(Rauwe) melk

Biest is lekker! Het smaakt veel voller en romiger dan rauwe melk e de kleur is ook veel geler. Beslist de moeite waard om eens te proberen.

Maar biest moet toch aan de kalfjes worden gegeven? Ik heb het daar wel een beetje moeilijk mee. Was laatst bij hoeve Biesland in Delfgauw en daar worden de kalfjes na 3 dagen bij de moeder weg gehaald, heb daar navraag over gedaan, dat doen ze omdat het onhandig is.... Ik ben blij dat dit bij de boer waar ik mijn melk haal niet het geval is.

Ik heb daar ook moeite mee alleen komt het vaak voor dat je biest krijgt omdat er een kalf dood is gegaan of zo maar bij mijn melkboer in Arcen blijven de kalven ook moedermelk krijgen en tevens hun biest.

Mogen ze ook bij hun moeder blijven? want in Delfgauw krijgen ze wel de melk, maar ze mogen niet zelf drinken, dus uit fles/emmer.

Bij onze boer in Arcen blijven de kalfjes bij de moeder en kun je alleen biest krijgen als de boer er wat van over heeft.

Dan zou Biest zo van de koe (of geit) dus beperkt leverbaar moeten zijn. In plaats vsn de verse biest worden er capsules of poeder verkocht. Op www.spiruella.nl staat een uitgebreide beschrijving van de ingredienten. Interessant om te lezen. 200 gr poeder kost 34,95. Het lijkt mij wel een erg goed produkt. Misschien een goede vervanger van rauwe melk? Inderdaad krijgen de kalfjes de eerste melkNa 3 dagen hebben ze denk ik de noodzakelijke portie al binnen. Er zijn meerdere verkoop adressen te vinden op internet.

@Liesje,

Quote:
Het lijkt mij wel een erg goed produkt.

Ik denk dat je beter de echte biest kunt drinken!

Biest wordt niet vanzelf poeder, dus het is bewerkt spul.

Daarnaast zitten de gezonde vetten er niet meer in...

Liesje, wij halen de baby's toch ook niet na 3 dagen bij de moeder weg? Wat is een noodzakelijke portie? Als er vraag naar is leveren de boeren dat vast graag. Ik gun jou een goede gezondheid, maar als het niet echt over is vind ik het toch problematisch.

Hetzelfde verhaal met koninginnengelei van de bijen. Echt een superproduct, maar nu zijn er imkers die hierop hun korf inrichten met meerdere koninginnen bijen eitjes om deze gelei te verkrijgen. Ze putten de werkbijen helemaal uit zodat het bijenvolkje eraan sterft. Kun je zeggen het zijn maar bijen, maar ik vind dit toch ingewikkeld. Is onze gezondheid meer waard dan dat van een ander dier. Ik heb daar moeite mee.

Biest is voor het kalf.

Een beetje slimme boer weet hoe belangrijk dat is voor de ontwikkeling van het Kalf

wij mensen hebben genoeg keuzen uit voedsel.

Even weer een rauwe geitenmelk-vraag:

Ik had laatst melk waarin na een paar dagen een felrode substantie ontstond onderin de fles.

Ik kwam er pas veel te laat achter en had alles erboven gewoon opgedronken.

Het was de hele onderkant, ongeveer een dikke centimeter dik.

(Ook had ik in de (geiten)boter (dezelfde keer gekocht) zowel rode als zwarte plekken die na verloop van tijd ontstonden.)

Wat kan dit geweest zijn?? Hoe komt het en is het gevaarlijk?

Het lijkt me geen goed teken..

Latere melk die ik kocht heb ik getest en ongeveer twee weken bewaard, en gebeurde niks qua kleur dit keer.

De rode kleur in geitenmelk is "biest". Kan geen kwaad. Is van de eerste melk van de geiten.

Zwarte plekjes in roomboter heb ik ook af en toe. Ik bewaar de roomboter niet in de koelkast, Als er dan zwarte plekjes in komen en het is een klein plekje haal ik het weg, volgens mij is dat dan wel omdat het te lang staat. Ik heb kleine hoeveelheden tegelijk.

Liesje, als je de boter in de koelkast bewaart blijft het hard en kan je het makkelijk met de kaasschaaf op je cracker of wat dan ook "smeren", lekker dik dus :wink:

Zal het eens zo proberen Marijan, in ieder geval een goeie tip.

Ik heb van de week 125 gram geitenboter gekocht van Demeter, dus het staat niet zo lang buiten de koelkast. Zelden zwarte plekjes.

Misschien heb ik een adres waar ik rauwe melk kan halen.

Mocht ik dit dadelijk thuis hebben wil ik het toch licht opwarmen [lauw] voor gebruik.

Kan ik het dan beter bij demeter melk houden of is het altijd gezonder dan andere bewerkte melk, ondanks dat ik het licht verwarm?

De reden dat ik het nog niet rauw wil drinken is dat ik het idee toch nog een beetje riskant vind en met een ziek lichaam zit [o.a. door de ziekte van lyme]

Lijkt mij dat je dan toch ietswat moet oppassen vergeleken met mensen die geen lichamelijk mankementen hebben zeg maar.

Wie hier heeft er geen lichamelijke "mankementen" Jordy? Volgens mij komt het overgrote deel van de mensen hier omdat ze op weg zijn van ziekte naar gezondheid.

Wil je profijt hebben van rauwe melk, hou m rauw. Wil je profijt hebben van voeding, laat de angst los. Angst geeft stress en stress sloopt je lijf.

Ja lastig misschien dat die gedachte wegebt als ik het eenmaal gedronken heb.

Wat is het ergste wat je kan krijgen door rauw te drinken?

Ben benieuwd zo ff bellen naar een boer in de buurt hier [kreeg ik als tip in de natuurwinkel]

Ik kan het jou niet vertellen Jordy, namelijk nog nooit last gehad van iets naars na het drinken van rauwe melk. Verder leeft hier iedereen op t forum ook nog ;-)

Probeer t idd.

Het ergste dat je kunt krijgen is gezondheid :wink:

Ik heb zelf ook nooit last gehad van rauwe melk en kan liters op een dag drinken. Voor melk geldt hetzelfde als andere middelen. Soms krijgen mensen last van diaree ofzo. Staat vast wel ergens op het forum, want niet iedereen kan het verdragen. Maar dat moet nooit je uitgangspunt zijn, want dan zit je dus compleet in de angst. En wat heb je daaraan? Waarschijnlijk een hoop stress voor niets.

@Jordy,

Voor jou is het juist enorm goed vanwege de grote hoeveelheid glutathion in RAUWE melk en kefir.

The Biochemical Magic of Raw Milk and Other Raw Foods: Glutathione

http://www.westonaprice.org/blogs/c...-of-raw-milk-and-other-raw-foods-glutathione/

Quote:
On top of all these antioxidant functions, our cells use glutathione to make drugs and toxic chemicals more water-soluble so they can be excreted. Without glutathione, the antioxidant system breaks down, and toxic chemicals hang around to wreak havoc in our cells and tissues.

Goed spul zou ik zeggen die glutathion....

Ik heb voor mijn klachten destijds van mijn natuurarts zelfs intraveneuze glutathion gehad!

He nou gelukkig leven jullie nog idd ;) komt denk ik door de media,opvoeding dat rauwe melk niet iets is wat je moet drinken of niet voor de hand liggend is om te drinken.

Is nog blijkbaar een nastuiping/gedachte wat mij toch nog een beetje weerhield.

@ Pike toevallig , want ik krijg nu heel veel supplementen voor de ziekte van lyme [immuunsysteem ondersteuners,ontgifters etc] gluthation is ook iets wat in deze protocol/behandeling zit grappig ;)

Waar heb jij die intraveneuze gluthion voor gehad puur voor wat in het engelse stukje tekst staat?

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan