Dirtsa,
In principe heeft jouw dierenarts wel gelijk maar soms twijfel ik ook wel eens hoor en proberen ze mij ook op het verkeerde spoor te zetten door te zeggen maar vroeger was dat er ook al maar toen waren er die diagnoses niet maar dan denk ik wat heet vroeger?
Mensen aten in de middeleeuwen ook niet altijd zo gezond.Kijk maar hoeveel aardappels en graan er werd gegeten en onder wat voor een omstandigheden men leefde.Zeer slechte voeding en heel onhygiënisch. Dan vind ik het niet zo gek met al die ziektes van toen.
Het probleem is dat ze die tijd met nu vergelijken en zeggen ja we leven langer en zijn gezonder als toen.Dat klopt niet naar mijn mening omdat ongezonde mensen als referentie worden genomen.Toen waren er ook heel veel gezonde mensen die wel lang leefden en zeer gezond waren zoals Eskimo's , bepaalde Indianen maar ook volkeren in Europa, Azië etc.maar deze worden niet als referentie meegenomen.Dan zouden we er heel anders over denken.
Nu denk ik dat mijn opa ook een vorm van adhd had en erfelijk dus ook zijn lijn maar ik weet ook dat er al heel lang vaccinaties bestaan en bewerkt voedsel eerder zijn entree heeft gedaan als wij vermoeden en ook toen at men graan en aardappels en andere schadelijk voedsel maar beperkt en daarentegen ben ik eens de dorpen afgegaan de laatste keer dat ik in Turkije bij de Zwarte zee was en ik heb persoonlijk zelf oude mensen die nog in dorpen leven van tussen de 75 en 95 jaar gesproken. Eerlijk is eerlijk. Zo goed als al deze mensen hebben geen kunstgebit, geen bril, zijn niet dement,hun hersenen werken nog beter als die van mij en ik ben 42. Verder waren zij zeer vitaal en als sommigen onder hen iets krijgt is het meestal op zeer hoge leeftijd. Dat komt omdat zij ook niet ontkomen aan de moderne tijd helaas.
Één van die vrouwen (85 jaar), nooit naar school geweest maar altijd met haar koeien in de zomer naar de highlands getrokken.Menu bestaat daar zowiezo uit ontzettend veel verzadigde vetten.Zij kon mij nog alles uit haar jeugd vertellen tot aan de details toe en zij zei mij persoonlijk dat alle ziektes na de bewerking van voedsel zijn begonnen.Hoe wijs is dat? Zij loopt nog dagelijks de bergen op en af tussen de struiken door zonder wandelstok en ik ken nog een man die op zijn 95'ste nog steeds op zijn akker groente en fruit verbouwd.Dat is niet gelogen.