(Rauwe) melk

Kefir zette ik gewoon op het aanrecht, melk met korrels en klaar. Verder niets meer aan doen. Afgieten en op naar de volgende lading. In de winter iets langer laten staan dan in de zomer.

@Iklustvet

Zonder kachel kan het ook, dus in die zin ben ik het met je eens dat we het niet moeilijker voor onszelf moeten maken dan nodig.

Bedankt voor de vele reacties dat kefir maken op kamertemperatuur prima gaat. Ik ben overtuigd dat opwarmen onnodig is en dat kan ik vanmiddag direct in de praktijk brengen met de nieuwe lading rauwe melk.

Toch nog één vraagje over de kefir. Ik gebruik kefirpoeder en schudt de flessen gedurende het fermentatieproces een paar keer om een zo optimaal mogelijke verdeling van de melk en de kefir te krijgen en daarmee het fermentatieproces te ondersteunen. Dat schudden is een beetje onzin hè?

Hoe korter de rauwe melk buiten de koelkast is hoe beter? Op basis van wat? Het hele fermentatieproces gebeurt buiten de koelkast. En dat is juist de bedoeling volgens mij.

Ik drink rauwe melk als ik geen koelkast in de buurt heb de hele dag door. In de zomer ingepakt in folie, maar in de winter gewoon zo mee in de tas. Zou ik met supermarktmelk niet doen, maar de rauwe melk blijft de hele dag door lekker! En als ik over heb, terug de koelkast in totdat ik weer een glas melk neem.

Ik zou zeggen, schudden voor gebruik en niet tussendoor. Maar dat is vanuit mijn ervaring met de korrels. Het poeder ken ik niet.

Buiten de koelkast wordt rauwe melk zuur en dat vind ik vies. Dus de gedachte om rauwe melk zoveel mogelijk in de koelkast te houden en zo kort mogelijk daarbuiten lijkt me helemaal geen gekke gedachte. Inmiddels heb ik uit eigen ervaring wel vernomen dat 48 uur fermenteren er niet voor zorgt dat de melk (of kefir/yoghurt) zogezegd vies zuur wordt, maar als die periode wordt verlengd zal er een moment komen dat het niet meer lekker is.

Ik kan rauwe melk gerust 24 uur buiten de koelkast houden op kamertemperatuur zonder dat het zuur wordt. Daarna begint het wel licht zuur te worden. Wat bedoel je met vies zuur? Ik gebruik altijd korrels om kefir te maken. In de zomer is het na 1,5 dag klaar. Soms na 1 dag al. Nu het buiten en in huis kouder is duurt het een dag langer. Ik merk geen verschil in smaak. Het smaakt wel zuur, zoals kefir hoort te zijn, maar niet vies zuur. Wordt de kefir met poeder hetzelfde als kefir met korrels?

Het gaat er natuurlijk om of de melk nog drinkbaar is en smaak (de mate van zuur) is toch wel zeer subjectief. Hoe iets proeft is wel medebepalend voor de continuiteit van consumptie.

Maar moondust,als je lever weg krijgt dan is er wellicht ook hoop voor de iets zuurdere varianten van melk/kefir. :wink:

ad

Die lever heeft amper smaak, ik kan het nog niet geloven. Een half jaar geleden ging ik nog over mijn nek toen ik rauwe lever blenderde door mijn dagelijkse shake en nu hap ik zo een heel klompje weg zonder een krimp te geven. Gewoon een paar glibberige stukjes in de mond doen en direct wegspoelen met een beetje water. Zelfs de boer die er achteraankomt ruikt/proeft niet naar lever. Rauwe lever eten is echt een eitje. Misschien was dat altijd al zo, misschien heb ik voortgang gemaakt, wie zal het zeggen. Van zure melk gruwel ik echt, maar wellicht heb je gelijk en drink ik het zo weg over een jaar. Van doorsnee westerse voeding naar WAP is een reis waarin ik tot op heden telkens mijn grenzen heb verlegd. En dat is leuk, bevrijdend en....verslavend....nou ja, in de goede betekenis van het woord dan. Als ik zie hoever ik nu ben in vergelijking met een half jaar geleden, dan heb ik flinke stappen gemaakt. De gezondheidsvoordelen ervaar ik nog minimaal, maar ik vertrouw er voorlopig op dat dat een kwestie van tijd is. En dat biedt perspectief voor de mensheid, want als ik het kan, kan iedereen het.

Rauwe lever, geen probleem! Vandaag te veel in 1 keer in mijn mond gedaan, dus eerst maar fijn gekauwd. Maar kefir of yoghurt.... Dat krijg ik pas echt moeilijk weg. Maar 1 februari heb ik weer de mogelijkheid om t te proberen!

ik warm mijn melk een beetje op voor de kefir bereiding.Omdat de melk uit de koelkast komt.De korrels krijgen anders toch een te groot temperatuurverschil ?

Niet te groot blijkbaar want bij mij en anderen blijven ze het prima doen.

Quote:
Dat schudden is een beetje onzin hè?

Dat doe ik ook moondust. Om de room door de melk te verdelen. Ik heb wel eens kefir gekregen waarvan de room zuur geworden was, dat was geen lekkere combi. Door het rustig door te schudden denk ik dat het minder snel zuur wordt. Kan natuurlijk ook onzin zijn, maar dan werkt het als placebo haha.

oké pike, dus bij jullie komt de melk ook zo uit de koelkast.Als ik de kefir oogst ,dan heeft de keuken waar de kefir staat overdag een temperatuur van 21 graden.De melk uit de koelkast is 8 tot 10 graden .Vind dit een groot temp.verschil .Ik dacht dat dit niet goed voor de korrels zou zijn.

Henry,

Bij mij doen de korrels het nog steeds. Ik heb ze nu ongeveer 5 maanden. De korrels gaan direct de koude melk in.

Bij mij is het temp. verschil minstens net zo groot (koelkast 4 C)en ze doen het altijd goed dus het is echt niet nodig.

Misschien worden ze juist wel wakker van die koude plens melk zodat ze meteen aan het werk kunnen ! :mrgreen:

Wij hebben vorige week kefir gemaakt in onze camper en heeft zo'n 6 dagen in een kast gestaan, op kamer(camper)temperatuur. Het smaakt nog prima.

Lia

Jullie vergeten toch niet tegen jullie kefirkorrels te praten hè? Dat is heel belangrijk voor een goed fermentatieproces, zeker als je heel veel lieve dingen zegt.

Om even terug te komen op de OP: Demeter melk uit pak is volgens mij wél gehomogeniseerd, ook al staat op het pak van niet. De melk heeft namelijk helemaal geen oproming en er zitten ook geen stukjes vet in, terwijl dit wel het geval is met de demeter melk uit fles.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan