(Rauwe) melk

Dan is mijn rauwe geitenmelk van goede kwaliteit want die zit vol van die bollekes. De laatste keer zelf de eerste melk meegehad, zgn colostrum. Had toch een andere smaak.

"Toevallig" ben ik nu in de buurt van Gilze, op weg naar huis zal ik langs de schaapsboerderij rijden! Ben wel benieuwd.

Nee, want dan had ik me moeten gaan haasten en mijn vriendin kwam eerder thuis, dus ik heb lekker met haar gekletst. Ik was er al achter dat de dieren mais en brok krijgen, dus nou niet iets waar ik warm voor loop.

Mmm ik had begrepen dat ze gras eten en alleen in de winter bij worden gevoerd. De melk die ik vrijdag heb gehaald is nu al wel zuur, is dat slecht of niet?

Nee die staat wel iets hoger. Maar mijn andere ( koe) melk blijft wel altijd langer goed. Ben nu sinds zondag de melktest aan het doen.

Het hangt er vanaf wat een boer onder bijvoeren verstaat. Voor hetzelfde geld bedoelt hij daarmee 10% ingekuild gras en 90% bijvoeren met mais, brokken, etc. Dat willen we dus niet. Mijn bio boer voert zijn koeien zo min mogelijk bij, maar hij zegt dat er niet aan te ontkomen is om ze wel wat krachtvoer te geven, vooral in de winter. Hij probeert het dus tot een minimum te beperken, maar niet iedere boer zal daar zo over denken. Het zijn doorgaans toch economisch motieven die voor een boer de doorslag geven, maar dat gaat dus altijd ten koste van de kwaliteit. Navragen bij de boer en de melk goed testen dus.

Goede opmerking, Moondust. Krachtvoer en granen zorgen ook voor een verhoogde melkproductie en als kwantiteit belangrijker is dan kwaliteit is de prikkel om meer bij te voeren groter.

Mike

Pops:

Quote:
Nee die staat wel iets hoger. Maar mijn andere ( koe) melk blijft wel altijd langer goed. Ben nu sinds zondag de melktest aan het doen.

Heeft met het vetgehalte van de melk te maken. Melk die meer vet heeft wordt eerder zuur of wat bitter. Ik haal buffelmelk en die wordt ook eerder zuurder of bitter dan koemelk.

Wat geven jullie nu voor goed onderbouwd antwoord als er weer eens meewarig gedaan word over het feit dat je rauwe melk drinkt? Vanmiddag weer zoiets gehoord....ja pasteuriseren doen ze toch niet voor niets, zodat je niet ziek wordt.........zucht moe wordt je daarvan :cry:

Je kan vragen waarom zij gepasteuriseerde melk drinken. Dan zullen ze waarschijnljik zeggen dat dat veiliger is. En dan zeg je dat jouw melk veilig is zonder pasteuriseren en daarmee ook een heel stuk gezonder. In grote lijnen maakt pasteuriseren de eiwitten kapot waardoor deze een belasting worden voor het lichaam en doodt de enzymen die helpen bij de vertering.

Je hoeft trouwens niet moe te worden van dergelijke opmerkingen. Mensen weten niet beter. Zie het als een spel. ;-)

Zeg dat als koeien te eten krijgen wat ze van nature behoren te eten. Dus gras met allemaal kruiden erin omdat je in de natuur ook geen grasveld met maar één soort gras tegen komt en dat ze ook geen mais en krachtvoer met soja behoren te eten. Dat de koeien dan gezond zijn en er dan dus ook geen verkeerde bacteriën in de melk zitten.

Melk van gewone koeien moet wel gepasteuriseerd worden omdat die koeien half ziek zijn, die kunnen dan ook geen goeie melk geven.

Waarom pasteurisatie wordt gedaan is eigenlijk vreemd, 100 jaar geleden was dit nodig vanwege

(het gebrek aan) goede koelingmethodes. Tegenwoordig is dit zo goed geregeld, dat

pasteurisatie eigenlijk niet meer nodig is. Dit wordt echter wél gedaan omdat het makkelijk

is voor boeren en de zuivelindustrie. De uiers hoeven namelijk niet schoongemaakt te worden

bij pasteurisatie, en zieke koeien kunnen gewoon melk blijven produceren. Die melk kan

vervolgens (na pasteurisatie) gewoon worden opgedronken, vaak zonder dat er een ziekte ontstaat.....

Bron. http://www.freewebs.com/whitepoison/verschil verse melk.html

Jaja :lol:

100 jaar geleden was het ook helemaal niet nodig om de melk te pasteuriseren. Je dronk de melk, en al je andere dingen en producten, gewoon warm. En in de winter koud. En als het verzuurd, dan verzuurde het. Gaf alleen maar extra goede toevoegingen.

De melk komt ook in de winter gewoon warm uit de koe hoor Alexandra???

eten is altijd warm zowel in de winter als in de zomer.

Het is ook veel beter om de melk op kamertemperatuur te drinken.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan