(Rauwe) melk

DenniS, wat leuk dat jij dit als een experiment ziet en er zo van geniet. Voor mij is het ontzettend gewoon omdat mijn moeder een lange tijd liters melk per week op die manier omzette naar room, zachte witte kaas, wei etc.

Het werkt sneller als de melk nooit afgekoeld is geweest. Dan krijg je ook lekkerdere room. Vetten worden namelijk een beetje bitter als het proces relatief lang duurt.

Hmmm, interessant. Dus je moeder schepte het room eraf en liet ook melk verzuren tot wei en wrongel? Ik heb nu de wrongel uitgeknepen en in een zakje in de koelkast gedaan met een zware pan erop. Eens kijken of er iets uit ontstaat...

Ja ik doe heel veel experimenten met voeding. Vind ik zo leuk om te doen. Ik verzin steeds weer wat nieuws... :)

Nee, ze liet room erop totdat het geheel zuur genoeg was en ze het verder wilde afwerken. Meestal haalde ze dan pas zo veel mogelijk room eraf maar wel oplettend dat ze geen eiwit gedeelte mee schepte (dat gaat denk ik verder gisten en dan wordt je room sneller te zuur of zelfs bitter).

Dan ging ze het witte deel eruit halen, grote stukken ervan kan je met een opscheplepel (zonder gaatjes)pakken. Het is heel leuk om dit te doen, je ziet grote vlakke stukken uit elkaar vallen, lijkt wel op afbreken van gletjers of zo. Dat witte deed ze in een zeef bekleed met een kaasdoek. Dat liet ze staan totdat er genoeg wei uit was gelopen dat het een compact geheel was geworden. Wat je dan krijgt is een soort kaas, en je kan er van alles mee maken. Het is minder lekker als je het gaat verwarmen. Dan krijg je een droog, hard effect.

Hoe meer witte spul je eruit haalt hoe helderder je wei later is. Wei is heerlijk, vooral in de zomer als je niet zo veel kan eten. Afgekoeld, zuur, vervrissend en voedzaam.

Zit deze hele topic met veel belangstelling te lezen, en opeens is het afgelopen.

Een hypothese voor DenniS: rauwe melk die op kamertemperatuur verzuurd is zonder normaal voorkomende hoeveelheid room (dus afgeroomde melk) zal onder schimmels komen te zitten. Melk die beschermd wordt door een van nature voorkomende laag room zal minstens 2 weken op kamertemperatuur nog goed zijn zonder tekenen van ongunstige schimmels op oppervlak.

Zo, hoe vind je dit als onderzoek?

Methode: Eerste dag in twee dezelfde bakjes dezelfde hoeveelheid licht geschud melk inschenken, op kamertemperatuur zetten, evt afdekken met een schoon gaasje.

Tweede dag: een bakje afromen.

Verder: enjoy the view en trek conclusies... :-D

Dit vroeg ik me ook als kind altijd af maar nooit uitgevoerd.

Voorwaarden: geen starters, zuur, warmte oid gebruiken, niet roeren, minstens 2dl melk in een bakje.

Dankzij de skal lijst, heb ik een biologische boer hier dichtbij (17 km) gevonden.

Hij verkoopt iig rauwe melk en kaas. We hebben 7 liter melk meegekregen. Lekker hoor :wink:

Hij vroeg wat we ermee gingen doen, kaas maken? Nee, lekker opdrinken haha.

Weet nog niet hoe ik er zelf kaas van kan maken.

Is daar toevallig een topic over?

Ik begreep dat je ook kefir kunt maken van rauwe melk? Is dat beter dan de pakken melk uit de supermarkt? (vergeef me maar aub, ik kom net kijken dus moet alles nog leren).

Je kunt hier een filmpje bekijken waar je kan leren hoe je heel simple ricotta kaas kan maken.

Ik maak voornamelijk kefir van de rauwe melk. Ik vind het lekkerder en het valt beter in mijn maag op de een of andere manier. De kefir gemaakt van rauwe melk is anders en die gemaakt van supermarktmelk. Ten eerste veel lekkerder, ten tweede gezonder. Supermarkt melk breng je gedeeltelijk tot leven door er kefir van te maken, maar rauwe melk is nooit dood geweest en bevat sowieso alle goede stoffen nog. Kefir van rauwe melk is bijvoorbeeld mousserender en romiger. Probeer maar zelf Kokkie, echt een aanrader.

Hoi Louise, dank je wel voor reactie en voor het filmpje.

Ik ga dan maar weer gauw een liter rauwe melk uit de koelkast halen om er kefir van te maken. Het klinkt heel lekker.

Bedankt voor je tips :wink:

Heb je kefirkorrels in huis Kokkie? Dit is inderdaad erg lekker van rauwe melk, ik heb ook geen idee hoe dit smaakt van winkelmelk hoor.

Ik kan van kedir met gemak liter per dag op, van rauwe melk alleen 's ochtends een groot glas. Als ik rauwe melk 's middags 0f 's avonds drink dan krijg ik last van mijn darmen, winderig en pijn.

Hoi Dirtsa,

Ja, ik heb kefirkorrels in huis. Ik ken het alleen maar met winkelmelk en het smaakt altijd lekker. Maar ik ben dus heel benieuwt naar de smaak met rauwe melk. Oei, wat is dat toch lekker hè, die rauwe melk. Ik heb inderdaad ook last van mijn darmen, maar dat had ik al voordat we het vanmorgen kochten. Mijn man is ook helemaal gek op rauwe melk, denk niet dat we het heel lang in de koelkast hebben staan haha.

Ik wacht eerst totdat de rauwe melk helemaal afgekoeld is (kwam uit de ijskast), en dan zal ik er nieuwe korreltjes in doen.

Ben nog steeds heel benieuwt of ik dan met deze kefir brood kan bakken. Dus ipv gist of zuurdesem zeg maar. Tja, gewoon een keer uitproberen natuurlijk, maar heb geen idee hoelang je het dan moet laten staan en hoelang en hoe heet je het spelt brood dan moet bakken. Vind het wel een leuke uitdaging. Als iemand hier al ervaring mee heeft, dan hoor ik het héél graag.

Hoi Kokkie, ik zei in een ander topic:

Quote:
ik bak regelmatig brood zonder gluten van boekweitmeel. Ongeveer 1/2 kg boekweitmeel, met 1/2 liter kefir en wat water en zout tot een papje maken. Anderhalve dag laten staan om te rijzen en fytinezuur te verminderen. Daarna zonder kneden bakken in oven op ruim 200 graden bijna 1 uur lang. De oven baktijden goed in de gaten houden, want het wisselt bij mij. De ene keer is het vochtiger dan de andere keer. Ik vries het brood in porties in.

Ik gebruik kefir van rauwe melk en winkelmelk. Soms is de kefir van rauwe melk sterker, zodat ik het minder lang laat staan voordat ik het bak.

Succes!!

Hoi Louise,

Ik gebruik zelf spelt in combinatie met een heel klein beetje rogge. Gebruik je dan dezelfde hoeveelheden? Geen boter? En moet het dan ook zolang rijzen? (anderhalve dag)

Ik ben aan het recept gekomen door te experimenteren, maar ik neem aan het ongeveer hetzelfde werkt voor spelt en rogge. Uiteindelijk is het belangrijk genoeg kefir toe te voegen en naar gelang de dikte, genoeg water. Het deeg moet papperig worden (maar ook niet te waterig, dan komt er te weinig lucht in). Je kan dus gaan experimenteren.

Boter heb ik nooit in combinatie met kefir gebruikt. Boter zou op zich niet logisch zijn, omdat het niet helemaal vloeibaar blijft op kamertemperatuur. Daarom zou de boter misschien het rijzen (gedeeltelijk) tegenhouden. Sowieso besmeer ik dit brood met een hele dikke laag roomboter, dus op die manier eet je het toch.

Kokkie, mijn man is ook gek op de rauwe melk, hij vroeg net of je verslaafd kan zijn aan de rauwe melk, van de week was 'smorgens de melk op, en volgens hem verlangde zijn lichaam echt naar de melk.

Onze hond is trouwens ook helemaal weg van de melk, zo erg zelfs, dat hij zijn neus optrekt voor water en naar de koelkast loopt :mrgreen:

Dirtsa, wij hebben het vandaag weer voor het eerst gekocht in maanden. En daarvoor hadden we het maar 3 keer gekocht. Maar, eerlijk? Ik denk dat het wel kan, kijk maar naar Mike hahaha. De smaak is overweldigend lekker. Deze rauwe melk hebben we nu bij een biologische boer gekocht. Het kan aan mij liggen, maar ik vind de smaak echt beter. Heel vol - zalig! De vorige keer, toen we het voor het eerst kochten, werd ik er meteen beroerd van, maar dit keer heb ik nergens last van. Zal maar niet zeggen dat ik al een liter op heb :mrgreen:

Zou je het ook aan poezen mogen geven? Ik heb 4 katten, waarvan er 2 zijn die gek zijn op melk. Normaal gesproken koop ik kattenmelk voor ze (zonder lactose). Hun lijfjes zijn natuurlijk niet gebouwd op al dit lekkers, maar als ze het zouden mogen, zou ik het ze wel geven. Maar ik wil ze natuurlijk niet ziek maken, dus ik vraag het toch eerst maar even voor de zekerheid.

Ooooh Mike, je krijgt van hun een hele dikke poezenknuffel.

Moet ik het wel of niet voor ze verdunnen met water? Ze zijn natuurlijk niet gewend aan volvette melk.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan