Recepten

O leuk, ik heb net een slowcooker aangeschaft en kan nog wel wat recepten gebruiken. Op dit moment staat hij trouwens ook aan met runderlapjes er in. Dit is de eerste keer dat ik vlees er in klaar maak.

gisteren voor het eerst thuis lever bereid (tjsonge, dat had ik een paar jaar nooit kunnen bedenken). Even aan moeders gevraagd hoe ik dat toch het beste kon doen en warempel, ik vond het nog lekker ook!!

Dit was het recept (ongeveer):

200 gr kalfslever

75 gr spekjes

200 gr shii-take

2 grote rode uien

2 tenen knoflook

stukje gember en kurkuma

scheutje port

fikse klont boter

eetlepel ghee

room

uien, gember, kurkuma en knoflook zacht stoven in boter en port, shi-take en spekjes toevoegen en mee stoven.

Als dit klaar is de lever (in stukjes) in de ghee kort bakken en het uien mengsel toevoegen, op smaak maken met zout en peper en room toevoegen.

Ik heb dit gegeten met quinoa. Een beetje van het kookvocht (met bouillon) van de quinoa heb ik aan het uien-lever mengsel toegevoegd, dit gaf meer saus en bindt het geheel een beetje.

Ik heb het het met smaak opgegeten ondanks dat ik pure lever nooit lekker vond.

Recept vis-bataat ovenschotel

Mijn spontane intuïtieve gerechten smaken vaak als de beste. Deze ontstond gisteren.

Ingrediënten:

enkele EL's ghee/roomboter

enkele EL's olijfolie

300 gram witvisfilet (schol)

2 grote uien

5 tenen knoflook

100 gram oesterzwammen

100 gram shiitaken

1 courgette

enkele TL's mosterd

1 beker slagroom

3 zongedroogde tomaten

flink wat dragon

snuf tijm

snuf salieblad

flink wat gemalen zwarte peper

keltisch zeezout

1 TL/EL gebuild tarwemeel/bloem

500 gram bataat

scheutje melk

enkele eetlepels kokosolie

enkele eetlepels kokosrasp

Bereiding:

-bataat koken/stomen in weinig water

-ghee en olijfolie in de wok (kokosolie nog niet)

-uien glazig bakken en daarna de andere groente meebakken

-en daarna ook de knoflook even aanbakken

-(eventueel de vis in stukjes meebakken)

-kruiden, peper en zout toevoegen

-zongedroogde tomaten in ministukjes knippen en toevoegen

-naar smaak mosterd toevoegen en even meebakken

-slagroom toevoegen en eventueel een beetje meel/bloem om te binden

-oven voorverwarmen op 180 graden

-bataat pureren/stampen met kokosolie en melk

-ovenschaal invetten en vullen met de groente saus

-leg daarin de visfilets en dek af met de bataatpuree

-strooi ten slotte de kokosrasp erover heen en laat de schotel een minuut of 20/30 in de oven

Je kunt het ook zonder oven maken. Dan bak je vis met de groente mee en serveer je de kokosbataatpuree apart. De kokosrasp kan je in een droge pan even lichtbruin roosteren.

@ Mike

Bedankt voor de bindtip Mike. Ik zal het wel eens proberen als dit zo uitkomt. Ik heb wel eens vaker een stukje aardappel of zo fijn geplet in de pan om een gerecht wat dikker te maken. Ik begrijp dat het voor jou wel een beetje een sport is om granen te vermijden, maar een lepeltje gebuild meel vind ik niet zo'n bezwaar op heel zo'n gerecht. Ik bak ook wel eens pannenkoeken en dan gaan er heel wat meer lepeltjes in. :o

Op deze site heb ik laatst ook veel tips gevonden over saus binden. Ik heb thuis ook veel andere bindmiddelen zoals guargom, xanthaangom, johannesbroodpitmeel... Hoe denk je daar over?

Pike,

Belofte maakt schuld.Met dit recept komt de oermens bij mij weer naar boven.

Hier nog het recept van kelle paça(schedel, schenkel, penssoep):

Je kunt het ook alleen met tong en schenkel maken, is ook heerlijk maar met schedel en/of pens is ook super lekker.

Je kunt het beste een schapen schedel nemen. Ontveld en ogen er natuurlijk uit en zonder oren ofcourse.

Als variatie kun je er ook mergpijpjes bijdoen.

Ingrediënten:

Schapenschedel, schenkel, runder of schapentong en evt. pens.

3 tot 4 eetlepels ongepasteuriseerde appel azijn

3 tot 4 teentjes knoflook

Keltisch zout en zwarte peper naar smaak

Citroen of limoen

Water

Doe de schedel, tong, schenkel en evt. pens een nacht in water later staan.

De volgende ochtend deze een paar keer goed wassen met water en in een pan met ruim water doen en als het water kookt even schuim wegscheppen.Water verversen en koken totdat het vlees zacht wordt.

Al het vlees van de schedel plukken.

De tong ontvellen en alle (orgaan)vlees in kleine stukjes snijden.

Zeef het kookvocht zodat er geen kleine stukjes bot in achterblijven en doe er de in kleine stukjes gesneden vlees bij samen met de azijn en knoflook, zout en peper naar smaak.

Zet dit kort aan de kook zo'n twee á drie minuten zeg maar totdat het weer begint te koken en voila klaar is de soep.

Deze soep kun je het beste eten door er wat citroen of limoensap in te persen.

Smakelijk.

Na al die lekkere gerechten van jullie moest ik ook iets lekkers sturen toch?

@Haluk,

klinkt goed, inderdaad oer.

Ik neem aan dat je de appelazijn bij het water doet waarin het vlees een nachtje staat?

Gooi jij daarna het water weg of ga je er in koken nadat je het vlees hebt afgespoeld.

Waarom spoel je het vlees eigenlijk af?

Waarom ververs je het water, zo gooi toch ook veel goede stoffen weg?

Lia

@Poekie en Pike,

Jullie hebben gelijk. Gewoon in dat water koken is het beste maar ik zou het schuim er wel afhalen.

Het vlees hoef je in principe ook niet af te spoelen maar mischien vinden sommige mensen het vies als er ook bloed etc. in het water zit.

Okay Haluk,

Zo ken ik je weer. :wink:

We doen gewoon lekker vies.

Het schuim halen wij er ook af hoor.

Lia

Zie de vele recepten voor hachee die hier recentelijk gepost zijn. Vooral wildhachee past m.i. echt bij de kerst. Je zou voor de gelgenheid nog een stuk of 5-6 jeneverbessen mee kunnen laten stoven en rode wijn kunnen gebruiken.

Mike

Marianu, Ik heb jouw recept met de tong vandaag gemaakt( ik was gisteren al begonnen) samen met een flinke voorraad botten bouillon. Echt heel lekker, supper mals!

Ik had er ook nog mensen voor uitgenodigd en die vonden het ook heerlijk.

Ik heb er een bataat/knolselderij/creme fraiche puree bij gedaan plus enige wortels uit de bouillon.

Zonder madiera maar dat wil ik de volgende keer er ook bij doen.

Nog bedankt voor het recept!

@Haluk, zo gauw ik een schapenkop ( 8O ) op de kop kan tikken ga ik met jouw recept aan de slag.

De schapen bij de Turkse slager e.d. zijn niet oke waarschijnlijk? Ik weet niet hoe het met schapen gaat want ik eet bijna uitsluitend rundvlees.

Off topic: @ Mike, het topic 'verzoek' zie ik niet meer maar ik deed daarin ook een verzoek aan jou om mijn email aan Asaya te geven. Dus bij deze nogmaals, mocht je dat niet gezien hebben.

Het topic verzoek heet nu: verzoek om adresjes voor rauwe melk.

Sorry heb het veranderd zodat meer mensen misschien reageren met melk adresjes.

Lia

Ik heb gister wel zo lekker gegeten, weet niet wat het lekkerste was.

We zijn begonnen met gefrituurde paarden ballen. Eerst even koken 5 min, dan pellen kleine reepjes snijden beetje meel met bier mengen hierin dopen en frituuren. dit is echt geweldig.

Vervolg was hertenhart, dit is echt onwijs zacht vlees om te watertanden, wel een werkje om ze schoon te maken maar zeer de moeite waard.

Daarna de koeientong deze in een water met keltisch zeezout, knoflook en wat hertenbot 24 uur laten trekken, vervolgens 6 uur laten koken het was boterzacht. Als afsluiting creame brulee was toch ook heel lekker maar niet echt verantwoord.

Vorig jaar had ik hier echt niet aan moeten denken, maar heb nu echt zitten genieten.

Waar dit forum allemaal niet goed voor is :wink:

Goh Dudink,

Wat fijn dat het je zo lekker heeft gesmaakt

Met wie eet je dit dan,doen zij ook aan Wapf?

Ik moet er zelf niet aan denken dat te moeten eten,denk niet dat ik dat ook ooit ga doen

Lever heb ik geprobeerd,kon het niet wegkrijgen,was lamslever

Eet wel bio leverworst iedere dag,dat is me voorlopig genoeg:)

Vanavond staat wilde haas op het menu. Gistermiddag heb ik deze ondergedompeld in een marinade van: 1 liter rode wijn, 5-6 jeneverbessen, zwarte peper, Keltisch zeezout, knoflook en 5-6 laurierbladeren. Zojuist begonnen met de haas uit de marinade te halen en aan te braden in ruim roomboter. Een klein beetje marinade toegevoegd om te voorkomen dat de boter aanbrandt. Net room toegevoegd en straks, als de haas is aangebraden en de boter en room in de haas zijn getrokken, gaat het vuur op z'n laagst en de marinade van rode wijn, jeneverbes, peper, zout, knoflook en laurierblad over de haas heen en wordt de gietijzeren wok bedekt met een glazen deksel, zodat het geheel nog zo'n 3-4 uur kan stoven, totdat het vlees zo mals is dat het spontaan van het bot af valt.

Bij de haas serveer ik puree van bataten (zoete aardappelen) en spitskool. Het ruikt hier nu al heerlijk!

Mike

@ Mike

Goede tip van je om de saus met gepureerde worteltjes te binden. Dit hebben we hier gedaan met onze hertenragout.

Natuurlijke ingrediënten in combinatie met wild is trouwens altijd een succes,....

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan