(Rauwe) melk

Zonne.

Ik maak ook wel eens kefir van 8 dagen oude rauwe melk. Dat gaat helemaal goed. Ik roer wel eerst goed door de melk, zodat de roomlaag van de bovenkant verdwijnt.

Vandaag heb ik nog rauwe melk gedronken die ik vorige week zaterdag heb gekocht. De smaak was nog hetzelfde als bij verse rauwe melk. Ik denk dat het wel langer houdbaar is dan 5 dagen als het goede melk is.

Ik drink ook melk van een week oud. Tot op heden niets mis mee! Maar vaak blijft het zolang niet in de koelkast staan en is het voor die tijd al op.

Zonne,

Ik heb nu een pot met 2 liter kefir staan, van 10 dagen oude rauwe melk.

Het is nog nooit zo dik geweest.

http://www.nu.nl/gezondheid/3616136/meer-zieken-toename-voedselinfecties.html

Heel misleidende berichtgeving, omdat mensen hieruit zullen concluderen dat rauwe producten niet veilig zijn, terwijl het juist de grootschalige industriële processen zijn die het onveilig maken. Op natuurlijke wijze gehouden vee zal geen ziekten als BSE,varkenspest en vogelgriep tot gevolg hebben. Het precieze verhaal van salmonella ken ik niet, maar ik denk niet dat salmonella bij gezonde dieren een kans krijgt. Maar ja, de massa zal het weer als trigger opvatten om rauw als gevaarlijk/bedreigend te zien. De massamanipulatiemachine blijft goed zijn werk doen. Walgelijk!

Precies, gesteriliseerde en gepasteuriseerde producten missen de natuurlijke enzymen en micro-organismen en zijn daardoor veel gevoeliger voor bederf.

Het is verbazingwekkend hoeveel er te doen is mbt rauwe melk..en dat zegt genoeg, het moet wel heilzaam zijn!

Wat maakt het uit, het is in ieder geval veel lekkerder dan gepesteuriseerde melk en bovendien niet afgeroomd, wat volle melk uit een pak wel is.

Ben er inmiddels aan verslaafd :P

In de zomervakantie was ik in het zuid/zuid-oosten van Frankrijk.

Ik kon daar geen rauwe melk vinden. In sommige supermarkten werd wel deze melk verkocht: http://imageshack.us/photo/my-images/707/qgtl.jpg/

Het is me niet duidelijk of deze melk wel of niet is gepasteuriseerd of een andere verhitting heeft ondergaan. Blijkbaar is het gefilterd. Is dat net zo slecht als pasteurisatie?

Toch is de rauwe melk die ik haal niet helemaal wow. Na 6 dagen is hij echt zuur. Misschien omdat het geen biologische melk is ??

Zou ik er dan nog wel kefir van kunnen maken ?

Edwin,

hier een google vertaling:
Quote:
dankzij de micro, verse melk Daisy biedt u de voordelen van melk intact. conventionele therapieën zijn vervangen door een proces dat de smaakeigenschappen van rauwe melk houdt en betere instandhouding. Marguerite en biedt een uitzonderlijke mix melk smaak en authenticiteit.

In winkels mag geen rauwe melk worden verkocht. Met deze melk worden we voor de gek gehouden er staat immers: 'met de smaakeigenschappen van rauwe melk' en 'conventionele therapieën zijn vervangen door een proces....'

er is dus een proces op toegepast, welke....?

Ik vertrouw melk uit een supermarkt voor geen meter.

Ze hebben het ook over verse melk, in Nederland mag men de melk in de supermarkt ook dagvers noemen. Terwijl die daar misschien wel al dagen staat en na het 'fabriceren' ook niet diezelfde dag in de winkels staat.

Lia

Quote:
Toch is de rauwe melk die ik haal niet helemaal wow. Na 6 dagen is hij echt zuur. Misschien omdat het geen biologische melk is ??

Is hij iedere keer na zes dagen zuur? De melktank wordt bij veel boeren eens in de drie dagen geleegd. Hierdoor kan het zijn dat jouw melk ouder is dan zes dagen. Mijn melk wordt altijd op donderdag gehaald. Soms is op woensdag al goed te merken dat hij zuur is geworden en de andere keer smaakt hij op de donderdag er na nog steeds vers.

Hamster, ik zal er eens op letten. Ik drink eigenlijk nooit van de rauwe melk zelf omdat ik die ( nog niet ) kan verdragen. Dus dan weet ik ook niet of de melk zuur is. Volgende week weer eens proeven ervan....

Vanmorgen stond ik om 11 uur voor een lege tank! De boerin had er 25 liter in gedaan en hij was dus al leeg. De Beukenhof zal geen rauwe melk meer gaan verkopen. In de omgeving Breda zijn we nu dus alleen nog aangewezen op de melktap van de kleine meeren. En dat merken ze!

Oei dan was ik net op tijd weg met mijn 10 liter, ik was er rond 10 uur Alexandra

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan