melk kan dus worden gezien als ‘wit bloed’.

In The Milk Book rekent William Campbell Douglass (1984) als volgt af met het melk-is-voor-baby’s-argument:

De mens is een van de weinige zoogdieren die slakken, rauwe mosselen en rauwe oesters eet. Hij is het enige zoogdier dat kreeft eet. De meeste zoogdieren zijn beperkt in hun voedselkeuzes door hun ecologische omstandigheden. Ze kunnen alleen eten wat de natuur hen biedt. De mens, met zijn mobiliteit en intelligentie, heeft een breed scala aan voedsel waar hij uit kan kiezen. De meeste zoogdieren zullen verse melk, als het ze aangeboden wordt, ook drinken en lekker vinden. Probeer het maar eens bij je kat.

Wat Douglass hier met zoveel woorden zegt, is dat als menig dier de intelligentie had gehad om aan melk te komen en daar voedzame producten van te maken, zoals boter en yoghurt, er veel meer soorten zouden zijn geweest die na de zoogperiode melk zouden blijven drinken.

En dit geldt zelfs voor zogenaamde planteneters. Weston Price zag met eigen ogen hoe nomadische arabieren met kamelen en paarden door de Noord-Afrikaanse woestijn trokken, waarbij zowel de arabieren als hun paarden de barre trektocht in perfecte gezondheid wisten te overleven op de melk van de kamelen.

Sally Fallon, de oprichtster en voorzitter van de Amerikaanse Weston A. Price Foundation die het gedachtengoed van Weston Price hooghoudt, wist ternauwernood op foto vast te leggen hoe een eekhoorn ervandoor ging met boter die op de vensterbank van haar keuken stond met het raam open.

Recentelijk hoorde ik nog meer voorbeelden. Een boer waar ik wekelijks rauwe melk haal vertelde me dat niet alleen de kat iedere dag melk drinkt tijdens het melken van de koeien, maar laatst ook een duif! Iemand met wie ik wekelijks melk ga halen had dit verteld aan iemand anders die zei: "Neem de volgende keer een litertje rauwe melk voor mij mee. Ik heb tropische vogels en die vinden het heerlijk en doen het er goed op!" Ik weet van een andere zuivelboer die een jonge hond heeft met een superglanzende vacht dankzij rauwe melk. Ik heb zelf met eigen ogen gezien hoe een kat er vandoor ging op een boerderij met een pak roomboter bestemd voor een klant en dat een kat een kapotgevallen fles volle boerenyoghurt vakkundig begon op te likken.

Het is dat dieren niet de intelligentie hebben ontwikkeld om koeien te melken, anders hadden ze het wel gedaan! Wij hebben dat wel en als we dieren vervolgens rauwe melk geven of afgeleide producten, dan slaan ze dit niet af - integendeel!

Mike

Vogels zijn de enige dieren die granen goed kunnen verteren. Erz ijn trouwens ook verhalen bekend van vogels in Engeland die door de aluminium afsluitingen heenpikten van melkflessen die voor de deuren van huizen waren gezet door de ouderwetse melkboer, om aan de melk te komen. Geen enkel dier laat dit gratis hapje makkelijk verkrijgbare vetten en eiwitten staan!

Mike

Quote:
Wij hebben dat wel en als we dieren vervolgens rauwe melk geven of afgeleide producten, dan slaan ze dit niet af - integendeel!

Ik moet toch eens een keer bij de dierentuin langs gaan met een grote tank melk. Straks worden ze allemaal vegetariërs... :mrgreen:

Quote:
Het is dat dieren niet de intelligentie hebben ontwikkeld om koeien te melken, anders hadden ze het wel gedaan!

Dit is wel echt een interessante stelling!

Quote:

Dieren zijn net zo goed opportunisten als mensen. Daarom slaan ze door ons gemolken melk en melkproducten ook niet af. Dieren hebben echter niet de intelligente ontwikkeld om zelf aan melk te komen, laat staan er andere producten van te maken.

Mike

Quote:

En een hele hypothetische. Hij valt niet te ontkrachten en ook niet te bevestigen.

Overigens slaat mijn paard een door de mens gemaakt koekje/ander graanproduct ook niet af, hoor. Daarvan kun je moeilijk stellen dat het arme beest zelf niet de intelligentie heeft om koekjes of biks te maken en het niet afslaat, omdat het beest weet dat het goed voor haar is.

Alle dieren zijn verslaafd te maken aan suikers. Er is echter een verschil met rauwe melk. Alle zoogdieren zijn nl. aerobe organismes en dat zijn natuurlijke vetverbranders (tegenover anaerobe organismes, die suikervergisters zijn). Dit betekent dat zoogdieren zich moeten voeden met vetten en eiwitten en geen suikers en koolhydraten en al helemaal geen granen. Ja maar, zul je zeggen, mijn paard eet gras en dat bestaat hoofdzakelijk uit koolhydrateb en niet of nauwelijks uit vetten en eiwitten. Klopt, maar plantenetende zoogdieren hebben een spijsverteringsstelsel dat de plantaardige voeding omzet in vetten en eiwitten. Om die reden komt melk van een grazer nl. tot stand. Wonderlijk toch, dat een herkauwende grazer vetarm gras eet en er toch volvette melk van weet te maken? Als je me niet gelooft, hier is het bewijs dat ook herbivoren (via een omweg) vetrijk eten:

http://www.second-opinions.co.uk/should-all-animals-eat-a-high-fat-low-carb-diet.html

http://www.second-opinions.co.uk/should-all-animals-eat-a-high-fat-low-carb-diet-2.html

Mike

Quote:
Vogels zijn de enige dieren die granen goed kunnen verteren.

Ik vraag me af wat een vogel kan wat wij niet kunnen, waardoor ze geen problemen hebben met fytinezuur. Het is dus eigenlijk geen probleem als ik mijn kip (helaas is er gisteren maar 1 uitgekomen van de 30) wat granen krijgt. Ik zat al te denken om dagelijks de granen te weken, of zelfs te kiemen voor ik het ga geven. Natuurlijk zal dit nog beter zijn, maar ook ik vaak een beetje lui. :wink:

Mike, dat bedoelde ik niet. Wat ik ermee bedoelde te zeggen, is dat ik op basis van het argument dat een beest geen rauwe melk zou afslaan niet kan concluderen dat het gezond is voor het beest, maar dat het het beest aan de intelligentie ontbreekt. Het ontbreekt beesten óók aan de intelligentie om andere producten te verkrijgen, waarvan ik denk dat we blij mogen zijn dat ze de intelligentie niet hebben. Als je die producten dan aanbiedt, eten ze het ook zeer graag op. Naast het feit dat ik de stelling wat moeizaam vind, omdat die nooit te bevestigen én niet te ontkrachten is, is het voor mij ook nog eens helemaal geen argument.

Kijk naar de gezondheid of ongezondheid van het dier a.g.v. de consumptie van deze voedingsmiddelen. In een ander topic wordt gesproken over een nieraandoening bij een kat, hoogst waarschijnlijk veroorzaakt door kattenvoer met granen en toegevoegde suiker. Ik heb persoonlijk vele dieren met overgewicht en andere klachten gezien die 'speciaal voer' kregen, dat steevast granen bevatte. Ik heb ook vele dieren gezien die het fantastisch doen op rauwe melk en evt. rauw orgaanvlees, met een schitterende vacht, ruimschoots energie en geen overgewicht.

Mike

Onze dierenarts vertelde dat tumoren niet voorkwamen bij honden toen ze nog geen brokken aten, maar "gewoon" met de pot mee.

"Helaas", zei hij toe: "is dat wat wij eten niet meer gezond genoeg om aan onze honden te geven." (en waarom denk je dat zoveel mensen tegenwoordig kanker krijgen)

Overigens zijn er nog steeds hele volksstammen die beweren dat vroeger net zoveel mensen ziek werden, maar dat toen de diagnose nog niet gesteld kon worden of er nog geen naam voor de ziekte was...tja

Forum statistieken

Onderwerpen
4.559
Leden
8.669
Nieuwste lid
Joopdepiep
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan