(Rauwe) melk

Dirtsa,

In principe heeft jouw dierenarts wel gelijk maar soms twijfel ik ook wel eens hoor en proberen ze mij ook op het verkeerde spoor te zetten door te zeggen maar vroeger was dat er ook al maar toen waren er die diagnoses niet maar dan denk ik wat heet vroeger?

Mensen aten in de middeleeuwen ook niet altijd zo gezond.Kijk maar hoeveel aardappels en graan er werd gegeten en onder wat voor een omstandigheden men leefde.Zeer slechte voeding en heel onhygiënisch. Dan vind ik het niet zo gek met al die ziektes van toen.

Het probleem is dat ze die tijd met nu vergelijken en zeggen ja we leven langer en zijn gezonder als toen.Dat klopt niet naar mijn mening omdat ongezonde mensen als referentie worden genomen.Toen waren er ook heel veel gezonde mensen die wel lang leefden en zeer gezond waren zoals Eskimo's , bepaalde Indianen maar ook volkeren in Europa, Azië etc.maar deze worden niet als referentie meegenomen.Dan zouden we er heel anders over denken.

Nu denk ik dat mijn opa ook een vorm van adhd had en erfelijk dus ook zijn lijn maar ik weet ook dat er al heel lang vaccinaties bestaan en bewerkt voedsel eerder zijn entree heeft gedaan als wij vermoeden en ook toen at men graan en aardappels en andere schadelijk voedsel maar beperkt en daarentegen ben ik eens de dorpen afgegaan de laatste keer dat ik in Turkije bij de Zwarte zee was en ik heb persoonlijk zelf oude mensen die nog in dorpen leven van tussen de 75 en 95 jaar gesproken. Eerlijk is eerlijk. Zo goed als al deze mensen hebben geen kunstgebit, geen bril, zijn niet dement,hun hersenen werken nog beter als die van mij en ik ben 42. Verder waren zij zeer vitaal en als sommigen onder hen iets krijgt is het meestal op zeer hoge leeftijd. Dat komt omdat zij ook niet ontkomen aan de moderne tijd helaas.

Één van die vrouwen (85 jaar), nooit naar school geweest maar altijd met haar koeien in de zomer naar de highlands getrokken.Menu bestaat daar zowiezo uit ontzettend veel verzadigde vetten.Zij kon mij nog alles uit haar jeugd vertellen tot aan de details toe en zij zei mij persoonlijk dat alle ziektes na de bewerking van voedsel zijn begonnen.Hoe wijs is dat? Zij loopt nog dagelijks de bergen op en af tussen de struiken door zonder wandelstok en ik ken nog een man die op zijn 95'ste nog steeds op zijn akker groente en fruit verbouwd.Dat is niet gelogen.

Bij vroeger, denken mensen al snel aan honderd, of enkele honderden jaren geleden. Maar vroeger is ook duizenden jaren geleden, en nog langer terug. Ook dat waren onze voorouders.

Ondanks de zware leefomstandigheden(bewoning/kou/hygiene etc hebben de mensen zich kunnen voortplanten,ontwikkelen. Toen was er meer vooruitgang, nu is er in sneltreinvaart achteruitgang. En zeker geen ontwikkeling meer.

Maar ws zijn onze leefomstandigheden tegenwoordig juist zwaarder dan vroeger, vergiftiging/vervuiling/agressie/stress/ondervoeding.

Krijg ook nog wel eens de cbs statistieken als argument naar mijn hoofd toe geworpen zo van ja maar de cijfers bij het cbs liegen toch niet maar dan zie ik toch weer uit geschiedenisboeken dat er toen mensen ook oud werden. Lees geregeld over mensen die 70, 80 maar ook over de 90 werden maar wat ik wel vreemd vind is dat hoe mensen wisten waaraan iemand van zo'n 500 tot 1000 jaar geleden aan doodging.Van de andere ben ik nu ook een boek over de sultans van het Ottomaans rijk aan het lezen en dan zitten er vaker sultans tussen die door stress maar ook door kanker, diabetici etc. zijn doodgegaan. Of dat klopt weet ik niet.Lees ook heel veel andere boeken in andere talen en dan kom je soortgelijke dingen tegen.Wat ervan klopt I don't know maar Rowwen Hèze, de markante Peelfiguur Christiaan Hesen (1853- 1947) is ook 94 jaar oud geworden en zo zijn er meer personen uit Nederland. Het kan dus wel.

Binnekort is er biologische rauwe buffelmelk te koop. Het is de enigste bio buffelboer in Nederland en hij boert echt met zijn hart.Grasgevoerde buffels en ze worden niet gescheiden van de moeder of kunstmelk maar blijven moedermelk krijgen. Deze boer heb ik wel eens gesproken.Echte toffe man en ik verheug me op de melk. Hij gaat ook maar één keer per dag melken.Buffelmelk heeft de hoogste vetpercentage.Je eet letterlijk room.

Ik dacht post het even omdat als je éénmaal buffelmelk hebt geproefd je meer wilt.

Hier is de link:www.destoerderij.nl

Hij zit in Veldhoven. Noord-Brabant.

Geweldig initiatief !

Alleen jammer dat alles zoveel bij mij uit de buurt zit :(

Arjan.

Arjan,

Toevallig heet de buffelboer ook Arjan. Ik hoop dat je een keer buffelmelk kunt kopen als je in de buurt bent.Zeker de moeite waard om te proeven. :D

Hallo mensen,

Via Haluk (Hayderpasa) op dit forum gekomen. Erg leuk om te lezen. Inderdaad, De Stoerderij is de enige biologische waterbuffelboerderij van Nederland. Erg kleinschalig nog op dit moment, met 10 waterbuffels. Binnenkort komen de eerste kalfjes die dan een familiekudde gaan vormen. Hopelijk gaan de "stoere" buffels het toestaan dat de boer ook 1x per dag wat melk krijgt. De boerderij is overigens in Son en Breugel, vlakbij Eindhoven.

Om een indruk te krijgen van de "stoere" waterbuffels kun je een kijkje nemen op www.destoerderij.nl. Je kunt je ook aanmelden voor de nieuwsbrief en een waterbuffel adopteren. Het zijn echt ontzettend leuke dieren in de omgang.

Kom gerust eens langs om een kijkje te nemen. En als alles goed gaat is er over een aantal weken verse boerderijmelk te kopen!

Groeten,

Arjan Swinkels

Hoi Arjan,

Leuk je hier op het forum te zien. Welkom.Ik had gelezen dat jij met Remeker had gesproken over het bevloeien van de akkers met Keltisch zeezout.Mischien kan Mike je daar meer over vertellen.Hij is degene die Remeker en anders mensen ook gelukkig over zet naar Keltisch zeezout. Een ware en gezonde aanwinst.

Arjan,

Leuk dat je hier meedoet! De belangrijkste vraag die ik heb is: krijgen jouw buffels ook weidegang of worden ze uitsluitend binnengehouden?

Mike

Leuk nieuws Arjan!

Ik woon in Eindhoven en kom zeker eens langs voor de buffels en voor de melk!

En Haydarpasa, bedankt voor je tip!

De waterbuffels hebben onbeperkt weidegang, het hele jaar door. Er is wel een schuilmogelijkheid, maar daarvan is de deur de afgelopen 2 jaar twee keer van dicht geweest, op nieuwjaarsnacht, i.v.m. vuurwerk. :)

Dieren horen buiten en zeker die stoere buffels, op de website staan foto's! En ook op Facebook ja.

Arjan, jammer dat je zo ver weg zit, maar wat leuk dat je hier meeleest en schrijft en vooral hoe je met die prachtige buffels omgaat.

Ik haal mijn melk bij twee plekken. Er is een groot verschil in smaak en ik had t idee dat de melk die ik haal bij de tapautomaat veel minder vol is. Maandag kwam ik erachter hoe dit komt. Ik haalde de laatste liters uit de tap en kreeg 2,5 liter pure room! Van een gedeelte hiervan ga ik zelf boter maken en deze weer omzetten in thee. En nu maar hopen dat ik vaker het de tap leeg mag maken. Pure room voor 0,70 cent is geen geld.

Arjan,

Dan kom ik bij jou een keertje langs om de buffels te bekijken en natuurlijk buffelmelk te drinken. Zoals Haluk al aangeeft kan ik je ook adviseren hoe de wei te bemesten met zeemineraalverdunningen.

Mike

@Alexandra. Je zou de buffelmelk eens moeten proberen. Dat is altijd bijna pure room. Bijna 9% vet. Slagroom zonder suiker. :)

@Mike, prima. Ben benieuwd!

Onder het motto 'zoek en gij zult vinden'.

Vanaf volgende week gaan we twee weken naar Toscane. Ik heb m'n adres voor biologische rauwe melk (Latte Crudo) al gevonden : http://www.capannadelsole.it/

Al heb ik begrepen dat je daar ook rauwe melk uit tapautomaten kunt halen. We zullen zien.

Oooh dit is gaaf zeg, die grasgevoerde bio buffelemelk! En het mooiste is, het is een kwartiertje bij mij vandaan. Here I come:)

Boselfje,

Het engiste nadeel van buffelmelk is dat als je het éénmaal geproefd hebt vind je al het andere melk maar een beetje waterig en niet zo vol van smaak. Buffelmelk heeft zo'n volle romige smaak.Heel voedzaam.

Trouwens weet iemand hoe het kan dat mijn rauwe melk in de koelkast sinds de laatste keer zo snel verzuurd?

Marian heb jij dat ook.

Ik heb het al aan mijn melkboer gevraagd, hij weet het niet. We hebben over van alles nagedacht. Dacht eerst dat het aan de kefir lag die erbij stond maar nu zonder kefir nog steeds hetzelfde.Het ligt niet aan de pot omdat andere potten dat ook hebben. Er staat verder niets in de koelkast wat het zou kunnen veroorzaken.

De potten zijn van glas en gewoon schoon. Ik ben ten einde raad.

Nu hebben we de laatste keer een soort kwark kaas van de verzuurde melk gemaakt, wel echt heerlijk maar toch.

De potten hebben rubber om de deksel, mischien zou het daar aan kunnen liggen.

We hebben de potten open en afgesloten bewaard. Geen verschil.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan