(Rauwe) melk

Ik denk toch dat het warmere weer de oorzaak is van de snellere verzuring van de melk.

Normaal kan ik net 1 week doen met de melk maar sinds het warmer is is de melk de 5e dag toch al wat zuur. Ik maak er dan nog kefir van, dat kan nog goed, maar om zo te drinken is dan minder.

Verder heb ik de melk helemaal laten verzuren tot hij gaat klonteren en dan maak ik er wei van, die ik weer gebruik voor het maken bij fermenteren van groenten en beet-kvass.

@boselfje Ik heb je vandaag nog niet gezien! :)

@haluk Misschien dat Piet ander voer heeft gegeven, waardoor de samenstelling van de melk anders is. Andere oorzaak kan idd alleen zijn temperatuur lijkt me!

Arjan,

Ik ben al heel lang niet meer bij Piet geweest. Ik wacht op jouw buffelmelk omdat Piet niet biologisch is.

Ik haal mijn melk al een tijdje bij Peter in Arcen. Biologische koemelk.

@Arjan,

Quote:
De waterbuffels hebben onbeperkt weidegang, het hele jaar door. Er is wel een schuilmogelijkheid

Veel boeren kiezen er juist voor om gèèn schuilmogelijkheid te creëren voor de dieren. Met als gedachte: als de bliksem inslaat in de schuilmogelijkheid, is een groot deel van de kudde verloren. Zonder schuilmogelijkheid wordt er hooguit 1 koe door de bliksem getroffen...

Graag jou visie hieromtrent.

@ufo. De schuilmogelijkheid is alleen bedoelt voor extreem nat en koe weer, niet voor tijdens onweersbuien, dan vinden ze het ook veel te leuk om buiten te zijn. Heb ze wel eens de kans gegeven ook binnen te komen, maar ze waren allemaal buiten te vinden!

@DeStoerderij Nee, ik ben idd gisteren nog niet geweest. Ik had geprobeerd een berichtje via de site te versturen maar dit was niet gelukt en toen is het er bij ingeschoten om te bellen.

Maar heb je al melk? En op welke locatie kan ik dat komen halen? En is het dan handig om eerst te bellen? Hoeveel kost een liter melk? Ik ben heel benieuwd:) Heb mijn moeder al lekker gemaakt dus neem voor haar ook een litertje mee:)

@Haluk Heb je al geprobeerd om de melk even in helemaal andere potten te doen? Of met een ander schoonmaakmiddel schoon te maken? Of afgesloten te bewaren in de koelkast? En vervoer je de melk gekoeld naar huis? Het is natuurlijk ook wel weer waarbij de melk sneller zuur wordt.

@boselfje Deze week zouden de eerste kalfjes geboren kunnen worden en dan krijg ik de buffels hopelijk gelijk aan de melk. Het wordt nog een flinke uitdaging, omdat die waterbuffels nogal eigenwijs zijn en niet gemakkelijk de melk laten schieten in de melkstal; als het kalfje er ook bij mag lopen en drinken de hele dag. De stoere buffels staan/lopen in Son en Breugel, vlakbij Eindhoven. De melkprijs is 1,50 euro per liter en daarvoor krijg je zoals Haluk al schreef uitermate voedzame melk voor terug. Eerst even bellen of mailen (info@destoerderij.nl) is wel handig. Ik zal later wel "openingstijden" op de website zetten, maar nu eerst maar eens focussen op die melk er uit zien te krijgen! :)

Succes! Als de buffels goed melk gaan geven zal ik eens een uurtje rijden voor die romige melk :lol:

Vandaag de boerin even gesproken waar ik. In melk zelf kan tappen. Het loopt er storm! Blijkbaar gaan er steeds meer mensen aan de rauwe melk. Nu maar hopen dat deze "trend" zich voortzet!

Ze vertelde me ook dat er wel een roerding in de tap zit, maar die kan niet bij de laatste 4/5 liter. Vandaar dat de onderste liters vele malen romiger zijn. De liters net daarvoor zullen dan wel mager zijn bedenk ik nu.

mmm...allemaal interessant om te lezen..

Ik had afgelopen zaterdag ook niet zo'n lekkere melk..een beetje waterig leek het wel..

Haal iedere zaterdag 3 liter..daar doen wij (2 soms 4 pers.) een week mee.

Er is bij mijn boer een schema wanneer de melk opgehaald word.

Soms is dit ook op zaterdag..en dan haalt zijn vrouw eerst 3 liter voor ons eruit.

Dat ziet er soms uit als slagroom...

Heb helaas sinds 2 maanden een probleem..ik heb een lactose intollerantie..maar ben

v.a. vorig jaar vol overgave aan de rauwe melk.

Dat is al die tijd goed gegaan...en nu..na het drinken van 1 glas..buikpijn en diaree..

Raar...............iemand een idee hoe dat ineens zo kan??

Dia.

nee Mike..geen granen.

wel ben ik bij een osteopaat sinds 2 maanden..en die man "voelt" steeds iets in

mijn darmen..

En dat is niet op de plek waar mij eerder werd verteld dat de gluten-intolerantie

zit.

Eigenlijk ligt m'n hele lijf in de war na behandeling osteopaat...m'n rug is hol

geworden..en m'n buik "hangt" er helemaal uit..is opgezwollen lijkt het.

Ik drink de melk meestal 's ochtends..heb dat een paar dagen niet gedaan..maar toen nam ik 's middags yogurt..weer rennen naar de w.c. ;-((

Nu wilde ik vanochtend de bica doen..maar bij nader inzien maar weer even vanaf gezien..

ik heb het toilet al zoveel gezien afgelopen weken.

Zeer lastig..ik ben bijna verplicht 's ochtends thuis te blijven :(

Dia.

Dit is zeer vreemd. Je kunt niet zomaar 'ineens' lactose-intolerantie ontwikkelen. Hier moet sprake zijn van een achterliggend mechanisme dat we nog niet helemaal doorgrond hebben. Als alles overhoop ligt na die ene behandeling, dan ben ik toch wel benieuwd waar de behandeling precies uit bestond.

Mike

Het is misschien ook wel mijn eigen schuld...bij de eerste afspraak zegt hij..wat mankeert er aan en toen zei ik..vertel jij me dat maar.Dat vond ie helemaal geweldig..

Hij heeft om te beginnen het verkleefde weefsel van m;n keizersnee losgemaakt...na mijn

keizersnee heb ik ook de spastische darm gekregen.

Verder vond ie spanning op m'n linker bijnier...wat weer in verband staat met de schildklier, maar de cyste die ik daar ooit had..is weg !!

Tja..en m'n rug is vanaf m'n 20e al een puinhoop.

In tegenstelling tot een chiropractor..gaat bij de osteopaat alles zachtjes..dus er is

geen gewrik e.d. aan te pas gekomen.

Maar het heeft toch een vreselijk effect gehad op de stand van m'n rug.

Dia.

Hoi Dia,

Ik heb een soortgelijke ervaring na een behandeling van de osteopaat. Jaren geleden heb ik een rughernia gehad. De osteopaat heeft na diverse behandelingen de hernia weggekregen waar ik superblij mee was. Hij constateerde toen ook dat ik verklevingen had in mijn buik. Dat kon ook kloppen omdat ik diverse flinke ontstekingen in mijn buik heb gehad. Hij kon die verklevingen oprekken waardoor de buikpijn wegging. En inderdaad het hielp. Na een aantal jaren kwam de buikpijn weer terug en dus volgde een behandeling bij de osteopaat. Na deze laatste behandeling kreeg ik ontzettende buikpijn en hevige diarree. Het voelde alsof er allemaal naalden in mijn buik zaten. Na een paar dagen werd de pijn minder maar ik heb zeker 6 weken iedere ochtend hevige diarree gehad. De osteopaat kon de pijn en diarree niet verklaren en zag geen verband met de behandeling. Daarna ben ik niet meer bij die osteopaat geweest.

Vorig jaar ben ik regelmatig bij een acupuncturiste geweest voor een aantal klachten. Met haar ook gesproken over ontgiften en daarvoor kon zij ook wat naaldjes zetten, met name rond de buikstreek. Nou dat heb ik geweten. Na 1,5 dag ontstond dezelfde buikpijn en diarree als wat ik destijds bij de behandeling van de osteopaat heb ervaren. In eerste instantie dacht ik dat ik een flinke buikgriep had en zag de link niet met de acupunctuur. Toen ik na een maand weer een acupunctuur behandeling had en daaropvolgend dezelfde reactie kreeg zag ik het verband. Volgens mij was het puur ontgiften. Ook de acupuncturiste vond de reactie wel erg heftig en dacht dat er van een buikgriep sprake was. Maar ik vond het wel heel toevallig. Na 2 behandelingen 2 x dezelfde reactie. En voor mijn gevoel voelde het hetzelfde als na de behandeling bij de osteopaat.

Dus terugkomend op jouw klachten. Ikzelf denk dat de "zachte" behandeling bij de osteopaat toch meer effect heeft dan je zou willen.

Bij mijn ging de diarree langzaam over. Dia, ik hoop dat dat bij jou ook zo is. En daarnaast werkt rauwe melk volgens mij ook nog ontgiftend, tenmijnste bij mij wel. Ik denk dus ook niet dat je ineens niet meer tegen rauwe melk kunt. Het heeft denk ik wat tijd nodig en zou het over een paar weekjes weer proberen.

Sterkte ermee.

Ik heb een tijdje behandelingen gehad van bio-resontie therapeute, deezelfde dag moest ik wat meer water drinken dan normaal, ivm ontgifting. Kan dit ook nodig zijn na jullie behandelingen?

:D@ Dirtsa..nee..daar heeft hij het niet over gehad..meer water drinken.

@ Gif-vrij..ja..ik heb het gevoel dat m'n hele lijf in de war ligt.

Afgelopen donderdag zat ik jankend terug op m'n fiets, lag om 7 uur in bed met een

grote dikke pijnstiller..die had ik v.a. 2010 niet meer op.

Die dag had hij m'n schaambeen rechtgezet..en hij heeft het ook steeds over het "darmbeen"

maar volgens mij bedoelt hij daar m'n bekken mee en dat stond ook scheef.

Ik weet dat het lichaam tijd nodig heeft om aan de nieuwe situatie te wennen..dus ik

wil niet meteen de handdoek in de ring gooien..

Ik kan nu weer tenminste op 2 billen zitten. :D...nu moeten alleen m'n darmen nog

goed komen.

Het is alleen heel vervelend..ik moet in de ochtend bij de w.c. blijven.

Het lijkt of ineens al m'n darmen gaan bewegen en borrelen..dat hoor je ook..en dan is

het rennen... :(

Dia.

Gefeliciteerd Arjan met je eerst geborene! Nu begint je avontuur pas echt, heel veel succes met het melken, en als het allemaal lukt

kom ik gauw wat melk halen, ben erg benieuwd! : )

Groetjes Diane

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan