(Rauwe) melk

Ik heb melk uit de tank gekregen.

De melkkoeien zijn weg gegaan, omdat de melkmachine niet meer voldoet aan de eisen van 2014. En daarop is besloten, melkkoeien naar een andere boerderij en vleeskoeien terug. Vindt het wel jammer! Het was echt lekkere volle melk.

Edwin, ja natuurlijk bewaar ik de rauwe melk in de koelkast ! haha.

En ik heb het nagevraagd ik krijg altijd verse melk mee. En deze week was de melk weer bedorven na 5 a 6 dagen ......

Zonne,

Heb je al eens de melk test gedaan met die melk:
Quote:
doe wat melk in een pot(je) met een deksel er op. Zet dit op het aanrecht (niet in de volle zon) en laat het ca. 5 a 6 dagen staan. Er vormt zich een roomlaagje. Als je na 5 of 6 dagen het deksel eraf haalt moet de melk fris zuur ruiken.

Lia

Quote:
Edwin, ja natuurlijk bewaar ik de rauwe melk in de koelkast ! haha.

En ik heb het nagevraagd ik krijg altijd verse melk mee. En deze week was de melk weer bedorven na 5 a 6 dagen ......

Zonne, even een misvatting uit de wereld helpen: rauwe melk bederft niet! Ja, ze wordt wel zuur maar dat is een natuurlijk proces. Ik drink nu al een paar jaar zure rauwe melk omdat ik dat lekker en gezond vind. Voel me daar prima bij. Sinds kort zelfs met een scheutje appelazijn, sole en een rauw ei er door. Een godendrank!

NB: alleen gepasteuriseerde melk kan bederven, lees: rotten.

Nou, daar twijfel ik aan. Deze melk is echt verre van lekker na 6 dagen!

Poekie, ik zal die test weer eens doen idd. Hoeveel melk moet ik dan gebruiken ?

Vaak wordt geroepen dat je melk niet boven de 40-41 graden mag verwarmen anders gaan de enzymen kapot. Op veel Amerikaanse sites lees ik dat de grens ligt bij 118 graden Fahrenheit. Google zegt dat dat 47,8 graden Celsius is. Dat is een stuk hoger dan de vaak genoemde 40-41 graden. Tot op heden heb ik voor het maken van kefir en yoghurt altijd de melk opgewarmd in een pan op zacht vuur en constant roeren, maar op Amerikaanse sites waar beschreven staat hoe je yoghurt van rauwe melk maakt staat dat de melk au bain-marie moeten worden opgewarmd. Dan gaat het opwarmproces veel gecontroleerder en hoef je ook niet constant te roeren. Alleen jammer is dat ik dan in mijn 8-liter pan maar 3 liter au bain-marie kan opwarmen ipv 8 liter gewoon.

Voor het maken van kefir hoef je de melk überhaupt niet op te warmen. Scheelt je weer wat werk en dan heb je misschien aan drie liter wel genoeg voor de yoghurt ;)

Ik zet de pot melk met korrels op de kachel tot ie goed warm voelt. Dat hoeft niet per se heb ik gemerkt, met koude melk gaat even goed het duurt alleen langer.

Ik warm de melk op omdat het fermenteringsproces dan sneller gaat, en hoe korter de rauwe melk buiten de koelkast is hoe beter, toch? Bovendien, hoe kan je inschatten hoelang je de kefir moet laten fermenteren? Met een mengsel van zeg 16-18 graden, dan is 24 uur niet meer genoeg denk ik, maar hoeveel uur dan? 48? 72? Ik heb een houtkachel waarmee ik mijn huis verwarm, dus op de kachel zetten is hier geen optie.

Ik heb al geprobeerd de griekse yoghurt, yogarde en gewone volle yoghurt van yomio (of zoiets), allemaal biologisch. Werden alle min of meer even dik (lees: dun). Ik wil nu het gelatine dikkere yoghurt gaan maken. De truuk is natuurlijk de temperatuur in de koebox zo constant mogelijk te houden, maar dat is vrij lastig. Eigenlijk zou een yoghurtmaker ideaal zijn. Ga ik toch nog eens naar op zoek.

Hoi Moondust de melk voor kefir warmde ik eerst ook op maar het gaat echt heel goed zonder opwarmen. Nu het kouder is is de pot wel pas na 2 dagen helemaal goed.

De yoghurt mislukte de laatste keren. Voorheen lukte het wel en ik heb geen idee hoe het komt. De melk voor de yoghurt au bain Marie opwarmen lijkt me wel een goed idee idd.

Of het zo is dat hoe korter buiten de koelkast hoe beter weet ik niet. Ik weet namelijk niet of melk verwarmen tot 40 graden gedurende 15 minuten niet het zelfde effect zou kunnen hebben als melk op kamertemperatuur gedurende 2 uren.

Quote:
Bovendien, hoe kan je inschatten hoelang je de kefir moet laten fermenteren?

Dat kan je doen door te proeven of het is geworden hoe jij het wil. Mijn kefir maak ik bij ongeveer 18 graden. Haal het uit de koelkast en doe er dan direct de starter in (ik gebruik geen korrels maar poeder). Dat gaat zonder problemen in 24-30 uur.

Ik ben nog steeds van mening dat het zonde van de moeite is om de melk te verwarmen. Als je bang bent dat het niet warm genoeg wordt (16-18 graden) kan je het dan niet in de buurt van de kachel zetten? Neem aan dat het daar warmer is. Dat het er niet op kan staan snap ik.

Quote:
Ik heb een houtkachel waarmee ik mijn huis verwarm, dus op de kachel zetten is hier geen optie.

waarom nie? hier staat ie op de kolenkachel, ik heb er wel een soort pannenonderzetter onder zodat de pot niet rechtstreeks op de kachel staat. Volgens mij maakt het ook niks uit hoelang de melk buiten de koelkast is, dat is juist fermenteren, houdbaar maken.

Ik hoor vaker dat kefir prima gaat met melk die niet opgewarmd is, dus dat ga ik proberen maar yoghurt maken lukt op die wijze niet. Kan je trouwens te ver gaan in het fermentatieproces van kefir waardoor de kwaliteit (in het kader van gezondheid) minder wordt voorbij een bepaald punt? Of is hoe langer fermenteren hoe beter?

Voor yoghurt MOET de melk opgewarmd worden. De ideale temperatuur zou daarvoor het punt zijn waarop de enzymen nog net niet kapot gaan en dat is blijkbaar geen 40-41 graden maar 47-48 graden. Ik ga met de nieuwe rauwe melk die ik vanmiddag ga halen de melk (inclusief de batch yoghurt) au bien-marie opwarmen tot 45 graden en dan met een pannetje kokend water in de koelbox met dekens. En dan na 8 uur het afgekoelde pannetje water vervangen door nieuw gekookt water.

@Iklustvet

Mijn houtkachel is zo heet dat ik aan de voorkant (met het ruitje) op 2 meter afstand niet met blote huid kan staan, omdat deze dan verbrand. Ik ga echt geen glazen pot met kefir op die kachel zetten, ook niet met onderzetter Dat is vragen om problemen in mijn beleving.

Ik verwarm de melk voor de kefir ook nooit en dat gaat altijd goed.

Voor het bepalen of de kefir goed is kijk ik vaak of de kefir "gebroken" is dwz een scheiding tussen het melkzuur gedeelte en het witte gedeelte. Dan vind ik het vaak het lekkerst dus daar let ik en beetje op. Als het nog niet gebroken is laat ik het gewoon nog een paar uur staan.

Zet hem dan op 2 meter afstand? Voor mij hoeft dat niet hoor! maar zelf heb ik al werk zat, wat ik gemakkelijk kan maken maak ik gemakkelijk 8)

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan